Inmiddels heeft Mercedes-Benz de sterkste AMG-varianten onthuld van de GLE. Er zullen twee varianten beschikbaar komen, namelijk de AMG GLE 63 4Matic+ en de AMG GLE 63 S 4Matic+.
Het uiterlijk van de AMG GLE 63 en 63 S is geen grote verrassing, zie de post hierboven en de eerdere foto’s van de
AMG GLE 53. De auto’s ogen grotendeels hetzelfde, met uitzondering van de ronde uitlaten (bij de 63 / 63 S vierhoekig, 63 S geribbeld) en de rasters in de voorbumper, die bij de 63 en 63 S deels open zijn. Ook de 63 en 63 S beschikken over de kenmerkende AMG Panamericana grille, welke uiteindelijk op alle AMG-motoriseringen zal worden toegepast. De auto zal standaard worden geleverd met 20-inch velgen (21-inch op de 63 S), met optionele sets in de maten 21 en 22 inch. De remschijven meten 400 x 38 mm met zes-zuiger remklauwen op de vooras en 370 x 32 mm met remklauwen met een enkele zuiger op de achteras. De GLE 63 is te herkennen aan grijze remklauwen, waar de 63 S over rode exemplaren beschikt. Optioneel kan er worden gekozen voor een lichter keramisch remsysteem met bronskleurige remklauwen.
De GLE 63 wordt aangedreven door de bekende 4,0-liter V8 met twee turbo’s, EQ Boost startgenerator (gecombineerde startmotor en dynamo), 48 Volt boordspanning, cilinderuitschakeling tussen 1.000 en 3.250 tpm voor cilinders 2, 3, 5 en 8 (met weergave in KI), en een benzinepartikelfilter. De motor levert 420 kW (571 pk) en kan tijdelijk via EQ Boost 16 kW (22 pk) en 250 Nm extra aanspreken. Het koppel bedraagt 750 Nm. In de GLE 63 S is dezelfde combinatie goed voor 450 kW (612 pk) en 850 Nm koppel en staat de achtcilinder motor op actieve motorsteunen. Voor beide motoriseringen wordt de AMG Speedshift TCT 9-traps transmissie toegepast en gekoppeld aan AMG Performance 4Matic+ met volledig variabele koppelverdeling. Ter verbetering van tractie en dynamiek beschikken beide varianten van de GLE 63 over een standaard elektronisch aangestuurd sperdifferentieel op de achteras.
Het schakelgedrag van de negentraps transmissie is middels AMG Dynamic Select aan te passen. In de handmatige “M”-modus worden de bevelen via de schakelpaddles direct uitgevoerd wanneer de bestuurder dat wil. In “Comfort”-modus is de ECO Start-Stop functie automatisch actief. Bij het terugschakelen in de modii “Sport”, “Sport+” en “Race” (alleen 63 S) wordt automatisch tussengas gegeven.
Standaard worden de GLE 63 varianten voorzien van de AMG Ride Control+ luchtvering met adaptieve verstelbare dempers (ADS+) met de modii “Comfort”, “Sport” en “Sport+” waarbij het voertuig ongeacht de beladingstoestand altijd op een constant niveau wordt gehouden. Wanneer de AMG Dynamic Select modii “Sport”, “Sport+” of “Race” actief zijn, wordt de rijhoogte met 10 mm gereduceerd. In de rijmodus “Comfort” gebeurt dit bij 120 km/h en wordt de auto bij 70 km/h weer terug verhoogd. In de rijmodii “Trail” en “Zand” wordt voor off-road rijden de rijhoogte verhoogd met 55 mm, welke bij 70 km/h weer gereduceerd wordt naar de standaard waarden. Middels Active Ride Control actieve bochtstabilisatie worden de bewegingen van de carrosserie in bochten geminimaliseerd. De elektromechanische sport-parameterbesturing is variabel actief, in “Basis” en “Geavanceerd” werkt deze met de nadruk op comfort, in “Pro” en “Master” ligt de nadruk op een sportievere rijstijl.
In het interieur zijn de GLE 63 varianten te herkennen aan nieuwe nappalederen AMG stoelen met verbeterde zijdelingse steun, een ander stoelpatroon en een AMG-badge in de rugleuningen. Standaard beschikken de auto’s over individueel instelbare ambientverlichting en een optioneel volledig elektrisch verstelbare tweede zitrij. Verder beschikken de auto’s over het nieuwe driespaaks AMG Performance stuur, standaard bekleed met nappaleder, in de GLE 63 S standaard in nappaleder en microvezel Dinamica met 12-uur markering. Het stuurwiel wordt uitgerust met de nieuwe AMG bedieningselementen voor snelle bediening van parameters voor de rijdynamiek. De pedalen zijn uitgevoerd in geborsteld edelstaal met gumminoppen, de auto wordt verder uitgerust met AMG-instaplijsten en zwarte vloermatten met AMG-logo.
De middenconsole beschikt over een AMG-specifiek bedieningselement met extra schakelaars voor het drietraps ESP, de handmatige transmissiemodus, adaptieve demping, het optionele AMG Performance uitlaatsysteem en de rijhoogteverstelling. De AMG sportpedalen zijn van geborsteld edelstaal met gumminoppen, de vloermatten zijn zwart met AMG-schrift. MBUX is uitgebreid met nieuwe AMG-specifieke vormgevingsthema’s te weten “Modern Klassiek”, “Sportief”, “Discreet” en “Supersport”. Laatstgenoemde thema toont een centrale toerenteller, een schakelindicator en driedimensionale staafdiagrammen voor overige rijdata. Daarnaast kan er via menu’s meer info worden opgeroepen over de transmissie, temperaturen van motor- en transmissie-olie, AMG Dynamic Select instellingen, een G-meter voor langs- en dwarsversnellingen, een Race-timer en een weergave voor actuele prestatiegegevens.