Een nieuw tijdperk begint: de volledig elektrische Mercedes-Benz EQC

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Gebruikersavatar
Helmy
Moderator
Berichten: 4439
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Een nieuw tijdperk begint: de volledig elektrische Mercedes-Benz EQC

Berichtdoor Helmy » 22 sep 2018 22:40

Lecram schreef:
Helmy schreef:Ja dat is gangbaar. Een Kia Soul EV heeft een 30 kWh accupakket dat ongeveer 275 kg weegt.

Waterstof is inderdaad een lichter systeem, maar er heerst een waanbeeld dat elke waterstofauto een deobus met een aansteker is. Er zitten nog wat uitdagingen in het compact krijgen van de tanks waar het spul op hoge druk in moet worden opgeslagen, en er zijn in Nederland volgens mij nog geen 5 locaties waar je waterstof kan tanken. Vandaar dat er (helaas) enkel en massaal op EV's wordt ingezet. Maar daar komen we nog wel achter, hardleers...


Er zijn 3 waterstof stations in NL. Waterstof is erg inefficient en duur. De meeste waterstof wordt gewonnen uit aardgas, iets awat NL zelfs gaat afbouwen.

Waarom "helaas"? De ontwikkelingen op dit gebied gaan redelijk snel en met de aanstaande accutechnologie kan je verder rijden en sneller laden. Alhoewel 400 snelwegkilometers voldoende is in 99% van de gevallen.

Een elektromotor is op alle vlakken superieur ten opzichte van een brandstofmotor.


Helaas (zeg ik namens enkel mijzelf) omdat ik denk dat 'we' (lees de overheid en milieuclubs) nu met elektriek op één paard aan het wedden zijn dat als veulen al op de Olympische Spelen moet winnen (het is nog niet klaar voor de te snel aangekondigde maatschappijverandering). Er zijn voordelen, maar ook voorlopig nog wat nadelen. Die nadelen worden echter ondergeschoven en de doelstellingen houden er totaal geen rekening mee waardoor ambities op het randje van ridicuul balanceren. Vooral overbelasting van het elektriciteitsnet dankzij te veel vraag uit een zeer beperkt aantal energiebronnen zie ik als een obstakel waar nog geen antwoorden op lijken te zijn.

Voor die discussie hebben we trouwens ook een speciaal topic.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection

Gebruikersavatar
Lecram
Berichten: 1988
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
Mercedes-Benz: S212 E250 Elegance Estate 2011 | BMW i3 2014
Locatie: Barendrecht

Re: Een nieuw tijdperk begint: de volledig elektrische Mercedes-Benz EQC

Berichtdoor Lecram » 23 sep 2018 00:49

Borgmonster schreef:Porsche heeft een laadsysteem ontwikkeld voor hun nieuwe e-mobiel. Die laadt met 350 kW bij 800 V. Dat is 437 Ampère.

Je kunt dan in 20 minuten 400 km bijladen.

Nou, elektrisch heeft op deze manier in mijn ogen echt niet de toekomst als je zulke amperages nodig hebt om slechts 400 km in een nog veel te lange tijd bij te kunnen laden in veel te zware accu’s.

Een systeem om H2 mee te nemen is veel efficiënter, vooral qua mee te zeulen gewicht.

Edit: H2 werkt ook met elektromotoren.


Als je over de toekomst praat, dan moet je dus niet het 'heden' als uitgangspunt nemen. De toekomst impliceert dus ook nieuwe ontwikkelingen.
400 km bijladen in 20 minuten is helemaal niet zo verkeerd. Als je 400 km hebt gereden ben je echt wel toe aan een rustpauze van 20 minuten. Dan kan je dus weer 400 km rijden. En dan is 400 km onafgebroken rijden al veel. Veruit de meeste mensen halen niet eens 400 km in een week. Behalve die enkele keer per jaar als je op vakantie gaat.

Het is net wat je efficient noemt. H2 is technisch gezien totaal nog niet efficient en de vraag is of en wanneer dat net zo efficient wordt als accutechnologie. En de hoeveelheid kWh's per kilo gaat snel omhoog, dus de de gewichten van de accu's gaan ook sterk dalen. En als inductieladen op de snelweg met hoge vermogens realiteit worden, hoef je helemaal niet meer te stoppen.

Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e
Locatie: Flevopolder

Re: Een nieuw tijdperk begint: de volledig elektrische Mercedes-Benz EQC

Berichtdoor Borgmonster » 23 sep 2018 21:29

Ik heb 14 zonnepanelen op m’n dak met 4 kW-p. Op zich niet verkeerd. Op een goed moment is het vermogen zelfs 4,5 kW.

Nu, na 3 jaar en 2 maanden heb ik net voldoende opgewekt om die Porsche bijna 22 keer te kunnen opladen.

Dat is voor mij toch ook een aanduiding dat elektriciteit (beter: een accu) als energiedrager niet juist is. Je sleept zoveel gewicht mee, zelfs met de nu optimale accu’s (ik weet het want ik heb een pluginhybride C350e). Er zal een compleet nieuw soort accu nodig zijn om elektriciteit efficiënt te kunnen opslaan. Of een andere energiedrager, zoals benzine of waterstof.
C350e - mijn eerste Mercedes sinds de 190D lesauto - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij

Guido126
Berichten: 3164
Lid geworden op: 09 mei 2007 09:45
Mercedes-Benz: E63s, GLS350

Re: Een nieuw tijdperk begint: de volledig elektrische Mercedes-Benz EQC

Berichtdoor Guido126 » 23 sep 2018 22:02

Ik denk dat je dat op deze manier verkeerd uitrekent. S

Een tesla batterij zit op 100kwh. Volgens mij betekent dat hij bij 300kw laadvermogen in 20min is geladen
300kilowatt is omgerekend op 800v 3 ph circa 225ampere

Toegegeven, nog steeds bizar veel, maar wel maar de helft van wat je schetst. Maar goed zat te maken want ze gebruiken gewoon een tweede batterij die gewoon aan je 220v outlet zit en als de porsche op zijn plek staat blaft hij ff 100kw erdoorheen

Over de zonnepanelen met 4,5kw kunnen ze in dik 20 uur een tesla volledig opladen. Elke dag uit eigen kweek gratis 500km rijden dus

Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e
Locatie: Flevopolder

Re: Een nieuw tijdperk begint: de volledig elektrische Mercedes-Benz EQC

Berichtdoor Borgmonster » 24 sep 2018 14:27

Nou, niet helemaal. Ik haal niet de hele dag 4,5 kW-p... Helaas!
Voorbeeld van een mooie dag:
AD2405FC-C487-4257-BD45-2E10786F5ADE.jpeg
Mooie dag
AD2405FC-C487-4257-BD45-2E10786F5ADE.jpeg (86.91 KiB) 239 keer bekeken


Maar er zijn ook slechtere dagen...
DF81DECF-E090-426F-B929-E0899D198BF5.jpeg
(Erg) slechte dag in september
DF81DECF-E090-426F-B929-E0899D198BF5.jpeg (104.45 KiB) 239 keer bekeken
C350e - mijn eerste Mercedes sinds de 190D lesauto - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij

Gebruikersavatar
Helmy
Moderator
Berichten: 4439
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Een nieuw tijdperk begint: de volledig elektrische Mercedes-Benz EQC

Berichtdoor Helmy » 08 nov 2018 12:31

Ondertussen is bekend gemaakt dat aankomend voorjaar de productie wordt opgestart voor de accupakketten van de EQC (die zelf midden 2019 in productie gaat). Dat gebeurt bij German Accumotive in Kamenz (50 km van Dresden), die sinds 2009 voor Mercedes-Benz en smart de accupakketten en overige specifieke componenten produceren voor hybrides en elektrische voertuigen. De toename in banen betekent dat er straks ruim 1.000 mensen werken.

Maar daarmee zijn we er nog niet, de accupakketten worden namelijk ook elders vandaan gehaald. Het volledige lijstje:

- 1x Bangkok, Thailand
- 1x Beijing, China
- 2x Kamenz, Duitsland
- 1x Sindelfingen, Duitsland
- 2x Stuttgart/Untertürkheim, Duitsland
- 1x Tuscaloosa, VS
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection