Een nieuw tijdperk begint: de volledig elektrische Mercedes-Benz EQC

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

22 sep 2018 22:40

Lecram schreef:
Helmy schreef:Ja dat is gangbaar. Een Kia Soul EV heeft een 30 kWh accupakket dat ongeveer 275 kg weegt.

Waterstof is inderdaad een lichter systeem, maar er heerst een waanbeeld dat elke waterstofauto een deobus met een aansteker is. Er zitten nog wat uitdagingen in het compact krijgen van de tanks waar het spul op hoge druk in moet worden opgeslagen, en er zijn in Nederland volgens mij nog geen 5 locaties waar je waterstof kan tanken. Vandaar dat er (helaas) enkel en massaal op EV's wordt ingezet. Maar daar komen we nog wel achter, hardleers...
Er zijn 3 waterstof stations in NL. Waterstof is erg inefficient en duur. De meeste waterstof wordt gewonnen uit aardgas, iets awat NL zelfs gaat afbouwen.

Waarom "helaas"? De ontwikkelingen op dit gebied gaan redelijk snel en met de aanstaande accutechnologie kan je verder rijden en sneller laden. Alhoewel 400 snelwegkilometers voldoende is in 99% van de gevallen.

Een elektromotor is op alle vlakken superieur ten opzichte van een brandstofmotor.
Helaas (zeg ik namens enkel mijzelf) omdat ik denk dat 'we' (lees de overheid en milieuclubs) nu met elektriek op één paard aan het wedden zijn dat als veulen al op de Olympische Spelen moet winnen (het is nog niet klaar voor de te snel aangekondigde maatschappijverandering). Er zijn voordelen, maar ook voorlopig nog wat nadelen. Die nadelen worden echter ondergeschoven en de doelstellingen houden er totaal geen rekening mee waardoor ambities op het randje van ridicuul balanceren. Vooral overbelasting van het elektriciteitsnet dankzij te veel vraag uit een zeer beperkt aantal energiebronnen zie ik als een obstakel waar nog geen antwoorden op lijken te zijn.

Voor die discussie hebben we trouwens ook een speciaal topic.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Lecram
Berichten: 2053
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW 330e 2020
Locatie: Barendrecht

23 sep 2018 00:49

Borgmonster schreef:Porsche heeft een laadsysteem ontwikkeld voor hun nieuwe e-mobiel. Die laadt met 350 kW bij 800 V. Dat is 437 Ampère.

Je kunt dan in 20 minuten 400 km bijladen.

Nou, elektrisch heeft op deze manier in mijn ogen echt niet de toekomst als je zulke amperages nodig hebt om slechts 400 km in een nog veel te lange tijd bij te kunnen laden in veel te zware accu’s.

Een systeem om H2 mee te nemen is veel efficiënter, vooral qua mee te zeulen gewicht.

Edit: H2 werkt ook met elektromotoren.
Als je over de toekomst praat, dan moet je dus niet het 'heden' als uitgangspunt nemen. De toekomst impliceert dus ook nieuwe ontwikkelingen.
400 km bijladen in 20 minuten is helemaal niet zo verkeerd. Als je 400 km hebt gereden ben je echt wel toe aan een rustpauze van 20 minuten. Dan kan je dus weer 400 km rijden. En dan is 400 km onafgebroken rijden al veel. Veruit de meeste mensen halen niet eens 400 km in een week. Behalve die enkele keer per jaar als je op vakantie gaat.

Het is net wat je efficient noemt. H2 is technisch gezien totaal nog niet efficient en de vraag is of en wanneer dat net zo efficient wordt als accutechnologie. En de hoeveelheid kWh's per kilo gaat snel omhoog, dus de de gewichten van de accu's gaan ook sterk dalen. En als inductieladen op de snelweg met hoge vermogens realiteit worden, hoef je helemaal niet meer te stoppen.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

23 sep 2018 21:29

Ik heb 14 zonnepanelen op m’n dak met 4 kW-p. Op zich niet verkeerd. Op een goed moment is het vermogen zelfs 4,5 kW.

Nu, na 3 jaar en 2 maanden heb ik net voldoende opgewekt om die Porsche bijna 22 keer te kunnen opladen.

Dat is voor mij toch ook een aanduiding dat elektriciteit (beter: een accu) als energiedrager niet juist is. Je sleept zoveel gewicht mee, zelfs met de nu optimale accu’s (ik weet het want ik heb een pluginhybride C350e). Er zal een compleet nieuw soort accu nodig zijn om elektriciteit efficiënt te kunnen opslaan. Of een andere energiedrager, zoals benzine of waterstof.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Guido126
Berichten: 3223
Lid geworden op: 09 mei 2007 09:45

23 sep 2018 22:02

Ik denk dat je dat op deze manier verkeerd uitrekent. S

Een tesla batterij zit op 100kwh. Volgens mij betekent dat hij bij 300kw laadvermogen in 20min is geladen
300kilowatt is omgerekend op 800v 3 ph circa 225ampere

Toegegeven, nog steeds bizar veel, maar wel maar de helft van wat je schetst. Maar goed zat te maken want ze gebruiken gewoon een tweede batterij die gewoon aan je 220v outlet zit en als de porsche op zijn plek staat blaft hij ff 100kw erdoorheen

Over de zonnepanelen met 4,5kw kunnen ze in dik 20 uur een tesla volledig opladen. Elke dag uit eigen kweek gratis 500km rijden dus
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

24 sep 2018 14:27

Nou, niet helemaal. Ik haal niet de hele dag 4,5 kW-p... Helaas!
Voorbeeld van een mooie dag:
Mooie dag
Mooie dag
AD2405FC-C487-4257-BD45-2E10786F5ADE.jpeg (86.91 KiB) 3759 keer bekeken
Maar er zijn ook slechtere dagen...
(Erg) slechte dag in september
(Erg) slechte dag in september
DF81DECF-E090-426F-B929-E0899D198BF5.jpeg (104.45 KiB) 3759 keer bekeken
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

08 nov 2018 12:31

Ondertussen is bekend gemaakt dat aankomend voorjaar de productie wordt opgestart voor de accupakketten van de EQC (die zelf midden 2019 in productie gaat). Dat gebeurt bij German Accumotive in Kamenz (50 km van Dresden), die sinds 2009 voor Mercedes-Benz en smart de accupakketten en overige specifieke componenten produceren voor hybrides en elektrische voertuigen. De toename in banen betekent dat er straks ruim 1.000 mensen werken.

Maar daarmee zijn we er nog niet, de accupakketten worden namelijk ook elders vandaan gehaald. Het volledige lijstje:

- 1x Bangkok, Thailand
- 1x Beijing, China
- 2x Kamenz, Duitsland
- 1x Sindelfingen, Duitsland
- 2x Stuttgart/Untertürkheim, Duitsland
- 1x Tuscaloosa, VS
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

13 jan 2019 14:10

Onlangs een item bij RTL Nieuws dat aantoonde dat ook WLTP nog absoluut niet feilloos is en we beter naar EPA zouden moeten kijken (de Amerikaanse tegenhanger van NEDC/WLTP). EPA ligt een stuk dichter bij wat ook echt gemeten wordt in praktijktests. Volgens dat systeem haalt bijvoorbeeld een I-Pace maar 376 kilometer, wat ook gemeten is door de ADAC bijvoorbeeld, terwijl die volgens WLTP 480 kilometer moet halen. Mercedes beweert dat de EQC volgens WLTP minstens 400 kilometer moet halen, maar dat kan dus wel eens een stuk minder zijn in het echt. De I-Pace afwijking als voorbeeld nemend zou de EQC dus 313 kilometer halen. Best een verschilletje, wat dus ook reden was voor dat item in het nieuws omdat I-Pace klanten het niet redden in de praktijk.

Natuurlijk nog niets officieel wat betreft de EQC, maar Mercedes doet er nogal lang over blijkbaar om met finale cijfers te komen, terwijl de EQC dit jaar toch al in productie moet gaan.

EDIT: onderstaand wat citaten van Inside EVs en hun meerijden in de EQC met wat Mercedes-personeel.
De EQC staat niet op een speciaal voorbestemd EV-platform. Veel componenten worden gedeeld met de C-Klasse en GLC-Klasse en de EQC zal in Bremen op dezelfde lijn als deze wagens worden geproduceerd. Mercedes-Benz koos hiervoor om makkelijk in staat te zijn de EQC-productie te verhogen of reduceren, afhankelijk van wat de markt eist. Dit zorgt er echter wel voor dat de ruimte onder de motorkap niet gebruikt kan worden als bagageruimte. Europa krijgt de auto als eerste met een lancering in juni 2019.

...

De eerstvolgende modellen voor het EQ-merk worden nog wat groter dan de EQC. Deze staan echter wél op speciale platformen en zullen in Tuscaloosa, Alabama geproduceerd worden. Tegen 2022 zal Mercedes-Benz 10 volledig elektrische auto's aanbieden.

...

Mercedes-ingenieur Bastian Schult heeft in een recente EQC-testrit met normaal rijgedrag 367 kilometer kunnen rijden waarna de accu nog 7% aangaf. EPA-metingen moeten nog gedaan worden, waar naar verwachting 354 kilometer uit zal komen. Dit past goed bij de 400 kilometer volgens WLTP (EQC "400" staat dan ook voor de WLTP 'score'). Bij andere EV's lijkt EPA over het algemeen 10 tot 15 procent lager te liggen dan WLTP.

...

Er zijn vier rijmodii (Comfort, Sport, Eco en Max Range) plus een Individueel persoonlijke modus. De auto zal altijd starten in Comfort modus. Sport biedt maximale rijdynamiek met meer vermogen vanuit stilstand en directere stuurrespons. Eco is efficiënter, en Max Range moet het maximaal haalbare bereik mogelijk maken. De Mercedes-vertegenwoordiger waarschuwt daarbij dat de Max Range modus absoluut niet bedoeld is voor rijplezier en dus een totaal andere instelling en rijstijl vereist van de bestuurder.

...

De EQC kan energie winnen uit het remmen en uitrollen via vijf niveaus. In niveau Auto werkt het systeem op basis van topografie, verkeer, stereocamera's en radargegevens om automatisch de regeneratiesterkte aan te passen. De meeste Mercedesrijders zullen naar verwachting dit niveau gebruiken, sterkere of zwakkere regeneratie kan worden gekozen via de flippers achter het stuur. Het minste niveau komt overeen met een reguliere auto met automatische transmissie (coasting, uitrollen), terwijl het sterkste niveau dermate afremt dat in de meeste situaties het rempedaal niet gebruikt hoeft te worden.

...

De auto is van binnen extreem stil, waarschijnlijk de stilste waar we ooit in hebben (mee-) gereden. Desondanks vertelt Mercedes-Benz dat het nog stiller wordt omdat de huidige testvoertuigen nog niet over de uiteindelijke productie-zijruiten beschikt die nog wat groter zijn en nog beter afsluiten met de carrosserie.

...

Mercedes-Benz laat het met de EQC puur een beetje liggen bij de laadtijden. De boordlader van 32 ampère heeft 11 a 12 uur nodig voor 0-100% laden. Een 40A-lader doet hier 9 uur over en een 48A-lader ongeveer 7,5 uur. Ook het 110 kW DC snelladen is een obstakel. Nu kunnen niet veel auto's meer dan dit laden, maar in 2020 zullen die er wel zijn, en moeten er in de VS ook laadstations zijn die 150+ kW halen. Ook de Audi e-tron en BMW iX3 (2020) zullen dit ondersteunen. Desondanks blijft het een zeer interessante auto, vooral als de prijs competitief blijft, en zijn de Europese premiummerken nog niet kansloos om wat terrein terug te pakken van Tesla en hun relatief dure Model X 75D.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

15 jan 2019 19:44

En een rij-impressie met de EQC met Jay Leno:
En nog een foto van facepalmbook:
Bijlagen
EQC-silverblack.jpg
EQC-silverblack.jpg (127.04 KiB) 3400 keer bekeken
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

31 jan 2019 12:27

En hij komt er ook in briljantblauw:
Bijlagen
EQC-blauJAN19-01.jpg
EQC-blauJAN19-01.jpg (202.36 KiB) 3314 keer bekeken
EQC-blauJAN19-02.jpg
EQC-blauJAN19-02.jpg (163.76 KiB) 3314 keer bekeken
EQC-blauJAN19-03.jpg
EQC-blauJAN19-03.jpg (163.95 KiB) 3314 keer bekeken
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

31 jan 2019 19:09

Hmmm. Die voorkant ziet-er-niet-uit. Sjongejonge.

In het echt is het misschien beter, maar dit lijkt nergens naar op het plaatje.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
CorW
Donateur
Berichten: 4227
Lid geworden op: 13 jul 2016 13:09
Mercedes-Benz: W140 S600
Specialisatie: Van alles een beetje
Locatie: Nijkerk

31 jan 2019 19:59

Borgmonster schreef:Hmmm. Die voorkant ziet-er-niet-uit. Sjongejonge.

In het echt is het misschien beter, maar dit lijkt nergens naar op het plaatje.
Ziet er 100 keer beter uit dan die opgeblazen Prius: model X van Tesla.
Met de woorden van Jeremy Clarkson: de grootste concurrent van MB is een gebruikte MB!
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

31 jan 2019 20:02

CorW schreef:
Borgmonster schreef:Hmmm. Die voorkant ziet-er-niet-uit. Sjongejonge.

In het echt is het misschien beter, maar dit lijkt nergens naar op het plaatje.
Ziet er 100 keer beter uit dan die opgeblazen Prius: model X van Tesla.

Amen.

Het is ook een foto met een groothoeklens natuurlijk, doet het inderdaad geen goed. Maar zoals die zilveren met zwarte sport-grille vind ik het er toch best aardig uitzien.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

31 jan 2019 22:54

Helmy schreef:
CorW schreef:
Borgmonster schreef:Hmmm. Die voorkant ziet-er-niet-uit. Sjongejonge.

In het echt is het misschien beter, maar dit lijkt nergens naar op het plaatje.
Ziet er 100 keer beter uit dan die opgeblazen Prius: model X van Tesla.

Amen.

Het is ook een foto met een groothoeklens natuurlijk, doet het inderdaad geen goed. Maar zoals die zilveren met zwarte sport-grille vind ik het er toch best aardig uitzien.
Klopt. Die grijze is beter, misschien omdat die schuin van voren is genomen? Maar “beter” is nog niet “mooi”.

Die tesla X is ook wel heel erg leluk, ja. Manmanman, wat een gedrocht.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

31 jan 2019 23:17

Die grijze is een AMG Line.
Don-W211
Berichten: 324
Lid geworden op: 20 feb 2018 18:37
Mercedes-Benz: Mercedes E320 elegance 2002
Specialisatie: Hele dagen niets doen
Locatie: Zaandam

01 feb 2019 22:00

Mij niet gezien.
Plaats reactie