Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Nadat Mercedes-Benz onlangs al de A-Klasse Limousine Lang voor de Chinese markt onthulde (Z177), toont het merk nu ook de eerste beelden van de reguliere variant die in Europa en Noord Amerika beschikbaar wordt en deze herfst zijn debuut zal beleven. De reguliere A-Klasse Limousine (V177) zal vanaf het vierde kwartaal bij de dealers te aanschouwen zijn.
De nieuwe vierdeurs variant van de A-Klasse heeft een wielbasis van 2.7290 millimeter en beschikt zowel vóór als achter over een korte overhang. De hoofdruimte is een van de ruimste in zijn segment. De techniek zal onder andere bestaan uit motoren zoals die ook in de 5-deurs A-Klasse beschikbaar zijn, en ook MBUX en de rij-assistenten zullen hetzelfde zijn. Tevens beschikt de auto over de laagste luchtsweerstandswaarde (0,22) van alle massaproductie voertuigen. Daarmee neemt deze het record over van de uitgaande CLA Coupé (C117).
De nieuwe A-Klasse Limousine zal vanaf 2018 in Aguascalientes (Mexico) gebouwd worden, en vanaf 2019 ook in Rastatt (Duitsland). De variant met lange wielbasis wordt zoals eerder al gemeld exclusief voor de Chinese markt lokaal ontwikkeld en geproduceerd.
De belangrijkste maten van de nieuwe A-Klasse Limousine op een rijtje:
Lengte x breedte x hoogte: 4.549 x 1.796 x 1.446 mm
Wielbasis: 2.729 mm
Bagageruimte: 420 liter
Elleboogbreedte vóór/achter: 1.457/1.446 mm
Schouderbreedte vóór/achter: 1.400/1.372 mm
Beenruimte vóór/achter: 1.062/861 mm
Bagageruimte openingsbreedte: 950 mm.
De volgende motoren zullen leverbaar worden bij de marktlancering:
A200 (120 kW/163 PK, 250 Nm) met 7G-DCT (gecombineerd verbruik 5,4-5,2 l/100 km, gecombineerde uitstoot 124-119 g/km)
A180 d (85 kW/116 PK, 260 Nm) met 7G-DCT (gecombineerd verbruik 4,3-4,0 l/100 km, gecombineerde uitstoot 113-107 g/km volgens NEDC)
Later zullen nog meer motoriseringen volgen, evenals varianten met 4Matic vierwielaandrijving. Ook de AMG A35 en A45 zullen later als vierdeurs beschikbaar worden.
Tot de standaard uitrusting van de nieuwe 4-deurs variant behoren onder andere MBUX met aanraakscherm en de actieve remassistent en actieve spoorassistent. Het voertuig is te individualiseren met de uitrustingspakketten Style, Progressive en AMG Line, evenals met het Night Pakket en verdere opties als Keyless Go Comfort met Hands-Free Acces (de bekende schopsensor voor de kofferklep). Er komt ook een Edition 1 leverbaar met vele koperkleurige accenten.
Optisch volgt het model de nieuwste designrichting van Mercedes-Benz met gereduceerde lijnen en kortere overhangen aan voor- en achterzijde. De cabine bevindt zich ver naar achteren en de achterzijde oogt compact. Er kan gekozen worden voor wielen in maten vanaf 16 inch tot en met 19 inch.
Het design aan de voorzijde bevat een langgerekte motorkap en platte koplampen met verchroomde elementen, een diamantgrille met optioneel verchroomde pinnen en een grote centraalgeplaatste Ster met enkele vleugels. De flanken met hoge schouderlijn en verlopende flankdieptes benadrukt het zijvolume en de buitenspiegels zitten net onder de onderste lijn van de zijruiten. Net als bij de vijfdeurs variant zijn de achterlichten tweedelig, terwijl de achterbumper over twee reflectoren beschikt. De diffuser is er zowel in het zwart als met verchroomde sierstrips en uitlaateindstukken.
In het interieur is het onmiskenbaar een A-klasse met een dashboard zonder ‘overkapping’ voor het instrumentarium. Ook hier is het Widescreen Display optioneel leverbaar. Schermdiagonalen variëren naar gelange de uitrusting tussen 2x 7”, 1x 7” en 1x 10,25”, of 2x 10,25”.
Ook de wielophanging is hetzelfde als bij de vijfdeurs A-Klasse. De vooras beschikt zodoende over McPherson ophanging. De achteras is bij de basisuitvoeringen uitgerust met een torsie-as. Bij de sterkere motoriseringen, de 4Matic varianten en uitvoeringen met grotere velgen is dit echter een constructie met vierdelige multilink ophanging.
Bron: Mercedes-Benz Passion Blog, beelden door Daimler AG