KBA verdenkt Vito, C- en G-Klasse van uitstootmanipulatie

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

27 mei 2018 19:31

Het KBA heeft een nieuw slachtoffer voor ogen. De OM622 zou beschikken over 'cheat devices' waarmee de uitstoot zou worden gemanipuleerd.
Het KBA heeft een nieuw slachtoffer voor ogen. De OM622 zou beschikken over 'cheat devices' waarmee de uitstoot zou worden gemanipuleerd.
14C768_010.jpg (201.14 KiB) 3601 keer bekeken
Het Duitse KBA (Kraftfahrt Bundesamtes) eist dat Mercedes-Benz auto's terugroept in verband met het onderzoek naar dieselmotoren en eventuele omzeiling van de regelgeving voor de uitstoot van schadelijke stoffen.

In het eerste geval gaat het om Vito's uit de bouwreeks BR447 met de OM622 1,6-liter Euro-6 dieselmotor waarvan het basisblok door Renault is ontwikkeld. Volgens het KBA beschikken de voertuigen over een uitschakelfunctie voor de uitlaatgasreiniging. Mercedes-Benz heeft aangegeven volledig mee te werken met het onderzoek en zal de betreffende voertuigeigenaren informeren over een software update. Het merk geeft echter aan dat de softwarefuncties waar het KBA over valt niet noodzakelijk waren om de Europese certificering te behalen. In eerste instantie worden er ongeveer 1.000 voertuigen verdacht, maar dit zou op kunnen lopen tot 40.000. Overigens is Renault voor dezelfde motoren ook al eens verdacht om dezelfde redenen, maar werd er uiteindelijk niets gevonden.

In het tweede geval zou het om de C- en G-Klasse modellen. De C-Klasse zou een logische verdachte kunnen zijn aangezien deze onder andere wordt geleverd met de OM626 dieselmotor, een langsgeplaatste variant van de dwarsgeplaatste OM622. Ook hier zou het KBA naar eigen zeggen sterke verdenkingen hebben van manipulatiesystemen omtrent de uitstoot van uitlaatgassen. Bij de G-Klasse is het niet duidelijk om welke motorisering het gaat. Vermoedelijk betreft het hier de G350d maar hier is nog geen bevestiging over. Mercedes-Benz heeft laten weten ook deze aanklacht aan te vechten en indien nodig een rechtzaak te beginnen. Maandag zal CEO Dieter Zetsche zich moeten melden bij de Duitse minister voor Verkeer.
Bron: Automotive News Europe
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

27 mei 2018 21:54

Ik dacht dat Dieter Zetsche meerdere malen had gezegd dat Daimler absoluut geen sjoemelsoftware had toegepast...? 8-)
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

27 mei 2018 22:19

Arjen schreef:Ik dacht dat Dieter Zetsche meerdere malen had gezegd dat Daimler absoluut geen sjoemelsoftware had toegepast...? 8-)
Ik hoop en verwacht niet dat de verdenking terecht is. Zou het toch zo zijn, werpt dat ms wel een ander licht op zn onverwachte aangekondigde voortijdige vertrek...
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

27 mei 2018 22:26

Ik ben erg benieuwd of dit nu alweer dat eeuwige gez#!k is over dat afknijpen van AdBlue bij lage temperaturen. Bij eerdere aantijgingen is er niets gevonden, zelfs in de VS niet. Nu ja, alleen dat gedoe over AbBlue uit bij lage temperaturen dan :roll:
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

27 mei 2018 22:29

Hebben al die hierboven genoemde blokken een AdBlue systeem?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

27 mei 2018 22:30

Het kan net zo goed terecht zijn als onterecht. In Frankrijk heeft eenzelfde organisatie destijds Renault beschuldigd van hetzelfde, maar uiteindelijk moest de aanklacht worden ingetrokken omdat er niets gevonden werd.


Van wat ik weet loopt er ook een aanklacht om tankinhoud. Als de auto's worden getest wordt er AdBlue verbruikt, maar er wordt vanuit gegaan dat een auto dat voortdurend doet. Dan moeten fabrikanten echter een grotere tank installeren en dat kost geld en packagingruimte. De verdenking is onder andere bij BMW en Mercedes dat hun tanks dermate klein zijn dat het systeem geen capaciteit heeft om voortdurend in te spuiten tot de volgende AdBlue vulling. Daardoor zou de uitstoot dus schadelijker zijn.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

27 mei 2018 22:37

Boerenbedrog dus (excuses aan onze rurale vrienden) als dat waar is...
Doet me denken aan die PHEV’s die zelden elektrisch reden...
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

03 jun 2018 17:21

Inmiddels berichten enkele media waaronder Spiegel.de dat de Duitse verkeersminister Andreas Scheuer heeft gedreigd Daimler een boete van 3,75 miljard euro op te leggen in verband met vermeende sjoemelsoftware in dieselauto's. Onderzoeken zijn momenteel gaande om te kijken om welke auto's het precies zou gaan, maar Daimler blijft erbij dat eventueel gevonden software niet met uitstootmanipulatie te maken heeft en zal indien nodig naar de rechter stappen.


Het is en blijft tot zover een heksenjacht, er is nog steeds geen tastbaar bewijs maar de politici voelen natuurlijk kansen om hun namen vereeuwigd te krijgen en slaan flinke spierballenpraat uit. Was er niet zoiets als "onschuldig tot het tegendeel bewezen is"? Mocht dit alles ook uiteindelijk niet zo blijken te zijn, zou Daimler zeker een rechtzaak moeten beginnen wegens zwartmakerij en imagoschade.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

03 jun 2018 20:47

Heel raar idd dat een minister nu al bedragen gaat roepen. Tenzij ie heel erg zeker is van zn zaak, maar dan nog. En ovrgs las ik wel eens dat de Duitse politiek al langer geweten heeft dat niet alle merken het zo nauw namen met de regels maar wilde men het de eigen industrie niet al te lastig maken... Iets met boter en hoofd. Anyway, tijden veranderen.

Aan de andere kant, niet zelden worden "schone" auto's qua belastingen of heffingen bevoordeeld boven "vuile".
Dus áls het zo is, is misschien de staat vele miljoenen misgelopen... Daar zou ik als ik minister was ook link om worden, en misschien kan ie zelf alsdan invorderen / beboeten. Net als hier de dienst met die fijne blauwe enveloppen.

Ff OT: Het malst zijn die mega terreinen in de VS. Daar staan duizenden en nog eens duizenden hagelnieuwe VW's te verkommeren omdat ze (irt sjoemelsoftware) niet aan de US uitstoot vereisten voldoen. Over verkwisting van grondstoffen / milieuschade gesproken...
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

03 jun 2018 21:40

Ook als ie zeker van zijn zaak is, moet hij (vind ik persoonlijk dan) gewoon wachten tot er geen discussie meer mogelijk is en dan pas melding maken van een hoge boete. Vooralsnog is er geen bewijs gevonden bij Mercedessen dat er sjoemelsoftware inzit dus het zijn leuke woorden maar hij kan er niets mee. Eerst die C:\emissionhax.exe maar eens vinden, en pas dan kan hij met de collectebus langsgaan bij Dr. Znor.

Ja, als er software werd gebruikt om op testbanken zuiniger te werken dan is dat niet goed. Maar onthoud dat er dankzij de (internationale) politiek ook een hoop mogelijkheden liggen voor autofabrikanten. Zo mogen bepaalde functies uitgeschakeld worden als deze anders motorschade tot gevolg zouden hebben. Dat is ook al eens ter sprake gekomen bij Daimler volgens mij.

Bovendien is dat mislopen van belastingen voor een groot deel te wijten aan die niet deugende NEDC cyclus. Met een realistischere testmethode waren de testresultaten voor heel veel auto's hoger uitgevallen en dat zou een hogere CO2 belasting en misschien ook een slechter milieulabel betekenen bijvoorbeeld. Maar die niet verkregen belastingen vallen door een overheid niet te verhalen op de fabrikanten. Zij werden namelijk opgedragen om volgens NEDC te testen en díe waarden te vermelden, en dat deden ze netjes. Dat die cyclus niet deugt kan hen aan het zitvlees oxideren, dat is de verantwoordelijkheid/schuld van de Verenigde Naties die de NEDC bedacht hebben. Het is helaas ook een beetje een kwestie van slapende honden en roomser zijn dan de paus. Beetje lomp en simpel gedacht maar zo werkt het vaak wel.

Tja die ter zijde gestelde auto's, het is een enorme verspilling inderdaad. Wordt overigens ook om andere redenen gedaan, zoals productiefouten of fouten in toegeleverde subsystemen. Echter kunnen sommige auto's nog gered worden met andere motoren/delen erin, en anders gewoon gelijk slopen en recyclen. Auto's zijn tegenwoordig behoorlijk recyclebaar.


Ik ben benieuwd of ze wat gaan vinden. Tot nu toe is er volgens mij nog geen enkele claim tegen Daimler daadwerkelijk bevestigd. En mocht het toch kloppen, ook dan wordt het interessant om te zien wat voor gevolgen het gaat hebben. Financieel weet ik niet, ze draaien topjaren dus ze kunnen een boete denk ik wel opvangen. Terugroepacties daarentegen... :sst:
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

03 jun 2018 21:45

Helmy schreef:Ook als ie zeker van zijn zaak is, moet hij (vind ik persoonlijk dan) gewoon wachten tot er geen discussie meer mogelijk is
Eensch
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Merc A180D
Berichten: 148
Lid geworden op: 16 mei 2018 18:32

11 jun 2018 20:10

Inmiddels is vandaag door Daimler bekend gemaakt dat ruim 770.000 diesel Mercedes Vito en C klasse worden teruggeroepen....
Mercedes W176 A180 CDI Blue Efficiency Ambition (2017) Mountain Grey.
stamgast_2
Berichten: 658
Lid geworden op: 20 nov 2011 19:09
Mercedes-Benz: V250d. + Ducati SS600 + Ducati 749s
Specialisatie: beroeps oplichter
Locatie: Bippen (de)

11 jun 2018 20:39

Merc A180D schreef:Inmiddels is vandaag door Daimler bekend gemaakt dat ruim 770.000 diesel Mercedes Vito en C klasse worden teruggeroepen....

Geen idee welke motoren ze het overhebben. Maar me V250 is vorige week voor een recal van de sleepring in het stuur is geweest. Alleen is me stuur er niet af geweest en heeft de auto puur en alleen. Aan de stekker gehangen. Volgens de garage was het niet de sleepring. Maar een fout in de sofrware die voor de airbag problemen zorgde
Verwijderd29317
Berichten: 410
Lid geworden op: 14 jul 2013 19:17

11 jun 2018 20:48

Voorlopig wordt mijn nieuwe Vito niet geleverd, staat te wachten op akkoord van Mercedes, dan pas mag er geleverd worden......
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

11 jun 2018 21:20

stamgast_2 schreef:
Merc A180D schreef:Inmiddels is vandaag door Daimler bekend gemaakt dat ruim 770.000 diesel Mercedes Vito en C klasse worden teruggeroepen....

Geen idee welke motoren ze het overhebben.
Dat zou dan zoals in de eerste post de OM622 zijn voor de Vito. Ter correctie zou het daarnaast niet de G-Klasse maar een variant van de GLC betreffen waar ook zo'n teruggeroepen motor in zou zitten.

Laten we wel even voor de goede orde die Duitse roeptoeter van een transportminister minder belangrijk maken dan hij denkt te zijn. Die vent loopt al een tijdje te schreeuwen dat hij de boel gaat aanpakken en effetjes 3,75 miljard euro gaat innen waardoor zoals wij weten automatisch boompjes harder van gaan groeien en CO2 uit de lucht verdwijnt (zucht). Klein puntje is alleen: er is gewoon nog steeds geen bewijs gevonden! Daimler organiseert tot zover dus terugroepacties uit eigen wil en als teken van samenwerkingsbereidheid, niet omdat er daadwerkelijk iets gevonden is. Daimler blijft dan ook tegenspreken dat er iets illegaals zou zijn toegepast.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Plaats reactie