Software update voor 3 miljoen Mercedes-Benz diesels

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helmy
Moderator
Berichten: 5843
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

23 sep 2019 18:42

Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 2878
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

23 sep 2019 19:56

Arjen schreef: De beste man heeft me ook uitgelegd dat ik er in de praktijk niets van ga merken, maar dat alleen de NOx dus omlaag zou gaan.
Nu wil ik het allemaal aannemen, maar ik was gewoon benieuwd naar de ervaring van de mensen die mij zijn voorgegaan.
Dan vraag je je af waarom ze dat niet gelijk hebben gedaan.. Beter voor het milieu en geen negatief effect op de rijervaring, toch?

Ik geloof het niet helemaal..
Gebruikersavatar
René SLK230
Donateur
Berichten: 7372
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, Peugeot 306 cabriolet bj 2000, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag
Contacteer:

23 sep 2019 20:10

Ik ook niet. Ze zullen door anders in te spuiten de temp wel wat verlagen zodat de vorming van NOx wat afneemt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stikstofoxide

Mij lijkt dat daardoor de prestaties afnemen en
ik hoorde al ns een Golf diesel rijder die ook zo’n soort update had gehad zeggen dat zn verbruik was toegenomen...
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings



Logboek W114 280 /8 M110 bj 1972 “Frits”
Logboek W115 200D OM615 bj 1975 “Arie”
Gebruikersavatar
gerardwb
Berichten: 3967
Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
Locatie: Słupsk/polen

23 sep 2019 20:35

Ik heb in de Duitse berichten gelezen dat ze een trucje hebben uitgehaald met de bedrijfstemperatuur en olie temperatuur om de voorgeschreven
emissie norm te halen zodat de add blue constant werkte e optimale emissies hebt , normaal schijnt het dat adblue pas gaat werken met een warme motor dus warme olie en koelwater, dus de software gaf aan de de motor al op bedrijfs temperatuur was. Dit is voor de om 642 en om 651 het geval geweest

Ik heb ook op Duits fora gelezen dat bij vw er na de software update vele problemen kwamen met de egr.

https://www.suedkurier.de/ueberregional ... 6,10117304
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 7043
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

23 sep 2019 22:15

Er gaan nu een paar dingen door elkaar lopen...

Allereerst: Mijn OM642 (350cdi) motorblok heeft geen AdBlue; het is een Euro5 motor, terwijl de OM651 (220cdi) een Euro6 motorblok is.

Verplichte terugroepactie: OM651 (220cdi)
Bij de OM651 (220cdi) geldt dat de KBA Daimler heeft aangeklaagd omdat bij een koude start de 220cdi meer uitstoot dan op papier. Daimler heeft als verweer opgevoerd dat alleen bij een koude start en bij een lage omgevingstemperatuur de AdBlue niet wordt ingespoten, teneinde de motor te beschermen. Hier is nog steeds een juridische procedure over bezig, waarbij juristen (en niet de ingenieurs) gaan bepalen wat nu eigenlijk een "lage temperatuur" is... dat was namelijk niet vastgelegd in de wet, en dus ook niet in de typegoedkeuring.
Hoewel men bij Daimler van mening is dat alles juridisch klopt, heeft men zich voorlopig geschikt naar de eisen van de KBA (terwijl er juridisch wordt doorgevochten), en heb je nu voor de OM651 (220cdi) een verplichte terugroepactie. Bij deze terugroep zal men de toevoer van AdBlue wijzigen, waardoor er onder de streep minder wordt uitgestoten.

Vrijwillige terugroepactie: OM642 (350cdi)
Bij de OM642 (350cdi) is volgens mij niet eens AdBlue toegepast (althans, niet bij de personenauto's).
De terugroepactie bij dit motortype is dus ook heel anders van aard: Er loopt hier (nog) geen rechtszaak over, en Daimler claimt dat door een software-update de verbranding iets gunstiger kan worden (qua NOx uitstoot). In de uitleg die ik erbij kreeg ging het niet om het verlagen van de verbrandingstemperatuur, maar juist eerder om het subtieler spelen met de zuurstofovermaat (in een getrapte verbranding).
Ik heb ooit (in een ver verleden) naast de Wet van Newton, de Wet van Behoud van Energie, etc., ook de veel belangrijker "Wet van Behoud van Ellende" geleerd. Die laatste zegt dat als je in een technische omgeving probleem A oplost, je daar ongetwijfeld een nieuw probleem B of C voor terugkrijgt.
Dit is mijn onderbuikgevoel wat me (tezamen met "if it ain't broken, don't fix it") een beetje terughoudend maakt.
Aan de andere kant ben ik ook niet te beroerd om mijn (piepkleine) steentje bij te dragen en een piepklein beetje NOx te verminderen.
Vandaar mijn vraag, wie mij al is voorgegaan en wat de ervaring is.

Het echte sjoemelen: VW
Bij VW was er iets totaal anders aan de hand dan bij Daimler. Daar waar bij Mercedes-Benz de discussie bij de OM651 gaat over de definitie van "lage temperatuur" (ongeacht of zo'n auto stilstaand staat te draaien, rijdt, of wordt getest) heeft men bij VW er destijds voor gekozen om niet mee te doen met het dure AdBlue gebeuren, en zou men "zelf wel voor een oplossing zorgen".
De mensen van VW hebben vervolgens een stuk software laten ontwikkelen door Bosch wat de testcyclus herkende (vast patroon van toerentallen etc,m terwijl er geen stuuruitslag was). In die gevallen schakelde het motormanagement om naar een soort van opperbrave modus waarbij er net voldoende motorvermogen overbleef, en men net aan de emissie-eisen voldeed. Zodra dergelijke motoren uit de testcyclus waren kregen ze weer wel vermogen, maar vervuilden zwaar buiten de norm.
Dit is sjoemelen omwille van het sjoemelen.
Ik blijf erbij dat de zaak van Daimler heel anders ligt.


Na dit epistel zou ik toch nog graag willen weten wat de ervaringen zijn van forumleden die de vrijwillige terugroepactie op de OM642 al hebben doorgevoerd. :)
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
WillemH
Berichten: 4913
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51
Mercedes-Benz: S211 AMG Wannabee '06 | W221 S500 ‘06 | W210 E430 '02 | R171 SLK200K '05 | VW Caddy '18 |
Specialisatie: MB & ICT
Locatie: Mooiste plekje op de Veluwe

23 sep 2019 22:25

Maar de update van VW was ook niet verplicht ondanks dat deze idd altijd vervuilde.
En dat was nogwel hardware change en software update

Waar ben je bang voor?
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
C240 '00|E270 '03|190E 2.3 '86|
SLK200 '05 |190E 2.6 '87|E430 '02|
8,6,5,4,6,8
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 7043
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

23 sep 2019 22:42

WillemH schreef:Waar ben je bang voor?
Ik negeer het VW gedeelte even :owja:

Waar ik mijn terughoudendheid door heb is het feit dat deze software-update voor mijn OM642 redelijk onomkeerbaar is... Als het niet bevalt is het niet zo gemakkelijk om alles weer terug te zetten.
Dat maakt dat ik graag van anderen leer wat hun bevindingen zijn voordat ik ja of nee zeg.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
René SLK230
Donateur
Berichten: 7372
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, Peugeot 306 cabriolet bj 2000, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag
Contacteer:

23 sep 2019 22:43

Als je er huiverig voor bent en het is dus geen -verplichte- update, zou je ook eerst kunnen vragen of in het geval je er niet tevreden mee bent, de oude software weer terug geplaatst kan worden.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings



Logboek W114 280 /8 M110 bj 1972 “Frits”
Logboek W115 200D OM615 bj 1975 “Arie”
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 7043
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

23 sep 2019 22:45

Dat gaf ik net aan... :stom: terugdraaien gaat vrijwel niet
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
WillemH
Berichten: 4913
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51
Mercedes-Benz: S211 AMG Wannabee '06 | W221 S500 ‘06 | W210 E430 '02 | R171 SLK200K '05 | VW Caddy '18 |
Specialisatie: MB & ICT
Locatie: Mooiste plekje op de Veluwe

23 sep 2019 22:49

Dan blijft de vraag waar ben je bang voor? Dat die niet meer start? dat je 1 pk gaat missen?
Een mening is breed ik kan 1 pk minder wel fijn vinden en jij een ramp.
Is wellicht tikeltje overdreven maar zitten je angsten
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
C240 '00|E270 '03|190E 2.3 '86|
SLK200 '05 |190E 2.6 '87|E430 '02|
8,6,5,4,6,8
Gebruikersavatar
René SLK230
Donateur
Berichten: 7372
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, Peugeot 306 cabriolet bj 2000, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag
Contacteer:

23 sep 2019 23:17

Arjen schreef:Dat gaf ik net aan... :stom: terugdraaien gaat vrijwel niet
Suc6 dan maar...
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings



Logboek W114 280 /8 M110 bj 1972 “Frits”
Logboek W115 200D OM615 bj 1975 “Arie”
Doa
Berichten: 1425
Lid geworden op: 01 dec 2012 18:19
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Oostende

28 sep 2019 03:54

Nox omlaag is co2 omhoog zover ik weet.
Kwa taks liever een lage co2. Kwa gezondheid liever lage nox...
Gebruikersavatar
Cornelis
Donateur
Berichten: 10276
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

28 sep 2019 15:43

WillemH schreef:Dan blijft de vraag waar ben je bang voor? Dat die niet meer start? dat je 1 pk gaat missen?
Een mening is breed ik kan 1 pk minder wel fijn vinden en jij een ramp.
Is wellicht tikeltje overdreven maar zitten je angsten
Aldus onze forumpsycholoog :owja:

Het is toch duidelijk dat Arjen weet dat de update niet
terug te draaien is en dat tot op heden niemand kan vertellen wat de consequenties zijn 8-)
Dat heeft niks met angsten te maken en alles met het feit dat je niet weet waar je voor kiest op basis van
gegevens of praktijkervaring.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Helmy
Moderator
Berichten: 5843
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

28 sep 2019 16:59

Ben nog wat meer gaan lezen en ik word er niets wijzer van. Ik was op basis van de persartikelen in de veronderstelling dat het alleen om OM642 Euro-6b ging voor de vrijwillige update, verkocht als 350d's en niet als 350CDI BlueEfficiency die Euro-5 zijn. Echter heeft Daimler ook een VIN checker op hun website (helemaal onderaan de pagina), en die geeft toch echt aan dat ook voor mijn 350CDI BE er een vrijwillige update klaar staat. Vervolgens op motortalk.de een 27-pagina tellend topic doorgelezen, en wordt er gesproken over 2 verschillende zaken te weten een verplichte terugroep op Euro-6 en een vrijwillige update op Euro-5. Daarbinnen lijkt het lang niet zo zwart-wit gedefineerd: sommige Euro-6 voertuigen ontspringen de dans volgens de leden aldaar, en sommig Euro-5 auto's hebben dus een vrijwillige update klaarstaan terwijl andere dat niet hebben. Het gaat zover dat men daar bijna zich afvraagt of het te maken heeft met oorspronkelijke land van levering... :S

Nou lijkt het me bij de Euro-6 voertuigen wel voorspelbaar wat er moet gebeuren: meer AdBlue injectie om de uitstootcomponenten terug te dringen. Met als duidelijk gevolg in ieder geval het AdBlue moeten 'tanken' buiten de onderhoudsintervallen. Wat er bij de Euro-5 zou moeten gebeuren, geen idee. Herprogrammering van de ECU denk ik dan. En dan kom je bij verschuivingen van max koppel/vermogen bereik, andere prestaties en misschien zelfs andere schakelpunten. Maar dat is allemaal gissen en gokken. Genoeg mensen zijn aangeschreven voor de vrijwillige update maar niemand deelt ervaringen.

Ik zal er bij de afspraak voor de aankomende beurt/apk naar vragen en dan de update duidelijk weigeren. De auto werkt nu naar behoren, ik heb geen zekerheid over het presteren ná de update. Don't fix what isn't broken. Of je moet er flink tegenaan op legal-gebied en zwart-op-wit nieuwe afspraken maken of garanties afdwingen voor het geval de auto toch merkbaar nadelig gaat presteren (andere prestaties, hoger verbruik).
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Doa
Berichten: 1425
Lid geworden op: 01 dec 2012 18:19
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Oostende

28 sep 2019 19:23

zijn auto fabrikanten eigenlijk vrij om vb het vermogen te wijzigen zonder goedkeuring van de eigenaar?
Plaats reactie