Bron: Bloomberg.comMercedes-Benz roept in Europa ongeveer 3 miljoen auto's terug voor een software update. Het gaat om voorzorgsmaatregelen tegen een eventueel emissieschandaal. Volgens Daimler baas Dieter Zetsche zorgt het publieke debat over dieselmotoren vooral voor veel onzekerheden, met name bij dieselrijders. De maatregelen moeten bestuurders van dieselauto's gerust stellen en aantonen dat er nog steeds een sterk vertrouwen is in dieseltechnologie.
De terugroepactie kost de fabrikant ongeveer €220 miljoen euro en is volledig voor eigen rekening van Mercedes-Benz; de klant betaalt dus niets. Het gaat om een uitbreiding van een reeds uitgevoerde upgrade op ongeveer 250.000 compacte auto's en V-Klasses. Mercedes-Benz verklaart dat de terugroepactie gericht is op het meerendeel van de Euro-5 en Euro-6 motoren, waarbij de werkzaamheden betrekking hebben tot een puur softwarematige update zonder vervanging van onderdelen. Deze software 'patch' moet de motoren voorzien van de laatste kennis die de ingenieurs hebben verkregen tijdens de ontwikkeling van de nieuwe reeks dieselmotoren. De update zou onder andere moeten leiden tot een significante reductie van stikstofoxiden van dieselvoertuigen in Europese binnensteden.
"Dit is een pro-actieve houding om iets op tafel te kunnen leggen en het debat een stap voor te kunnen zijn," aldus Jürgen Pieper, een analist van Bankhaus Metzler in Frankfurt. Naast deze terugroepactie kondigt de Duitse autofabrikant tevens aan om vervroegd te beginnen met het aanbieden van de nieuwe reeks dieselmotoren.
Mercedes-Benz blijft bij haar standpunt dat het niet buiten de bestaande regelgeving heeft gehandeld, welke voorschrijft dat voertuigen een soepelere emissiecontrole mogen voeren om schade aan de motor te voorkomen.
UPDATE: Mercedes-Benz Passion Blog meldt dat het onder andere gaat om de OM651 en OM642 motoren. De OM654 uit de W213 E-Klasse behoort NIET tot de betreffende motoren. De update zou ongeveer 60 minuten duren en eigenaren krijgen vanzelf een bericht als de update noodzakelijk bevonden wordt.
Software update voor 3 miljoen Mercedes-Benz diesels
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7564
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
- Vectrex
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 14 apr 2016 10:00
- Mercedes-Benz: GLK 220CDI 4matic (X204)
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Zou mijn 220CDI ook kunnen zijn begrijp ik. Benieuwd wat het doet met prestaties etc. Ik wacht de berichten nog wel even af. Als het kan waarom dan niet meteen gedaan?
Grt Jeroen
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
Ik ben heel benieuwd om welke type motoren het gaat
en inderdaad wat de gevolgen zijn
en inderdaad wat de gevolgen zijn
Laatst gewijzigd door pascalvd op 19 jul 2017 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7564
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
De verbeteringen komen voort uit de ontwikkeling van de nieuwste generatie dieselmotoren. Mogelijk heeft Mercedes tot het laatste designfreeze moment gewacht voordat ze de aankondiging zouden doen zodat ze echt de laatste updates kunnen doorvoeren. Daarnaast moeten ze een hele logistieke keten op gang brengen voor de uitrol en moeten dealers voorbereid worden, het zit meestal wel complexer in elkaar dan effe met WeTransfer een OMverbesserung.zip te uploaden.
Ik ben ook benieuwd of mijn motor tot de update-reeks behoort. Raimon of ElGriffo weten misschien wel wat meer hierover, maar ik neem ook aan dat de eigenaren waar het om gaat een brief zullen krijgen.
EDIT: volgens Mercedes-Benz Passion Blog gaat het onder andere om de OM651 en OM642. De OM654 zoals in de W213 E-Klasse wordt geleverd hoort NIET bij deze groep motoren.
Ik ben ook benieuwd of mijn motor tot de update-reeks behoort. Raimon of ElGriffo weten misschien wel wat meer hierover, maar ik neem ook aan dat de eigenaren waar het om gaat een brief zullen krijgen.
EDIT: volgens Mercedes-Benz Passion Blog gaat het onder andere om de OM651 en OM642. De OM654 zoals in de W213 E-Klasse wordt geleverd hoort NIET bij deze groep motoren.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
-
- Forum Held
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 06 sep 2010 15:03
- Mercedes-Benz: W213 2020 Eq boost 200 aut9 Sport Style
- Specialisatie: Havenkranen, straddle carriers
- Locatie: Rotterdam en omstreken
Ook ik ben zeer benieuwd of mijn 220cdi tot de reeks motoren behoort welke in aanmerking komt voor een update. Belangrijker nog, ik ben zeer benieuwd of er net als bij een VAG vermogen ingeleverd gaat worden na een update en of de update vrijwillig is of "verplicht"
Gaat t niet zoals t moet dan moet t maar zoals het gaat
Ex W212 220 bluetec 2015 aut9 AMG pakket. Ex W212 220cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W212 250cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W204 220cdi 2007 aut5 AMG pakket. Ex W203 200cdi 2004 Classic
Ex W212 220 bluetec 2015 aut9 AMG pakket. Ex W212 220cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W212 250cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W204 220cdi 2007 aut5 AMG pakket. Ex W203 200cdi 2004 Classic
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7564
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
Volgens de huidige berichtgeving wordt gekeken welke motoren de update moeten krijgen. Vervolgens worden de eigenaren van die auto's benaderd door Mercedes-Benz om de update te laten uitvoeren.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 17 okt 2007 06:43
- Mercedes-Benz: W211 200CDI '08
Is het verplicht om de update te laten plaatsen? En als men het niet doet, wat is dan het gevolg?
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5672
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Als het om een VW/Audi-achtige truc gaat (en daar lijkt het op), dan zal het niet zozeer om minder vermogen, maar om een hoger verbruik van brandstof en 'adblue' gaan. Dat soort motoren gebruikt een ureumoplossing (adblue) om die nare stikstofoxiden om te zetten in stikstof en water. Om dat goed te laten werken is iets meer brandstof nodig. De VAG-motoren herkenden de testcyclus zodat ze alleen dan de goede hoeveelheid ureumoplossing inspoten.S_W204 schreef:Ik ben "benieuwd" of deze updates zullen leiden tot minder vermogen.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
Je zou er versteld van staan als je weet wat de moderne diesels kunnen zonder dat ze aan de emissie eisen hoeven te voldoen, qua vermogen en qua verbruik. Om aan de stikstof emissie eisen te voldoen moet de temperatuur in de verbrandingskamer zo laag mogelijk zijn, dat zegt eigenlijk al genoeg.Peter schreef:Ik ook!S_W204 schreef:Ik ben "benieuwd" of deze updates zullen leiden tot minder vermogen.
Of juist meer vermogen , niet sjoemelen/knijpen, maar vrijgeven
Maar goed, de nieuwe generatie zes in lijn schijnt toch 285 pk te gaan leveren dus er is nog hoop
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
- Cornelis
- Berichten: 11202
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
En gelukkig weer R6 lijnblokken
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 17 okt 2007 06:43
- Mercedes-Benz: W211 200CDI '08
Dan is de tuning weg..
Vandaar ook mijn vraag in hoeverre de update verplicht is.
Vandaar ook mijn vraag in hoeverre de update verplicht is.