Software update voor 3 miljoen Mercedes-Benz diesels

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

28 sep 2019 20:05

Doa schreef:zijn auto fabrikanten eigenlijk vrij om vb het vermogen te wijzigen zonder goedkeuring van de eigenaar?
Dit is wat mij betreft nu juist iets cruciaals... je moet als klant expliciet (schriftelijk?) toestemming geven, terwijl ik me dus niet vooraf kan inlezen met een officieel stuk wat er precies gaat gebeuren, en wat de consequenties zijn... en je kunt het niet terug laten draaien.

Dat is hetgeen waardoor ik op dit moment niet heel erg genegen ben om die update door te laten voeren, TENZIJ er vele mensen in de praktijk melden dat je er feitelijk niets van merkt.
Vandaar dat ik hier om de ervaring vroeg.

Hoe dan ook, ik vind het jammer dat de fabrikant niet wat meer informatie geeft aan de klant. In DU heb ik op Motor-Talk.de zelfs een scan gezien van een officiële brief waarin je rechten en garantie worden genoemd.
Ik heb tot op heden niets op papier gezien, en ga dat ook echt niet ter plekke aan de balie bepalen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

22 okt 2019 17:53

Arjen schreef: [...]je moet als klant expliciet (schriftelijk?) toestemming geven, terwijl ik me dus niet vooraf kan inlezen met een officieel stuk wat er precies gaat gebeuren, en wat de consequenties zijn... en je kunt het niet terug laten draaien.[...]

Hoe dan ook, ik vind het jammer dat de fabrikant niet wat meer informatie geeft aan de klant. In DU heb ik op Motor-Talk.de zelfs een scan gezien van een officiële brief waarin je rechten en garantie worden genoemd.[...]
In de Duitse AutoBild op het www vond ik een artikel over diesel-updates in DLD.
Klanten worden met E 100,- gestimuleerd deze uit te laten voeren.
Vzv ik het begrijp zeggen deskundigen dat die premie daar enerzijds bedoeld is om de updates zo snel mogelijk doorgevoerd te krijgen en de goede wil van MB tonen, anderzijds omdat klanten daarmee dan afstand zouden doen van een hardwarematige update die (nog) beter zou zijn, maar ook duurder.
Wie het weet mag het zeggen, weet niet voor welke modellen dit geldt, ms heb je er wat aan... https://www.autobild.de/artikel/mercede ... 40041.html
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Lee80
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 dec 2018 09:01
Mercedes-Benz: S205 C250 4matic, W246 B220

30 okt 2019 18:33

Ik heb de software-update op mijn S205 C250 (2015) gehad. Adblue verbruik is nu 11000km, waar voordien ik er 29000km ver mee kon. Tot hier toe merk ik niet veel anders op. Verbruik is denkelijk hetzelfde gebleven--> ik volg het nog op. Wat ik wel merkt is dat de motor precies wat sneller op bedrijfstemperatuur komt.(zit misschien tussen mijn oren).
Gebruikersavatar
Chef-Benz
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2011 22:06
Mercedes-Benz: S204 C200CDI en W245 B200 turbo
Specialisatie: Het menselijk brein
Locatie: Noord Brabant

07 nov 2019 23:32

Vandaag voor APK naar de dealer gegaan. Werd me verteld dat er nog 2 ‘items’ open stonden, ging om deze software update. In de eerste instantie had ik met dit topic in mijn hoofd zoiets van “laat maar zitten”. Na anderhalf uur (steekproef) kreeg ik de sleutel terug van een andere medewerker met de mededeling dat ook meteen de updates er in gezet waren. Ach ja, ik kan pas gaan mopperen als ik het verschil merk en ik kan niet zeggen dat ik iets gemerkt heb qua vermogen (zowel niet positief als negatief). Verbruik is lastig omdat er soms lange, soms veel korte stukken gereden worden en met het aanstaande winterseizoen zal het verbruik ook weer ongunstiger worden, al was het alleen al door de standkachel. Maar op het eerste gevoel merk ik er totaal niets van.
ex-mooseman
Berichten: 287
Lid geworden op: 30 sep 2016 10:52
Mercedes-Benz: 2018 C220d Kombi AMG Sport Edition

08 nov 2019 19:54

Ik merk er niks van, noch in verbruik, noch in power. AdBlue gaat er wel iets sneller door, heb ik de indruk.

Je krijgt een brief/attest mee waarin duidelijk gemaakt wordt dat de update uitgevoerd is.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

08 nov 2019 21:43

Dat is ook het verhaal wat bij VW de ronde deed. De klant en auto eigenaar mocht niet te veel last hebben van het ad blue verbruik. De software herkende de verbruiks testcyclus en doseerde dan extra ad blue met als gevolg mooie emmissie waardes. Bij normaal gebruik werd er eigenlijk te weinig ad blue gedoseerd. De up date corrigeert dit kennelijk waardoor het ad blue verbruik omhoog gaat.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

09 nov 2019 14:35

Rest echter de vraag wat er gebeurt met de Euro5 AdBlue-loze voertuigen. Ik moet volgende zaterdag mijn auto wegbrengen voor onderhoud, ik zal eens vragen of ze er daar iets over weten.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Chef-Benz
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2011 22:06
Mercedes-Benz: S204 C200CDI en W245 B200 turbo
Specialisatie: Het menselijk brein
Locatie: Noord Brabant

18 nov 2019 23:53

Helmy schreef:Rest echter de vraag wat er gebeurt met de Euro5 AdBlue-loze voertuigen. Ik moet volgende zaterdag mijn auto wegbrengen voor onderhoud, ik zal eens vragen of ze er daar iets over weten.
Die heb ik dus. Overigens heb ik geen brief o.i.d. mee gekregen maar zal het allicht digitaal geregistreerd zijn (zowel in de database als in mijn auto zelf).
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

20 nov 2019 12:57

Heb net mijn auto weer opgehaald (bij Vos) en ze nog even gevraagd over de software updates. Bij mij is ie niet uitgevoerd, en ze raden het zelf ook af aangezien het toch niet verplicht is. Voor AdBlue auto's is het inderdaad genoeg om gewoon meer AdBlue in te spuiten, maar voor non-AdBlue auto's wordt wel degelijk het vermogen geknepen. Daarnaast zouden bij sportuitlaatsystemen (ook AMG's) de kleppen permanent gesloten worden. En eenmaal uitgevoerd is de softwareupdate niet meer terug te draaien...
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Chef-Benz
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2011 22:06
Mercedes-Benz: S204 C200CDI en W245 B200 turbo
Specialisatie: Het menselijk brein
Locatie: Noord Brabant

20 nov 2019 22:31

Helmy schreef:En eenmaal uitgevoerd is de softwareupdate niet meer terug te draaien...
Tenzij je 'm aftermarket zou chippen toch?
Ach ik ben toch niet zo'n trappert en heb geen caravan dus al zou het me een paar pk kosten (nog altijd geen verschil gemerkt) lig ik er niet mega wakker van.
RobertLu
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jan 2019 17:36
Mercedes-Benz: CLS 350 cdi

06 dec 2019 21:07

Ik heb een paar maanden geleden de update laten uitvoeren op mijn cls 350cdi uit 2012. Qua vermogen en rij eigenschappen merk ik totaal geen verschil. Wel merk ik iets:
- na het starten en eenmaal aan het gas gekomen blijft het toerental verhoogd. Dit was vroeger alleen als het koud was, maar nu is het altijd en het houdt lang aan. Zelfs als de motor op 90 graden is. Ik snap niet waarom, maar het zal wel zijn reden hebben. Merken anderen dit ook?
- ik merk dat hij net wat sneller op temperatuur komt. Al vermoed ik dat ik wellicht ook iets met de thermostaat heb, omdat de temperatuur ook terug kan lopen vanaf 90 graden na onbelast rijden.

Ik ben ook wel eens benieuwd naar ervaringen van mensen na de update.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

07 dec 2019 06:13

Helmy schreef:....Voor AdBlue auto's is het inderdaad genoeg om gewoon meer AdBlue in te spuiten, maar voor non-AdBlue auto's wordt wel degelijk het vermogen geknepen. ...
Oo AdBlue auto's worden flink geknepen lijkt het wel.
Mijn V250d liep eerst dik 230 km/u (237 zelfs), maar sinds de laatste beurt met veel moeite 205 km/u... :(
#doeslief
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

07 dec 2019 08:55

gisteren had ik een auto waarvan de eigenaar wilde dat de software van de bak ge-update zou worden (indien daar een update voor was) en dan is mercedes zo "vriendelijk" om je te laten weten dat dat alleen mogelijk is in combinatie met een update van de motorstuurunit EN dat de eigenaar dan wel eerst even expliciet moet tekenen dat dat goed is

linksom of rechtsom, mercedes zorgt er wel voor dat iedereen vanzelf een keer die software update erdoor gedrukt krijgt

greetingz,
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

07 dec 2019 09:27

volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
mrousseau
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2020 15:39
Mercedes-Benz: EQC en C180

21 feb 2020 15:48

Onlangs is er bij mijn lease E200 CDI uit 2015 deze update uitgevoerd maar nu gaat hij niet meer harder dan 160KM/u. Volledig vermogen tot aan de 160 en dan vlakt hij af. Iemand hier ervaring mee? De dealer snapt niet waarom dat een probleem is want je mag toch maar max. 130..... Ik rij echter wekelijks in Duitsland waar ik normaal 210/220 tuf. Een taxi chauffeur vertelde mij vandaag dat het met de EGR klep te maken kan hebben. Dat die is uitgeschakeld. Ik heb er geen verstand van........
Plaats reactie