Meer details over de aanstaande AMG hypercar

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

14 mar 2017 23:36

De tweede teaser van de AMG hypercar die als Project One wordt benoemd.
De tweede teaser van de AMG hypercar die als Project One wordt benoemd.
mercedes-amg-projectone.jpg (22.87 KiB) 2373 keer bekeken
De autowereld kan niet wachten tot september, want dan toont Mercedes-AMG op de IAA in Frankfurt hun eerste hypercar sinds de CLK-GTR uit eind jaren '90. Een auto waarbij de verwachtingen zéér hoog liggen; het voertuig wordt namelijk aangedreven door dezelfde motor die in de F1 auto's ligt. Met nog maar een half jaar te gaan kan AMG-baas Tobias Moers al wat aankondigingen doen:

- De motor is zoals misschien wel verwacht hoogtoerig. Stationair zal de 1,6-liter V6 turbomotor op 1.200 toeren per minuut draaien, een stuk lager dan de 4.000 toeren in de Formule 1 maar nog steeds aardig hoog. De 'redline' ligt vervolgens een flink stuk verder weg want pas bij 11.000 toeren per minuut houdt het op. Je waant je bijna een F1-coureur, als efficiëntie geen rol zou spelen zouden de Formule-1 auto's de 14.000 toeren per minuut halen. De motor beschikt over een gegoten blok en cilinderkoppen, waar deze in de Formule 1 gefreesd worden. Ook zijn de injectoren anders.

- De auto is een hybride. De voorwielen worden namelijk aangedreven door 2 elektromotoren, waardoor de auto dus ook nog eens vierwielaandrijving heeft. Daarnaast worden ook de turbo en de krukas aangedreven door ieder een eigen elektromotor. De wagen kan volgens Moers 30 kilometer volledig elektrisch afleggen. Genoeg bereik dus om de villabuurt te verlaten zonder alle alarmen af te laten gaan. De energiecellen en systemen voor energie-terugwinning zijn gelijk aan die van de F1-auto's, de transmissie niet. Volgens Moers zou een F1-versnellingsbak teveel wijzigingen moeten ondergaan om geschikt te worden voor de toepassing in een straatvoertuig. Mercedes-AMG zou hebben gekozen voor een geautomatiseerde handbak; een transmissie met dubbele koppeling zou geen 11.000 toeren per minuut aankunnen.

- Onderhoud is belangrijker en ingrijpender dan ooit. Elke 50.000 kilometer zal het blok uit elkaar moeten voor uitvoerig onderhoud. Dit is een nagenoeg standaard aanpak in de racerij, waar motoren soms wel na elke race uit elkaar moeten, maar voor een straatlegale auto toch bijzonder te noemen. Voor wie schrikt van dit vooruitzicht: er zijn meer dan genoeg sportauto's waar de intervallen nog kleiner zijn. Daarnaast zal er waarschijnlijk een koninklijke onderscheiding klaarliggen voor de eerste die de teller van de hyper-AMG ook maar op 25.000 km krijgt.

- Exclusiviteit ten top. Lage productieaantallen en een hoge prijs zorgen ervoor dat de auto een zeldzame verschijning zal worden. Er worden 275 exemplaren gebouwd, die ondanks de prijs van €2.275.000 exclusief belastingen allemaal al verkocht zijn. In aantallen een veelvoud meer dan bijvoorbeeld de CLK-GTR (25-30) of SLR Stirling Moss (75), maar beduidend minder dan een Bugatti Veyron (450) of Chiron (500 beoogd), en bijna twee maal zo duur. Desondanks is de reservelijst enorm met nog 800 mensen die hopen dat er een plaatsje vrijkomt.

- De prestaties zijn extreem te noemen. Vooral voor een auto van Das Haus. De topsnelheid zou boven de 350 km/h liggen en zal zeer waarschijnlijk niet elektronisch begrensd worden. Sprinttijden zijn nog niet bekend maar zouden onder de 3 seconden liggen. Ook zal Mercedes-AMG een rondetijd willen neerzetten op de Nordschleife, wat een soort graadmeter lijkt te zijn voor de totale vorm van een sportwagen.

- Gemak dient de mens. Moers geeft aan te worden overspoeld met vragen van klanten die een beetje zenuwachtig zijn vanwege de toepassing van een Formule-1 aandrijflijn. Volgens Moers zijn alle zorgen over de complexiteit van de auto ongegrond: de auto kan 'gewoon op eigen kracht' starten, via conventionele laadsystemen worden opgeladen in de garage en euro-98 is voldoende om het gevaarte in beweging te krijgen. Geen startaggregaten, geen onderhoudscrew met 3 Sprinters die je 24/7 volgen en geen aan/uit rijgedrag. Door de eerste teaser, het zijprofiel van wat een LMP1 auto lijkt, en de vele links naar de Formule 1, zou je bijna denken dat de auto een éénzitter is, maar ook dat is niet het geval, het wordt 'gewoon' een tweezitter.

- Alles gaat volgens planning. En die planning houdt in dat deze maand de eerste tests worden uitgevoerd op component/subsysteem niveau, bij Mercedes-AMG High Performance Powertrains in Brixworth. Als er verder geen oponthoud is, zullen de eerste exemplaren worden overhandigd in midden 2018.
Bron: Evo.co.uk
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Plaats reactie