Nu Mercedes-Benz de W213 E-Klasse heeft geïntroduceerd was het natuurlijk slechts een kwestie van tijd voordat de AMG's bekend gemaakt zouden worden. Net als bij de C-Klasse komen er twee varianten, een E43 en een E63.
E43 - drie liter, twee turbo's en 401 pk
Om met de E43 te beginnen, dit is het model dat eerder nog verwacht werd E450 te gaan heten. Het is een E-Klasse variant die op een aantal punten door Mercedes-AMG is aangepakt om het gat tussen de 'gewone' modellen en de top-AMG uitvoeringen op te vullen. Net als bij de C-Klasse betekent dit een drie-liter zescilinder met twee turbo's die 401 pk en 520 Nm koppel naar alle vier de wielen overbrengt (31:69 voor:achter). De motor is gekoppeld aan de nieuwe 9G-Tronic negentraps automatische transmissie. Deze configuratie stelt de auto in staat om van 0 naar 100 km/h te versnellen in slechts 4,6 seconden. Het gemiddelde verbruik is 8,3 liter op 100 km en de CO2 uitstoot bedraagt 189 gram per kilometer.
Het onderstel van de E43 is een sportievere doorontwikkeling van het Air Body Control onderstel. De bestuurder kan kiezen uit de instellingen "Comfort", "Sport" en "Sport Plus" wat onder andere de reactietijden en het stuurgedrag nog verder optimaliseert voor sportief rijgedrag. Tot stilstand komen gaat ook prima met remschijven in de maten 360x36 mm vóór en 360x26 achter.
Van buiten is de E43 te herkennen aan drie grotere luchtinlaten in de voorbumper met twee lamellen in de buitenste inlaten. De auto is voorzien van de inmiddels bekende diamantgrille met verchroomde pinnen, twee enkele vleugels en het AMG logo. Standaard staat de E43 op 19-inch AMG 5-spaaks velgen, aan de achterzijde beschikt de auto over twee uitlaateindstukken in dubbel-optiek, en een spoilerrand op de achterklep.
In het interieur beschikken de bestuurder en voorste passagier over sportstoelen met verbeterde zijdelingse steun. Deze worden standaard afgewerkt in lederlook Artico / Microvezel Dinamica zwart (optioneel in nappa leder) met rode siernaden. Deze afwerking is eveneens terug te vinden op het dashboard en de inlegstukken in de deurpanelen. Tevens is de auto voorzien van een set sportpedalen, zwarte hemelbekleding, rode veiligheidsgordels en een nappa-lederen zwart stuurwiel met afgeplatte onderzijde en rood contraststiksel. Het AMG instrumentarium bestaat uit twee buisvormige tellers, een 4,5-inch mult-functioneel kleurenscherm, een Racetimer en een schaalverdeling tot 280 km/h met geblokt dessin.
De Mercedes-AMG E43 is vanaf 20 juni 2016 te bestellen, de eerste exemplaren staan even later in september bij de dealers.
E63 en E63 S - de E-Klasse met af-fabriek meer dan 600 pk
En dan de E63. Dat Affalterbach flink aan de bak kan moge duidelijk zijn, getuige de W212. De lat is toen bijzonder hoog gelegd door de vierwielaangedreven E63 S 4MATIC Limousine en Estate. Deze machines waren dankzij een 5,5-liter V8 goed voor bijvoorbeeld 585 pk en 800 Nm. Een flinke stap vooruit, ten opzichte van de reguliere E63 (525pk en 700 Nm), en het geheel was goed voor 0-100 tijden van 3,6 seconden voor de Limousine en 3,7 seconden voor de Estate.
Nu blijkt dat Mercedes-AMG de nieuwere 4,0-liter V8 heeft ontworpen met meer dan genoeg reserves. Uitgelekte foto’s tonen specificatiekaarten voor de aankomende W213 AMG en de cijfers zijn duizelingwekkend. De 'standaard' E63 krijgt, mits de informatie klopt, 571 pk en een koppel van 750 Nm, goed voor een 0-100 tijd van 3,7 seconden. En dan komt er de E63 S: 612 pk, 850 Nm koppel en een 0-100 tijd van 3,5 seconden. Laat die cijfers maar even doordringen, een 4-deurs die sneller op 100 km/h zit dan de AMG GT-S, SLR en CLK-GTR – met bagage gaat het pas gelijk op...
De nieuwe waarden zijn van de E-Klasse Limousine, aangezien de Estate officieel nog niet onthuld is. Mogelijk kunnen deze waarden later ook gelden voor de E63 Coupé en cabriolet, twee modellen waar in de 207-reeks geen AMG-variant van kwam, wat door AMG zelf vervolgens als grote inschattingsfout werd bestempeld.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:
Bron: Mercedes-Benz Passion Blog over de E43 en de E63