Mercedes onthuld C-Klasse Cabriolet, ook diesel en 4MATIC

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

05 mar 2016 14:08

Mercedes-Benz is op tijd voor de zomer met de nieuwe C-Klasse Cabriolet.
Mercedes-Benz is op tijd voor de zomer met de nieuwe C-Klasse Cabriolet.
A205-debute-23.jpg (158.64 KiB) 4278 keer bekeken
Mercedes-Benz is op tijd met het voorjaar dankzij het debuut van de eerste C-Klasse Cabriolet, met een klassieke stoffen kap. Het ontwerp van de nieuwe auto is een interpretatie van moderne luxe met een vleugje jeugdigheid. De wagen toont zijn echte karakter met het dak open. De cabriolet kan optioneel worden voorzien van Aircap (automatische luchtstroom geleider) en Airscarf nekverwarming, voor 365 dagen per jaar buitengewoon comfortabel open rijden.

Sportief rijgedrag wordt verzekerd mede door efficiënte, krachtige motoren met vermogens van 115 kw (156 pk) tot 270 kW (367 pk) en een dynamisch afgestemde wielophanging (optioneel uit te rusten met Airmatic luchtvering). De nieuwe 9G-Tronic transmissie is leverbaar op alle motorvarianten. Eveneens aanboord bevinden zich bewezen assistentiesystemen en hoogstaand infotainment. De nieuwe C-Klasse Cabriolet wordt in de zomer van 2016 gelanceerd.

"Onze nieuwe C-Klasse Cabriolet vormt de entree tot de wereld van premium cabriolets van Mercedes-Benz. Jong en jeugdig in karakter en styling. Het biedt een onvervalst open-lucht rij-ervaring het hele jaar rond," aldus professor dr. Thomas Weber, lid van de bestuursraad van Daimler AG en verantwoordelijk voor Group Research & Mercedes-Benz Cars Development.

Met de kap gesloten lijkt de auto als twee druppels water op de C-Klasse Coupé, mede dankzij vrijwel identieke afmetingen, een in het oog springende neus met diamant-grille, LED High Performance koplampen, een lange motorkap en hoge schouderlijn. De strak uitgerekte soft top met glazen achterruit loopt harmonieus over in de bijzonder vormgegeven achterkant. De sportieve look wordt verzorgd door brede schouders en platte LED achterlichten. De capaciteit van de bagageruimte is met 360 liter (285 met open dak) uitzonderlijk groot voor een cabriolet, waarmee de auto zeer geschikt is voor de alledaagse praktijk.

In de zijkanten is het Mercedes-Benz typisch zichtbaar dankzij een lang uitgerekte dalende lijn die tot over de achterwielen reikt. Standaard eigenschappen als 17-inch velgen en een 15 mm lagere rijhoogte ten opzichte van de sedan benadrukken de sportieve aspiraties. Aerodynamisch schittert de auto eveneens met een luchtweerstandswaarde van slechts 0,28.

AMG uitvoering met eigen design kenmerken
Van de C-Klasse Cabriolet komt net als bij de Coupe en Limousine een Mercedes-AMG C43 4MATIC uitvoering beschikbaar. Deze is zo mogelijk nóg sportiever dankzij het kenmerkende AMG design en speciale lichtmetalen velgen.

Exterieur en interieur met gelijke afwerking
Met het dak open wordt de harmonie tussen buiten en binnen duidelijk. Tot de hoogwaardige details behoren onder andere verchroomde afwerkingen op de A-stijl en rond de ruiten, evenals de brede chromen afwerking op de schouderlijn.

Stoffen kap uit de premiumklasse
De volledig automatische, multilaagse stoffen kap is standaard zwart maar kan optioneel worden afgewerkt in donker bruin, donker blauw of donker rood. Rij- en windgeluiden worden beter dan ooit buiten gehouden , waardoor ook bij hoge snelheden zonder verheven stem kan worden gesproken. Daarnaast biedt het opvouwbare dak optimaal temperatuurcomfort.
Het dak is gebaseerd op dat van de S-Klasse Cabriolet en voldoet daarmee aan de hoogste standaard voor levensduur en functionaliteit. Bij snelheden tot 50 km/h kan het dak binnen 20 seconden gesloten of geopend worden. Na het openen vouwt het dak geruisloos en voorzichtig op in een speciaal deel van de bagageruimte. De afdekking van het dakcompartiment is met hetzelfde materiaal afgewerkt als de schouderlijn aan de binnenzijde.

Interieur - moderniteit en lifestyle
De inzittenden kunnen genieten van een ambiance die weliswaar gebaseerd is op die van de Limousine, maar een frisse interpretatie biedt met typische cabrioletkenmerken. Vooral het gebruik van hoogwaardige materialen en een uitmuntende bouwkwaliteit geven het interieur een modern gevoel van sportiviteit en lifestyle. De uitrusting omvat onder andere hittewerend leder beschikbaar in 5 kleuren evenals een afgeronde mat-zilver chromen schakelaar op de middenconsole voor de bediening van de soft-top. De sportstoelen zijn gebaseerd op die van de Coupé en beschikken over krachtige zijwangen en organisch geïntegreerde hoofdsteunen, optioneel uitrustbaar met Airscarf nekverwarming. Standaard automatische gordelaanreikers bieden gemak aan de inzittenden bij het vastklikken van de gordels.
De achterste zitplaatsen zijn gevormd als individuele stoelen. De rugleuningen bieden een doorlaadmogelijkheid; in 50:50 zijn deze volledig neerklapbaar voor extra praktische mogelijkheden. Het multifunctionele sportstuur is afgewerkt in zwart leder met rode contraststiksels, het is afgevlakt aan de onderzijde en ligt perfect in de hand voor een optimale rijstijl.

Individuele hoogtepunten
De Cabriolet komt reeds met een ruime standaarduitrusting, uitgebreid met vele opties voor individualisatie. Denk aan bijvoorbeeld 13 bekledingsvarianten als designo bengaalrood/zwart, 7 siermaterialen, 4 kleuren voor het dak, 12 lakken inclusief een matte variant, en een met leder omhuld instrumentarium. De hemelbekleding is bovendien leverbaar in 3 kleuren: zwart, porcelein en kristalgrijs. Tot de siermaterialen behoren onder andere sportief aluminium, koolstofvezel en glasvezel, of de klassiekere open-porige houtsoorten in bruin- en zwarttinten.

De AMG Line is beschikbaar om de dynamiek van de Cabriolet te onderstrepen. Het onderscheid zich dankzij speciale kenmerken als sportbumpers en dorpellijsten, een diamantgrille met chromen pins, en 18-inch lichtmetalen AMG-velgen. Binnenin wordt de toon voortgezet dankzij een multifunctioneel afgeplat sportstuur en AMG sportpedalen.

Vanaf de marktlancering zal voor beperkte duur een Edition 1 uitvoering beschikbaar zijn. Deze uitvoering is specifiek afgestemd om de balans tussen sportiviteit en lifestyle uit te drukken in de looks van de nieuwe Cabriolet.

Onopvallend geïntegreerd boven de voorruit zit het elektrische Aircap windschot. Het is speciaal voor Mercedes-Benz cabriolets ontwikkeld en is gekoppeld aan een elektrisch windschot achter de achterste stoelen, waardoor via de druk op een knop de turbulentie in het interieur geminimaliseerd wordt. Aircap is onderdeel van het Cabriolet Comfort pakket, waar ook Airscarf voor de voorste inzittenden deel van uitmaakt. Dankzij deze combinatie van systemen is het elke dag van het jaar genieten geblazen van het open rijden. Als alternatief is er ook een handmatig opvouwbaar windschot leverbaar dat direct achter de voorste stoelen geplaatst kan worden.

Wielophanging: sportiviteit, wendbaarheid en comfort
De wielophanging biedt een hoog niveau aan comfort met weinig rolgeluid en bandvibraties, waardoor een sterke basis wordt gelegd voor rijplezier. De ophanging op de cabriolet bestaat standaard uit stalen spiraalveren met selectieve dempers. Het optioneel leverbare sportonderstel beschikt over stuggere veren en demping en bevat het Sports Direct stuurmechaniek waardoor de auto nog wendbaarder en directer aanvoelt.

De cabriolet is optioneel uit te rusten met Airmatic luchtvering. Het bevat elektronisch aangestuurde, continu aanpassende demping op de voor- en achteras. Dynamic Select wordt standaard geleverd met Airmatic en is voor de conventionele ophanging met stalen veren als optie leverbaar. Het laat de bestuurder kiezen uit meerdere instellingsniveau's: sportief, comfortabel of brandstofbesparend. Er kan eveneens gekozen worden uit vijf transmissiemodii: Eco, Comfort, Sport, Sport Plus en Individual. Met de laatste modus kan de bestuurder vele instellingen van het voertuig naar eigen wens aanpassen.

Benzine, diesel en 4MATIC
De C-Klasse Cabriolet wordt leverbaar met een breed aanbod aan benzine- en dieselmotoren. Deze worden onder andere bijgestaan door ECO Start/Stop functies en optioneel door 4MATIC. Alle motoren voldoen aan de Euro-6 norm.

Er zullen zes benzinemotoren beschikbaar zijn. Het aanbod varieert van de 1,6-liter viercilinder C180 met 115 kW (156 pk) tot de 3,0-liter zescilinder Mercedes-AMG C43 4MATIC met 270 kW (367 pk). De C200 is optioneel uit te rusten met 4MATIC. Later komt er ook een Mercedes-AMG C63 uitvoering met om en nabij de 500 pk.

Dieselen is ook mogelijk met de nieuwe Cabriolet dankzij een viercilinder motor die 125 kW (170 pk) levert in de C220d of 150 kW (204pk) in de C250d. Beide varianten zijn voorzien van milieuvriendelijke SCR technologie (Selective Catalytic Reduction) voor de nabehandeling van uitlaatgassen. 4MATIC is als optie te krijgen voor de C220d.

Alle motoren kunnen worden gekoppeld aan de nieuwe 9G-Tronic transmissie.

Veilige lichte koets
Cabriolets hebben vaak te kampen met een verminderde structuurstijfheid vanwege het ontbreken van een dak. Bij de C-Klasse is al bij het ontwerpen van de Limousine rekening gehouden met een eventuele cabriolet variant. Hierdoor is de auto vooral aan de voorzijde en op de bodem versterkt voor de specifieke eisen van de C-Klasse Cabriolet en beschikt ook deze variant over een voorbeeldig stijve structuur voor dynamisch rijden.

Overgenomen van de Coupé zijn de intelligent ontworpen lichtgewicht constructie met veel aluminium onderdelen. Ook de zijschermen, motorkap en achterklep zijn gemaakt van lichte legeringen. Desondanks voldoet de Cabriolet aan alle internationale regelgevingen, evenwel als aan Mercedes-Benz’ eigen veiligheidseisen welke gebaseerd zijn op ongevallen uit de praktijk.

Veilig semi-autonoom rijden als stressvermindering
Er zijn vele veiligheids- en assistentiesystemen beschikbaar uit het Mercedes-Benz Intelligent Drive concept. Attention Assist is standaard, het waarschuwt de bestuurder op onoplettendheid en vermoeidheid en heeft een instelbare gevoeligheid. Eveneens standaard is Collision Prevention Assist Plus. Het bevat naast visuele en auditieve signalen ook Adaptive Brake Assist, waarmee aanrijdingen voorkomen kunnen worden en de remkracht wordt voorbereid op de situatie. Als bij een dreigende aanrijding de bestuurder niet op tijd reageert kan het systeem autonoom afremmen vanaf snelheden tot 200 km/h. Hierdoor zijn de gevolgen voor aanrijdingen met stilstaande of langzaam rijdende voertuigen minder ernstig of wordt de aanrijding zelfs vermeden. Bij snelheden tot 50 km/h kan het systeem eveneens autonoom remmen om kopstaartbotsingen met stilstaande voertuigen te voorkomen.

Het optioneel leverbare Rij-Assistentie pakket omvat verscheidene hulpsystemen die zijn uitgebreid qua functionaliteit. Ze werken met data van verschillende sensortechnologiën als radarsensoren en stereo camera’s, en zorgen daarmee voor aanzienlijk verbeterde veiligheid en comfort. Denk bijvoorbeeld aan Distronic Plus met Stuurassistent en Stop&Go Pilot, Pre-Safe Brake met voetgangersdetectie en remassistent BAS Plus welke situatie-afhankelijke rembekrachtiging kan regelen. Eveneens onderdeel van het Rij-Assistentie programma is de Actieve Spoorassistent, welke het onbedoeld verlaten van de rijstrook kan voorkomen door aan één zijde af te remmen. Dit wordt onder andere uitgevoerd bij het overschrijden van een doorgetrokken streep maar ook bij onderbroken rijbaanmarkeringen om een aanrijding met een voertuig in de naastgelegen rijbaan te vermijden.

Een ander assistentiesysteem is de Parkeerassistent voor semi-autonoom parkeren; een 360° camera voor ondersteuning bij het parkeren en manouvreren, een camera- en navigatie gebaseerde Verkeersborden assistent met omkeerdetectie en Adaptieve Grootlicht Assistentie Plus, waarmee onafgebroken grootlicht kan worden gevoerd en het systeem automatisch delen van de lichtbundels afzwakt voor tegemoetkomend verkeer.

Naast de hoge structurele stijfheid beschikt de wagen ook over de nodige airbags. Hiertoe behoren bijvoorbeeld adaptieve airbags voor de voorste inzittenden, een knie-airbag voor de bestuurder, thorax/pelvis airbags voor bestuurder en voorpassagier en windowbags in de bovenste rand van de deurpanelen.

De rolbescherming is specifiek voor de Cabriolet en bestaat uit twee beugels die in rust verstopt zijn achter de achterstoelen. Als de auto over de kop dreigt te rollen worden deze beugels pyrotechnisch geactiveerd en schieten deze omhoog zodat er een beschermde overlevingsruimte ontstaat in combinatie met de A-stijlen.

Speciale klimaatregeling voor het open rijden
Speciaal voor de Cabriolet heeft Mercedes-Benz een klimaatregeling ontworpen die herkent of het dak open of dicht is. Met het dak dicht werkt het systeem net als in de Coupé, maar als het dak open is past het systeem zich aan. Zo wordt er warmere lucht naar de handen van de bestuurder geblazen en wordt de luchtrecirculatie uitgeschakeld. Hiermee herkent het systeem of er gekoeld of verwarmd moet worden en kan deze zichzelf nauwkeurig aanpassen naar de tussenliggende overgangszones.

Energieke infotainment ervaring
Het infotainment systeem in de C-Klasse Cabriolet biedt een intuïtieve bediening met vele animaties en visuele effecten. De luisterervaring is als die van een concerthal dankzij de speciale Frontbass, vooral wanneer deze gecombineerd wordt met het optioneel beschikbare Burmester geluidssysteem. De Frontbass gebruikt de ruimte tussen de dwarsbalken en zijbalken van de carrosserie als resonantieruimte voor de bass speakers.

Het navigatiesysteem voorziet de bestuurder van nauwkeurige actuele verkeersinformatie (Live Traffic Information). Het beschikt over een grafisch geanimeerd kompas en een “Drive Show” met informatie voor de passagiers zoals dat ook te vinden is in een vliegtuig.

Het Audio-20 systeem heeft slechts een Bluetooth-ondersteunende mobiele telefoon nodig om internetfuncties beschikbaar te maken. Hiermee kan in een stilstaand voertuig onbeperkt op internet gesurfd worden. Mercedes-Benz apps kunnen ook tijdens het rijden gebruikt worden, en zowel audio als video kan vanaf verscheidene bronnen worden afgespeeld.

De klant kan ook kiezen voor COMAND Online; dit biedt niet alleen een groter scherm met een resolutie van 960x540 pixels, maar ondersteunt digitale TV- en radio-ontvangst en biedt snelle navigatie vanaf een harde schijf, een geïntegreerde WiFi hotspot functie en Linguatronic stemgestuurde bediening.

Zowel het standaard Audio 20 systeem als Audio 20 CD en COMAND Online bieden dezelfde basistelefonie, waarbij een mobiele telefoon gekoppeld wordt via een gestandaardiseerde Bluetooth interface.

Net als andere modellen komt de nieuwe C-Klasse Cabriolet met een uitgebreid aanbod aan gratis Standaard Services en Remote Online Services als onderdeel van het “Mercedes me connect” pakket. Tot de Standaard Services behoren onder andere automatische noodoproepen, Ongevalsherstel en pech-hulp en aftersales services. De Remote Online services maken het mogelijk om op elk moment en elke plaats voertuiginformatie op te roepen zoals de status van de deuren en ramen, de kilometerstand, de bandendruk en andere diagnostiek. Er is ook een Voertuig Volg functie beschikbaar met op afstand bestuurbare deurvergrendeling en –ontgrendeling.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

63158 63159 63160 63161

63162 63163 63164 63165

63166 63167 63170 63172

63173 63174 63175 63176

63177 63178 63179 63180

63181 63182 63183 63184

63185 63186 63187 63188

63189 63190 63191 63192

63193 63194 63195

63196 63197


Bron: Mercedes-Benz Passion eBlog
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

05 mar 2016 16:57

Doet u mij maar die blauwe, alleen dan wel met het interieur en de wielen van die grijze. 8-)
Sjeeszz wat een lap tekst, halverwege ben ik ermee gestopt, mij veel te langdradig stuk poëzie. :S
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

05 mar 2016 18:53

Leuk ding :goedzo: alleen de chromestrip op de a-stijl vind ik. 3x niks.
Doa
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 dec 2012 18:19
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Oostende

28 mar 2016 15:18

jammer van het stoffen dak, is echt een vrouwen auto nu :'(
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

28 mar 2016 15:41

Snap niet waarom een stoffen dak synoniem staat voor vrouwenauto.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

13 apr 2016 19:46

Een stalen dak is juist een vrouwendak!
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

13 apr 2016 19:47

Borgmonster schreef:Een stalen dak is juist een vrouwendak!
:D
Only dead fish go with the flow
Plaats reactie