Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Mercedes-Benz heeft vandaag in Metzingen de nieuwe GLC-Klasse geïntroduceerd. Het is de opvolger van de GLK, welke gebaseerd was op de BR204 C-Klasse.
Ten opzichte van de GLK heeft de GLC een 118 mm langere wielbasis en is in totaal 4.656 mm lang, 120 mm langer dan de GLK. De breedte nam met 50 mm toe tot 1.890 mm, de hoogte is 1.639 mm (9 mm hoger). Binnenin is deze groei duidelijk merkbaar dankzij het ruimere interieur, zowel voorin als achterin. De elleboogbreedte neemt met 57 mm toe tot 1.449 mm voorin en met 34 mm tot 1.474 mm achterin. De schouderbreedte neemt eveneens toe met 54/28 mm tot 1.455/1.436 mm voorin/achterin.
De laadruimte is met 80 tot 110 liter toegenomen en bedraagt nu 580 liter. Het maximale laadvolume is voortaan 1.600 liter (+50 liter) en de afmetingen zijn maximaal 1.320 mm in de lengte en 1.100 mm in de breedte. De achterbank kan in 40/20/40 verhouding worden neergeklapt. De GLC krijgt de beschikking over Hands-Free Access voor de achterklep. De GLC weegt overigens 80 kg minder dankzij slim gebruik van lichte materialen en combinaties ervan, waarbij de meeste winst geboekt is op het exterieur.
Zoals de naam doet vermoeden vertoont de auto veel overeenkomsten met de C-Klasse, wat vooral in het interieur te zien is. In vergelijking met de GLK is er gebruik gemaakt van hoogwaardigere materialen en openporige houtsoorten voor de sierdelen. Optioneel kan gekozen worden voor een panoramisch glazen dak. Net als de andere nieuwe Mercedes-modellen krijgt de GLC COMAND Online met touchpad.
Het motorenaanbod bestaat voorlopig uit de GLC220 d 4MATIC, GLC250 d 4MATIC en de GLC250 4MATIC met respectievelijk 170, 204 en 211 pk en 400, 500 en 350 Nm koppel. Het verbruik van de dieselmotoren is gedaald met 19%, de benzinemotor verbruikt 12% minder. De 220 d 4MATIC kan van 0 naar 100 km/u accelereren in 8,3 seconden, de 250 d 4MATIC doet dit in 7,6 seconden en de 250 4MATIC kan het in 7,3 seconden. De 250-motoriseringen kunnen een topsnelheid bereiken van 222 km/u, de 220 stopt bij 210 km/u. De cw-waarde van de nieuwe GLC ligt op 0,31.
Zowel de GLC220 d 4MATIC als de GLC250 d 4MATIC verbruiken 5,0-5,5 liter op 100 km, de GLC250 4MATIC heeft hier 6,5 tot 7,1 liter voor nodig. De CO2 uitstoot bedraagt 129 en 143 g/km voor de diesels en 142-166 g/km voor de GLC 250 4MATIC. Standaard worden alle auto's uitgerust met 9G-TRONIC en Agility Control met variabele dempers, Air Body Control is optioneel leverbaar.
In een later stadium zal er ook een hybride GLC komen in de vorm van de GLC350 e 4MATIC. Deze zal echter niet als de overige varianten in september al bij de dealer staan, maar pas vanaf december 2015. De tot dusver bekende gegevens zijn een volledig elektrisch af te leggen afstand van 34 km en een CO2 uitstoot van slechts 60 g/km. De topsnelheid ligt op 235 km/u en de sprint naar de 100 is in 5,9 seconden geklaard.
De nieuwe GLC beschikt standaard over Dynamic Select met vijf keuzemogelijkheden: Eco, Comfort, Sport, Sport+ en Individual. Met het optionele Offroad-Techniek pakket worden nog eens vijf rijprogramma's beschikbaar te weten één voor gladheid en vier nieuwe programma's speciaal voor offroad rijden. Het programma Offroad is vooral bedoeld voor het lichtere offroad werk zoals zandvlaktes en onverharde wegen. Voor steile beklimmingen of langzame lange-afstands bergritten is er het programma Steigung*. Is de auto ook voorzien van de luchtvering Air Body Control, dan is tevens het extra programma Freischaukeln* beschikbaar welke onder andere de rijhoogte met 50 mm vergroot om de auto te bevrijden wanneer deze vast is komen te zitten. Tevens is er een offroad programma beschikbaar voor het rijden met aanhangwagens. Het Offroad-Techniek pakket bevat overigens een extra sterke carterbescherming van Gemtex, welke ook al beschikbaar was voor de GLK, en Downhill Speed Regulation. Laatstgenoemde houdt bij een afdaling automatisch vast aan de snelheid die met Tempomat is ingesteld.
Alle varianten van de GLC worden uitgerust met permanente vierwielaandrijving 4MATIC met een aandrijvingsverdeling van 45-55% voor/achter. Samen met ESP, ASR en 4ETS zorgt dit voor een comfortabel en betrouwbaar rijgedrag.
De GLC beschikt over bijna alle veiligheidssystemen die al bekend zijn uit de C-, E- en S-Klasse. Standaard aanwezig zijn: Collision Prevention Assist Plus, Zijwindassistent, Lichtassistent en Attention Assist. Het Rij-Assistentie Plus pakket bevat Distronic Plus met stuurassistentie, Stop&Go Pilot, Pre-Safe remmen (met voetgangersherkenning), BAS Plus met kruispunt-detectie, actieve dode-hoek monitoring, Pre-Safe Plus en actieve spoorassistentie. Eveneens beschikbaar is een 360-graden camera met parkeerhulp voor file- en dwarsparkeren.
Binnenin wordt de veiligheid gegarandeerd dankzij 3-punts gordels met spankrachtbegrenzing voor bestuurder, voorpassagier en de buitenste achterpassagiers, evenals door een groot aantal airbags waaronder een gecombineerde thorax-pelvis zij-airbag voor bestuurder en voorpassagier, verbeterde window airbags voor beide zitrijen, optionele zij-airbags voor de buitenste achterpassagiers en een knie airbag voor de bestuurder. De voorste passagiersstoel kan overigens worden voorzien van automatische kinderzitherkenning met een gewichtsherkenningsmat.
*: Duitse namen van de rijprogramma's daar de exacte Nederlandse benamingen nog niet bekend zijn.
Bron: Mercedes-Benz Passion Blog