Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Mercedes-Benz is in Scandinavië. Er wordt druk getest en gevalideerd met twee nieuwe auto's die nog dit jaar geïntroduceerd zullen worden, namelijk de nieuwe generatie E-Klasse en de nieuwe GLC.
E-Klasse groeit, wederom met verschillende grilles per uitvoering
De W212 is al weer 6 jaar oud en gaat daar niet heel veel meer jaren aan toevoegen Dat is duidelijk te merken aan de grote aantallen prototypes van zijn opvolger die de weg op zijn gestuurd. De camouflagebeplating heeft plaats gemaakt voor een gigantisch stickervel dat op een nagenoeg productierijpe koets is geplakt. Hierdoor is het eenvoudiger om de lijnen van de nieuwe E te zien.
Het moge duidelijk zijn dat de E-Klasse een grotere en luxere auto gaat worden. De C-Klasse heeft immers een flinke stap omhoog gemaakt om ruimte in het programma te bieden aan de CLA. Verwacht een ontwerp dat dicht bij dat van de C- en S-Klasse zit, waarbij de verschillen in de details komen te zitten, zoals een iets andere vorm voor de achterlichten en een duidelijkere overgang tussen achterruit en kofferklep.
De nieuwe E staat op het MRA platform van Mercedes en zal lichter worden dan zijn voorganger. Wat motoren betreft zal er een breed aanbod geleverd worden aan dieselmotoren en benzinemotoren, waaronder een gloednieuwe 6-in-lijn, en natuurlijk een Mercedes-AMG E63 met 4,0-liter V8. De verwachting is overigens dat die laatste enkel nog met 4MATIC leverbaar zal worden; Mercedes meldt dat onder andere in Duitsland 80% van de verkochte E AMG uitvoeringen 4MATIC varianten zijn. Dit is echter nog niet bevestigd. Reken naast dit brute geweld ook op een plug-in hybride. Deze zal waarschijnlijk veel techniek overnemen van de C350e, zoals een 2,0-liter turbo benzine motor die bijgestaan wordt door een elektromotor. Met het offensief aan alternatieve aandrijflijnen is het tevens niet ondenkbaar dat in een later stadium een volledig elektrische E-Klasse leverbaar zal worden.
Van het interieur is weinig bekend, mede doordat de heren testrijders alles zorgvuldig hebben afgedekt. Wat echter wel bekend is, is dat het dashboard dicht tegen dat van de S-Klasse zal leunen. Reken dus op twee enorme ingesloten beeldschermen voor het instrumentarium en het COMAND systeem. Doordat de E-Klasse groeit zal er binnenin meer ruimte beschikbaar komen dan bij de W212. De geruchten zijn dat er tevens wordt gewerkt aan een Mercedes-Maybach variant van de nieuwe E-Klasse, met langere wielbasis en individuele zitplaatsen achterin. Dit lijkt een logische stap aangezien Mercedes in landen als China veel C- en E-Klasse modellen levert met lange wielbasis.
Van de andere carrosserievarianten is nog geen beeld verschenen, maar ook de W213 zal leverbaar worden als stationwagon, coupé en cabriolet. Van de cabriolet is het nog niet zeker, maar van de nieuwe E-Coupé zal ook een AMG variant komen. Mercedes-AMG gaf in 2013 tegenover Piston Heads toe zich vergist te hebben wat betreft de eventuele vraag naar een E63 Coupé. Met de nieuwe generatie zal men dit dus rechtzetten.
GLC: AMG, AMG Sport, rechtsgestuurd en dichtbij een onthulling
Over de GLC valt niet heel veel meer te vertellen dan wat tot nu toe bekend is. Daarbij speelt natuurlijk dat de auto veel qua techniek, styling en uitrusting zal delen met de C-Klasse, wat bijvoorbeeld goed te zien is aan het interieur. Qua motoren zal het aanbod grootendeels gelijk zijn aan dat van de C-Klasse, inclusief een AMG Sport uitvoering met 360+ pk sterke V6 en een GLC 63 variant. De wagen zal concurreren met de Audi Q5 en BMW X3 en zal potentiële kopers proberen aan te trekken met een eleganter design. Tevens zal Mercedes meer exemplaren kunnen verkopen doordat de auto ook geleverd kan worden in landen waar het verkeer rechtsgestuurd is. Dit is mogelijk dankzij het nieuwe platform waar de auto op staat. De GLC zal nog dit jaar worden onthuld en mogelijk zelfs al te bestellen zijn.
E-Klasse:
GLC:
Bron: E-Klasse en GLC op WorldCarFans.com