Mercedes-Benz toont de F 015 Luxury in Motion

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7558
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

06 jan 2015 15:11

Mercedes-Benz introduceert een nieuw hoofdstuk in autonoom rijden: de F 015 Luxury in Motion.
Mercedes-Benz introduceert een nieuw hoofdstuk in autonoom rijden: de F 015 Luxury in Motion.
F015-02.jpg (111.47 KiB) 5652 keer bekeken
Tussen alle concepts door die als introductie dienen voor nieuwe Mercedes-Benz personenwagens, komt het merk af en toe ook naar buiten met een studiemodel om een visie te tonen op de toekomst van de auto. Ditmaal introduceerde Dr. Dieter Zetsche op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas een nieuw studiemodel met de naam F 015 Luxury in Motion.

Autonoom rijden is een van de kernzaken voor de autoindustrie op de CES 2015 in Las Vegas. Met de F 015 toont Mercedes-Benz een blik op hoe toekomstige auto's eruit zullen gaan zien en hoe een autonoom rijdende luxe limousine de auto transformeert tot een privé lounge. Het lounge karakter, gecombineerd met een maximaal ruimteaanbod in het interieur, brengen luxe en comfort naar een nieuw niveau. Eén van de centrale thema's van het onderzoeksvoertuig is een ononderbroken informatie-uitwisseling tussen voertuig, inzittenden en de buitenwereld. Daarmee is de Consumer Electronics Show een voor de hand liggende plek voor de wereldpremière van de F 015 Luxury in Motion.

F 015 Luxury: 5.220 mm lang en 2.018 mm breed
De F 015 kenmerkt de visie van dit nieuwe voertuigconcept met buitengewone verhoudingen, een lengte van 5.220 mm, een breedte van 2.018 mm, een hoogte van 1.524 mm en een monolitisch interieur, evenals grote door LED-modules verlichte oppervlakken aan voor- en achterzijde. Op deze LED-velden kunnen verschillende verlichtingsfuncties worden weergeven. Tegelijkertijd communiceert en reageert het voertuig daarmee op de buitenwereld. Voetgangers worden bijvoorbeeld door de displays alert gemaakt op het feit dat het voertuig ze "gezien" heeft.

Een QR-code vervangt de kentekenplaat, waardoor informatie over het voertuig toegankelijk is voor de buitenwereld. In combinatie met de markante, lage lichtband aan de achterzijde verandert het voertuig in een communicatiecentrale op wielen. De monolitische indruk van het voertuig wordt versterkt door het ontbreken van zijspiegels en zijruiten die zonder diepteverschillen gelijk liggen met het koetswerk en dankzij een fijnmatig rasterwerk bijna onopmerkelijk overgaan in de in Alubeam gespoten carrosserie.

Kleine neus, platliggende voorruit en diepe achterkant
De kleine neuspartij, de sterk uitgerekte daklijn, de bijna horizontaal liggende voorruit en de zeer korte, ver naar achteren geplaatste achterzijde geven de F 015 Luxury in Motion een gestrekt en uitgesproken dynamisch silhouette. De carrosserie lijkt sterk getailleerd. De sterk naar achter getrokken cabine biedt ruimte voor gespierde schouderlijnen, die in de flanken een bijzonder lichtverloop bieden. Dit alles geeft de zijkanten van het voertuig, samen met de gespierde dorpels, een extra visuele structuur. De enorme 26-inch wielen trekken de dorpels optisch naar beneden waarmee de buitengewoon lange wielbasis extra benadrukt wordt. De lichtmetalen velgen zijn onderverdeeld in vijf gelijkmatige vlakken van hoogglans gepolijst aluminium.

Wielbasis van 3.610 mm zonder B-stijl
De ongebruikelijk grote wielbasis van de F 015 Luxury in Motion is met 3.610 mm maar liefst 245 mm langer dan de wielbasis van de andere langste Mercedes, de Mercedes-Maybach S-Klasse (3.365 mm). In combinatie met de korte overhang vóór en achter is het duidelijk zichtbaar dat bij de ontwikkeling veel aandacht werd besteed aan een maximaal ruimteaanbod voor de inzittenden.

De F 015 bevat geen B-stijlen en heeft de deuren draaien in tegengestelde richting 90 graden open. Hierdoor is de toegang naar het interieur bijzonder comfortabel en wordt een blik geboden op het enorm ruime en intelligente interieur en wordt een ongehinderde instap mogelijk gemaakt. De bescherming tegen zijdelingse impact is op slimme wijze in de deuren geïntegreerd.

De F 015 Luxury in Motion maakt gebruik van een aandrijflijn met elektro-aandrijving en brandstofcellen, welke gebaseerd is op het F-CELL Plug-In HYBRID systeem dat ook in onderzoeksvoertuig F 125! uit 2011 werd toegepast. Het combineert de stroomvoorziening aan boord met een bijzonder krachtige en compacte hoog-voltage accu. Voor de opslag van waterstof gebruikt het voertuig druktanks van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFK). Het verbruik, omgerekend volgens de huidige NEFZ cyclus, ligt bij 0,60 kg waterstof per 100 kilometer, wat overeenkomt met 2,0 liter diesel.

De brandstofcellen zijn verder geoptimaliseerd betreffende prestaties, efficiëntie en levensduur, en leveren de energie voor twee elektromotoren met 100 kW (136 pk) per stuk. Deze zijn achterin het voertuig geplaatst om geen ruimte van het interieur in beslag te nemen, en brengen de aandrijving over naar de achterwielen. Het totaal piekvermogen van het systeem ligt bij 200 kW (272 pk). Het maximale koppel van 400 Nm is direct beschikbaar en zorgt voor vlotte prestaties: de F 015 accelereert van 0 naar 100 km/h in 6,7 seconden en kan een begrensde topsnelheid bereiken van 200 km/h.

Variabel zitconcept met vier loungezetels
Een van de kerneigenschappen van het innovatieve interieur is het variabele zitconcept met vier draaibare loungezetels, die ook naar elkaar toe gericht kunnen worden. Zo kunnen inzittenden oog-in-oog communiceren met elkaar. Ondanks dat autonoom rijden centraal staat, is het voertuig ook handmatig te bedienen. Hiervoor presenteert het met wit leder beklede dashboard het eveneens wit-lederen stuurwiel aan de bestuurder, en kan de besturing overgenomen worden. Om de in- en uitstap te vergemakkelijken draaien de stoelen 30 graden naar buiten toe zodra de deuren openzwaaien.

De stoelbekleding bestaat uit zeer fijn geperforeerd nappa-leder in de kleur Ice White en de stoelkuipen zijn van hoogglans gepolijst aluminium vervaardigd. Elke stoelkuip is contrasterend voorzien van een blauwe LED-band en is ook handmatig draaibaar. Bijzondere accenten van het interieur zijn onder andere de lederen hoofdsteunen met prominente Mercedes ster en stoelgordels in dezelfde kleur als het leer van de stoelen.

6 schermen met gebarenbesturing.
Voor het onderzoeksvoertuig staat een continue informatieuitwisseling tussen voertuig, inzittenden en buitenwereld centraal. Hiertoe dienen zes rondom geplaatste en harmonisch geïntegreerde schermen in het dashboard, de achterwand en de zijwanden. Daarmee wordt het interieur van de F 015 Luxury in Motion een digitale belevingsruimte met een perfecte aansluiting tussen werkelijkheid en virtualiteit. De inzittenden kunnen interactie voeren met het voertuig via gebaren, of via aanraakschermen. Sensoren herkennen de handen van de inzittenden en bieden hen bedieningspanelen met aansturingsmogelijkheden die bij de situatie passen. Partikelstromen op het display, met helder witte achtergrondweergaves, visualiseren de bewegingen van het voertuig en staan symbool voor zijn intelligentie. Tevens wordt het mogelijk gemaakt om individueel voor elke zitplaats specifieke informatie te tonen.

F 015 Luxury in Motion: voor het jaar 2030
De F 015 Luxury in Motion is het antwoord van Mercedes-Benz op een snel veranderende wereld. Tot en met 2030 stijgt het aantal ''mega-steden'', steden met meer dan 10 miljoen inwoners. "Het meest begeerde luxe goed in de 21ste eeuw is privétijd en ruimte", aldus Dr. Dieter Zetsche, voorzitter van het bestuur van Daimler AG en baas van Mercedes-Benz. "Autonoom rijdende auto's van Mercedes-Benz zullen die specifieke zaken kunnen bieden. Met de F 015 Luxury in Motion wordt voor het eerst deze revolutionaire soort van mobiliteit concreet en te beleven."

Wat betreft de route van zelf-bewegende (automobiele) naar zelf-rijdende (autonome) voertuigen is Mercedes-Benz een pionier en gaat het verder dan slechts een technische realisering van geautomatiseerd rijden. Daarbij staat de mens immer nog centraal van alle concepten. Zoals de Benz Patent-Motorwagen uit 1886 en zijn opvolgers de individuele mobiliteit en bijbehorende industrie een revolutie lieten ondergaan, zullen op dezelfde wijze grote veranderingen merkbaar worden met de lancering van de eerste autonoom rijdende voertuigen.

Dr. Zetsche: "Twee jaar geleden hebben wij met de S500 Intelligent Drive op de historische Bertha-Benz route al bewezen dat wij de technologie om autonoom aan het verkeer deel te nemen beheersen. Wij hebben een nauwkeurig bepaald plan waarmee wij kunnen overstappen van het realiseren van de basisprincipes naar het commercieel inzetten van de technologie. De F 015 toont waar deze weg ons naartoe zal leiden."
De presentatie van de auto op CES 2015:

Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

59964 59965 59966 59967

59968 59969 59970 59971

59972 59973 59974 59975

59976 59977 59978 59979

59980 59981 59982 59983

59984 59985 59986 59987

59988 59989 59990 59991

59992 59993 59994 59995

59996 59997 59998 59999

60000 60001 60002 60003

60004 60005 60006 60007

60008 60009 60010 60011

60012 60013 60014 60015

60016 60017 60018 60019

60020 60021 60022 60023

60024 60025 60026

Bron: Mercedes-Benz Passion Blog
Laatst gewijzigd door Helmy op 06 jan 2015 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6355
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

06 jan 2015 19:42

Apart ding om te zien. Ik denk niet dat ik er aan kan wennen. En niet alleen qua uiterlijk.. Ik vind het allemaal maar niets.
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

06 jan 2015 19:52

Dit is niet voor mensen die van auto rijden houden, er wordt immers zo veel mogelijk gedaan om het auto rijden uit handen te nemen en zelfs zo ongemerkt als mogelijk plaats te laten vinden.

Dat gezegd hebbende, ik vind die binnenkant afgrijselijk (over de buitenkant hebben we het gemakshalve maar even niet) en zou het gevoel hebben bij de tandarts te zitten....
Niemand die 2 uur lang bij de tandarts wil zitten toch? ;-)

Het is gelukkig maar een concept...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7558
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

06 jan 2015 19:57

Nee als het even hoeft liever niet.... als het moet trouwens ook liever niet maar ja.

Ik vind het hele autonoom rijden ook niets, al vind ik het wel een goed statement wat meneer Zetsche zei: dat ten alle tijde een mens de besturing moet kunnen overnemen. Qua design vind ik het vooral mooi tegengas geven aan al die japanse gebakjes van de afgelopen 20 jaar met cartoonuiterlijk en winkelwagen wieltjes... gewoon een auto van 5 meter met 26-inch velgen :D Hele interieurinrichting ben ik niet zo'n fan van. Ik wil gewoon twee stoelen met een hoge tunnel ertussen en een dik dashboard.

Dit is trouwens de hele presentatie van de auto:
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6355
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

06 jan 2015 20:02

Als je nou bij een zebra blijft staan zonder over te steken, blijft de auto dan heel de dag staan wachten tot je toch oversteekt? :owja:
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

06 jan 2015 20:10

ruub-sterw201 schreef:Als je nou bij een zebra blijft staan zonder over te steken, blijft de auto dan heel de dag staan wachten tot je toch oversteekt? :owja:
:lol: geniaal!

Nee, dan leest hij de gezichtsuitdrukking van de persoon die daar staat en maakt op basis daarvan zelf een beslissing :D
(Ik zie hier markt voor een override functie in geval van exen... 8-) )
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7558
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

06 jan 2015 20:43

Dat zou wel weer voor hilariteit zorgen... en een hoop verkeersopstoppingen :lol:
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Paske
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 jul 2014 17:01
Mercedes-Benz: W212 E 250 CDI BE Avantgarde - Honda VFR 1200F
Locatie: Gent - België

03 apr 2015 21:52

Met de F015 ontwikkelde Mercedes een zelfstandig rijdende conceptcar.
Wij mochten meerijden, met de rug naar het stuur.
Pure sciencefiction of moeten we toch beginnen te wennen aan het idee?

http://www.autogids.be/artikel/webtest- ... R7vG_msUpU
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

03 apr 2015 21:56

ruub-sterw201 schreef:Als je nou bij een zebra blijft staan zonder over te steken, blijft de auto dan heel de dag staan wachten tot je toch oversteekt? :owja:
Ik denk dat die auto de voetgangers wel waarschuwd ;)

Een nieuwe S-Klasse kan ook voetgangers herkennen en als de auto denkt dat het kritisch wordt, dan gaat het grootlicht knipperend aan en gericht op de voetganger(s) 8-)

Mercedes-Benz, wie anders (A)
#doeslief
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

03 apr 2015 21:59

Ik had dit filmpje al eerder geplaatst, maar past beter hier.

Gisteren door mijn neefje gespot in San Franciso.
#doeslief
Gebruikersavatar
Paske
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 jul 2014 17:01
Mercedes-Benz: W212 E 250 CDI BE Avantgarde - Honda VFR 1200F
Locatie: Gent - België

11 feb 2016 20:16

Plaats reactie