Officieel: Mercedes-Benz GLE Coupé

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7558
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

10 dec 2014 14:16

Mercedes-Benz toont de eerste beelden van de GLE Coupé.
Mercedes-Benz toont de eerste beelden van de GLE Coupé.
GLE-Coupe-09.jpg (155.14 KiB) 5795 keer bekeken
Mercedes-Benz heeft de eerste beelden vrijgegeven van de nieuwe GLE Coupé, een auto waarbij het coupé-dna moet overheersen in plaats van het SUV-dna. Het voertuig heeft de hoge zitpositie van een SUV en de daklijn van een coupé, waarbij verrassend veel ruimte binnenin aanwezig is. Ook qua afmetingen maakt de auto indruk: 4.900 mm lang, 2.003 mm breed en 1.731 mm hoog, met een wielbasis van 2.915 mm en een spoorbreedte van 1.658 mm vóór en 1.725 mm achter. De vijfzitter biedt maximaal 1.650 liter laadruimte.

Het model beschikt over kenmerken die zich tot zover nog niet lieten zien bij Mercedes-Benz: gespierde zijschermen, grote wielkasten, een hoge schouderlijn en een ruime bodemvrijheid. Daarnaast liggen de voor- en achterruit platter dan bij andere modellen, beschikt de auto over een recht opstaande grille met een enkele lamel, en driedimensionaal ontworpen full-LED koplampen.

GLE Coupé: debuut 4MATIC met 9G TRONIC, debuut van AMG Sport
De nieuwe GLE Coupe, interne aanduiding C292, zal in eerste instantie leverbaar worden met de keuze uit drie motoren, welke allen worden gekoppeld aan de nieuwe 9G TRONIC automatische negentraps transmissie en 4MATIC vierwielaandrijving. De GLE350d 4MATIC beschikt over een V6 dieselmotor goed voor 258 pk en 620 Nm koppel, welke verdeeld worden over 50% naar de vooras en 50% naar de achteras. De GLE400 4MATIC krijgt een V6 benzinemotor met 333 pk en 480 Nm koppel, ook hier 50/50 verdeeld over voor- en achteras.

De GLE450 AMG Sport 4MATIC markeert het debuut van "AMG Sport". Deze auto beschikt over een V6 goed voor 367 pk en 520 Nm. Hiervan gaat 40% naar de vooras en 60% naar de achteras. Standaard wordt de GLE Coupé voorzien van 8,5Jx20 velgen rondom met banden in de maat 275/50 R20. De AMG Sport uitvoering staat op 10Jx21 velgen vóór en 11Jx21 achter, met banden in de maten 275/45 R21 vóór en 315/40 R21 achter. 21 inch velgen zijn optioneel leverbaar, in combinatie met luchtvering AIRMATIC ADS Plus, evenals 22-inch velgen. In totaal kan de klant kiezen uit 11 lakkleuren, 7 zijn metalliclakken en 2 zijn bijzondere lakken met effectpigment in designo diamantwit of designo hyacintrood.
De GLE 450 AMG Sport beschikt standaard over het AMG styling pakket. Eveneens standaard is het voor andere modellen optionele AIRMATIC pakket. Dit pakket bestaat uit luchtvering met traploze adaptieve demping (ADS Plus), niveauregeling en automatische verlaging bij hogere snelheden.

Als nieuw sportmodel van AMG beschikt de GLE 450 AMG Sport via DYNAMIC SELECT over vijf rijprogramma's met de namen INDIVIDUAL, COMFORT, GLAD, SPORT en SPORT+. Beiden SPORT-programma's geven de GLE een sportief en dynamisch rijkarakter, COMFORT zorgt voor ontspannen en souverein zoeven met een energie-efficiënte krachtsoverbrenging. GLAD (Duitse naam GLÄTTE), optimaliseert het rijgedrag in slechte en gladde wegomstandigheden en bij INDIVIDUAL kan de bestuurder zelf een voorkeur samenstellen. DYNAMIC SELECT zorgt echter niet alleen voor het onderstel, de besturing en de krachtoverbrenging: het systeem beïnvloedt ook het motorgeluid, het instrumentarium en de rijverlichting. De weergaven in het instrumentarium en COMAND passen zich aan en de bochtenverlichtingsfunctie van de volledig in LED uitgevoerde koplampen reageert vlotter.

In COMFORT modus zijn de verscheidene weergaven minder nadrukkelijk aanwezig. Instrumenten als de toerenteller reageren net als de motor wat rustiger op de inbreng van de bestuurder. Het algehele gevoel binnenin de auto komt dichter bij dat van een limousine, mede dankzij de comfortabel afgestemde besturing en ophanging. Het motorgeluid is minder nadrukkelijk aanwezig en de feedback vanuit de rijomgeving dringen minder scherp het interieur binnen.

Hoe anders gaat het er aan toe in de SPORT+ modus. In een oogwenk verandert het rijkarakter: de schakelsnelheden van 9G TRONIC worden vooral bij terugschakelen met de tussengasfunctie akoestisch benadrukt, de verscheidene weergaves en instrumenten reageren spontaner en scherper. Het grote centraal geplaatste scherm visualiseert met een fotorealistische grafiek de langs- en dwarsversnellingen en de stuurhoek, en het motorgeluid wordt krachtiger. Er bestaat zo geen twijfel meer, de GLE Coupé is een atleet van de eerste orde, die zijn inzittenden een totaal nieuwe sportbeleving biedt.

AGILITY CONTROL onderstel standaard
Het vernieuwde AIRMATIC luchtveringssysteem, met voor het eerst de traploze en variabele demping van ADS Plus, verandert het zwaartepunt van de dempingsregeling naar het rijprogramma. Het systeem erkent de rijtoestanden door middel van een stuurhoeksensor, vier draaihoeksensoren en de rijsnelheid uit het ESP systeem en het rempedaal, waarna de vereiste demping voor elk wiel onafhankelijk wordt aangepast. Bij SPORT en SPORT+ wordt tevens de actieve rolstabilisering geactiveerd, de sportbesturing met een stuuroverbrenging van 17,4:1 is geeft een zeer direct stuurgevoel.

De GLE350d 4MATIC en GLE400 4MATIC zijn standaard uitgerust met het AGILITY CONTROL onderstel met amplitude-selektief dempingssysteem, AIRMATIC met ADS Plus is voor deze modellen optioneel leverbaar. De uit de C-, E- en S-Klasse bekende rijassistenten zijn eveneens leverbaar voor de GLE Coupé en zijn gedeeltelijk samengevoegd in verscheidene uitrustingspakketten (Rijassistentie pakket Plus, Parkeer pakket). Volledig in LED uitgeruste lichteenheden zijn standaard op alle varianten, evenals het adaptieve MAGIC VISION CONTROL systeem voor verwarmde ruitenwissers. Het panoramische glazen dak is optioneel leverbaar, evenals onder andere COMAND Online met 8-inch scherm, een entertainment systeem voor achterinzittenden, een TV-tuner en de Bang & Olufsen Sound AMG geluidsinstallatie. Nieuw is een volledig elektrisch in- en uitklapbare trekhaak met ESP aanhangerstabilisatie. De aanhangerlast mag geremd maximaal 3.500 kilo bedragen.

Interieur met sportiviteit
Opvallend in het interieur zijn de sportstoelen en het sportstuur, evenals het uit overige modellen bekende infotainment systeem met een scherm dat niet volledig vrij staat maar deels in het dashboard is geïntegreerd. Naast het scherm bevinden zich de centrale uitstroomopeningen. De COMAND controller met touchpad bevindt zich op de middenconsole. De standaarduitrusting omvat het Audio 20 CD systeem met acht luidsprekers en Remote Online voor Mercedes connect.me.

Over de prijzen en de marktintroductie van de nieuwe GLE Coupé laat Mercedes-Benz momenteel nog niets los, al is de huidige verwachting dat de GLE Coupé vanaf maart 2015 te bestellen is en in juli 2015 voor het eerst in de showroom is te aanschouwen. De wereldwijde introductie voor de auto staat gepland voor januari 2015 op de autotentoonstelling NAIAS 2015 in Detroit. De GLE-Klasse als opvolger van de M-Klasse (W166) zal vanaf april 2015 te bestellen zijn en staat in september voor het eerst in de showroom.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

59852 59853 59854 59855

59856 59857 59858 59859

59860 59861 59862 59863

59864 59865 59866 59867

59868 59869 59870 59871

59872 59873 59874 59875

59876 59877 59878 59879

59880 59881 59882

Bron: Mercedes-Benz Passion Blog, foto's via Daimler A.G.
Laatst gewijzigd door Helmy op 10 dec 2014 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Bas
Forum Held
Berichten: 3598
Lid geworden op: 04 aug 2010 11:14
Mercedes-Benz: S212 350 CGI AVANGARDE AMG LINE; ex S211 320 CDI; ex C124 300-24v; ex W126 380SE; ex w124 200d
Specialisatie: herstel van lakschade
Locatie: NEDERASSELT

10 dec 2014 15:25

Sorry maar ik vind deze net zo mooi als de BMW X6 waar die mee moet concurreren.... +o(

Niet mijn smaak....
Gr Bas

Alcoholvrijbier is als een BH aan de waslijn................het beste is eruit.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7558
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

10 dec 2014 15:33

Heb er ook moeite mee gehad, voor het eerst, om een artikel te vertalen. Niet vanwege de taal, maar vanwege het onderwerp, de auto, citaten als ''Er bestaat zo geen twijfel meer, de GLE Coupé is een atleet van de eerste orde, die zijn inzittenden een totaal nieuwe sportbeleving biedt'' en het veelvuldig misbruik van de term Coupé. Informatievoorziening vóór alles, en er zullen vast mensen zijn die het mooi vinden. Prima.

Ik ben er in ieder geval niet over te spreken. Ster eraf, BMW logo er terug op en met een ziedende trap enkele reis naar München sturen dit ding. Maar ja, wat weten wij ervan. Mercedes moet gewoon zoveel mogelijk auto's per jaar eruit drukken want dan zijn ze blijkbaar de beste. En voor imago-boostende supercars is geen plaats want AMG baas Moers wil geen auto's bouwen die mensen in het echt nauwelijks te zien krijgen. AMG's moeten op elke straathoek staan en zijn gewoon onderdeel van die expansiedrift waar ik helemaal klaar mee ben. :evil:

Nee met zo'n instelling kom je er als pionier wel, gewoon lekker je concurrentie na-apen en de lijdende in plaats van de leidende rol spelen.


Mercedes zal er vast wel weer ietsie geld aan verdienen, maar ik zou zelf zeggen: Proost, dat de verkoopcijfers maar tegen mogen vallen en we er na 1 generatie weer vanaf zijn :goedzo:
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

10 dec 2014 15:42

pointer16 schreef:Sorry maar ik vind deze net zo mooi als de BMW X6 waar die mee moet concurreren.... +o(

Niet mijn smaak....
+1 , maar... mijn mening kán later weleens bijgesteld worden :$
#doeslief
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

10 dec 2014 16:15

Dikke bak, beter als al die opgevoerde koekblikken waar ze de laatste jaren mee komen ;)
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

10 dec 2014 16:21

Bij Daimler zijn ze nog een 'E' vergeten te plakken
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6355
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

10 dec 2014 19:35

Wat een verhaal zeg. Zitten toch meer functies op dan op die dikke 190D van mij.

Afgezien van het feit dat dit wel heul erg veul op een X6 lijkt: Ik vind m oerlelijk. Maar inderdaad, ze willen kosten wat het kost de grootste worden. Ik kijk dan wel uit naar het moment dat ze een Pick-up gaan maken :owja:

Dit kun je toch niet massaal verkocht krijgen? Wordt het weer net zo'n flop als de Vaneo?
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7558
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

10 dec 2014 20:01

Mercedes zou dat inderdaad ook nog kunnen doen. Ze bouwen voor China immers zowel C's als E's met lange wielbasis (lange auto = korte pie.. veel status) dus ze schuwen niet voor één land nieuwe modellen te lanceren plus de bijbehorende fabriek (volgens mij moeten auto's vóór china, ín china gemaakt worden... dat of het scheelt de fabrikant in belasting). Dus: wat maakt et uut, Tuscaloosa Alabama gewoon halletje d'rbij en pickuppen maar. Ze zijn daar ook gek op V10 aangedreven ladders (Ram SRT) dus een AMG pickup zou het best kunnen redden denk ik zo :P

Ik hoop persoonlijk wel dat het een flop wordt als de Vaneo en in iets mindere mate de R-klasse (al had die van mij best mogen blijven). Volgens mij is de X6 doelgroep namelijk verzadigd met inderdaad, de X6. Ik gun Mercedes heus wel al het geld in de wereld en titel van de grootste bouwer, maar kom op dat bereik je toch niet door enkel de meeste modellen van de band te duwen? Dan krijg je dit soort auto's dus als resultaat.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

10 dec 2014 20:32

Wat ik er van vind daar laat ik me maar verder niet over uit, maar ben het wel eens met posters voor mij....
Wat mij opvalt is dat dit volgens mij de 2de benz is die de ster en type aanduiding van achteren, naar onderen heeft verplaatst, dus onder de chromen rand...(dit zagen we al bij de nieuwe CL)
Zinkende ster?

Ook dat lijkt dus weer een trend te worden
Ook dat vind ik weer jammer, net als die CC en nog wat zaken...

Alles wat boven zat wordt naar onderen verplaatst en vice versa (op wat constructie details na dan ;-) )
Zo zou je ook kunnen stellen dat het beeldscherm van onderen naar boven is verplaatst.
Wat niet verplaatst kan worden draaien ze 180 graden om (binnen spiegel)

Ik vind die trend, los van het schaamteloos "na-apen" helemaal niks...
Er zijn dadelijk 2 generaties MB rijders, pre en post...

Het is duidelijk: er zijn meer niet MB rijders dan wel MB rijders, en daar probeert men wat aan te doen (desnoods ten koste van de wel MB rijders)

Wat een enorme luchtroosters naast die tablet! (lijkt wel een oude stereo TV :lol: )
Cockpitje is verder wel oke denk ik...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
S300turbodiesel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 08 aug 2009 17:28
Mercedes-Benz: w213 e350e
Specialisatie: Water transport
Locatie: NL/BE

10 dec 2014 20:49

Im lovin it.
Jason
Forum Held
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 jan 2010 09:35
Specialisatie: Anti blauwe...
Locatie: Bourgondisch Nederland

10 dec 2014 22:05

scho2684 schreef: Wat een enorme luchtroosters naast die tablet! (lijkt wel een oude stereo TV :lol: )
Cockpitje is verder wel oke denk ik...
Als het beeldscherm niet zo "los" staat dan lijkt het met de luchtroosters bijna een Cayenne.
Doa
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 dec 2012 18:19
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Oostende

10 dec 2014 23:10

tja als zoiets in de buurt van mijn wagen komt zal ik beschaamd zijn om met een benz te rijden
Gebruikersavatar
Maus2000
Berichten: 2220
Lid geworden op: 24 jul 2009 14:24
Mercedes-Benz: S210 E320 Benzine Kawasaki ZZR1100
Locatie: Den Bosch

11 dec 2014 01:59

+o( +o( +o(
Een Benz met 100.000 km is net ingereden...,Maar wel krokant geworden.
vos00819
Berichten: 1861
Lid geworden op: 04 jul 2011 16:27
Mercedes-Benz: BMW 418d Grancoupe High Executive A8
Locatie: Zwolle

11 dec 2014 08:05

Sorry dat ik het moet zeggen, maar ik vind het een smakeloze a-creatieve kloon van een X6.
Als ik MB was geweest had ik origineler geweest of het ding helemaal niet gemaakt.

De verkoopcijfers zullen voor zich moeten spreken, maar ... Brrrr +o(
Beter een Ster op de motorkap, dan in je ruit...
Jason
Forum Held
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 jan 2010 09:35
Specialisatie: Anti blauwe...
Locatie: Bourgondisch Nederland

11 dec 2014 08:08

En de achteruitrijcamera systeem is net als de Golf 7 (en wellicht ook bij andere merken), nadeel is dat bij de Golf goed hoorbaar is (in de auto) als de camera wordt geactiveerd.
Plaats reactie