Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Mercedes-Benz heeft een naam hoog te houden als pionier in de auto-industrie. Er worden dan ook in vlot tempo nieuwe technologieën en systemen bedacht, die direct debuteren in zowel conceptcars als in auto's die al in serieproductie zijn.
Autonoom testen in Amerika
Natuurlijk wordt het thema van zelfrijdende auto's stukje bij beetje werkelijkheid. Mercedes-Benz speelt daar een leidende rol in; in de jaren '90 reed de ''Dickmanns S-Klasse'' van Munchen naar Kopenhagen en terug, 95% van de totale afstand werd hierbij autonoom afgelegd. Ook vandaag de dag speelt de S-Klasse een belangrijke rol; het ligt aan de grotendeels ontbrekende wetgeving dat de W222 nog een bestuurder nodig heeft maar de auto zelf is er zo goed als klaar voor.
Het is belangrijk dat er veel getest blijft worden met autonome voertuigen. Dat kan voor een deel via simulaties en op testbanen, maar uiteindelijk zullen de auto's ook op de relatief onvoorspelbare openbare weg moeten kunnen functioneren. Hier heeft Mercedes-Benz op 16 september 2014 een belangrijke stap gezet. De staat Californië verleende Mercedes-Benz namelijk een licentie om op de openbare weg in het verkeer te mogen testen met voertuigen die zelfstandig kunnen rijden. Hiermee zet Mercedes-Benz, al bijna 20 jaar gevestigd in Silicon Valley, de volgende stap in hun omvangrijke testprogramma in de VS.
"Met deze goedkeuring van de staat Californië kunnen we in de VS het autonoom rijden naar een nieuw niveau tillen," benadrukt professor Thomas Weber, lid van het bestuur bij Daimler AG verantwoordelijk voor Group Research en Mercedes-Benz Automotive Development. "Via onze nieuwe onderzoeksactiviteiten willen wij dit onderwerp specifiek in de VS nog verder promoten, aangezien het verkeerssysteem in de VS op verscheidene punten verschilt van het systeem in Duitsland. De kennis die Mercedes-Benz zal opdoen biedt een fundering voor de verdere uitwerking en optimalisering van het autonoom rijden." aldus Thomas Weber.
De verschillen zijn enorm: waar het wegennetwerk in Duitsland veel smalle wegen omvat, zijn de wegen in de VS over het algemeen breder en bevatten deze soms maar liefst 8 rijbanen per rijrichting. Verkeerslichten zijn veelal aan de overkant van de weg geplaatst, er zijn meer verschillende scenario's voor het oprijden en verlaten van wegen en bij een zogenaamde ''4-way stop'' mag degene die het eerste aankwam als eerste doorrijden.
"Dit zijn allemaal situaties die in deze vorm niet bestaan in Duitsland," verklaart Axel Gern, hoofd Autonoom Rijden bij Mercedes-Benz Research en Development North America, Inc. (MBRDNA). "Daarom is het belangrijk dat wij in de VS onze voertuigen kunnen inleren op deze situaties." In de toekomst zullen deze voertuigen vrijwel elke dag op de weg te vinden zijn. Net als in Duitsland worden voor de onderzoeksvoertuigen auto's gebruikt uit de huidige E- en S-Klasse.
De vele testritten voor het autonoom rijden worden uitgevoerd door speciaal gekwalificeerde testrijders. De veiligheid voor alle weggebruikers is namelijk niet alleen vereist door middel van de strenge regelgeving van de "Department of Motor Vehicles" (DMV) in Californië, maar is tevens de overheersende prioriteit bij Mercedes-Benz. Alle testvoertuigen zijn dan ook speciaal hiervoor uitgerust: de bestuurder moet duidelijk herkennen wanneer de auto in autonome modus rijdt en moet op elk moment handmatig de controle kunnen overnemen. Daarnaast moet de auto ten alle tijde autonoom tot stilstand kunnen komen. "In Duitsland hebben we in augustus 2013 tijdens de Bertha-Benz rit gedemonstreerd dat het technisch mogelijk is om in complexe stedelijke en landelijke verkeersomstandigheden autonoom te rijden," merkt Thomas Weber op. "Met de testritten in Californië verbreden we de horizon voor onze testvoertuigen door deze in te leren op de Amerikaanse verkeersregels."
Inductieladen van auto's
Naast autonoom rijden is er nog een andere blik op de toekomst van de auto, namelijk de aandrijving. Ook hierin speelt Mercedes-Benz een grote rol, wat onder andere heeft geleid tot de marktintroductie van elektrische voertuigen als de B-Klasse Electric Drive en SLS AMG Electric Drive. Daarnaast biedt het merk ook hybride voertuigen, waarvan de S500 Plug-In Hybrid de nieuwste variant is. Met deze auto toont Mercedes-Benz nu een nieuwe manier van opladen. In het Zweedse Malmö toont het merk namelijk het inductieladen.
Het systeem van Mercedes-Benz bestaat uit twee componenten: een spoel in de bodem van het voertuig en een vloerplaat met geïntegreerde primaire en secundaire spoelen, die onder de auto geplaatst moet worden. Momenteel is het systeem voor de S500 Plug-In Hybrid nog een exemplaar van de ontwikkelingsafdeling van Mercedes-Benz, maar het systeem zal al beschikbaar worden gemaakt nog voor het einde van de productiecyclus van de W222.
Om het voertuig correct over de laadplaat te positioneren, lichten twee strepen op die de correcte richtingen aangeven. Zodra de platen van het systeem zich boven elkaar bevinden licht de laadplaat blauw op en start het opladen automatisch nadat de auto van het contact is gehaald. De communicatie tussen de laadplaat en het voertuig vindt plaats via een W-LAN verbinding. Met het huidige systeem kan de S500 Plug-In Hybrid in 2 uur opgeladen worden.
De manier van laden doet denken aan de techniek in elektrische tandenborstels: hierin wordt de accu over een magnetisch veld tussen 2 spoelen geladen. Bij voertuigen is echter sprake van grotere stromen die een grotere afstand moeten overbruggen zonder energieverlies. Daarnaast staat veiligheid hoog in het vaandel, en moet het systeem toepasbaar zijn voor elk type voertuig.
Autofabrikanten Daimler AG en BMW hebben zich specifiek toegewijd aan de inzet van een universele technologie voor inductieladen voor zowel elektrische auto's als plug-in hybrides. Het project is onderdeel van de reeds lopende productieseries. Bekijk het filmpje onder dit artikel voor een korte toelichting op het verloop van het opladen.
Future Truck 2025
Ook bij de vrachtwagen divisie van Mercedes-Benz is er veel aandacht voor de ontwikkelingen van nieuwe technologieën om vrachtwagens veiliger en zuiniger te maken. Mercedes-Benz laat daarom in Hannover op de 65ste International Automobil Ausstellung voor goederenvervoer enkele primeurs zien, waaronder de "Future Truck 2025" welke een blik biedt op het transport van de toekomst.
Al in juli 2014 toonde Mercedes-Benz voor het eerst de autonome mogelijkheden van de "Future Truck 2025", toen nog gecamoufleerd, op een afgezet deel snelweg bij Magdeburg. Nu beleeft het design van deze truck zijn debuut op de IAA voor goederenvervoer in Hannover.
De Future Truck 2025 biedt een blik op het goederenvervoer van morgen; dit is de eerste vrachtwagen die zelfstandig op de snelweg kan rijden. Het trekvoertuig is niet enkel technisch een hoogstandje, ook optisch valt hij zeker op met zijn dynamische geoptimaliseerde vormen en de vele LED verlichting. Voor het design werden de toekomstige lengtevoorschriften geëxploiteerd: dankzij een langere neus zijn aerodynamisch gunstigere vlakken en vormen mogelijk. De truck is afgewerkt in een lichte zilveren kleur. De zijspiegels zijn vervangen voor compacte camera's die hun beeld tonen via schermen binnenin aan de A-stijl, het geïntegreerde zonnescherm en het aerodynamische dak geven het geheel een zeer moderne uitstraling.
Natuurlijk zijn kenmerken van het merk behouden: de Ster staat centraal in het front, het uiterlijk beeldt een maximale rust uit dankzij het ontbreken van de vele naden tussen panelen die bij huidige vrachtwagens duidelijk zichtbaar zijn. Met de motor uitgeschakeld is het hele front gesloten, en ook koplampen lijken op het eerste gezicht te ontbreken. Als de motor echter gestart wordt, lichten een groot aantal LED's op verspreid over het hele front. Ineens lijkt de vrachtwagen toch over koplampen te beschikken, en ook de oranje richtingaanwijzers ontbreken uiteindelijk niet.
Van buiten is duidelijk te herkennen in welke mode de vrachtwagen rijdt: bij handmatige besturing stralen de LED's wit licht uit, bij autonoom rijden stralen ze blauw, pulserend licht uit. Ook hier geldt het verhaal als eerder vermeld; de technologieën lopen ver vooruit en maken autonoom rijden al lang mogelijk. Het is echter wachten op de juiste regelgevingen voor het ook daadwerkelijk verkrijgbaar wordt.
Inductieladen:
Future Truck 2025:
Videos:
Korte uitleg van de zelfrijdende W222 tijdens de Bertha-Benz rit. Inductieladen van de S500 Plug-In Hybrid. Future Truck 2025. Bron: Autonoom rijden en inductieladen op Mercedes-Benz Passion Blog, de Future Truck 2025 via Auto Motor und Sport.