Ja natuurlijk wel.
De export an sich is gekrompen met 15,9% van 167.458 auto’s in de eerste helft van vorig jaar naar 140.875 auto’s in de eerste helft van dit jaar. De export van oldtimers kende echter wel een flinke groei, ze werden massaal van de hand gedaan door hun eigenaren. In de eerste helft van vorig jaar werden er nog 2.819 personenauto’s van 25 jaar en ouder over de grens getrapt, nu waren dat er 5.295: een toename van 87,8 procent.
Meest opmerkelijk daarbij was de export van de Mercedes 190: van 27 naar 494 geëxporteerde exemplaren. Ook de W123, W124 en S Klasse konden niet langer rekenen op liefde van hun baasje: respectievelijk twee keer, acht keer en vier keer zoveel werden ze op een trailer richting Oostblok gezet. Al die oude Benzen werden gereden door pure liefhebbers, zo blijkt. Niet door mensen die hun auto écht niet reden omdat ze dan extragratis gebruik konden maken van het wegennet waar jij en ik gewoon voor moeten betalen. Alleen nu zij er ook voor moeten betalen kiezen ze eieren voor hun geld: weg met dat ding! Waarschijnlijk zijn ze nu overgestapt op één of andere wegenbelasting vrije 0% bijteller, maar dat terzijde.
De belangrijkste exportlanden voor Nederland zijn Polen (18,2%), Libië (12%) en Litouwen (8,4%) zo meldt het VWE verder in haar persbericht. De oldtimers gaan overigens met name naar België en Duitsland, waarmee de top 5 meteen rond is.
Moderator Team MercedesForum.nl/be schreef:
Het discussieonderwerp vind je hier: http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 33#p527333