Klik op onderstaande afbeelding voor een vergroting:Het is geen geheim dat de Mercedes SLS AMG een succes is, en het is ook geen geheim dat Mercedes dit wil gaan voortzetten met een kleinere variant die zijn pijlen zal richten op de Porsche 911. Het gaat hier om een auto die onder de codenaam C190 zou worden ontwikkeld met V6- en V8-motoren en mogelijk SLC gaat heten, al gaan er ook geruchten dat de SLR naam mogelijk terugkeert.
De SLC zal een aluminium spaceframe krijgen zoals dat van de SLS. Maar hoe kan Mercedes de kosten van de SLS componenten verlagen om de SLC voor een lagere prijs te kunnen aanbieden? Bronnen melden dat de architectuur van het spaceframe zeer flexibel is en eenvoudig kan worden aangepast op lengte, breedte, hoogte, koetswerk en wielbasis, en dat alles binnen de prijsdoelstellingen. Bovendien zijn er genoeg duurdere V8 modellen om de kosten terug te verdienen.
De SLC zal waarschijnlijk afstand doen van de opmerkelijke vleugeldeuren en worden uitgerust met conventioneel scharnierende deuren. Hierdoor zou de stijfheid worden verhoogd en het gewicht worden verlaagd. Waar de SLS vanaf het begin al werd ontwikkeld in meerdere varianten, zal de SLC eerst enkel als coupé worden gebouwd.
De verhoudingen van het nieuwe model worden bepaald door het overnemen van de front-mid positionering van de motor. De brede grille die de voorzijde zal domineren zal mogelijk sterk doen denken aan dat van de W196 monoposto. De ronde schouders en de relatief smalle cockpit zijn geïnspireerd door de 300SL, en de schuine achterzijde zal enigszins doen denken aan de SL Pagode. Ook afkomstig van de SL zijn diamantvormige roostertjes in de spatschermen.
De motoren.
Insiders spreken over twee V8 varianten. De basisvariant van de twee zal worden aangedreven door een nieuwe twin-turbo 4-liter V8 met 485 pk en 678 Nm koppel. Ondanks dat de SLC 155 kg zwaarder zal zijn dan een 911 Carrera S, heeft hij wel 85 pk meer, waardoor het uiteindelijke verschil heel klein blijft.
Voor hen die de geweldige soundtrack van de SLS missen zal de SLC S leverbaar worden. Net als bij de vernieuwde E63 S AMG zal de 'S' staan voor een Performance Pakket. Inbegrepen zijn hiermee kuipstoelen, carbon-keramische remmen en een potentere V8 met hogere prestaties. Dankzij een grotere inlaat, andere nokkenassen en een minder beperkte uitlaat met vier eindpijpen zal de SLC S 585 pk en een koppel van 750 Nm krijgen. De aartsrivaal voor deze auto wordt de 911 Turbo S. Beide SLC varianten worden uitgerust met een zeven-traps automaat met dubbele koppeling, een kortere eindoverbrenging en een limited-slip differentieel.
Er zouden nog meer varianten zijn voorgesteld, te weten een GT variant en een nog dikkere Black Series als topmodel. Hiermee zou de basis kunnen worden gelegd voor een eigen raceklasse zoals de 911 Supercup.
Het belangrijkste nieuws wordt echter een instapper met V6 die iets later in 2016 zou verschijnen. Dit zou de goedkoopste variant worden met een prijs om en nabij de €100.000 en zou de concurrentie aan moeten gaan met de 350 pk 911 Carrera. De 3-liter V6 zou goed moeten zijn voor 333 pk. De transaxle layout verhindert AMG van het toepassen van vierwielaandrijving, maar de gewichtsverdeling zou beter gebalanceerd zijn dan die van de 911's met de motor ver achterin.
Komen er nog meer carrosserievarianten?
Ondanks dat bronnen een R190 roadster variant een mythe noemen, moet een tweede carrosserievariant nooit permanent worden uitgesloten, of het nou een spyder wordt als de 300SLR of zelfs een 2+2 shooting brake. Mercedes zou zelfs al de patenten hebben aangevraagd voor een speciaal concept met vier vleugeldeuren gebaseerd op de SLC/SLS structuur, maar voorlopig is alleen de coupé bevestigd. De tijd zal het leren...
Bron: CAR Magazine