Brief aan inspiratieloze, vastgeroeste oldtimer-wereld

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Gesloten
Gebruikersavatar
Autoblog
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 jul 2005 23:26

02 dec 2012 18:43

mercedes-1959-190d-classic.jpg
mercedes-1959-190d-classic.jpg (44.08 KiB) 3105 keer bekeken
Klassieker LPG-rijders zijn profiteurs, oude diesels zijn vies en iedere vorm van wegenbelastingvrijstelling is oneerlijk. Klassiekerverenigingen bestaan uit een stelletje elitaire nep-liefhebbers die alleen wat lijken te geven om opgepoetste museumstukken, de rest van de ‘actievoerders’ voor belastingvrijstelling komt niet verder dan ‘het is zo duur en ik rij maar zo weinig boehoe’. Wat een land..

In al mijn frustratie over slechte berichtgeving en vreemde nieuwsitems over oude auto’s ben ik weer eens in de cijfers gedoken. Zelfs met kort zoekwerk op het internet kom je verder dan het Planbureau voor de Leefomgeving. Zij publiceerden het onderzoek (vol willekeurige aannames) waar alle oldtimer-heisa mee begonnen is.

Hoe ziet de situatie rondom auto’s ouder dan 25 jaar er echt uit? In Nederland waren er in 2011 een schappelijke 269.066 auto’s ouder dan 1987 geregistreerd, op een wagenpark van 8.126.222! In de jaren ’80 zijn er gemiddeld zo’n 20.000 auto’s per bouwjaar geregistreerd, naar oudere bouwjaren neemt dit sterk af. Bij dat totaal aantal registraties in 2011 zitten ook 19.493 geïmporteerde auto’s ouder dan 1988. Opvallend zijn de cijfers per automerk. In de categorie ‘ouder dan 25 jaar’ kwamen 8.938 Mercedessen, 2.190 Volkswagens, 906 BMW’s, 803 Volvo’s, 658 Land Rovers, 593 Audi’s, 518 Ford’s, 514 Chevrolet (US), 373 Toyota’s en 356 Citroëns het land binnen.

Mercedes valt duidelijk op in deze cijfers. Navraag bij het VWE leert bovendien dat er 15.314 Mercedes 190′s geregistreerd staan waarvan 10.247 ouder dan 25 jaar en 54% diesels. Dat percentage ligt veel hoger dan het gemiddeld aantal diesels (16%).

Zelfs dit grote aantal Mercedes diesels is natuurlijk voor een relatief heel klein deel van het totaal aantal gereden kilometers verantwoordelijk. Helaas ontbreken mij deze zeer moeilijk te achterhalen cijfers. Los van die cijfers zijn het de zwarte roetpluimen die opvallen en agressie tegen (oude) auto’s opwekken. Daaruit volgt het ‘oneerlijkheidsgevoel’ met afschaffing van motorrijtuigenbelastingvrijstelling tot gevolg.
De oplossing? Gewoon betalen. Dat is de makkelijkste oplossing. Echte argumenten tegen het afschaffen van de bestaande regeling zijn er nog steeds niet voorbij gekomen.

Natuurlijk is het heel jammer als alle klassiekers straks belasting verschuldigd zijn voor het rijden op de openbare weg. Je zal minder oude auto’s op de weg zien, ze worden zeldzamer. Door zowel schorsen, slopen als verkopen. Tja, helaas. Klassiekerverenigingen geloven nog steeds heilig dat er alleen in de jaren ’50 en ’60 klassiekers zijn gebouwd. Oldtimer-gebruikers hebben geen betere argumenten dan dat hun daily-LPG (relatief) zo schoon is en ze toch zo weinig kilometers maken. Er zijn te weinig echte liefhebbers om sympathie op te wekken voor het plezier dat zij uit hun hobby putten. Zij die helemaal verslaafd zijn geraakt aan het repareren van en rijden in oude auto’s en via de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting een klein voordeel meepakken.

Dood moet het plezier van de autoliefhebber? Waarom anders uren vergaderen over bureaucratische 60-dagenkaarten en kilometerregistraties (met onvermijdelijk hopeloze controles)? Beleidswijzigingen die door de kleine omvang van de groep weinig geld opleveren maar veel plezier wegnemen. Gelukkig zijn er alternatieven: koop een (jonge) lichte auto. Mazda MX-5, Peugeot 205, Lotus Elise of race een Toyota Starlet. In de autowereld is nog genoeg plezier te beleven.

Mocht er uiteindelijk toch ruimte blijven in het beleid: de leeftijdsafhankelijke belastingvrijstelling vind ik fantastisch. Schuif de grens op naar 30 jaar. Met de hogere leeftijd neemt het aantal auto’s sterk af (minimaal 20k per jaar). Verplicht inbouw van een roetfilter voor diesels die belastingvrijstelling willen behouden (niet zaligmakend, wel minder zwart). Vraag desnoods een vaste gebruiks-belasting (€400/j?) voor LPG en houd alsjeblieft de 3,4% oldtimers die ons land kent in stand. Gewoon omdat auto’s toen zo mooi waren. Dat en cradle-to-cradle is een klassieker natuurlijk zo duurzaam en schoon als wandelen in de bergen.
In overleg met het 'Team MercedesForum' gaat deze post direct op slot en kan de discussie hier verder.
Bron: Autoblog
Dit account plaatst de Mercedes-Benz gerelateerde berichten van de website Autoblog.nl en kan geen privé-berichten ontvangen of versturen.
Gesloten