Een jaar na introductie van de tweede generatie GLC SUV (X254) toont Mercedes-AMG nu ook de AMG-motoriseringen GLC 43 en GLC 63 S E-Performance, zoals deze ook in de BR206 C-Klasse worden geleverd. Daarnaast wordt met de nieuwe CLE Coupé en Cabriolet een nieuwe modelreeks geïntroduceerd en is de V-Klasse vernieuwd.
CLE Coupé en Cabriolet vervangen C- en E Coupés en Cabriolets
Met de introductie van de BR206 C-Klasse en BR214 E-Klasse is het aanbod aan varianten gereduceerd, daar er geen directe opvolgers zijn voor de BR205 C-Klasse en BR238 E-Klasse Coupé en Cabriolets. Helemaal verdwenen zijn ze echter niet, want ervoor in de plaats komen de nieuwe CLE Coupé en Cabriolet.
De CLE Coupé en Cabriolet zijn flink gegroeid; met een lengte van 4.850 mm en breedte van 1.860 mm zijn ze zelfs groter dan de BR238 E-Klasse modellen die ze vervangen. De hoogte bedraagt 1.428 mm. Ten opzichte van de C-Klasse Coupé en Cabriolet is de lengte zelfs 164 mm meer, en biedt de bagageruimte een volume van 60 liter meer (420 liter totaal). Wat betreft vormgeving zowel buiten als binnen is de auto voornamelijk op de BR206 C-Klasse gebaseerd.
Voor de CLE modellen komt een uitgebreid motorenaanbod beschikbaar waarbij alleen vol-elektrische aandrijving vooralsnog ontbreekt. Er komen meerdere diesel- en benzinemotoriseringen, zowel met als zonder 4Matic, en ook zullen er AMG 53 en 63 varianten komen. Alle motoriseringen zijn mild-hybrid en beschikken dankzij een nieuw accupakket over 17 kW Boostvermogen (voorheen 15 kW) en 200 Nm Boostkoppel.
Vanaf lancering kan gekozen worden voor de volgende motoriseringen:
Benzine:
CLE 200 – M254 1.999cc viercilinder – 150 kW / 204 pk – 320 Nm – 0-100km/h in 7,4sec – topsnelheid 240 km/h – 7,1-6,4 l/100km – 162-145 g/km
CLE 200 4Matic – M254 1.999cc viercilinder – 150 kW / 204 pk – 320 Nm – 0-100km/h in 7,5sec – topsnelheid 236 km/h – 7,5-6,7 l/100km – 171-153 g/km
CLE 300 4Matic – M254 1.999cc viercilinder – 190 kW / 258 pk – 400 Nm – 0-100km/h in 6,2sec – topsnelheid 250 km/h (begrensd) – 7,6-7,0 l/100km – 173-159 g/km
CLE 450 4Matic – M256M 2.999cc zescilinder – 280 kW / 381 pk – 500 Nm – 0-100km/h in 4,4sec – topsnelheid 250 km/h (begrensd) – 8,6-7,8 l/100km – 196-176 g/km
Diesel:
CLE 220 d – OM654M 1.993cc viercilinder – 145 kW / 197 pk – 440 Nm – 0-100km/h in 7,5sec – topsnelheid 238 km/h – 5,2-4,7 l/100km – 137-123 g/km
De standaard uitvoering wordt uitgerust met de Avantgarde Line en 18-inch lichtmetalen velgen. De optionele AMG Line begint bij 19-inch velgen. Optioneel zijn velgen tot en met een diameter van 20inch, daarnaast kan er gekozen worden uit 10 lakken. LED-koplampen zijn standaard, welke kunnen worden vervangen door Digital Light met of zonder projectiefuncties. De tweedelige achterlichten zijn eveneens in LED uitgevoerd en worden optisch verbonden door een niet-verlicht element.
In het interieur zijn weinig verrassingen te vinden daar dit bijna volledig gebaseerd is op de actuele C-Klasse. De stoelen zijn specifiek voor de Coupé en Cabriolet ontworpen en lijken optisch over geïntegreerde hoofdsteunen te beschikken. De voorstoelen zijn standaard voorzien van verwarming en elektro-pneumatische viervoudig verstelbare lendensteunen. Tevens zijn er voor het Burmester 3D Surround Systeem per stoel twee luidsprekers ingebouwd ter hoogte van de hoofdsteunen, waardoor het Burmester geluidssysteem in totaal over 17 luidsprekers, 16 kanalen en 710 Watt beschikt. De andere geluidssystemen beschikken over 5 kanalen, 5 luidsprekers en 125 Watt vermogen (Standaard) of 7 kanalen, 9 luidsprekers en 225 Watt vermogen (Advanced).
Het MBUX systeem is in tegenstelling tot de algehele vormgeving juist meer gebaseerd op de E-Klasse. Dit houdt in dat er onder andere een 5G communicatiemodule aanwezig is, en dat apps kunnen worden geïnstalleerd van externe aanbieders.
AMG GLC 43 en GLC 63 S E-Performance onthuld
In navolging van de AMG C43 en C63 is de X254 GLC SUV nu ook leverbaar als AMG GLC 43 4Matic en als AMG GLC 63 S E-Performance. De nieuwe AMG GLC’s zijn voorzien van de kenmerkende AMG-grille met verticale spijlen, een agressievere voor- en achterbumper, grote luchtinlaten en 2 dubbele uitlaateindstukken. Bij de GLC 43 zijn deze rond, bij de GLC 63 vierhoekig. AMG Track Pace is standaard op de GLC 63 en optioneel leverbaar voor de GLC 43. Daarnaast is MBUX voorzien van AMG-specifieke menu’s en stijlen.
Beide motoriseringen worden aangedreven door de M139L krachtbron, wat in feite de 2,0-liter viercilinder uit de AMG A45 S is maar dan in lengte geplaatst. Bij de AMG GLC 43 levert de motor 310 kW / 421 pk en 500 Nm koppel, en is er een extra 10 kW / 14 pk en 150 Nm beschikbaar via EQ Boost. 0-100 km/h is gedaan in 4,8 seconden, de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h. De vermogensverdeling bedraagt 31% naar de vooras en 69% naar de achteras.
De GLC 63 S E-Performance heeft 500 kW / 680 pk en 1.020 Nm systeemvermogen- en koppel. De viercilinder motor levert 350 kW / 476 pk en 545 Nm, terwijl de elektromotor 150 kW / 204 pk en 320 Nm levert en op 400 Volt hoogspanning werkt. De acceleratie van 0 naar 100 km/h geschiedt in 3,5 seconden en de topsnelheid is begrensd op 275 km/h. De vermogensverdeling is voor de AMG GLC 63 volledig variabel en kan variëren tussen 50/50 tot 100% naar de achteras.
Het accupakket in de AMG GLC 63 S E-Performance heeft een capaciteit van 6,1 kWh en is goed voor 80 kW duurvermogen of 10 seconden lang voor 150 kW piekvermogen. Er kan 12 kilometer volledig elektrisch worden gereden.
Beide AMG-motoriseringen worden uitgerust met het AMG Ride Control onderstel met stalen veren en adaptieve dempers. De GLC 63 beschikt daarnaast over actieve kantelstabilisatie AMG Active Ride Control. Standaard kan de achteras tot 2,5 graden sturen. De GLC 43 beschikt over geventileerde en geperforeerde remschijven, vooraan 370x36 mm met 4 zuigers per remklauw en achteraan 360x26 mm met 1 zuiger per remklauw. Bij de GLC 63 betreft het vooraan 390x36 mm schijven met 6 zugiers per remklauw, en achteraan 370x26 mm met 1 zuiger per remklauw.
V-Klasse, EQV, Vito en eVito vernieuwd
Tussen de compleet nieuwe modellen – binnenkort volgt ook nog de onthulling van de C192 AMG GT – zijn de huidige V-Klasse en aanverwante modellen EQV, Vito en eVito vernieuwd. De vernieuwde reeks krijgt meerdere Lines als uitvoeringsvarianten: de V-Klasse kan worden verkregen als Style, Avantgarde of Exclusive, voor de EQV is er de Line Avantgarde, en de Vito en eVito zijn leverbaar als Base, Pro of Select. Er komen 9 nieuwe velgdesigns beschikbaar in de maten 17 tot 19 inch voor de personenwagens en 3 velgdesigns voor de commerciële varianten. Daarnaast zijn er 5 nieuwe lakken leverbaar, te weten hightech zilver metallic, kalahari goud metallic, alpin grijs uni, vintage blauw uni en sodaliet blauw metallic.
Net als bij de nieuwe generatie E-Klasse valt op dat het front nu dichter bij de EQ-vormgeving aansluit. Bij alle varianten met meegespoten bumper is het hoogglans zwarte frontpaneel duidelijk zichtbaar. Opvallend is dat er aan de grilles nu meer onderscheid te zien is tussen de verschillende uitvoeringen, met als meest bijzondere de klassieke spijlengrille met staande Ster op de motorkap als onderdeel van de Exclusive Line. Daarnaast is de grille afhankelijk van de gekozen uitvoering en uitrusting met een LED-band verlicht, zoals dit ook bij de BR214 E-Klasse gedaan is (enkel de bovenste en onderste contourlijnen, niet de Ster of lamellen).
De lichtgrafiek van zowel koplampen als achterlichten zijn gewijzigd zonder de buitenste contour te wijzigen, en aan de achterzijde is bij de V-Klasse, EQV en V-Klasse Marco Polo een verchroomde sierlijst aangebracht met Mercedes-schrift.
Een andere grote update is die naar de nieuwste generatie MBUX (NTG7), wat een primeur is voor de Vito en eVito. Multibeam LED is op alle uitvoeringen leverbaar; het behoort bij de V-Klasse tot de standaarduitrusting vanaf de Avantgarde Line en bij de Vito op de meest luxe versie Select Line. Bij de overige Lines is het als optie te verkrijgen.
In het interieur valt het nieuw vormgegeven dashboard direct op. De sierdelen kunnen worden gekozen in hoogglans zwart, donker aluminium, geborsteld aluminium, carbon optiek of openporig-hout optiek. De uitstroomopeningen van de klimaatregeling zijn nieuw vormgegeven met twee turbines bij de A-stijlen en twee plattere rechthoekige openingen bij de middenconsole. Onderdeel van de nieuwe MBUX-generatie is de Widescreen cockpit met twee 12,3-inch grote schermen voor de V-Klasse, EQV en V-Klasse Marco Polo. In de Vito en eVito wordt een 5,5-inch scherm tussen twee analoge tellers als instrumentarium toegepast en een 10,25-inch centraal scherm. De middenconsole biedt voortaan optioneel de mogelijkheid tot kabelloos laden van smartphones.
Andere wijzigingen zijn de voortaan standaard aanwezige linker schuifdeur op de EQV en V-Klasse. De Vito Tourer, Mixto en eVito Tourer kunnen voor het eerst nu met de Easy Pack achterklep worden uitgerust. Alle varianten kunnen worden voorzien van de digitale achteruitkijkspiegel. Verder is de standaarduitrusting uitgebreid en zijn verscheidene rij-assistentiesystemen zijn vernieuwd en uitgebreid.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:
C236 CLE Coupé & A236 CLE Cabriolet:
X254 AMG GLC 43 4Matic & AMG GLC 63 S E-Performance:
BR447/VS20 V-Klasse, V-Klasse Marco Polo, EQV, Vito & eVito:
Bron: CLE Coupé en Cabriolet, AMG GLC 43 en GLC 63 S E-Performance en vernieuwde V-Klasse, Vito en EQV via MB-Passion.de.