Middens een online stream heeft Mercedes-Benz onlangs de nieuwe generatie E-Klasse (BR214) onthuld. De auto debuteert als vierdeurs Limousine, later volgen nog een Estate en een All-Terrain variant. Zoals inmiddels bij meerdere modellen gebruikelijk is, zijn alle motoriseringen voorzien van elektrische ondersteuning en komen er meerdere plug-in hybrides beschikbaar. De aflopende Coupé en Cabriolet (BR238) krijgen geen directe opvolger, Mercedes gaat met de aanstaande CLE-Klasse terug naar een gecombineerd model zoals voorheen de CLK dit was.
De nieuwe E-Klasse is 26 mm langer (4.949 mm) en beschikt over een wielbasis van 2.961 mm, 22 mm meer dan bij de W213. De breedte bedraagt 1.880 mm en de hoogte 1.468 mm. De bagageruimte meet 540 liter.
Aan de buitenzijde is de nieuwe E-Klasse vooral te herkennen door het nieuwe front, welke een overbrugging lijkt te vormen naar de EQ-modellen. De grille wordt omrand door een hoogglans zwart paneel dat aansluit op de contour van de schijnwerpers, die zoals bij onder andere de BR212 E-Klasse niet een enkele uniforme contour heeft. Afhankelijk van de gekozen Line beschikt de auto over een traditionele lamellengrille met staande Ster op de motorkap, of een sportgrille met centrale Ster. De grille is ook in het donker herkenbaar door optioneel lverbare verlichting in de bovenste en onderste rand, waarbij overigens de Ster niet verlicht is. Dit is anders aan de achterzijde, waar de achterlichten voorzien zijn van twee grote verlichte Stervormen per kant. Standaard wordt de E-Klasse uitgerust met LED High-Performance schijnwerpers, optioneel kan gekozen worden voor Digital Light zonder of met projectiefunctie. Eveneens optioneel zijn de, van andere modellen bekende, verborgen deurgrepen leverbaar.
Bij marktintroductie kan worden gekozen uit de volgende motoriseringen, allen als viercilinders. Verdere motoriseringen volgen later, waaronder zowel voor benzine als voor diesel een zescilinder motorisering, evenals diesel plug-in hybrides. Alle plug-in hybrides halen een volledig elektrisch bereik van tenminste 100 kilometer (WLTP) en kunnen tot 140 km/h elektrisch rijden.
Benzine, M254 1.999 cc, enkele turbo:
E220: 150 kW / 204 pk & 320 Nm, EQ Boost 17 kW / 23 pk & 205 Nm, gecombineerd verbruik 7,3-6,4 l/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot 166-144 g/km
Benzine plug-in hybride, 1.999 cc:
E300 e: 150 kW / 204 pk & 320 Nm, 95 kW / 129 pk & 440 Nm elektromotor, gecombineerd verbruik 0,8-0,5 l/100 km of 20,7-18,4 kWh/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot 18-12 g/km
E300 e 4Matic: 150 kW / 204 pk & 320 Nm, 95 kW / 129 pk & 440 Nm elektromotor, gecombineerd verbruik 0,9-0,6 l/100 km of 21,6-19,2 kWh/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot 20-14 g/km
E400 e 4Matic: 185 kW / 252 pk & 400 Nm, 95 kW / 129 pk & 440 Nm elektromotor, gecombineerd verbruik 0,9-0,6 l/100 km of 21,6-19,2 kWh/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot 20-14 g/km
Diesel, OM654 1.993 cc, enkele turbo met variabele turbine geometrie, AdBlue uitlaatgasbehandeling:
E220 d: 145 kW / 197 pk & 440 Nm, EQ Boost 17 kW / 23 pk & 205 Nm, gecombineerd verbruik 5,5-4,8 l/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot 144-125 g/km
E220 d 4Matic: 145 kW / 197 pk, EQ Boost 17 kW / 23 pk & 205 Nm, gecombineerd verbruik 5,7-4,9 l/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot 149-130 g/km
De nieuwe E-Klasse is van binnen ruimer geworden dan het vorige model, met bijvoorbeeld vijf millimeter meer hoofdruimte en tot 17 millimeter meer knie- en beenruimte voor de achterpassagiers. Achterin is eveneens de breedte op ellebooghoogte toegenomen met 25 millimeter ten opzichte van voorheen.
In het interieur is het dashboard de blikvanger van de nieuwe generatie E-Klasse. Zoals eerder al onthuld is, zijn er twee varianten leverbaar: het standaard dashboard met een centraal oplegd scherm binnen de contour van het dashboard, en een optionele variant met MBUX Superscreen. Dit is vergelijkbaar met het MBUX Hyperscreen doordat over de gehele breedte meerdere schermen worden gecombineerd onder een enkel stuk glas. Het verschil met het uit de EQE en EQS bekende Hyperscreen zit in het digitale instrumentarium, want deze is hetzelfde voor beide dashboard-varianten en heeft altijd een eigen losstaand scherm. De nieuwe elektronische architectuur wordt nu meer door software en minder door hardware aangestuurd. Hierdoor kan één sterke centrale rekeneenheid worden gebruikt en worden prestaties en dataoverbrengst sterk verbeterd. Nieuw voor het MBUX systeem is de zogenaamde routine-functionaliteit. Hiermee wordt het automatiseren van specifieke functies bedoeld. De bestuurder kan zogenaamde ‘templates’ aanmaken om onder bepaalde, terugkerende omstandigheden of invoer een bepaalde handeling of functie uit te voeren. Denk aan het bellen naar huis op 20 kilometer van de bestemming, of het terugkerende patroon van opgeroepen comfortfuncties op specifieke momenten of tijdstippen. Afhankelijk van waar de auto geleverd wordt, zal deze uitgerust worden met LTE/UMTS of met 5G dataoverbrenging. Laatstgenoemde maakt hogere snelheden voor data-overdracht mogelijk.
Het MBUX systeem van de nieuwe E-Klasse kan worden uitgebreid met apps van externe ontwikkelaars. Bij marktdebuut kan bijvoorbeeld worden gekozen voor TikTok, Angry Birds, Cisco Webex, Zoom en de Vivaldi browser. Tevens wordt het entertainment portaal Zync aangeboden, waarmee video streaming, lokale programma’s, sport, nieuws en meer kan worden bekeken. Voor Webex en Zoom kan gebruik worden gemaakt van de ingebouwde video-/selfiecamera bovenop het dashboard, welke onderdeel is van het MBUX Superscreen. De functionaliteiten van deze apps en de camera zijn alleen beschikbaar bij stilstand. Zoals ook bij het MBUX Hyperscreen beschikt de voorste passagier over een eigen scherm om dynamsche media te bekijken. Middels camera’s kan het systeem opmerken of de bestuurder hier naar kijkt, en kan het scherm zo worden ingesteld dat de bestuurder de inhoud niet meer kan zien.
Voor de nieuwe E-Klasse wordt optioneel een nieuw systeem beschikbaar voor een digitale voertuigsleutel. Hiermee kan de bestuurder door middel van een ondersteund apparaat zoals een iPhone 11 of nieuwer of een Apple Watch 6 de auto ontgrendelen en vergrendelen en ook starten. Het maakt het ook mogelijk om bijvoorbeeld familieleden of vrienden via de digitale weg toe te voegen aan een lijst van maximaal 16 personen die de auto kunnen gebruiken. De eigenaar van de auto kan hierbij profielen aanmaken met of zonder specifieke rechten. Na verloop van tijd zullen meerdere draagbare apparaten worden ondersteund. Apparaten zoals de Apple Watch die biometrische signalen van lichamelijk functioneren kunnen meten, kunnen daarnaast door Energizing Comfort worden gebruikt om bijvoorbeeld wagenziekte te herkennen en tegenmaatregelen te nemen.
De voorbereiding voor de digitale sleutel wordt onderdeel van het Keyless Go Comfort Pakket in markten waar Mercedes me diensten beschikbaar zijn. Keyless Go Comfort omvat daarnaast de verborgen handgrepen, comfortopening en –sluiting en een op afstand vergrendelbare achterklep.
Net als bij meerdere recente modellen wordt de nieuwe E-Klasse leverbaar met achterasbesturing. Het systeem is als optie beschikbaar en laat de achterwielen tot 4,5 graden mee of tegensturen afhankelijk van de snelheid. De draaicirkel kan hiermee met 90 centimeter worden gereduceerd. Eveneens optioneel leverbaar is het Techniek Pakket, waarvan de achterasbesturing ook onderdeel is. Het pakket omvat daarnaast luchtvering Airmatic met ADS+ adaptieve dempers.
Tot de standaarduitrusting van de nieuwe E-Klasse behoren onder andere de actieve cruise-control Distronic, Attention Assist, actieve remassistentie, actieve spoor assistent, het Parkeer Pakket met achteruitrijcamera en de snelheidslimietherkenning. De status en activiteit van de assistentiesystemen zijn in het scherm voor de bestuurder te zien. Attention Assist kan daarnaast in combinatie met de camera voor het optionele 3D-instrumentarium herkennen of de ogen van de bestuurder niet op de weg gericht zijn. Als dit meerdere seconden aanhoudt, waarschuwt het systeem akoestisch en optisch. Mocht er nog langer niets veranderen, dan worden de akoestische signalen langduriger, en als de bestuurder daar ook niet op reageert kan het voertuig overgaan tot een noodstop.
Optioneel is het Rij-assistentie Pakket Plus leverbaar, met daarin onder andere de actieve stuurassistentie die voortaan middels trilsignalen de bestuurder waarschuwt wanneer de rijbaanmarkering niet meer te herkennen is door de camera’s. Eveneens optioneel is de voorbereiding voor Intelligent Park Pilot. Dit is een autonoom valetparkeerfunctie op SAE Level 4 en kan de auto volledig geautomatiseerd zonder bestuurder laten in- en uitparkeren. Dit systeem gebruikt hierbij meerdere functionaliteiten van het Parkeer Pakket met Remote Parking functies en een Mercedes me connect dienst. Het systeem is nog niet overal beschikbaar in verband met nationale wetgeving omtrent autonoom verkeer, en het systeem werkt voorlopig alleen met parkeergarages waar de benodigde infrastructuur aanwezig is.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:
Bron: MB-Passion.de