Mercedes-Benz introduceert nieuwe generatie E-Klasse Limousine (W214)

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

14 mei 2023 14:41

De nieuwe generatie E-Klasse is er altijd als hybride en komt zowel met traditionele grille alsook met de sportievere grille.
De nieuwe generatie E-Klasse is er altijd als hybride en komt zowel met traditionele grille alsook met de sportievere grille.
W214-debute-52.jpg (126.58 KiB) 3154 keer bekeken
Middens een online stream heeft Mercedes-Benz onlangs de nieuwe generatie E-Klasse (BR214) onthuld. De auto debuteert als vierdeurs Limousine, later volgen nog een Estate en een All-Terrain variant. Zoals inmiddels bij meerdere modellen gebruikelijk is, zijn alle motoriseringen voorzien van elektrische ondersteuning en komen er meerdere plug-in hybrides beschikbaar. De aflopende Coupé en Cabriolet (BR238) krijgen geen directe opvolger, Mercedes gaat met de aanstaande CLE-Klasse terug naar een gecombineerd model zoals voorheen de CLK dit was.

De nieuwe E-Klasse is 26 mm langer (4.949 mm) en beschikt over een wielbasis van 2.961 mm, 22 mm meer dan bij de W213. De breedte bedraagt 1.880 mm en de hoogte 1.468 mm. De bagageruimte meet 540 liter.

Aan de buitenzijde is de nieuwe E-Klasse vooral te herkennen door het nieuwe front, welke een overbrugging lijkt te vormen naar de EQ-modellen. De grille wordt omrand door een hoogglans zwart paneel dat aansluit op de contour van de schijnwerpers, die zoals bij onder andere de BR212 E-Klasse niet een enkele uniforme contour heeft. Afhankelijk van de gekozen Line beschikt de auto over een traditionele lamellengrille met staande Ster op de motorkap, of een sportgrille met centrale Ster. De grille is ook in het donker herkenbaar door optioneel lverbare verlichting in de bovenste en onderste rand, waarbij overigens de Ster niet verlicht is. Dit is anders aan de achterzijde, waar de achterlichten voorzien zijn van twee grote verlichte Stervormen per kant. Standaard wordt de E-Klasse uitgerust met LED High-Performance schijnwerpers, optioneel kan gekozen worden voor Digital Light zonder of met projectiefunctie. Eveneens optioneel zijn de, van andere modellen bekende, verborgen deurgrepen leverbaar.

Bij marktintroductie kan worden gekozen uit de volgende motoriseringen, allen als viercilinders. Verdere motoriseringen volgen later, waaronder zowel voor benzine als voor diesel een zescilinder motorisering, evenals diesel plug-in hybrides. Alle plug-in hybrides halen een volledig elektrisch bereik van tenminste 100 kilometer (WLTP) en kunnen tot 140 km/h elektrisch rijden.

Benzine, M254 1.999 cc, enkele turbo:
E220: 150 kW / 204 pk & 320 Nm, EQ Boost 17 kW / 23 pk & 205 Nm, gecombineerd verbruik 7,3-6,4 l/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot 166-144 g/km

Benzine plug-in hybride, 1.999 cc:
E300 e: 150 kW / 204 pk & 320 Nm, 95 kW / 129 pk & 440 Nm elektromotor, gecombineerd verbruik 0,8-0,5 l/100 km of 20,7-18,4 kWh/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot 18-12 g/km
E300 e 4Matic: 150 kW / 204 pk & 320 Nm, 95 kW / 129 pk & 440 Nm elektromotor, gecombineerd verbruik 0,9-0,6 l/100 km of 21,6-19,2 kWh/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot 20-14 g/km
E400 e 4Matic: 185 kW / 252 pk & 400 Nm, 95 kW / 129 pk & 440 Nm elektromotor, gecombineerd verbruik 0,9-0,6 l/100 km of 21,6-19,2 kWh/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot 20-14 g/km

Diesel, OM654 1.993 cc, enkele turbo met variabele turbine geometrie, AdBlue uitlaatgasbehandeling:
E220 d: 145 kW / 197 pk & 440 Nm, EQ Boost 17 kW / 23 pk & 205 Nm, gecombineerd verbruik 5,5-4,8 l/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot 144-125 g/km
E220 d 4Matic: 145 kW / 197 pk, EQ Boost 17 kW / 23 pk & 205 Nm, gecombineerd verbruik 5,7-4,9 l/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot 149-130 g/km

De nieuwe E-Klasse is van binnen ruimer geworden dan het vorige model, met bijvoorbeeld vijf millimeter meer hoofdruimte en tot 17 millimeter meer knie- en beenruimte voor de achterpassagiers. Achterin is eveneens de breedte op ellebooghoogte toegenomen met 25 millimeter ten opzichte van voorheen.

In het interieur is het dashboard de blikvanger van de nieuwe generatie E-Klasse. Zoals eerder al onthuld is, zijn er twee varianten leverbaar: het standaard dashboard met een centraal oplegd scherm binnen de contour van het dashboard, en een optionele variant met MBUX Superscreen. Dit is vergelijkbaar met het MBUX Hyperscreen doordat over de gehele breedte meerdere schermen worden gecombineerd onder een enkel stuk glas. Het verschil met het uit de EQE en EQS bekende Hyperscreen zit in het digitale instrumentarium, want deze is hetzelfde voor beide dashboard-varianten en heeft altijd een eigen losstaand scherm. De nieuwe elektronische architectuur wordt nu meer door software en minder door hardware aangestuurd. Hierdoor kan één sterke centrale rekeneenheid worden gebruikt en worden prestaties en dataoverbrengst sterk verbeterd. Nieuw voor het MBUX systeem is de zogenaamde routine-functionaliteit. Hiermee wordt het automatiseren van specifieke functies bedoeld. De bestuurder kan zogenaamde ‘templates’ aanmaken om onder bepaalde, terugkerende omstandigheden of invoer een bepaalde handeling of functie uit te voeren. Denk aan het bellen naar huis op 20 kilometer van de bestemming, of het terugkerende patroon van opgeroepen comfortfuncties op specifieke momenten of tijdstippen. Afhankelijk van waar de auto geleverd wordt, zal deze uitgerust worden met LTE/UMTS of met 5G dataoverbrenging. Laatstgenoemde maakt hogere snelheden voor data-overdracht mogelijk.

Het MBUX systeem van de nieuwe E-Klasse kan worden uitgebreid met apps van externe ontwikkelaars. Bij marktdebuut kan bijvoorbeeld worden gekozen voor TikTok, Angry Birds, Cisco Webex, Zoom en de Vivaldi browser. Tevens wordt het entertainment portaal Zync aangeboden, waarmee video streaming, lokale programma’s, sport, nieuws en meer kan worden bekeken. Voor Webex en Zoom kan gebruik worden gemaakt van de ingebouwde video-/selfiecamera bovenop het dashboard, welke onderdeel is van het MBUX Superscreen. De functionaliteiten van deze apps en de camera zijn alleen beschikbaar bij stilstand. Zoals ook bij het MBUX Hyperscreen beschikt de voorste passagier over een eigen scherm om dynamsche media te bekijken. Middels camera’s kan het systeem opmerken of de bestuurder hier naar kijkt, en kan het scherm zo worden ingesteld dat de bestuurder de inhoud niet meer kan zien.

Voor de nieuwe E-Klasse wordt optioneel een nieuw systeem beschikbaar voor een digitale voertuigsleutel. Hiermee kan de bestuurder door middel van een ondersteund apparaat zoals een iPhone 11 of nieuwer of een Apple Watch 6 de auto ontgrendelen en vergrendelen en ook starten. Het maakt het ook mogelijk om bijvoorbeeld familieleden of vrienden via de digitale weg toe te voegen aan een lijst van maximaal 16 personen die de auto kunnen gebruiken. De eigenaar van de auto kan hierbij profielen aanmaken met of zonder specifieke rechten. Na verloop van tijd zullen meerdere draagbare apparaten worden ondersteund. Apparaten zoals de Apple Watch die biometrische signalen van lichamelijk functioneren kunnen meten, kunnen daarnaast door Energizing Comfort worden gebruikt om bijvoorbeeld wagenziekte te herkennen en tegenmaatregelen te nemen.
De voorbereiding voor de digitale sleutel wordt onderdeel van het Keyless Go Comfort Pakket in markten waar Mercedes me diensten beschikbaar zijn. Keyless Go Comfort omvat daarnaast de verborgen handgrepen, comfortopening en –sluiting en een op afstand vergrendelbare achterklep.

Net als bij meerdere recente modellen wordt de nieuwe E-Klasse leverbaar met achterasbesturing. Het systeem is als optie beschikbaar en laat de achterwielen tot 4,5 graden mee of tegensturen afhankelijk van de snelheid. De draaicirkel kan hiermee met 90 centimeter worden gereduceerd. Eveneens optioneel leverbaar is het Techniek Pakket, waarvan de achterasbesturing ook onderdeel is. Het pakket omvat daarnaast luchtvering Airmatic met ADS+ adaptieve dempers.

Tot de standaarduitrusting van de nieuwe E-Klasse behoren onder andere de actieve cruise-control Distronic, Attention Assist, actieve remassistentie, actieve spoor assistent, het Parkeer Pakket met achteruitrijcamera en de snelheidslimietherkenning. De status en activiteit van de assistentiesystemen zijn in het scherm voor de bestuurder te zien. Attention Assist kan daarnaast in combinatie met de camera voor het optionele 3D-instrumentarium herkennen of de ogen van de bestuurder niet op de weg gericht zijn. Als dit meerdere seconden aanhoudt, waarschuwt het systeem akoestisch en optisch. Mocht er nog langer niets veranderen, dan worden de akoestische signalen langduriger, en als de bestuurder daar ook niet op reageert kan het voertuig overgaan tot een noodstop.
Optioneel is het Rij-assistentie Pakket Plus leverbaar, met daarin onder andere de actieve stuurassistentie die voortaan middels trilsignalen de bestuurder waarschuwt wanneer de rijbaanmarkering niet meer te herkennen is door de camera’s. Eveneens optioneel is de voorbereiding voor Intelligent Park Pilot. Dit is een autonoom valetparkeerfunctie op SAE Level 4 en kan de auto volledig geautomatiseerd zonder bestuurder laten in- en uitparkeren. Dit systeem gebruikt hierbij meerdere functionaliteiten van het Parkeer Pakket met Remote Parking functies en een Mercedes me connect dienst. Het systeem is nog niet overal beschikbaar in verband met nationale wetgeving omtrent autonoom verkeer, en het systeem werkt voorlopig alleen met parkeergarages waar de benodigde infrastructuur aanwezig is.

Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:


73636 73637 73638 73639

73640 73641 73642 73643

73644 73645 73646 73647

73648 73649 73650 73651

73652 73653 73654 73655

73656 73657 73658 73659

73660 73661 73662 73663

73664 73665 73666 73667

73668 73669 73670 73671

73672 73673 73674 73675

73676 73677 73678 73679

73680 73681 73682 73683

73684 73685 73686 73687

73688 73689 73690 73691

73692 73693 73694 73695

73696 73697 73698 73699

73700 73701 73702 73703

73704 73705 73706 73707

73708 73709 73710 73711

73712 73713 73714 73715

73716 73717 73718 73719

73720 73721 73722 73723

73724 73725 73726 73727

73728 73729 73730 73731

73732 73733 73734 73735

73736 73737 73738 73739

73740 73741 73742


Bron: MB-Passion.de
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
J82
Donateur
Berichten: 172
Lid geworden op: 24 jan 2023 08:23
Mercedes-Benz: S212

14 mei 2023 16:14

“Het systeem is als optie beschikbaar en laat de achterwielen tot 4,5 graden mee of tegensturen afhankelijk van de snelheid. De draaicirkel kan hiermee tot 90 centimeter worden gereduceerd.”

Dat is wel een serieus kleine draaicirkel. Of bedoelen ze ‘met 90 centimeter’?
----
Het gaat beter als je denkt! :goedzo:

hier vind je mijn S212 - E350cgi Avantgarde - 2010
Gebruikersavatar
georgeske
Forum Held
Berichten: 1011
Lid geworden op: 28 aug 2010 13:00
Mercedes-Benz: X 156 GLA 200 met GLA 45er look
Locatie: brecht

14 mei 2023 16:48

J82 schreef: 14 mei 2023 16:14 “Het systeem is als optie beschikbaar en laat de achterwielen tot 4,5 graden mee of tegensturen afhankelijk van de snelheid. De draaicirkel kan hiermee tot 90 centimeter worden gereduceerd.”

Dat is wel een serieus kleine draaicirkel. Of bedoelen ze ‘met 90 centimeter’?
Dat zal dan wel verkleind zijn met 90 cm, een auto van bijna 5 meter draai je niet rond op 90cm, zelfs niet met alle wielen maximaal gestuurd.
Stel nooit uit tot morgen, wat je vandaag door een ander kan laten doen.
Wie geeft wat ie heeft, blijft arm achter.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

14 mei 2023 19:36

In technisch jargon heet dat: OEPS.

Gecorrigeerd :owja:
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

14 mei 2023 19:47

Mooie auto!

Snap niet dat ze dit niet gewoon (inclusief een ruime station) als full electric leveren. Beter dan die EQE zonder ruimte (De EQS is dan wel weer een bruikbare auto maar die is wel goed aan de prijs).
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

14 mei 2023 19:54

Tom schreef: 14 mei 2023 19:47 Mooie auto!

Snap niet dat ze dit niet gewoon (inclusief een ruime station) als full electric leveren. Beter dan die EQE zonder ruimte (De EQS is dan wel weer een bruikbare auto maar die is wel goed aan de prijs).
Ik vermoed dat dit de laatste scheiding tussen EQE en E-Klasse is en deze rond 2030 worden samengevoegd. Er wordt al meer gesproken over het schrappen van het EQ-label, en de styling van de 214 is ook al behoorlijk EQ.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

14 mei 2023 20:35

Dat denk ik inderdaad ook. Maar als je bijv. aan de taximarkt denkt dan is daar traditioneel gezien de E klasse altijd een grote aanwezige geweest. Op deze manier zakt dat terug naar 0 zeg maar.
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 2991
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

14 mei 2023 21:25

Aan beide kanten een laad/tank klepje ?
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

14 mei 2023 22:45

schim schreef: 14 mei 2023 21:25 Aan beide kanten een laad/tank klepje ?
Ja, voor de plug-in hybrides die je via de stekker kan opladen.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
rickytt3
Donateur
Berichten: 614
Lid geworden op: 13 mei 2014 10:51
Mercedes-Benz: W211 200K Classic 2007
Locatie: Heemskerk

15 mei 2023 06:59

En er kan weer een ster OP de neus!
W211 200K 2007
ex W220 S500 1999
ex W210 E320 CDI 2000 "Herr Flick"
Gebruikersavatar
Klompje
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jun 2022 11:09
Mercedes-Benz: 2004 E270 CDI AMG (S211)
Specialisatie: Beunhaas
Locatie: Friesland (De wâlden)

15 mei 2023 11:55

Een best mooie auto, mooi dat de ster weer op de neus kan. Had hem graag als station gezien. Het interieur is ook een verademing ten opzichte van andere auto's die een kaal dashboard met alleen een gigantisch scherm in het midden ''ergonomisch'' noemen. Wel jammer dat zoals bij veel nieuwe mercedessen het assortiment aan motorblokken zielig te noemen is. vroeger kon je nog een 5 cilinder diesel krijgen of een V8 zonder alle amg poespas er om heen. maar als ze deze bij me op de oprit zouden zetten had ik dankjewel gezegd!
Zo'n ster op de kap ja das toch prachtig? :D
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

15 mei 2023 12:03

Hoezo 'weer' een ster op de neus? Dat kan en kon bij iedere E-klasse die er ooit is gemaakt. Ook bij de 213 voor en na de facelift. Dat bijna geen mens het bestelt is iets anders...
Bijlagen
Screenshot 2023-05-15 at 12-00-42 Konfigurator.png
Screenshot 2023-05-15 at 12-00-42 Konfigurator.png (223.64 KiB) 2845 keer bekeken
w213-exklusive.jpeg
w213-exklusive.jpeg (112.4 KiB) 2845 keer bekeken
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
rickytt3
Donateur
Berichten: 614
Lid geworden op: 13 mei 2014 10:51
Mercedes-Benz: W211 200K Classic 2007
Locatie: Heemskerk

15 mei 2023 16:00

Oeps, dacht dat het niet leverbaar was op de 213 Mopf :stom:
W211 200K 2007
ex W220 S500 1999
ex W210 E320 CDI 2000 "Herr Flick"
Gebruikersavatar
J_B250
Berichten: 344
Lid geworden op: 04 sep 2021 09:52
Mercedes-Benz:

15 mei 2023 16:32

Als mijn B over 2,5 jaar aan vervanging toe is dan is een W214 wel iets, benieuwd wat er verder qua motoren nog bij komt.
Zeker als ik er qua vermogen er niet op achteruit wil gaan.
“W247 B250 2021” Wagenkaart B
bord4kop
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 jul 2014 04:53
Mercedes-Benz: S205
Locatie: Grolsch

17 mei 2023 10:00

Wat een serieus mooie wagen :applaus: :goedzo:
Plaats reactie