Het icoon volgens Mercedes-AMG: de nieuwe generatie SL Roadster (R232)

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 6699
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

02 nov 2021 20:27

De nieuwe SL is door Mercedes-AMG ontwikkeld en is sportiever dan ooit tevoren.
De nieuwe SL is door Mercedes-AMG ontwikkeld en is sportiever dan ooit tevoren.
R232-debute-19.jpg (150.26 KiB) 713 keer bekeken
Bijna 70 jaar na het debuut van de succesvolle W194 300 SL racewagen toont Mercedes-AMG de nieuwste generatie (R232) van de iconische SL. De door Mercedes-AMG ontwikkelde wagen moet sportiviteit terugbrengen waar de vorige generaties vooral meer op luxe gericht leken.

De nieuwe SL is een belangrijk model voor Mercedes-AMG. De auto staat op een compleet nieuw platform voor 2+2-zits sportwagens waar ook de volgende generatie AMG GT Coupé gebruik van zal maken. Een nieuwe AMG GT Roadster komt er dan ook niet, evenals een nieuwe S-Klasse cabriolet; de R232 SL moet deze modellen vervangen.

Dat de nieuwe SL meer dan ooit een sportwagen moet zijn is al te zien aan het design dat een evolutie lijkt te zijn van de uitgaande AMG GT (BR190). De wagen beschikt over een relatief lange wielbasis en korte overhangen vóór en achter, de motorkap is lang uitgerekt, de cabine bevindt zich verder naar achteren en de voorruit ligt vlakker dan voorheen. Aan de voorzijde beschikt de nieuwe SL over de kenmerkende AMG-grille met 14 verticale spijlen, wat een herinnering is aan de oer-SL racewagen (W194) uit 1952. De koplampen met Digital Light technologie zijn plat en scherp vormgegeven, zowel de vóór- als achterlichten zijn volledig in LED uitgevoerd.

Om van de nieuwe SL meer een sportwagen te kunnen maken, beschikt de auto over een nieuw lichter maar toch stijver aluminium spaceframe met zelfdragende structuur met zeer hoge stijfheid voor verbeterde rijdynamiek, hoger comfort en optimale packaging. Het chassis is volledig nieuw; geen enkel deel is overgenomen van de voorgaande SL of een ander model. Om enerzijds de langs- en dwarsdynamiek te verbeteren en tevens de comfort en veiligheid te verhogen is er gebruik gemaakt van verscheidene materiaalmixen tussen aluminium, magnesium, staal en composieten, en zijn geoptimaliseerde doorsnedes toegepast in verscheidene elementen in het chassis. Alle maatregelen resulteren in een torsiestijfheid die 18% verbeterd is ten opzichte van de R231 SL. De dwarsstijfheid ligt 50% hoger dan dat van de AMG GT Roadster en de langsstijfheid is 40% hoger. In totaal weegt het chassis 270 kilo.

Het interieur van de nieuwe generatie SL Roadster is geïnspireerd op dat van de 300 SL Roadster en voorziet deze van moderne elementen en technologie. Het interieur beschikt over twee opvallende elementen. Zo is de SL voortaan uitgerust met 2 kleine zitplaatsen achterin. Deze kunnen dienen als extra opslagruimte en zijn tevens geschikt voor personen tot 1,50m. Anderzijds valt vooral het nieuwe centrale MBUX-scherm op waarbij uit meerdere weergavestijlen en –modii gekozen kunnen worden. Tevens kan het scherm enkele graden gekanteld worden om de leesbaarheid te verbeteren wanneer er fel licht op schijnt. Ook het instrumentarium is volledig digitaal en is in een drie-dimensionaal vizier geïntegreerd.

De nieuwe SL beschikt standaard over nieuw ontworpen elektrisch verstelbare AMG sportstoelen. De hoofdsteunen zijn geïntegreerd in de rugleuning en beschikken standaard over nekverwarming Airscarf. Optioneel zijn er AMG Performance stoelen beschikbaar.

De doorontwikkelde versie van MBUX bevat AMG-specifieke inhoud zoals weergavestijlen en functionaliteiten zoals “AMG Performance” en “AMG Track Pace”. Tevens zijn een veelvoud aan rijassistentiesystemen verbonden met MBUX. Deze verwerken middels sensoren, camera’s en radar het verkeer en de omgeving rondom de nieuwe SL en kunnen indien nodig direct ingrijpen. De auto kan automatisch de snelheid aanpassen, afstand houden, sturen en van rijbaan wisselen. De verscheidene veiligheidssystemen kunnen razendsnel reageren op dreigende ongevallen. In het digitale instrumentarium worden de functies en werking van de vele systemen gevisualiseerd.

Vooral de aerodynamische efficiëntie en een gereduceerde luchtweerstand was een belangrijk speerpunt in de ontwikkeling van de nieuwe SL. Er is gebruik gemaakt van de omvangrijke opgedane kennis uit de motorsport en er zijn meerdere actieve aerodynamische elementen toegepast aan de voor- en achterzijde. Verder zijn meerdere stromingsoptimaliserende elementen naadloos verwerkt in de vormgeving van het exterieur. Alle matregelen dragen bij aan een cW-waarde van 0,31 wat een uitzonderlijke score is voor een open sportwagen.

Het Airpanel systeem met actieve afsluitbare luchtinlaten is doorontwikkeld voor de nieuwe SL en is nu toegepast op meerdere inlaten. Het eerste gedeelte werkt met rechtopstaande lamellen achter de onderste luchtinlaat centraal in de voorbumper. Het tweede gedeelte van het systeem beschikt over horizontale lamellen en is toegepast achter de grille. Onder normale rijomstandigheden zijn alle luchtinlaten gesloten om de luchtweerstand te reduceren en de luchtstroom zoveel als mogelijk richting de voertuigbodem te sturen om lift op de vooras te verminderen. Wanneer specifieke componenten een bepaalde temperatuur bereiken openen de lamellen om maximale koeling en warmteafvoer te realiseren. De bovenste luchtinlaat opent hierbij pas boven 180 km/h.

Een ander actief element ter beïnvloeding van de aerodynamica is de uitklapbare achterspoiler welke geïntegreerd is in de achterklep. De aansturing wordt gebaseerd op talrijke parameters zoals de rijsnelheid, langs- en dwarsversnelling en stuurintensiteit. De spoiler is werkzaam boven de 80 km/h en kan vijf verschillende posities innemen om de rijstabiliteit te verhogen danwel de luchtweerstand te verminderen.
Ook onder de voorzijde bevindt zich een actief aerodynamisch element. Het 2 kilo wegende koolstofvezel profiel reageert op input van de AMG rijmodii en wordt vanaf 80 km/h ongeveer 40mm uitgeschoven. Dankzij het optredende venturi-effect wordt de auto sterker naar het wegdek gezogen en wordt lift op de vooras tegengegaan. Hierdoor is de SL nauwkeuriger en met hogere stabiliteit te besturen.

Eén van de meest zichtbare veranderingen aan de nieuwe generatie SL is het stoffen vouwdak. De totale constructie weegt 21 kilo minder dan het stalen Varioroof vouwdak dat in de voorgaande twee generaties (R230 en R231) werd toegepast. Hierdoor ligt het zwaartepunt van de auto lager waardoor de rijdynamiek verhoogd wordt en de wegligging verbeterd is. Het dak vergt minder opbergruimte en vereist geen extra afdekkingselement, waardoor meer bagageruimte beschikbaar wordt. De stoffen kap is geoptimaliseerd voor akoestisch comfort door toepassing van een geluidsdempende laag tussen de strak gespannen buitenhuid en de nauwkeurig afgwerkte hemelbekleding binnenin. De stoffen kap laat zich in slechts 15 seconden openen of sluiten, wat mogelijk is bij snelheden tot 60 km/h. Het dak is te bedienen via een schakelaar in de middenconsole of via het multimedia aanraakscherm waarop een animatie wordt getoond van de opvouw-voortgang.

De nieuwe generatie SL debuteert met twee motoriseringen die beiden gebruik maken van de bekende 4,0-liter V8 van Mercedes-AMG. De SL 55 4Matic+ levert 476 pk en 700 Nm koppel. Van 0 naar 100 km/h is gedaan in 3,9 seconden terwijl de topsnelheid 295 km/h bedraagt. De SL 63 4Matic+ is voorlopig het topmodel en levert 585 pk en 800 Nm koppel. De 0-100 sprint is in 3,6 seconden volbracht en de topsnelheid ligt op 315 km/h. Beide motoriseringen verbruiken gemiddeld tussen de 12,7 en 11,8 liter op 100 kilometer en stoten tussen de 288 en 268 gram CO2 uit per kilometer. Het extra vermogen in de SL 63 4Matic+ wordt gerealiseerd door een hogere turbodruk en grotere luchtdoorvoer. Daarnaast is de motorsoftware hier opnieuw op afgestemd.
Over verdere motoriseringen is momenteel nog weinig bekend gemaakt. Er wordt in ieder geval nog gewerkt aan een hybride-variant met AMG’s E-Performance aandrijvingssysteem. Dit wordt mogelijk de 800+ pk sterke SL 63 S E-Performance met dezelfde aandrijflijn uit de onlangs onthulde AMG GT 63 S E-Performance.

Zoals de namen van de twee V8-motoriseringen aangeven is de nieuwe generatie SL voor het eerst voorzien van AMG Performance 4Matic+ permanente vierwielaandrijving. Het systeem kan op elk moment het koppel en vermogen verdelen over de voor- en achteras voor maximale tractie en rijstabiliteit.
Standaard wordt de SL 55 4Matic+ voorzien van het nieuw ontwikkelde AMG Ride Control onderstel met stalen schroefveren en aluminium dempers. Voor het eerst wordt een AMG voertuig in serieproductie voorzien van een multi-link vooras met vijf elementen die volledig binnen het wiel zijn gehuisvest voor betere ophangingskinematica. Ook de achteras is voorzien van een vergelijkbaar gehuisveste multi-link ophanging.
De SL 63 4Matic+ wordt uitgerust met het innovatieve AMG Active Ride Contorl onderstel. Dit onderstel beschikt over actieve hydraulische kantelstabilisering, waarbij hydraulische elementen de plaats innemen van traditionele mechanische stabilisatorstangen. Het systeem kan razendsnel reageren om de rol- en kantelbewegingen tegen te gaan voor optimale instuurprecizie en lastwisselingen terwijl de bestuurder nauwkeurige feedback van de vooras krijgt. Tegelijkertijd worden rijcomfort en de rechtuitstabiliteit verhoogd.
De nieuwe SL wordt overigens standaard voorzien van achterasbesturing welke tot 2,5 graden kan tegensturen voor verhoogde rijdynamiek en een kleinere draaicirkel, of tot 0,7 graden meestuurt voor hogere rechtuitstabiliteit bij hogere snelheden.

Voor de nieuwe SL zijn meerdere rijprogramma’s te kiezen via AMG Dynamic Select, te weten “Gladheid”, “Comfort”, “Sport”, “Sport+”, “Individual” en “Race”. Laatstgenoemde is standaard bij de SL 63 4Matic+, en optioneel leverbaar voor de SL 55 4Matic+ via het AMG Dynamic Plus pakket. Ook beschikt de nieuwe SL over AMG Dynamics, een rijdynamiekregeling die de stabiliserende functies van ESP optimaal benut voor ingrepen op elk afzonderlijk wiel voor dynamischer stuurgedrag. Alle instellingen bieden een ruime keuze aan rijgedragsstijlen van uiterst stabiel en comfortabel tot zeer nauwkeurig en maximaal dynamisch.

Voor de nieuwe SL zijn vele uitrustingsmogelijkheden leverbaar. Zo zijn er 12 lakkleuren beschikbaar waaronder het voor de SL exclusieve Hyperblauw metallic en Manufaktur Monzagrijs magno (Manufaktur is de nieuwe naam voor designo). Voor de stoffen kap kan worden gekozen uit drie kleuren en er zijn talrijke nieuwe velgen beschikbaar. De SL 55 4Matic+ staat standaard op 19-inch AMG lichtmetalen velgen in veelspaaks design in zilver of mat zwart. De SL 63 4Matic+ staat daarentegen standaard op 20-inch AMG lichtmetalen velgen in vijf-dubbelspaaks design. Optioneel kan er gekozen worden uit twee extra vijf-dubbelspaaks of veelspaaks 20-inch velgen met aerodynamisch geoptimaliseerd design. De grootste velgen die beschikbaar worden zijn 21-inch AMG lichtmetalen velgen in tienspaaks design en 21-inch AMG gesmede velgen in vijf-dubbelspaaks design, waarbij voor beide sets gekozen kan worden uit twee kleurvarianten.

De lakkleuren, bekledingscombinaties, sierdelen en velgen op een rij:

Lakkleuren
Zonnengeel uni (914U)
Hightechzilver metallic (922U)
Hyperblauw metallic (888U)
Obsidiaanzwart metallic (197U)
Selenitgrijs metallic (992U)
Spectraalblauw metallic (970U)
Manufaktur alpinegrijs uni (956U)
Manufaktur opalietwit bright (885U)
Manufaktur opalietwit magno (659U)
Manufaktur patagoniërood bright (993U)
Manufaktur spectraalblauw magno (593U)
AMG Monza grijs magno (054U)

Bekledingscombinaties
Leder nappa – red pepper / zwart (807A)
Leder nappa – sagegrijs / zwart (808A)
Leder nappa – siennabruin / zwart (804A)
Leder nappa – zwart (801A)
Manufaktur leder nappa – macchiatobeige / titaangrijs (835A)
Manufaktur leder nappa – tartufobruin / zwart (824A)
Leder nappa / microvezel Dinamica – zwart met geel stiksel (701U, enkel met AMG Performance stoelen, enkel verwarming mogelijk)
Leder nappa / microvezel Dinamica – zwart met rood stiksel (711A, enkel met AMG Performance stoelen, enkel verwarming mogelijk)

Sierdelen
AMG sierdelen in aluminium “Silver Shadow” (H70)
AMG sierdelen in carbonfiber (H73)
AMG sierdelen in hoogglans zwart (H80)
AMG sierdelen in Manufaktur donker aluminium “Dark Shadow” (H94)

Velgen
20-inch AMG vijf-dubbelspaaks, 265/40 R20 met 9,5Jx20 ET53,5 en 295/35 R20 met 11Jx20 ET63 (RRR)
20-inch AMG Aero tienspaaks, 265/40 R20 met 9,5Jx20 ET53,5 en 295/35 R20 met 11Jx20 ET63 (RVM)
21-inch AMG Y-design tienspaaks zilver, 275/35 R21 met 9,5Jx21 ET56 en 305/30 R21 met 11Jx21 ET67 (RWF)
21-inch AMG Y-design tienspaaks zwart, 275/35 R21 met 9,5Jx21 ET56 en 305/30 R21 met 11Jx21 ET67 (RWG)
21-inch AMG kruisspaaks zilver gesmeed, 275/35 R21 met 9,5Jx21 ET56 en 305/30 R21 met 11Jx21 ET67 (RWD, op SL 55 4Matic+ alleen in combinatie met Performance Line)
21-inch AMG kruisspaaks zwart gesmeed, 275/35 R21 met 9,5Jx21 ET56 en 305/30 R21 met 11Jx21 ET67 (RWE, op SL 55 4Matic+ alleen in combinatie met Performance Line)

Technische gegevens

Motor:
AMG SL 55 4Matic+ en AMG SL 63 4Matic+: 3.982cc biturbo V8

Vermogen:
AMG SL 55 4Matic+: 350 kW / 475 pk @ 5.500-6.500 tpm
AMG SL 63 4Matic+: 430 kW / 585 pk @ 5.500-6.500 tpm

Koppel:
AMG SL 55 4Matic+: 700 Nm @ 2.250-4.500 tpm
AMG SL 63 4Matic+: 800 Nm @ 2.500-5.000 tpm

Transmissie:
AMG SL 55 4Matic+ en AMG SL 63 4Matic+: AMG Speedshift MCT 9G met natte multikoppeling

Aandrijving:
AMG SL 55 4Matic+ en AMG SL 63 4Matic+: volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4Matic+

Onderstel:
AMG SL 55 4Matic+: AMG Ride Control met rondom lichtmetalen schroefveren en adaptieve verstelbare dempers
AMG SL 63 4Matic+: AMG Active Ride Control met rondom semi-actieve hydraulische rolstabilisatie, lichtmetalen schroefveren en adaptieve verstelbare dempers

Remsysteem:
AMG SL 55 4Matic+ en AMG SL 63 4Matic+: vóór 390mm geventileerde en geperforeerde composietschijven en aluminium remklauwen met zes zuigers, achter 360mm geventileerde en geperforeerde composietschijven en aluminium remklauwen met enkele zuigers.

Standaard banden en velgen:
AMG SL 55 4Matic+: vóór 255/45 ZR19 met 9,5Jx19 H2, achter 285/40 ZR19 met 11Jx19 H2
AMG SL 63 4Matic+: vóór 265/40 ZR20 met 9,5Jx20 H2, achter 295/35 ZR20 met 11Jx20 H2

Prestaties:
AMG SL 55 4Matic+: 0-100 km/h in 3,9 seconden, 295 km/h topsnelheid
AMG SL 63 4Matic+: 0-100 km/h in 3,6 seconden, 315 km/h topsnelheid

Tankinhoud / waarvan reserve:
AMG SL 55 4Matic+ en AMG SL 63 4Matic+: 70 liter / 10 liter

Gecombineerd verbruik en CO2-uitstoot:
AMG SL 55 4Matic+ en AMG SL 63 4Matic+: 12,7-11,8 liter op 100 kilometer, 288-268 gram per kilometer

Lengte – breedte – hoogte:
AMG SL 55 4Matic+: 4.705mm – 1.915mm – 1.359mm – 2.700mm
AMG SL 63 4Matic+: 4.705mm – 1.915mm – 1.353mm – 2.700mm

Wielbasis en spoorbreedtes vóór/achter:
AMG SL 55 4Matic+: 2.700mm – 1.665mm/1.629mm
AMG SL 63 4Matic+: 2.700mm – 1.660mm/1.625mm

Draaicirkel:
AMG SL 55 4Matic+ en AMG SL 63 4Matic+: 12,84 meter

Bagageruimte volume:
AMG SL 55 4Matic+ en AMG SL 63 4Matic+: 213-240 liter

Rijklaar gewicht (EG) en maximale belading:
AMG SL 55 4Matic+: 1.950 kg en 330 kg
AMG SL 63 4Matic+: 1.970 kg en 320 kg
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

72190 72191 72192 72193

72194 72195 72196 72197

72198 72199 72200 72201

72202 72203 72204 72205

72206 72207 72208 72209

72210 72211 72212 72213

72214 72215 72216 72217

72218 72219 72220 72221

72222 72223 72224 72225

72226 72227 72228 72229

72230 72231 72232 72233

72234 72235 72236 72237

72238 72239

72240 72241 72242 72243


Bron: MB-Passion.de
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 2574
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

02 nov 2021 21:05

Mooi
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 19203
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

02 nov 2021 21:47

op zich wel een geslaagde auto (van buiten)...jammer van de missende hardtop...en verbazingwekkend dat het aloude "muisgrijs" terug is als manufaktur alpinegrijs

greetingz,
FJLBlok
Donateur
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 okt 2013 20:03
Mercedes-Benz: EX W220 S320 ('03) EX W245 B160; EX W211 E500 Elegance ('03); EX R129 500SL (1990), EX en nu weer niet EX W163 55 AMG ('03)
Specialisatie: GUCS.NL
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

03 nov 2021 14:31

Tjah, de soft-top spreekt mij dan wel weer aan (nostalgie) maar ik kan maar moeilijk wennen aan die enorme oppervlaktes aan beeldschermen... Ben daar toch een beetje van de oude stempel met metertjes en knopjes...
Ben benieuwd of dat scherm de zon reflecteert zodat wanneer je open rijd dan ineens verblind wordt...
Buitenkant goed geslaagd, echter had de grille aan de motorkap vast moeten zitten... maar dat liet het design niet toe denk ik alleen die naad ontsiert wel is mijn bescheiden mening.
"Kleingeld maakt meer lawaai dan briefjes"
Plaats reactie