Grote terugroepactie personenwagens door eCall softwarebug, Daimler Trucks slaat eigen weg in.

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 6423
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

15 feb 2021 21:10

Daimler_Trucks.jpg
Daimler_Trucks.jpg (52.72 KiB) 1300 keer bekeken
(R)eCall: software fout in noodoproepsysteem vereist internationale terugroepactie
Ook in 2021 ontkomt Das Haus helaas niet aan terugroepacties. In dit geval gaat het om het noodoproepsysteem eCall, welke bij een ongeval automatisch contact opneemt met alarmcentrales. Hierbij geeft het voertuig bij een goedwerkend systeem middels de HERMES communicatiemodule onder andere zelf de locatie aan. Er schijnt echter een fout te zitten in de meest recente softwareversie van dit systeem, waardoor onjuiste of zelfs géén informatie of signalen wordt doorgestuurd. Dit schijnt vooral te gebeuren wanneer het systeem opnieuw opstart na een kortstondige stroomuitval. De Amerikaanse dienst voor snelwegtransport (NHTSA) is weliswaar de eerste die de terugroepactie aankondigt, maar tot zover schijnt het enige daadwerkelijke geval van een foutieve melding zich in Europa te hebben voorgedaan. Mercedes-Benz ziet zich hierdoor genoodzaakt om wereldwijd auto’s terug te roepen. Alleen al in de Verenigde Staten gaat het om 1,3 miljoen auto’s, waarbij het om auto’s uit het gehele programma gaat in de productieperiode 2016-2021: van compacte modellen tot E- en S-Klasses, en van de G-Klasse tot de AMG GT. Ook in Nederland zullen eigenaren van betreffende auto’s worden aangeschreven voor een nieuwe softwareupdate. Deze vergt niet altijd een bezoek aan de dealer; bij de nieuwste modellen kan de update “over the air” worden binnengehaald door de auto.

Daimler Trucks krijgt eigen bestuur en gaat op zichzelf en beursgenoteerd verder
Groot herstructureringsnieuws is er in de vorm dat moederbedrijf Daimler heeft besloten dat de Truck & Bus divisie, Daimler Truck, gesplitst wordt van de rest van Daimler. Daimler Truck krijgt daarbij een volledig onafhankelijk werkend bestuur, een eigen bedrijfsvoering en een eigen beursvermelding voor het einde van 2021. Het moederbedrijf Daimler wordt op een later tijdstip hernoemd naar Mercedes-Benz.
Als belangrijke reden wordt genoemd dat de gehele organisatie ervan overtuigd is dat de transitie naar schoner transport maatwerk is die verschillende technologieën en oplossingen vergt. Voor zwaar transport en logistiek zullen andere oplossingen beter geschikt zijn dan die voor de personenwagensector. Hierbij geldt overigens dat Mercedes-Benz Vans, de bedrijfswagentak, bij Mercedes-Benz Cars zal blijven. Het moederbedrijf ziet Cars & Vans en Trucks & Buses als op zichzelf opererende bedrijven met specifieke doelgroepen, technologie-eisen en financiële behoeftes. Daimler Truck is daarbij ’s werelds grootste producent van vrachtwagens en bussen onder de merken BharatBenz, Freightliner, Fuso, Mercedes-Benz, Setra, Thomas Built Buses en Western Star.
De finale stemming zal plaatsvinden in Q3 2021 bij een speciale aandeelhoudersvergadering. Huidige Daimler-aandeelhouders zullen naar verwachting een significant meerderheidsbelang toebedeeld krijgen.
Bron: Daimler.com en Mercedes-Benz Passion Blog
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Plaats reactie