Helemaal gelijk René. Echter, van EV’s is het inmiddels ook duidelijk dat ze vele malen meer fijnstof produceren wegens bandenslijtage door hun hoge vermogens en acceleratie dan brandstof aangedreven voertuigen. Ook dat die hoeveelheid groter is dan de hoeveelheid fijnstof die uit de verbranding voortkomt.
Heb het onlangs ergens gelezen maar weet helaas niet meer waar.
Uiteindelijk moeten we maar stoppen met het automatisch voortbewegen. Terug naar de benenwagen. Op blote voeten; dat dan weer wel.
Vandaag in de krant
- Borgmonster
- Berichten: 3822
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
- René SLK230
- Berichten: 11218
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Dat laatste zie ik dan weer niet zo snel gebeuren, alhoewel autorijden voor veel jonge (beroerde salarissen, hoge huizenprijzen) mensen te duur is en er door vergrijzing tzt sowieso minder auto’s komen na zeg 2040… Ik las tenminste dat tegen die tijd er nog 2 werkenden zijn op 10 (hoog)bejaarden.Borgmonster schreef: ↑23 dec 2022 20:28 Helemaal gelijk René. Echter, van EV’s is het inmiddels ook duidelijk dat ze vele malen meer fijnstof produceren wegens bandenslijtage door hun hoge vermogens en acceleratie dan brandstof aangedreven voertuigen. Ook dat die hoeveelheid groter is dan de hoeveelheid fijnstof die uit de verbranding voortkomt.
Heb het onlangs ergens gelezen maar weet helaas niet meer waar.
Uiteindelijk moeten we maar stoppen met het automatisch voortbewegen. Terug naar de benenwagen. Op blote voeten; dat dan weer wel.
Het valt iig niet mee om problemen die zijn ontstaan door grootschalige toepassing van technologie, met diezelfde technologie op te lossen, waarbij lopen, fietsen of OV in de stad vaak sneller gaat dan autorijden.
Hier nog dat (een) linkje over die a.s. accu’s waarbij ik Helmy al hoor zeggen “eerst maar ns afwachten, er is zo veel beloofd etc etc”: https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... ~b49baf80/
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- Jeroen
- Berichten: 25766
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
2000+ Kg (door 500+ Kg batterijen) in combinatie met geruisloze(re) banden onder een EV levert heel veel fijnstof op. Een paar maanden geleden sprak ik een verkoper wiens klant in 25.000 Km alle 4 banden onder zijn EV tot op het canvas had versleten. Daar zal een deel rijstijl debet aan zijn, maar feit is dat de levensduur van banden onder een EV zo'n 10-15% korter is. extreem laag zijn
Naar verluid zou de NOX uitstoot bij gebruik van genoemde E-Fuel ook heel laag zijn.
Ik ben zeker niet anti EV, maar ik zie een hoop (mogelijke) problemen die niet op te lossen zijn met de versnelde aanleg van heel veel laadpunten. Zeker niet wanneer je daardoor versneld allerlei ICE auto's moet gaan slopen.
gr J
Naar verluid zou de NOX uitstoot bij gebruik van genoemde E-Fuel ook heel laag zijn.
Ik ben zeker niet anti EV, maar ik zie een hoop (mogelijke) problemen die niet op te lossen zijn met de versnelde aanleg van heel veel laadpunten. Zeker niet wanneer je daardoor versneld allerlei ICE auto's moet gaan slopen.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- René SLK230
- Berichten: 11218
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Zoals ik al schreef: Het ene probleem “oplossen” is het andere introduceren.
Niet alleen extra gewicht van die accu’s, maar ook door die energetisch gezien idiote trend naar steeds grotere hogere auto’s.
Daarbij komt dat E wagens met een welhaast ”onbegrensd” hoog bandenvretend koppel worden afgeleverd.
Anyway: Accu’s zullen rap lichter worden en er zullen wel banden komen die minder hard slijten. Ik zet m’n kaarten op waterstof tzt met ms een kleine hybride tussendoor.
Maar niet eerder dan m’n ouwe gasbak bezwijkt of verboden wordt. In de stad loop ik wel. Vindt de huisarts ook fijn..
Niet alleen extra gewicht van die accu’s, maar ook door die energetisch gezien idiote trend naar steeds grotere hogere auto’s.
Daarbij komt dat E wagens met een welhaast ”onbegrensd” hoog bandenvretend koppel worden afgeleverd.
Anyway: Accu’s zullen rap lichter worden en er zullen wel banden komen die minder hard slijten. Ik zet m’n kaarten op waterstof tzt met ms een kleine hybride tussendoor.
Maar niet eerder dan m’n ouwe gasbak bezwijkt of verboden wordt. In de stad loop ik wel. Vindt de huisarts ook fijn..
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7556
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
We moeten naar minder bevolking, zowel in NL als wereldwijd maar vooral op onze kleine landoppervlakte waar alles het nu al 'begeeft' omdat het de groei (zowel intern als extern) niet bij kan houden.Borgmonster schreef: ↑23 dec 2022 20:28
Uiteindelijk moeten we maar stoppen met het automatisch voortbewegen. Terug naar de benenwagen. Op blote voeten; dat dan weer wel.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
- René SLK230
- Berichten: 11218
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- Borgmonster
- Berichten: 3822
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Onze Golf 1.4 tsi reed altijd al vlot weg bij het verkeerslicht maar wanneer ik achter onze plug-in hybride rijd moet ik als een bezetene gasgeven en schakelen om bij te blijven. In de C350e heb je dan echt niet door dat je er zo snel vandoor gaat.
En zo gaat dat met elke elektrische auto die ik ken. Je geeft rustig gas maar je scheurt er als een gek vandoor.
Eigenlijk zouden alle elektrische auto’s een kickdown regeling moeten hebben waarbij je echt je best moet doen (flink doortrappen) om meer dan 50 pk of 120 Nm te krijgen bij het wegrijden en dat dat dan geleidelijk wordt verhoogd naar maximum prestaties tot wanneer je 100 km/uur rijdt, of zo. Dat zou flink schelen in bandenslijtage.
En zo gaat dat met elke elektrische auto die ik ken. Je geeft rustig gas maar je scheurt er als een gek vandoor.
Eigenlijk zouden alle elektrische auto’s een kickdown regeling moeten hebben waarbij je echt je best moet doen (flink doortrappen) om meer dan 50 pk of 120 Nm te krijgen bij het wegrijden en dat dat dan geleidelijk wordt verhoogd naar maximum prestaties tot wanneer je 100 km/uur rijdt, of zo. Dat zou flink schelen in bandenslijtage.
Laatst gewijzigd door Borgmonster op 25 dec 2022 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7556
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
Dan kun je veel beter gewoon legaal grenzen stellen die niet meer overschreden mogen worden. Dus een uitbreiding van bijvoorbeeld de Euro-normen of anderzijds opnemen in typegoedkeuringen, bijvoorbeeld dat auto's maximaal X kW, Y Nm en Z m/s² versnelling mogen halen en meer niet. Iets wat strikt gezien uit milieu-oogpunt dan voor alle auto's geldt, ongeacht de energiebron. Als auto's gewoon echt niet harder kunnen, hoeven fabrikanten en toeleveranciers namelijk niet meer hun producten te ontwerpen om die hoge prestaties aan te kunnen. En dat beperkt zich echt niet alleen tot aandrijvingscomponenten, remmen en banden. Dat scheelt dan weer enorm in materiaalproductie/gebruik/verwerking en dus energie, in subsysteem- en voertuiggewicht én kosten tussen alle partijen (behalve de eindklant want die mag gewoon blijven dokken).Borgmonster schreef: ↑25 dec 2022 12:21 Eigenlijk zouden alle elektrische auto’s een kickdown regeling moeten hebben waarbij je echt je best moet doen (flink doortrappen) om meer dan 50 pk of 120 Nm te krijgen bij het wegrijden en dat dat dan geleidelijk wordt verhoogt naar maximum prestaties tot wanneer je 100 km/uur rijdt, of zo. Dat zou flink schelen in bandenslijtage.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Lekker dan! Alvast een extra stuur reserveren
“W247 B250 2021” Wagenkaart B
- CorW
- Donateur
- Berichten: 4227
- Lid geworden op: 13 jul 2016 13:09
- Mercedes-Benz: W140 S600
- Specialisatie: Van alles een beetje
- Locatie: Nijkerk
- Bijlagen
-
- 03CE6C82-6A38-4E9F-97A3-7FA726425D8F.jpeg (192.29 KiB) 468 keer bekeken
-
- F15AA660-A651-4118-A283-1F7FC6869E46.jpeg (155.85 KiB) 468 keer bekeken
Met de woorden van Jeremy Clarkson: de grootste concurrent van MB is een gebruikte MB!
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20669
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
wat een scherp stukje journalistiek...verdiep je even 5 minuten in de materie, blader even door een handvol marktplaatsadvertenties en je kunt meteen een nuttig stuk tekst schrijven ipv "weet niet waarom"
greetingz,
-
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 03 jan 2016 14:56
- Mercedes-Benz: W210 320 cdi combi
-
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 28 jan 2022 22:03
- Mercedes-Benz: Mercedes E500 w211
- Specialisatie: Kennis van Oldtimers
- Locatie: Friesland
Benieuwd hoe dat zou uitpakken voor onze overheid geen inkomsten meer van wegenbelasting accijnsen kunnen we ook massaal minder gaan werken en met minder geld toe… best een goed ideeBorgmonster schreef: ↑23 dec 2022 20:28 Helemaal gelijk René. Echter, van EV’s is het inmiddels ook duidelijk dat ze vele malen meer fijnstof produceren wegens bandenslijtage door hun hoge vermogens en acceleratie dan brandstof aangedreven voertuigen. Ook dat die hoeveelheid groter is dan de hoeveelheid fijnstof die uit de verbranding voortkomt.
Heb het onlangs ergens gelezen maar weet helaas niet meer waar.
Uiteindelijk moeten we maar stoppen met het automatisch voortbewegen. Terug naar de benenwagen. Op blote voeten; dat dan weer wel.
driving a Mercedes v8 is like a dream have fun