Hallo allemaal.
Voor mijn Hymer L206 DG ben ik, na een gebroken distributieketting, op zoek naar een OM 616 motor ter vervanging van de oude OM 615. Heeft iemand er toevallig zo een liggen of heeft iemand een adres waar ik kan aankloppen? Eventuele tips/tricks zijn ook welkom! Want ik heb zelf bar weinig inbouw ervaring (wel handige vrienden).
Ik heb ook een zitten gluren naar een OM 602 motor. Kan iemand mij vertellen of dit haalbaar is ter vervanging van mijn oude 615? Of is een 616 toch een betere keuze? Ik wil graag wat verschillende opties in acht nemen.
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Jelle Dam
Gezocht: OM616 motor ter vervanging van kapotte (distributieketting) OM615.
-
- Berichten: 909
- Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
- Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
- Specialisatie: dieselinspuiting
- Locatie: Netersel (NB)
- Contacteer:
Als ik jou was, zou ik zoeken naar een OM602, de vijfcilinder, 2500 uit een 250D (uit de W201)
Dat blok zal een 35-40 kg lichter zijn dan wat je nu hebt, je gaat van 55-60 pk naar een kleine 100, maar vooral het koppel is een stuk fijner.
De 250 kan makkelijk een miljoen kilometer aan, dus kom je er ergens tegen die 4 ton heeft gelopen maar koud vlot start, en nauwelijks blauw walmt koud, dan kun je er vele kilometers tegenaan. Het verbruik, bij dezelfde acceleratie en rijgedrag, zal zakken, maar ja, een fijnere motor geeft vaak ook vlotter rijgedrag dus ga er van uit dat het verbruik hetzelfde blijft.
Wel is de vijfpitter een stuk stiller en rustiger dan de OM615. Dat ga je merken.
Dat blok zal een 35-40 kg lichter zijn dan wat je nu hebt, je gaat van 55-60 pk naar een kleine 100, maar vooral het koppel is een stuk fijner.
De 250 kan makkelijk een miljoen kilometer aan, dus kom je er ergens tegen die 4 ton heeft gelopen maar koud vlot start, en nauwelijks blauw walmt koud, dan kun je er vele kilometers tegenaan. Het verbruik, bij dezelfde acceleratie en rijgedrag, zal zakken, maar ja, een fijnere motor geeft vaak ook vlotter rijgedrag dus ga er van uit dat het verbruik hetzelfde blijft.
Wel is de vijfpitter een stuk stiller en rustiger dan de OM615. Dat ga je merken.
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed