C126 500SEC aankoop en vragen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8356
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

21 feb 2019 06:40

Bekend probleem dat er geen goede specialisten zijn te vinden in België .. waarschijnlijk de reden dat ik de auto’s uit België aan het stapelen ben...

Ik denk dat je lijstje nog wel aangevuld zal worden als je er kritisch naar laat kijken. Zelfs een super onderhouden oudere auto heeft aandachtspunten .

Automaat is juist hel simpel en relaxed , je bent er veel te druk mee bezig. Starten in P dan de de keuze maken: D voorruit of R achteruit . Het rempedaal is vanaf nu je grote vriend want die gebruikt je veel meer en daarom ook lekker extra groot gemaakt .

Voor het stoplicht dus gewoon in D laten staan en met dd rem op zijn plek houden . Een automaat heeft altijd de neiging om te kruipen .

Het wordt alleen lastig wanneer de auto stationair 1000 tot 1200 toeren loopt dan is de kruipneiging groter en schakelt ie niet lekker in.

Hij moet warm rond de 700 toeren lopen en in D rond de 600

Strak sturen .. tja er zitten een heel hoop bewegende delen op
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Jumo
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2018 00:02
Mercedes-Benz: E300TE break

21 feb 2019 22:31

Bedankt voor jullie antwoorden, weer e.e.a. bijgeleerd. Was niet zeker als in D laten aan het stoplicht niet slecht was voor de frictieplaten.
Stationair ±1000 toeren, in D ±500, dus moet zeker beter afgesteld worden. Dat kon ik zien op de toerenteller, voor die zei bekijk het maar...
En er komt inderdaad meer boven dan op het eerste zicht. Blijkbaar kan je bijna geen enkele tweedehandsverkoper meer vertrouwen.Toen we de E46 kochten 10 jaar geleden was de koppeling na 2500km op, maar controleer dat maar eens als leek. Ik weet wel hoe een auto werkt, maar vraag me niet eraan te werken, meer dan tanken doe ik niet.
Het zal dan wel het stuurhuis zijn waar speling in zit. De andere onderdelen worden bij de keuring op speling gecontroleerd.
Er is dus nog werk aan de winkel. De grootste bmw dealer in Brugge zag me niet echt graag komen met de E46, ik vermoed dat dat bij Mercedes ook wel zo zal zijn met de sec.
Gebruikersavatar
Frank 117
Berichten: 290
Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
Locatie: Knokke

22 feb 2019 12:05

Speling op het W126 stuurhuis is normaal, eigen aan het kogelkringloopsysteem.
De speling is wel min of meer bij te stellen, er zit een inbusbout met contramoer aan de bovenkant van het stuurhuis.
Maar helemaal "strak" sturend ga je hem nooit krijgen.
De overige mankementen: hangt een beetje af van de prijs die je betaald hebt.
Een echt goede SEC gaat tegenwoordig richting 15-20K, een 560 zelfs meer.
En ook daar kunnen kleine probleempjes opduiken.
Het zijn tenslotte auto's van gemiddeld 30 jaar, of ouder.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8356
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

22 feb 2019 12:37

Stat toerental is dus te hoog .
Moet tussen de 700 en 650 zijn en in D iets minder

Zit er wel eens aan te denken om een top 20 meest voorkomende problemen te maken
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Jumo
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2018 00:02
Mercedes-Benz: E300TE break

22 feb 2019 21:20

Ik vraag de garage wel als ze naar het stuurhuis willen kijken, als de wagen binnen gaat om stationair beter af te stellen.
De vraagprijs was 9500 euro, het keuringsverslag schatte de waarde ook op 9500 euro.
Ik heb uiteindelijk 8250 euro betaald, omdat ze de 300 TE niet in orde kregen, en ik lang heb moeten wachten. Ik heb wel een goede prijs gekregen, maar veel zaken werden wel verzwegen.
Zelfs als ik een paar duizend euro moet uitgeven voor de wagen in orde staat, maak ik winst, maar het gaat over het principe.
Ook met twee tweedehands motorfietsen, van bij verschillende dealers, hebben we problemen gehad.
De enige wagen zonder problemen was een '83 vw golf mk1 5-deurs rabbit, die particulier gekocht was. Dat zegt veel over de "professionals"...
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8146
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

22 feb 2019 23:12

Dit onderwerp begon als een vraag/zoektocht naar een onderdeel van een W124, en drie bladzijden verder zitten we in een W126 discussie. :S
Laten we het forum alsjeblieft een beetje leesbaar houden. 8-)

Als de TS een vraag over de W126 heeft, laat hem dan a.u.b. een nieuw onderwerp openen over die vraag.
Als de vraag over stuurunit van de W124 nog niet voldoende beantwoord is (en de TS nog wel een antwoord wil), dan bij deze de uitnodiging aan forumlid "E300TE" om even een PB te sturen om het onderwerp te heropenen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
Rainaldo
Beheerder
Berichten: 7804
Lid geworden op: 29 sep 2005 23:45
Mercedes-Benz: W212 E200CGI
Specialisatie: Financiële forumzaken
Locatie: Nieuwpoort - NL
Contacteer:

24 feb 2019 01:40

Topic opgesplitst van het 300TE topic, verplaatst naar "technische vragen" en heropend :onderhoud:
--------------------------------------------------------------------------------
Forumkentekenplaathouder kopen?
Garagekosten uitgespaard? Stuur mij een PB en wordt donateur.

Uitleg wagenkaart/datakaart (klik)
**| Werkt bij Mercedes-Benz dealer Louwman Gorinchem |**
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 607
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

24 feb 2019 13:24

bij de w126 komt het vaker voor dat het stuurhuis wat ruim is .
je mag ook niet verwachten als je een auto van zon 30 jaar oud koopt dat alles nog als nieuw is .
de tank klep sluit normaal wel met de centrale vergrendeling
hier zit een vacuümbalg voor in het binnen spatbord
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Jumo
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2018 00:02
Mercedes-Benz: E300TE break

24 feb 2019 22:43

Bedankt voor het splitsen van de thread :goedzo:
Bedankt voor de info douwewe, dat is dan nog iets dat moet hersteld worden.
Ik begrijp best dat er met een oudere wagen problemen zijn, maar het mag nu toch ophouden. De meeste zijn kleine zaken, maar de dure werkuren lopen wel vlug op.
Ik raak gewoon gefrustreerd omdat we met de e46 ook problemen hebben, daar geeft de boordcomputer het opgegeven. Dus daarom het idee, oudere wagen = minder/geen computers. Ze gaan nog wat meemaken met die Tesla's en consorten, een en al computer die er na 10-20 jaar de brui aan gaan geven. Rijd elektrisch mijn voeten :twisted:
Gebruikersavatar
Mooster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
Specialisatie: Delegeren
Locatie: Amersfoort

25 feb 2019 08:52

Ik hoop voor je dat de auto geen 'kat in de zak'blijkt te zijn.
Zou ermee naar een W126 specialist gaan om nu in 1x duidelijk te krijgen wat de mankementen zijn die reeds zichtbaar zijn voor de leek, zichtbaar zijn voor de kenner en wat eraan zit te komen. Idealiter ondervang je dit met een aankoopkeuring maar daarvoor is t reeds te laat, niet meer over hebben ook.
Bovenstaande problemen klinken van achter de pc niet als onoverkomelijk, geld gaat t je echter wel kosten.
Als je t zelf wil en kan zou ik het geld ook daadwerkelijk uitgeven aan de auto zodat je vroeg in het W126 proces een betrouwbare auto hebt waarvan je onbezorgd van kan genieten en je je alleen druk hoeft te maken over normale slijtage en onderhoudszaken
Alles went

ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 607
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

25 feb 2019 09:54

Er zijn hier in nederland meerdere w126 specialisten
Het kost je misschien wat tijd om naar toe te reizen
Maar dat is beter dan naar een garage in België te gaan die niet weet waar ze aan beginnen .
Ik ben vorige week nog naar amsterdam afgereis om daar een w126 die bij een garage bedrijf stond te repareren op locatie.
Puur omdat hun de tijd en de nowhow niet hebben.
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Gebruikersavatar
karakan08
Berichten: 1080
Lid geworden op: 10 apr 2009 05:27
Mercedes-Benz: W124 E220 Cabriolet 1995 & C117 CLA 200 Cdi 2014
Specialisatie: IT
Locatie: Belgie - Waasland

25 feb 2019 10:13

niet dat ik reklame noch aandelen heb bij hen maar ag cars / euroservice (recent gefusioneerd) in bazel (belgie) is één van de weinige specialisten in MB's jaren 80 - 90 die ik in Belgie (oost-vlaanderen / antwerpen / gent) ken.
.:: Kaya ::.
Wagen geschiedenis:
Verleden: Mercedes-Benz W124 1994 E250
Heden: A124 E220 Convertible 1995 - W204 C200 Cdi 2007 - W211 E220 2004 - C117 CLA 200 Cdi 2014 - C140 CL500 1993
Gebruikersavatar
pvdl79
Forum Held
Berichten: 946
Lid geworden op: 29 feb 2012 12:44
Mercedes-Benz: W126 560SEC 1986

25 feb 2019 12:44

Op de plaatsjes in iedergeval een mooie auto! Gefeliciteerd ermee! Ik hoop dat je de lijst van probleempjes snel kan inkorten en kan genieten van de mooie wagen.

Ga in ieder geval opzoek naar een specialist en praat ermee zodat je kan bepalen of je hem kan vertrouwen. Dat vind ik altijd het belangrijkste, oude auuto's kosten altijd geld, maar het is dan wel prettig dat iemand je een eerlijk en kundig advies geeft en je ook echt helpt. Ik ken wel een goeie betrouwbare monteur, maar dhr Griffo heeft het wel erg druk :)

Groet,

patrick
Mercedes 560 SEC 1986
Gebruikersavatar
Mooster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
Specialisatie: Delegeren
Locatie: Amersfoort

25 feb 2019 13:18

pvdl79 schreef:Op de plaatsjes in iedergeval een mooie auto! Gefeliciteerd ermee! Ik hoop dat je de lijst van probleempjes snel kan inkorten en kan genieten van de mooie wagen.

Ga in ieder geval opzoek naar een specialist en praat ermee zodat je kan bepalen of je hem kan vertrouwen. Dat vind ik altijd het belangrijkste, oude auuto's kosten altijd geld, maar het is dan wel prettig dat iemand je een eerlijk en kundig advies geeft en je ook echt helpt. Ik ken wel een goeie betrouwbare monteur, maar dhr Griffo heeft het wel erg druk :)

Groet,

patrick

Dhr El Griffo een monteur noemen 8-)
Naar eigen zeggen is ie dat nog nooit geweest in zijn lange carriere in de automobiel industrie.
Betrouwbaar en kundig is ie zeker
Alles went

ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
Jumo
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2018 00:02
Mercedes-Benz: E300TE break

25 feb 2019 23:58

Bedankt voor de reacties en advies.
Een kat in een zak zal het niet zijn. Er komen wel ergerlijke/kleine problemen naar boven die niet vernoemd werden, zoals de tankklep die niet sluit, maar tijdens de 2.5 uur rit naar huis, draaide motor goed, net zoals de automaat. Geen abnormale geluiden van het onderstel, of iets dergelijk, dus de basis zal wel goed zijn.
De garage die ik in gedachten heb, heeft een oudere eigenaar, ik denk in de 50, ze werken aan alles, en verkopen verschillende merken tweedhands. Ik vermoed dat ze daar wel nog aan wagens kunnen werken, ook als ze ze niet kunnen inpluggen in een computer.
De E46 word naar daar getakeld, omdat ik de garage waar ik 10 jaar lang ging niet meer vertrouw, de grootste BMW dealer van Brugge trouwens (waarschuwing voor je vrienden en familie). Maar dat is een totaal ander verhaal, maar ik zal dan wel zien hoe het gaat met de E46, en beslissen als ik de SEC daar kan laten herstellen, of beter een specialist zoek.
Bazel is maar 100km van Brugge. Dus als ik een afspraak kan maken, een paar uur ga wandelen, hoor ik wel hoe en wat.
Plaats reactie