Foetske schreef:Ik lees dit nu zo terug, alweer vier jaar geleden dat de laatste hier reageerde. Interessant.
Elektrische aandrijfmotoren, die gaan het wel winnen, uiteindelijk. Ikzelf zit in de ontwikkelingen van dergelijk spul, en dan met name het mechanische schakelen van die elektrische aandrijving. Maar daar gaat het hier niet over.
Toch is dat wel (een) belangrijke stap in het elektrisch aandrijven.
Ik zie dan iemand las dat een auto maar 40 pk nodig heeft bij een genoemde snelheid.
Sterker nog: een truck van 40 ton heeft bij 85 km/h slechts 90 kW nodig. Indien je uitgaat van de huidige aandrijflijn, transmissie en versnellingsbak.
Die lijn kan veel gunstiger: er is een transmissie die minstens 12 % bespaart t.o.v. de huidige automaat en 7 % t.o.v. een handgeschakelde bak. Dus van die 90 kW heb je minstens 9 kW niet meer nodig: nog 81 kW dus. De haakse overbrenging (achteras) vervalt: 3% = 2,4 kW. Nog 78,6 kW over.
Zonnepanelen kunnen ca. 400 Watt/m2 leveren (=1600 Watt piek) Een truck heeft, met 18 meter lengte, zo'n 45 m2 tot zijn beschikking, dus 18 kW. Nog 60 over. Maak je de truck iets langer, per m2 loop je ongeveer 350 watt in: een truck van 24 meter heeft dan 15 x 350 watt extra (die 50 watt is nodig voor het extra verbruik door grotere truck) = 5,250 watt: nog 55 (54,75) kW nodig.
Als je nu de extra kracht die nodig is om een helling te pakken, kunt opslaan in accu's, dan is er in principe nog maar een (diesel) generator van 55 kW nodig. En dan ga je dus, zonder ophouden naar Spanje. Met drie man bemanning, anders staat de truck 2/3 van de tijd stil, laden de zonnepanelen de accu's op en is de generator alweer kleiner. Sterker nog: als die 2/3 tijd de accu's groot genoeg zijn (en die ontwikkelingen gaan erg snel met de condensatoren), dan heb je geen generator meer nodig...
Het is nog allemaal op papier. Maar het komt wel, en het voorbeeld hierboven is al meer haalbaar dan gedacht wordt. Maar nog te duur en bestuurders vertrouwen er nog niet op. Helaas wordt het besluit door een commerciële man genomen: zodra iemand kan lobbyen zal die commerciële man, a-technisch vaak het commercieel gelobby volgen, getuige de eerste Prius. Het was een slechte stap, maar wel een stap.
Brandstofcel, maar ook mierenzuur als brandstof. Ik denk dat de laatste benzineauto en de laatste diesel ergens rond 2035 verkocht zal worden.
Enne: ik heb zelf met de snelste electro-auto mogen rijden. En ook met de tesla die is momenteel erg snel maar lang niet de snelste, dat is volgens mij de Rimac (
http://www.rimac-automobili.com)
Dat gaat zo verduiveld snel, je mist het geluid écht niet. (Van een auto willen we toch dat-ie binnen stil is... in een dikke Benz hoor je toch ook nauwelijks meeer de motor, zeker de benzineversies) En ik kan écht een hele dag naar eenzelfde dieselmotor luisteren.