Poll:Wat is de komende 10 jaar de beste vorm van aandrijving

Belangrijke mededelingen over het forum.

Wat is de komende 10 jaar de beste vorm van aandrijving?

Doorontwikkeling benzine- /dieselmotor
109
56%
Hybride
37
19%
Elektrisch
24
12%
Anders (laat het weten als reactie)
23
12%
 
Totaal aantal stemmen: 193
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6352
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

26 jun 2015 09:40

Foetske schreef: Dat gaat zo verduiveld snel, je mist het geluid écht niet. (Van een auto willen we toch dat-ie binnen stil is... in een dikke Benz hoor je toch ook nauwelijks meeer de motor, zeker de benzineversies) En ik kan écht een hele dag naar eenzelfde dieselmotor luisteren.
Sorry, maar vooral op dat gebied heb ik weinig trek in een elektrische auto. Te beleving is totaal verdwenen. Mijn Mercedes is alles behalve stil (190D) en ik rij voornamelijk met het raampje open als ik binnendoor rij en dat is niet voor de frisse lucht :)

de 2.5 turbodiesel is een stuk stiller maar als ik daar gas mee geef wil ik eigenlijk het gas niet meer loslaten, dat klinkt gewoon heerlijk! Het is bijna jammer dat ik 'pas' 26 ben en helaas op den duur (zeker voor dagelijks vervoer) wel elektrisch moet gaan rijden.
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

26 jun 2015 11:00

plorie schreef:Ik ben dan ook erg benieuwd naar de ontwikkeling, duurzaamheid/betrouwbaarheid, verkrijgbaarheid en recycling van die gigantische hoeveelheid accu's tegen die tijd. Een compleet accupakket kost toch een vermogen denk ik?
Dat kost steeds minder en nu grafeen als opslag middel werkend wordt gemaakt kosten dergelijke accu's over een tijdje nog maar een fractie. En ze zijn in recordtijd vol te laden én nog belangrijker: de opslagcapaciteit is 10 tot 40 keer zo groot als de huidige technieken die we gebruiken. Dus je mobieltje in 2-5 minuten aftanken en twee weken gebruiken :)

De aandrijving is nooit het probleem geweest want elektrische auto's bestaan al 150 jaar, de remmende factor is altijd de manier geweest waarop je stroom meenam in je auto.

Over grafeen accu's: http://www.nu.nl/tech/3610495/nieuwe-kr ... laden.html
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

26 jun 2015 11:06

ruub-sterw201 schreef:Mijn Mercedes is alles behalve stil (190D) en ik rij voornamelijk met het raampje open als ik binnendoor rij en dat is niet voor de frisse lucht :)
Nou, als ik mijn oude achtcilinder echt wil horen, moet ik óf de bak permanent in 1 of 2 laten staan, óf permanent belachelijke snelheden aanhouden. Het is leuk dat dat ding vanaf 3.000 toeren een bescheiden vreugdeschreeuw geeft, maar als het met dezelfde power stil kan is me dat net zo lief. Je kunt altijd iets als een soundracer overwegen natuurlijk, misschien hebben ze ook wel een versie met een ongeblazen 4-cilinder diesel... ;)
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
KUQEZI-AMG
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jul 2015 17:00
Mercedes-Benz: Mercedes W204 220CDI AMG pack Stage 2
Specialisatie: Unkown
Locatie: België

21 aug 2015 02:22

Foetske schreef:Ik lees dit nu zo terug, alweer vier jaar geleden dat de laatste hier reageerde. Interessant.
Elektrische aandrijfmotoren, die gaan het wel winnen, uiteindelijk. Ikzelf zit in de ontwikkelingen van dergelijk spul, en dan met name het mechanische schakelen van die elektrische aandrijving. Maar daar gaat het hier niet over.
Toch is dat wel (een) belangrijke stap in het elektrisch aandrijven.

Ik zie dan iemand las dat een auto maar 40 pk nodig heeft bij een genoemde snelheid.

Sterker nog: een truck van 40 ton heeft bij 85 km/h slechts 90 kW nodig. Indien je uitgaat van de huidige aandrijflijn, transmissie en versnellingsbak.

Die lijn kan veel gunstiger: er is een transmissie die minstens 12 % bespaart t.o.v. de huidige automaat en 7 % t.o.v. een handgeschakelde bak. Dus van die 90 kW heb je minstens 9 kW niet meer nodig: nog 81 kW dus. De haakse overbrenging (achteras) vervalt: 3% = 2,4 kW. Nog 78,6 kW over.

Zonnepanelen kunnen ca. 400 Watt/m2 leveren (=1600 Watt piek) Een truck heeft, met 18 meter lengte, zo'n 45 m2 tot zijn beschikking, dus 18 kW. Nog 60 over. Maak je de truck iets langer, per m2 loop je ongeveer 350 watt in: een truck van 24 meter heeft dan 15 x 350 watt extra (die 50 watt is nodig voor het extra verbruik door grotere truck) = 5,250 watt: nog 55 (54,75) kW nodig.

Als je nu de extra kracht die nodig is om een helling te pakken, kunt opslaan in accu's, dan is er in principe nog maar een (diesel) generator van 55 kW nodig. En dan ga je dus, zonder ophouden naar Spanje. Met drie man bemanning, anders staat de truck 2/3 van de tijd stil, laden de zonnepanelen de accu's op en is de generator alweer kleiner. Sterker nog: als die 2/3 tijd de accu's groot genoeg zijn (en die ontwikkelingen gaan erg snel met de condensatoren), dan heb je geen generator meer nodig...

Het is nog allemaal op papier. Maar het komt wel, en het voorbeeld hierboven is al meer haalbaar dan gedacht wordt. Maar nog te duur en bestuurders vertrouwen er nog niet op. Helaas wordt het besluit door een commerciële man genomen: zodra iemand kan lobbyen zal die commerciële man, a-technisch vaak het commercieel gelobby volgen, getuige de eerste Prius. Het was een slechte stap, maar wel een stap.
Brandstofcel, maar ook mierenzuur als brandstof. Ik denk dat de laatste benzineauto en de laatste diesel ergens rond 2035 verkocht zal worden.

Enne: ik heb zelf met de snelste electro-auto mogen rijden. En ook met de tesla die is momenteel erg snel maar lang niet de snelste, dat is volgens mij de Rimac (http://www.rimac-automobili.com)

Dat gaat zo verduiveld snel, je mist het geluid écht niet. (Van een auto willen we toch dat-ie binnen stil is... in een dikke Benz hoor je toch ook nauwelijks meeer de motor, zeker de benzineversies) En ik kan écht een hele dag naar eenzelfde dieselmotor luisteren.
Heel interessant wat je geschreven hebt voor mij een echte eye-opener. Ik hoop wel voor 1 ding dat u voorspelling van 2035 niet klopt en je de datum hebt omgedraaid door 2053. Het geluid dat zal ik het hardste missen en de geur van benzine en diesel. :'(
KUQEZI
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

10 mar 2016 09:02

De Duracell-auto's blijven de gemoederen bezighouden :owja:
Ik vond dat er hier een leuke discussie ontstond over elektrisch aangedreven auto's, en de opmerking van Steve dat Singapore afgelopen week een milieu-naheffing van S$15.000 heeft opgelegd aan iemand die een eerste serie Tesla S had geïmporteerd.
Zie hier en hier een toelichting op de casus.

Het verhaal komt hier op neer. In Singapore heeft men eens netjes doorgerekend hoeveel CO2 er nou echt vrijkomt als je eerst een KWh genereert, en vervolgens die stroom transporteert van de elektriciteitscentrale naar een laadpaal. Verder heeft men bekeken hoeveel KWh een Tesla (daar ging de casus over) nu echt verbruikt over een X aantal kilometers, en dan vervolgens teruggerekend wat dan de effectieve CO2 uitstoot was.
Dat (b)lijkt voor een eerste serie Tesla S vervolgens zo'n 222g CO2/km te zijn.
Wat mij betreft geen speld tussen deze redenering te krijgen, en ik ben dan ook erg benieuwd wanneer de rest van de wereld durft toe te geven dat elektrische (en hybride) auto's nu eenmaal zwaarder zijn dan een conventionele, en dat het daardoor dus extra energie kost om van A naar B te gaan, wat zich uiteindelijk vertaalt in een serieuze CO2 uitstoot.
Wat mij betreft is HET grote voordeel van elektrische c.q. hybride auto's dat je niets uitstoot tijdens de file (vermits die file niet te lang duurt).

Ik ben echt heel erg benieuwd wanneer deze redenatie uit Singapore wordt overgenomen in andere landen (c.q. megalomane gemeenten waar men milieuzones instelt) en welke impact dit heeft op "het rijden van de toekomst"...

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
Maus2000
Berichten: 2220
Lid geworden op: 24 jul 2009 14:24
Mercedes-Benz: S210 E320 Benzine Kawasaki ZZR1100
Locatie: Den Bosch

10 mar 2016 09:04

En waar wordt de stroom opgewekt waarmee je de auto oplaad?

Juist veelal kolencentrale's of andere milieuvervuilende middelen.
Het percentage echt groene stroom is maar heel klein.

Electrisch rijden is alleen het verplaatsen van het probleem.

Wist je trouwens dat een windmolen meer kost om hem te plaatsen en te onderhouden als dat deze ooit zal opbrengen aan stroom? ;)
Een Benz met 100.000 km is net ingereden...,Maar wel krokant geworden.
ArjanB
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jan 2016 13:39
Mercedes-Benz: C350e
Specialisatie: ICT dienstverlening

10 mar 2016 09:14

Leuke redenatie dat een Tesla ineens veel meer CO2/km zou gebruiken.
Ik vraag me dan altijd af hoe objectief dit is.

Is er weleens uitgerekend wat het echt aan CO2 kost om een liter benzine te maken ?
En dan bedoel ik dus vanaf het uit de grond halen / transport / opslag / fabriek / transport naar benzinepomp / en dan nog de auto zelf.
Dan komt er een heel ander plaatje uit denk ik. 8-)
Headhunter07
Berichten: 1464
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

10 mar 2016 09:24

Ik zeg 7% bijtelling voor 5 jaar!

Als je iets voor het milieu wil doen moet je gaan lopen, fietsen en noooit meer in een vliegtuig stappen!
Headhunter07
Berichten: 1464
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

10 mar 2016 09:29

Een Tesla is natuurlijk niet ontworpen met het milieu in gedachten. Waarom zou je anders 700pk in een auto stoppen?
Het is puur ter eer en glorie van meneer Musk. Een bijzonder slimme ondernemer/marketeer die haast meer subsidie heeft ontvangen de afgelopen tijd dan menig derde wereld land de afgelopen 20 jaar.

Waarbij buiten kijf staat dat hij in zeer korte tijd een bijzondere auto op de weg heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

10 mar 2016 09:35

ArjanB schreef:Is er weleens uitgerekend wat het echt aan CO2 kost om een liter benzine te maken ?
En dan bedoel ik dus vanaf het uit de grond halen / transport / opslag / fabriek / transport naar benzinepomp / en dan nog de auto zelf.
Dan komt er een heel ander plaatje uit denk ik. 8-)
Haha.

Denk ook eens aan windmolens.
Ga er eens naast staat en bedenk je dank hoe deze gemaakt is, hoe deze getransporteerd wordt en hoe deze op de plek gezet wordt :stom:
#doeslief
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

10 mar 2016 09:37

ArjanB schreef: [...] Is er weleens uitgerekend wat het echt aan CO2 kost om een liter benzine te maken ?
En dan bedoel ik dus vanaf het uit de grond halen / transport / opslag / fabriek / transport naar benzinepomp / en dan nog de auto zelf.
Dan komt er een heel ander plaatje uit denk ik. 8-)
Erg leuke vraag. :)
Bij een gebrek aan een tabelfunctie in deze teksteditor eventjes een tabelletje gekopieerd van een EPA studie (zie hier de bron).
Uiteraard stoten de raffinaderijen etc. ook CO2 uit, maar volgens die EPA studie is dat ongeveer 10% van wat elektriciteitscentrales doen.
Voor een eerlijke vergelijking zou je dus de uitstoot van brandstofauto's met tenminste 10% moeten verhogen (daar moet natuurlijk nog de uitstoot bij die men nodig heeft om de brandstof van de raffinaderij naar de lokale pomp te krijgen).
CO2productieSectorenEPA.jpg
CO2productieSectorenEPA.jpg (14.37 KiB) 4680 keer bekeken
Ik denk zelfs dat als je de CO2 uitstoot van een brandstofauto met 20% zou verhogen, dat je een heel eind moet komen voor een eerlijker vergelijking.
Vergelijk die Tesla (qua afmetingen) nou met een W213 S350d. Zo'n S350 diesel stoot ca. 139-155g CO2/km uit (fabrieksopgave). Als ik dan 155g +20% doe, dan kom ik uit op max. 186g CO2/km (volgens de huidige/verouderde testnorm).

Als de berekeningen uit Singapore kloppen voor wat betreft de Tesla, dan kunnen we stellen dat de Tesla in het meest gunstige geval net zoveel uitstoot als een W222 S350 diesel.
Ik vind dit soort van berekeningen een verfrissende nieuwe kijk op de zaken geven. :)

Arjen.


EDIT: Even de tabel toegevoegd.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

10 mar 2016 09:42

En toch blijft het een beetje appels met peren... puur op CO2 vergelijken is ook nog niet eens het hele plaatje ;)
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

10 mar 2016 10:00

Dat klopt, Peter, maar de CO2-uitstoot is nu eenmaal hetgeen de milieufetisjisten het belangrijkst vinden in het waardeoordeel over conventionele auto's...

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Headhunter07
Berichten: 1464
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

10 mar 2016 10:51

Arjen schreef:
ArjanB schreef: [...] Is er weleens uitgerekend wat het echt aan CO2 kost om een liter benzine te maken ?
En dan bedoel ik dus vanaf het uit de grond halen / transport / opslag / fabriek / transport naar benzinepomp / en dan nog de auto zelf.
Dan komt er een heel ander plaatje uit denk ik. 8-)
Erg leuke vraag. :)
Bij een gebrek aan een tabelfunctie in deze teksteditor eventjes een tabelletje gekopieerd van een EPA studie (zie hier de bron).
Uiteraard stoten de raffinaderijen etc. ook CO2 uit, maar volgens die EPA studie is dat ongeveer 10% van wat elektriciteitscentrales doen.
Voor een eerlijke vergelijking zou je dus de uitstoot van brandstofauto's met tenminste 10% moeten verhogen (daar moet natuurlijk nog de uitstoot bij die men nodig heeft om de brandstof van de raffinaderij naar de lokale pomp te krijgen).



Ik denk zelfs dat als je de CO2 uitstoot van een brandstofauto met 20% zou verhogen, dat je een heel eind moet komen voor een eerlijker vergelijking.
Vergelijk die Tesla (qua afmetingen) nou met een W213 S350d. Zo'n S350 diesel stoot ca. 139-155g CO2/km uit (fabrieksopgave). Als ik dan 155g +20% doe, dan kom ik uit op max. 186g CO2/km (volgens de huidige/verouderde testnorm).

Als de berekeningen uit Singapore kloppen voor wat betreft de Tesla, dan kunnen we stellen dat de Tesla in het meest gunstige geval net zoveel uitstoot als een W222 S350 diesel.
Ik vind dit soort van berekeningen een verfrissende nieuwe kijk op de zaken geven. :)

Arjen.
Was het niet zo dat een auto in de praktijk bijna 40% meer C02 uistoot dan in het lab? Die TNO mannen zijn toch gaan testen naar aanleiding van Dieselgate. Ik heb het idee dat je nu labwaarden vergelijkt met een redelijk reële waarde van de Tesla. De laatse is natuurlijk vrij makkelijk te berekenen. 85KWh accu en 420 km actieradius. De CO2 uitstoot bij de centrale per kWh opvragen et voila.

Het is ook een feit dat hoe minder CO2 een diesel uitstoot hoe hoger de verbrandingstemperatuur moet zijn en hoe meer NOx uitstoot. En juist daar gaan alle konijntjes dood van 8-)
ArjanB
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jan 2016 13:39
Mercedes-Benz: C350e
Specialisatie: ICT dienstverlening

10 mar 2016 10:58

Peter schreef:
ArjanB schreef:Is er weleens uitgerekend wat het echt aan CO2 kost om een liter benzine te maken ?
En dan bedoel ik dus vanaf het uit de grond halen / transport / opslag / fabriek / transport naar benzinepomp / en dan nog de auto zelf.
Dan komt er een heel ander plaatje uit denk ik. 8-)
Haha.

Denk ook eens aan windmolens.
Ga er eens naast staat en bedenk je dank hoe deze gemaakt is, hoe deze getransporteerd wordt en hoe deze op de plek gezet wordt :stom:
Zo ken ik er nog wel een paar hoor:
Wat gebruik je om te maken:
De boormachine
De vrachtwagen voor transport van ruwe olie
De fabriek die het omzetproces doet
etc etc
Plaats reactie