Dankzij dit fantastische forum heb ik een weekend lang rond kunnen rijden in een (bijna) nieuwe E klasse coupé. Bij de laatste forum meeting in september die gehouden werd bij de EMA in Venlo, werd een weekend lang rijden in de nieuwe E klasse verloot; en laat ik nu de gelukkige zijn die hier won!
Het heeft allemaal even geduurd, maar dat kwam omdat ik graag een coupé wou, en specifiek vroeg om een 350CGI of 350 CDI. Dit zijn auto’s die qua prestatie niveau aardig overeen komen met mijn huidige auto (een C215 CL500), en die wat dat betreft best op de shortlist voor de opvolger van mijn CL500 zouden kunnen komen te staan. Het leek mij in ieder geval leuk om een nieuwe E klasse coupé te vergelijken met een S-klasse coupé van een oudere generatie.
Maar ja, ik had weer eens pech, er was alleen maar een E500 coupé beschikbaar……, het heeft ook zeker 1 seconde geduurd voordat ik over deze enorme “teleurstelling” heen was. Goed, een E500 coupé dus, voorzien van een 5.5 liter V8 met 285 KW of wel 388 ouderwetse PK’s, en een koppel van 530 NM, goed genoeg om in 5.2 seconde van 0 – 100 km/h te zoeven. De E500 coupé is ook nog wat lichter, en weegt 1715 kg tegen 1785 kg van mijn eigen auto
Nu kun je in dat weekend natuurlijk heel goed met die auto bij al je vrienden langs gaan en een rondje met je schoonmoeder gaan rijden, maar dat zou een slechte besteding van dat weekend zijn. Het wordt natuurlijk pas echt leuk als je een flink stuk met die auto gaat rijden, en dan bij voorkeur in een land waar niet overal snelheid beperkingen zijn. Om wat invulling aan het laatste idee te geven hebben we besloten om er een weekendje “uit” van te maken en hebben we een hotelletje geboekt in de Eifel in Duitsland.
Afgelopen vrijdag konden we de auto halen bij het hoofdkantoor van Mercedes in Utrecht. In de loop van de ochtend zijn we hier naar toe gereden, en hier werden we heel leuk ontvangen. Na de koffie en een uitleg over het uitlenen van auto’s aan journalisten kregen we een rondleiding door de kelder waarin o.a een SLS en een SLR Stirling Moss stonden. Doordat de BPM verlaagt is kost de SLR nu nog maar 1.1 miljoen in plaats van 1.3 miljoen, dat lijkt mij belangrijk nieuws voor de lezers van het forum…… Hierna konden we de E klasse coupé bekijken en kregen we de sleutel, mijn eigen auto kon ik achterlaten in een afgesloten parkeerruimte. We kregen de auto zo mee zonder enige beperking vooraf, de tank was vol en die mocht leeg zijn bij het inleveren. Bij de auto kregen we ook nog de brochure van de E klasse. Dank zij de brochure snap ik nu dat uitgebouwde achterwielkuip van de nieuwe E klasse eigenlijk een retro style element is wat bij de 220 S coupe uit 1956 vandaan komt.
Net voordat de vakantiefiles de overhand kregen konden we Nederland ontvluchten. Op de autobahn hadden we volop de gelegenheid om de auto verder uit te proberen. Qua comfort doet deze auto absoluut niet onder voor mijn eigen auto. De zitpositie is wel een stuk lager en daarmee sportiever, en dat past wel bij deze auto. Qua vering/demping is er niet veel verschil met mijn CL, de E-klasse lijkt wel iets meer over de lengte as en de diagonalen van de auto te bewegen. Het ABC (active body control) van mijn auto zal daar ongetwijfeld debet aan zijn. De E klasse heeft trouwens Agility control waarbij de demping zich aanpast aan de omstandigheden. In de praktijk merk je daar weinig van, de sportknop heeft daar tegen een heel duidelijk effect, de demping wordt stugger, de besturing wordt directer, de motor reageert directer op het gas en de bak schakelt actiever. Dit is een heel verschil met mijn CL waarbij de sportknop alleen maar effect heeft op de demping.
Het command systeem van de E klasse is ook veel moderner van opzet, en kan bediend worden met een soort I drive knop en dat werkt prima. De bird view van de kaart is veel mooier en duidelijker als bij de command van mijn auto. Er staat ook wat meer informatie in het scherm, en de relevante TMC meldingen op de route worden ook opgelezen, al met al is daar heel wat verbetert in vijf jaar tijd. Dank zij het TMC hebben we trouwens alle files in Duitsland kunnen ontwijken.
Bij Jackerath was de A44 deels afgesloten i.v.m asfalteringswerkzaamheden. Door een omleiding kwamen we achter deze werkzaamheden weer op een geheel lege A44. Tijd om het ware potentieel van deze auto eens te testen. Deze auto is echt stuitend snel, en accelereert toch wel weer een stuk sneller dan mijn CL. Het is voor het eerst dat ik 260 km/h op een teller heb zien staan, en dat was dan ook de snelheid waarbij de begrenzer begon in te grijpen. Er was wel wat reactie vanaf de rechterstoel, maar dat viel eigenlijk nog wel mee. Dit soort snelheden bereik je in deze auto met kinderlijke eenvoud, zonder begrenzer zou hij nog heel wat sneller zijn denk ik. Het mooiste is echter het oppakken van snelheden rond de 160 km/h, je accelereert dan nog moeiteloos weg waarbij alle Opeltjes snel kleiner worden in de achteruitkijkspiegel.
De 7G-tronic bak van de E-klasse is verbetert t.o.v de 7G-tronic bak in mijn auto. De bak schakelt toch nog weer iets sneller, en kan ook versnellingen overslaan. Bij mijn auto kan dat niet, als ik van 7 terug naar 4 moet, dan gaat hij altijd langs de 6 en 5, en dat is soms wat onrustig. De bak kon ook bediend worden met schakel paddles die achter het stuur zitten, vooral als je op bochtige binnendoor wegen rijdt is dat lekker, dan staat hij voor de bocht in de versnelling waar hij in moet.
Wat ook heel goed beviel was de distronic plus, deze werkt van 0 – 200 km/h in plaats van 30 – 180 km/h zo als bij de gewone distronic in mijn auto. Het gevolg is dat je hier in de file en in de stad ook mee kunt rijden, en dat werkt echt perfect. Als de auto’s voor je remmen en stoppen dat stop je automatisch keurig 1 meter achter de bumper van je voorganger. Als je voorganger optrekt dan tik je het gaspedaal even aan, en dan volg je de rest weer op gepaste afstand.
Zaterdag hebben we diverse plaatsjes in de buurt van het hotel bekeken, maar dat waren natuurlijk allemaal smoezen om maar lekker te kunnen rijden. Zondag zijn we terug gereden, en zondagmiddag ben ik toch nog even langs wat vrienden geweest, en die waren natuurlijk allemaal onder de indruk. Het vermogen en het koppel begonnen toen al weer wat te wennen, en dan ga je je afvragen hoe een E63 zou rijden……….Waarom is er trouwens géén E63 coupé??? Maandagochtend heb ik de E500 coupé weer met enige tegenzin terug moeten brengen, we hebben er in totaal 786 km mee gereden waarbij het gemiddelde verbruik 12l/100km was.
En zijn er ook filmpjes?? Eeeeh ja, maar ondanks een volgens mij toch duidelijke instructie aan mijn vrouw staan daar minuten lang durende opnames van het command scherm op.
Een weekend lang rijden in de nieuwe E-klasse
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
Laatst gewijzigd door Frits op 27 okt 2010 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
- Jeroen
- Berichten: 25792
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Leuk verhaal Frits. Ik hoop dat je nog tijd hebt gevonden om de B258 door de Eifel te berijden. Da's zo'n plezier met zo'n auto.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Dirk-Jan
- Berichten: 2242
- Lid geworden op: 08 aug 2009 23:12
- Mercedes-Benz: R171 SLK350 + W164 ML350
- Specialisatie: Verkoop, Training, Fotografie
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Bijzonder leuk verhaal Frits Ook hoe je de vergelijking maakt met je huidige auto. Wat een beest is dat zo'n E500.
Ik heb zelf ook nog zo'n weekend tegoed (als winnaar van de MBCN toerrit dit najaar), maar in overleg met Mercedes-Benz heb ik gekozen voor een cabrio in juli 2011 (de maand dat wij 25 jaar getrouwd zijn). In mei 2011 leggen we dan de details (type en welk weekend in juli) definitief vast. Ik zal dan ook een soortgelijk verslag van de ervaringen met de cabrio op het forum plaatsen.
Ik heb zelf ook nog zo'n weekend tegoed (als winnaar van de MBCN toerrit dit najaar), maar in overleg met Mercedes-Benz heb ik gekozen voor een cabrio in juli 2011 (de maand dat wij 25 jaar getrouwd zijn). In mei 2011 leggen we dan de details (type en welk weekend in juli) definitief vast. Ik zal dan ook een soortgelijk verslag van de ervaringen met de cabrio op het forum plaatsen.
Met vriendelijke groet,
Dirk-Jan
Dirk-Jan
- Lorinser sr
- Moderator
- Berichten: 11978
- Lid geworden op: 06 sep 2006 01:03
- Mercedes-Benz: W220 S55 AMG Kompressor 500 Hp
- Specialisatie: Mediazaken
- Locatie: achterhoek
- Contacteer:
Heel mooi verhaal Frits , en je hebt genoten
gr richard
gr richard
Groetjes Richard
1: Het is nooit zo donker of het wordt wel weer licht, of het wordt nog donkerder.
2: Wacht niet met genieten tot later .... Want als later eerder komt .
Ben je te laat .
1: Het is nooit zo donker of het wordt wel weer licht, of het wordt nog donkerder.
2: Wacht niet met genieten tot later .... Want als later eerder komt .
Ben je te laat .
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
Is aangepast, ik denk trouwens dat het verbruik van de E500 wat lager is als van de CL500 maar veel zal het niet schelen. En ja, in dat weekend heb ik natuurlijk niet op het verbruik gelet, dan ben je niet goed bezigBaxman schreef:Mooi verhaal, maar ik denk dat je even het verbruik moet aanpassen.
12 l/km!!!!
Frits
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
- Jester
- Berichten: 705
- Lid geworden op: 23 sep 2009 15:33
- Mercedes-Benz: E36
- Specialisatie: Denken in oplossingen
- Locatie: Noord Holland
- Contacteer:
Ik vind het toch sneu voor je hoor... verheug je je op een 350 en krijg je een 500 mee, zo vervelend
Je hebt trouwens wel een mooie omgeving gekozen, zitten een hoop mooie berg wegen e.d.
Je hebt trouwens wel een mooie omgeving gekozen, zitten een hoop mooie berg wegen e.d.
-
- Berichten: 650
- Lid geworden op: 28 mei 2010 20:27
- Mercedes-Benz: (ex) 300 E 1985 - (ex) 260 E 1990- (ex) E 320 2001 thans MB-loos na ruim 25 jaar
- Locatie: SLC
Leuk verhaal man, ik waande me even op een autoblog, degelijk geschreven en nice pica's!
Uit ervaring kan ik melden dat dit soort activiteiten top worden geregeld vanuit Utrecht....
Uit ervaring kan ik melden dat dit soort activiteiten top worden geregeld vanuit Utrecht....
Mooi verslag!
De Ajax voetballer die onlangs bij Wegmisbruikers ofzo in beeld was reed ook in zo'n ding geloof ik?
"Even gassen en je bent weg"
Wat me verbaast zijn de kleine verschillen met je eigen auto: het is het W220 platform tegenover een W204.
De Ajax voetballer die onlangs bij Wegmisbruikers ofzo in beeld was reed ook in zo'n ding geloof ik?
"Even gassen en je bent weg"
Wat me verbaast zijn de kleine verschillen met je eigen auto: het is het W220 platform tegenover een W204.
-
- Berichten: 7357
- Lid geworden op: 22 mar 2006 00:09
- Mercedes-Benz: W124 E60
- Specialisatie: Organiseren, en inmiddels M119
- Locatie: Scheveningen
- Contacteer:
Dat downsizes vind ik toch al niks en 500 is het getal in deze.
Leuk verhaal Frits en goed terechtgekomen
De enige juiste keuze karren met dat ding, zo veel mogelijk.
Leuk verhaal Frits en goed terechtgekomen
De enige juiste keuze karren met dat ding, zo veel mogelijk.
Groeten,
Michel
Team MercedesForum.nl/be
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124 E60 best car ever
Michel
Team MercedesForum.nl/be
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124 E60 best car ever