Meeting Venlo
Zoals de meesten die 13 september bij de meeting in Venlo waren weten dat de EMA niet alleen voor de allereerste W212 E63 AMG in Nederland heeft gezorgd, maar was er ook een Carlsson S204 CK32 CDI. Carlsson meldt zich
Kort voor de meeting waren we benaderd door Carlssons Jochen Planer met de vraag of ze de nieuwe S klasse mochten komen laten zien. Nu zijn wij de beroerdsten niet dus daar hoefde niet lang over worden nagedacht. GRAAG!
Helaas bleek het niet haalbaar om de nieuwe S daarna op tijd bij de IAA in Frankfurt te krijgen, dus kwam de S204.
Aan het eind van de meeting ontspon zich al snel een enthousiast gesprek met Jules Notermans (de importeur voor Nederland van alle Carlsson-producten) en Jochen Planer. Behalve een korte proefrit kregen we ook een uitnodiging om met een kleine selectie het bedrijf Carlsson in Merzig te komen bekijken.
Op bezoek bij Carlsson
Dus hebben er een aantal een (NH) kamer geboekt in Trier (Handig een forumlid die bij de NH-organisatie werkt) en zijn er een paar heel vroeg van huis gegaan om zaterdag 24 oktober, om klokslag 9.00 uur voor het hek te staan.
Gastvrijheid
Er waren maar liefst 5 personen van verschillende afdelingen opgetrommeld om onze vragen te beantwoorden en zelfs hagelnieuwe onderdelen die nog in productie moeten gaan te laten zien. Dat we onze ogen hebben uitgekeken mag duidelijk zijn. Het is ongelofelijk hoe vrij we binnen de muren van Carlsson waren, we mochten álles zien, aanraken en proberen.
Locatie
Het Carlssons hoofdkantoor is in Merzig, een uurtje onder Trier. Ten eerste is het pand waar de firma in gevestigd is, echt prachtig. Een oude paardenfokkerij waarin nog steeds wordt geprobeerd om het meeste uit de paarden te halen. Veel zaken herinneren nog aan de vroegere bestemming van het pand en de relatie met het Carlssonlogo is ook snel gelegd.
Het hoofdgebouw bevat in de voormalige stallen de werkplaats met onder andere een aantal bruggen. Daarboven en naast zitten verscheidene personeelsruimten en kantoren. De bijgebouwen worden voor andere doeleinden gebruikt als huisvesting voor twee medewerkers en studenten die een opleiding bij Carlsson volgen.
Bezienswaardigheden
Persoonlijk was ik nog nooit zo dichtbij een SLR dat ik hem kon aanraken, maar in de werkplaats stond er een klaar om wat cosmetische chirurgie te ondergaan ter waarde van een fiks gemotoriseerde E-klasse + nog wat opties. Op een andere brug stond de Carlsson S204 CK32 CDI die bij ons op bezoek was geweest nu op prachtige titaniumgrijze winterwielen te wachten op de, niet af fabriek leverbare Distronic. Het MBenzNL virus waart ook in Merzig rond!
Helaas waren veel andere bezienswaardigheden zoals de W221 Blanchimont met Aigner leder en een heel aantal klantenvoertuigen net die week afgehaald. Wel kregen we het proces van de ontwikkeling van nieuwe carrosseriedelen uitgelegd. Kleimodellen die eerst in schaal 1 : 4 in de windtunnel worden getest en vervolgens op ware grootte aan een auto worden gemonteerd en geperfectioneerd.
Inside informatie
Een ander hoogtepunt waren de nieuwe velgen die voor onder andere de nieuwe SLS AMG worden ontwikkeld. Foto’s publiceren mochten we niet, maar de combinatie van gepolijst en geborsteld aluminium ziet er prachtig uit. Carlsson heeft ons uitdrukkelijk verzocht deze foto's nog niet op 'het net' te plaatsen wat we natuurlijk begrijpen.
Omdat er vanuit verschillende klanten verzoeken waren gedaan om ook iets aan auto’s van andere makelij te doen is er (vers van de pers!) een nieuwe firma opgericht om deze activiteieten in onder te brengen. Rennson. Onder deze naam zal begonnen worden met optische tuningdelen (uiteraard ook in de windtunnel op aerodynamische eigenschappen getest) en later misschien ook motor en onderstelaanpassingen. Zo stond er een 911 Turbo, een Hummer en een ander Amerikaans beest, de Chrysler 300C SRT8.
Carlsson tuning voor iedereen
Daarbij moet worden gedacht aan de nu reeds voor vele MB modellen leverbare dagrijlichten en misschien motortuning ala de C-box. Wat deze onderstelaanpassingen voor een auto kunnen doen, mochten we daarna nog ervaren.
CK63 S
Eén van de auto’s die er wel stond was de door Carlsson aangepaste W204 C63 AMG, de zogenaamde CK63 S Door het motormanagement aan te passen levert dit van zichzelf al niet zielige blokje (457 PK standaard C63 AMG) nu 565 PK (!!) en door de onderstelaanpassingen lijkt het alsof er voor de auto uit met tweecomponentenlijm wordt gewerkt. De ene component over het asfalt en de andere component op het standaardrubber gesmeerd.
Carlsson claimt dat hoewel de vering soepeler is dan die van het optionele AMG performance package, de wegligging beter is.
Doordat er geen AMG met performance package was, hebben we dit niet objectief kunnen beoordelen, maar bij een testrit door een Carlsson-medewerker waarbij ik, gelukkig in de gordels, achterin zat en er volkomen onaangekondigd een haakse bocht naar rechts werd gemaakt op een snelheid die je niet voor mogelijk houdt zonder zelfs maar een piep van de banden te laten horen, ben ik vooralsnog overtuigd.
SMART Carlsson
Een andere vingeroefening waar we zelfs even mee mochten rijden was de van binnen en buiten aangepaste Smart. De binnenkant was voorzien van twotone leer zover het oog reikte en aan de buitenzijde was de tridion kooi in bijpassend blauw gespoten en de kunststof delen in matzwarte folie gewrapped. Dit in combinatie met nog wat aerodynamische delen maakten deze Smart in ieder geval tot een blikvanger Pur sang.
De motortuning is nog niet helemaal uitontwikkeld, maar er werden vermogens van rond de 105 PK verwacht. Dit zal in combinatie met het lage eigengewicht voor leuke prestaties kunnen zorgen. Hoe bereikt men bij Carlsson deze hogere vermogens?
In de meeste gevallen wordt de software voertuigspecifiek geoptimaliseerd. Omdat bijna geen blok gelijk de fabriek verlaat, wordt de tuning aan het blok aangepast. Dat betekent dat vooraf geen vaste vermogenswinst kan worden gegarandeerd. De claims over vermogen zijn volgens Carlsson uiterst voorzichtig en hadden ze verschillende blije klanten aan de telefoon gehad die na een bezoekje aan de vermogenstestbank over aanzienlijk meer vermogen bleken te beschikken dan de opgegeven waarden.
Terugreis
Langzaam maar zeker werd het tijd om met onze eigen auto’s de lange reis huiswaarts te ondernemen. Persoonlijk heb ik niet de illusie mij ooit een van de supercreaties van Carlsson te kunnen veroorloven, maar het bezoek en de hartelijke ontvangst maakten de investering in tijd, brandstof en overnachting die de gelukkigen die meewaren hebben gedaan, meer dan de moeite waard.
Chocolade cadeau
Namens het forum is het Carlssonlogo in overheerlijke chocolade aangeboden, dus hopelijk heeft ook Carlsson een mooie herinnering aan ons bezoek. Interesse in Carlsson producten?
Graag willen we jullie verder even wijzen op de EMA-shop:
Zij verkopen ook alle Carlsson Accesoires, denk aan bijvoorbeeld de tuning-kits/powerboxen, oftewel chiptuning, maar dan plug-and-play.
Je kunt het zelfs eerst proberen en dan pas aanschaffen!
Ga rechtstreeks naar de Chiptuning sets in de EMA-Shop
Ga rechtstreeks naar de LED Dagrijverlichting sets in de EMA-Shop