Poll:Wat is de komende 10 jaar de beste vorm van aandrijving

Belangrijke mededelingen over het forum.

Wat is de komende 10 jaar de beste vorm van aandrijving?

Doorontwikkeling benzine- /dieselmotor
100
56%
Hybride
33
19%
Elektrisch
22
12%
Anders (laat het weten als reactie)
22
12%
 
Totaal aantal stemmen: 177

Gebruikersavatar
Lecram
Berichten: 2030
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW i3 2019
Locatie: Barendrecht

Re: Poll:Wat is de komende 10 jaar de beste vorm van aandrij

Berichtdoor Lecram » 08 okt 2019 17:53

Foetske schreef:Och, de geschiedenis herhaalt zich. Tesla heeft 85kWh nodig om 280 kilometer te rijden. Dat is 3,3 km op één kWh
Er zijn elektrische auto's die met 1 kWh ongeveer 4,5 km rijden. Terwijl ze allemaal zeggen dat ze allemaal 6 km halen, wat nog niemand lukt.
Theoretisch, ja. Wat ik nou niet begrijp is, dat iedereen zich bezighoud met een grotere tank (batterij) en een grotere vulpijp (snelladen).

Als het rendement van die auto's, de aandrijflijn wel te verstaan, eens bekeken, dan hoeven we geen grotere batterijen: er is simpel een auto te bouwen die 8 kilometer op 1 kWh rijd, (10 km kan ook al), in de praktijk! Maar, elektriciteit kost zo weinig, dus het verbruik is niet belangrijk. Mechanisch schakelen, versnellingsbak ! De motor heeft een rendement van 95%. Ja, op 90% belasting en tussen 2400 en 2900 rpm. Ter vergelijk: op tot 1000 rpm (dat is tot ca. 60 km/h !!) is het rendement nooit hoger dan 80%, bij volle last, acceleratie dus, zelfs soms 40%. Nu weet je waarom er watergekoelde motoren, regelaars etc. nodig zijn. Het slechte rendement moet weggekoeld worden.

De geschiedenis herhaalt zich: toch weer die grote amerikanen die veel te veel zuipen.


Mijn BMW i3 haalt met gemak 7-8 km/kWh. Dus waar jij je informatie vandaan haalt dat 6 km door niemand wordt gehaald is mij een raadsel.

Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 6238
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

Re: Poll:Wat is de komende 10 jaar de beste vorm van aandrijving

Berichtdoor Marco » 09 okt 2019 07:23

De vraag wat de beste aandrijfvorm is voor de komende 10 jaar is totaal niet relevant.
Men heeft nog nooit "het beste" uit iets gekozen, men gaat voor wat het meest gepromoot wordt (een soort Betamax vs VHS) al dan of niet met de nodige subsidies...
M.a.w. de "beste" aandrijfvorm zal die zijn die het minst kost voor de eindgebruiker, zelfs al zou dat de meest milieu onvriendelijke oplossing zijn... tot er weer een nieuw beleid komt, en dan wordt het weer anders.

Het magische woord is "bijtelling" niks meer maar vooral minder...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z

Foetske
Berichten: 603
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-GE280 met OM613,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,3x E320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964' (diesel!l). 3xVito(639, 109+111+447-119Alrad).2xW211-E500(sedan+combi)
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

Re: Poll:Wat is de komende 10 jaar de beste vorm van aandrij

Berichtdoor Foetske » 14 okt 2019 17:50

Lecram schreef:
Foetske schreef:Och, de geschiedenis herhaalt zich. Tesla heeft 85kWh nodig om 280 kilometer te rijden. Dat is 3,3 km op één kWh
Er zijn elektrische auto's die met 1 kWh ongeveer 4,5 km rijden. Terwijl ze allemaal zeggen dat ze allemaal 6 km halen, wat nog niemand lukt.
Theoretisch, ja. Wat ik nou niet begrijp is, dat iedereen zich bezighoud met een grotere tank (batterij) en een grotere vulpijp (snelladen).

Als het rendement van die auto's, de aandrijflijn wel te verstaan, eens bekeken, dan hoeven we geen grotere batterijen: er is simpel een auto te bouwen die 8 kilometer op 1 kWh rijd, (10 km kan ook al), in de praktijk! Maar, elektriciteit kost zo weinig, dus het verbruik is niet belangrijk. Mechanisch schakelen, versnellingsbak ! De motor heeft een rendement van 95%. Ja, op 90% belasting en tussen 2400 en 2900 rpm. Ter vergelijk: op tot 1000 rpm (dat is tot ca. 60 km/h !!) is het rendement nooit hoger dan 80%, bij volle last, acceleratie dus, zelfs soms 40%. Nu weet je waarom er watergekoelde motoren, regelaars etc. nodig zijn. Het slechte rendement moet weggekoeld worden.

De geschiedenis herhaalt zich: toch weer die grote amerikanen die veel te veel zuipen.


Mijn BMW i3 haalt met gemak 7-8 km/kWh. Dus waar jij je informatie vandaan haalt dat 6 km door niemand wordt gehaald is mij een raadsel.


Was in 2016 dat ik dat schreef, vandaar jouw raadsel. En 8 km op 1 kWh, wij halen ondertussen 11-15 km. Met aanhangwagen van 1400 kg.
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed

Gebruikersavatar
Lecram
Berichten: 2030
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW i3 2019
Locatie: Barendrecht

Re: Poll:Wat is de komende 10 jaar de beste vorm van aandrij

Berichtdoor Lecram » 14 okt 2019 21:29

Foetske schreef:
Lecram schreef:
Foetske schreef:Och, de geschiedenis herhaalt zich. Tesla heeft 85kWh nodig om 280 kilometer te rijden. Dat is 3,3 km op één kWh
Er zijn elektrische auto's die met 1 kWh ongeveer 4,5 km rijden. Terwijl ze allemaal zeggen dat ze allemaal 6 km halen, wat nog niemand lukt.
Theoretisch, ja. Wat ik nou niet begrijp is, dat iedereen zich bezighoud met een grotere tank (batterij) en een grotere vulpijp (snelladen).

Als het rendement van die auto's, de aandrijflijn wel te verstaan, eens bekeken, dan hoeven we geen grotere batterijen: er is simpel een auto te bouwen die 8 kilometer op 1 kWh rijd, (10 km kan ook al), in de praktijk! Maar, elektriciteit kost zo weinig, dus het verbruik is niet belangrijk. Mechanisch schakelen, versnellingsbak ! De motor heeft een rendement van 95%. Ja, op 90% belasting en tussen 2400 en 2900 rpm. Ter vergelijk: op tot 1000 rpm (dat is tot ca. 60 km/h !!) is het rendement nooit hoger dan 80%, bij volle last, acceleratie dus, zelfs soms 40%. Nu weet je waarom er watergekoelde motoren, regelaars etc. nodig zijn. Het slechte rendement moet weggekoeld worden.

De geschiedenis herhaalt zich: toch weer die grote amerikanen die veel te veel zuipen.


Mijn BMW i3 haalt met gemak 7-8 km/kWh. Dus waar jij je informatie vandaan haalt dat 6 km door niemand wordt gehaald is mij een raadsel.


Was in 2016 dat ik dat schreef, vandaar jouw raadsel. En 8 km op 1 kWh, wij halen ondertussen 11-15 km. Met aanhangwagen van 1400 kg.


In 2016 lukte dat ook al ;)