C208 CLK200 SAM module probleem?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Clk200sport
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2020 10:29
Mercedes-Benz: W208

26 jan 2020 11:24

Beste forumleden,

Ik heb me nog niet formeel voorgesteld maar zit met een dringend probleem betreffende mijn Mercedes Clk200 sport van 1999. Eind november 2019 is deze niet door de keuring geraakt vanwege een gaatje in het subframe. De monteur waar deze staat drukte me op het hart om niet met deze auto door te gaan aangezien de achterkant van de dorpels en wielranden voor en achter ook al op doorrotten staan. Echter gezien de geschiedenis die ik heb met deze auto zijn we toch overeengekomen om het te repareren. Duurde allemaal wat lang maar uiteindelijk wanneer er een tijd voor gezet was kwam het volgende probleem; zodra de motor gestart word gaat het toerental dansen en is er niet mee te rijden. Geeft ook storing op de BAS (?) en het ASR systeem. De monteur dacht in eerste instantie dat de luchtmassameter defect was maar na nameten bleek deze in orde.

Nu is de hoofdverdachte de SAM module, de eerste storingen kreeg ik ongeveer in mei 2019. Terwijl de auto gewoon stil stond begon de radiateurfan ineens volle bak te blazen (zonder dat er een sleutel oid in zat :S ) Vreemd maar aangezien ik geen snelweg of file rijd gewoon die stekker van de fan uit getrokken en er zo mee verder gereden. In oktober net voor de apk afkeur ging ik boodschappen doen en ging het koelvloeistoflampje branden terwijl er genoeg kvs in zit. Auto stil gezet en kreeg een flikkerend dashboard en alle waarschuwingslampjes denkbaar gingen knipperen. Na een paar keer contact aan en uit was het weer weg.
De dag erna weer iets vreemds; sleutel in het contact, sleutel 1 slag draaien en de auto start zichzelf zonder de sleutel in de startpositie te zetten :? Nu heb ik al wat rondgezocht op diverse fora en op een Amerikaans forum kwam ik een user tegen die deze storing in exact dezelfde volgorde kreeg; fan blijft blazen > kvs lampje > storing dashboard.

Het is een redelijk lang verhaal geworden maar ik overweeg nu dus om gewoon een SAm module te bestellen en zelf proberen deze te vervangen of iemand zoeken die deze wil monteren. Is dit een klus die zelf uit te voeren is? Ben niet onhandig maar auto electronica heb ik zelf geen kaas van gegeten. Iemand die in Zeeuws Vlaanderen een storingsmonteur weet mag het me ook laten weten. De huidige monteur die ik nu heb heeft namelijk geen tijd. Wat hij me vertelde is mocht het voor hem financieel interessant zijn dat hij 4 dagen lang alle afspraken die hij heeft door zou moeten strepen en enkel maar aan m'n Clk zou moeten werken om de storing te vinden. Met een prijskaartje tot €1000, dat is voor mij niet te betalen :(
Clk200sport
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2020 10:29
Mercedes-Benz: W208

26 jan 2020 17:34

Niemand? Deze Clk was de laatste auto van m'n grootvader voor hij stierf en 13 jaar na zijn overlijden per toeval weer tegen gekomen en gekocht. Normaal gesproken was hij voor de verkoop geweest maar gezien de huidige toestand van de auto zal het waarschijnlijk de sloop worden.
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1986
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

26 jan 2020 19:53

Die SAM vervangen zal best zelf te doen zijn. Alleen moet je 'm ook nog coderen als je het netjes wilt doen. De opties die je auto heeft moeten in de SAM gecodeerd worden als het netjes wilt doen. Maar de basisfuncties zouden moeten werken volgens mij. Dus als jouw probleem in die SAM zit zou je 'm gewoon kunnen vervangen. Wat je daarna nog moet coderen zijn dingen als wat voor airco er in zit (climate control of niet) en zo nog wat zaken die me nou even niet te binnen willen schieten.

Hier vindt je wat meer info: https://drive.google.com/open?id=1U1Wv6 ... gVIOEXYDtY
c1k320
Berichten: 1046
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

26 jan 2020 20:07

Hoi, heb er nog eentje liggen maar komt uit een CLK320, mss kan je uitzoeken of je daar wat aan hebt; zo ja, dan kan ik hem opsturen zodat je kan kijken of het verschil maakt. Misschien even het onderdeelnummer opzoeken en hier delen zodat je meer kans hebt?
Succes!
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
Gebruikersavatar
Chef-Benz
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2011 22:06
Mercedes-Benz: S204 C200CDI en W245 B200 turbo
Specialisatie: Het menselijk brein
Locatie: Noord Brabant

26 jan 2020 22:44

Klinkt als een vocht-met-electronica-probleem. Los van de SAM (die ik ook verdenk); Heb je ergens een lekkage?
Clk200sport
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2020 10:29
Mercedes-Benz: W208

27 jan 2020 17:40

Even een update; deze middag naar het bedrijventerrein waar de merc staat. Motorkap open en het kapje van het zekeringskapje verwijderd, hier begon het al; papiertje met het zekeringsschema voelde nat aanm :sst: ! Begonnen met kapjes los te maken en een willekeurig relais bovenop de Sam eruit getrokken en deze was mooi groen. SAM uitgebouwd en aan 2 stekkers zat corrosie ( een paarse en een witte)

C1k320 hartstikke bedankt voor het aanbod maar zodra ik alle corrosie zag heb ik gelijk een Sam module bij mercedespartsonline besteld. Deze komt morgen binnen. Zal mij benieuwen of hij het hierna weer gaat doen en of de gecorrodeerde stekkers nog voor problemen gaan zorgen.

Over lekkage gesproken ik zag wel wat water onderin de ruimte waar de Sam in behuisd zit dus waarschijnlijk zit die afwatering verstopt. Nu zag ik ook wat lijkt op kalkaanslag rond het gat waar de kabeltjes van de ruitensproeier uit komen. Maar hoe het via daar zou kunnen lekken vraag ik me af. Zon ruitsproeier is normaal gesproken toch 1 richtingsverkeer :owja:
Plaats reactie