Automaat koude motor 7g tronic

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Panter38
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 sep 2018 21:27
Mercedes-Benz: W204 1.8 CGI 7G

24 dec 2019 11:17

Sebas89 schreef: 23 dec 2019 12:12 Nou de bak is gespoeld en gereinigd, nieuwe olie en filter erin. Alle euvels zijn verholpen zelfs de wachttijd als ik hem in de D of R zet. Smorgens wegrijden? Geen schok meer of te laat doorschakelen. :-)
Juich maar niet te vroeg zou ik zeggen. Als het koud slecht schakelen probleem hiermee verholpen is dan vind ik dat wel heel erg bijzonder. ;)
Als ik 's ochtends de motor 4 á 5 minuten laat draaien voor het wegrijden heb ik ook geen problemen meer. Ook als hij 10-15 seconden op de R staat en dan in zijn D en wegrijden gaat ook heel soepel....
Sebas89
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 mar 2019 01:53
Mercedes-Benz: W212 2009 350 cdi coupe
Locatie: Roermond

07 jan 2020 01:17

En toch merk ik echt verschil, ook omdat de olie dikker is denk ik..
Liever een oude mercedes dan een nieuwe auto. :lol:
C350e
Berichten: 231
Lid geworden op: 28 mar 2015 13:29
Mercedes-Benz: Beide niet meer in bezit: W205 C350e (2015) en een R230 SL350 (2005)

07 jan 2020 17:53

Ik lees met interesse mee. Mijn 7G, gekoppeld aan een hybride systeem (c350e) schakelt altijd prima en netjes naar hogere versnellingen, en zeker bij koude motor. Het terugschakelen is echter een drama, met name van 3 naar 2. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het terugwinnen van energie door afremmen op de e-motor. Nu, na 4 software upgrades is het iets beter geworden. In "Sport+" schakelt de bak behoorlijk ruig terug maar die rij-modus gebruik ik vrijwel nooit. Verder vind ik dat de 7G veel te laat terugschakelt bij afremmen, soms valt de motor zelfs even uit omdat deze in "onder"-toeren komt. Of de bak probeert de motor met 1000 toeren een helling op te laten rijden. Ik "flipper" dus behoorlijk vaak om de motor tegen deze martelingen te beschermen....
Frank207be
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 nov 2019 18:58

07 jan 2020 19:14

Hier exact hetzelfde fenomeen met een 2011 E350CDI 4Matic met 256000km op de teller. (Zeer) koud rijden is ver van aangenaam en het comfort van deze wagen volledig onwaardig.

Is de 9G-tronic in de huidige modellen in hetzelfde bedje ziek of is koud rijden met deze automaat veel aangenamer?
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

07 jan 2020 19:20

En dat hoort toch echt niet, ik heb nu mijn derde MB met 7g tronic en ik heb dat nooit zo gehad. Als de bak echt koud is mag je iets meer voelen maar niet meer dan dat.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Panter38
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 sep 2018 21:27
Mercedes-Benz: W204 1.8 CGI 7G

11 jan 2020 10:44

Koud rijden is hier ook niet erg goed, na 20 minuten gaat het vlekkeloos. De klachten kunnen ook niet opgelost worden want men herkent niets, uitlezen gaat goed geen fouten.
Frank207be
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 nov 2019 18:58

11 jan 2020 11:57

Frits schreef: 07 jan 2020 19:20 En dat hoort toch echt niet, ik heb nu mijn derde MB met 7g tronic en ik heb dat nooit zo gehad. Als de bak echt koud is mag je iets meer voelen maar niet meer dan dat.
Bij mijn wagen is het zeer uitgesproken de eerste 5 km na een start rond het vriespunt. De hogere kilometerstand zal hier ongetwijfeld ook toe bijdragen.

Mijn idee is dat de jacht naar het laatste grammetje CO2 door de constructeurs de lange levensduur van een recentere auto absoluut niet ten goede komt. De nieuwste diesels geven nu blijkbaar prima waarden voor uitstoot van roet en NOx maar hoe doet diezelfde wagen het na 200000km met vervuilde injectoren, EGR en inlaatkanalen, turbo slijtage en half verstopte DPF?
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

11 jan 2020 12:56

Denk dat het misschien ook komt door de vorige eigenaren die het verversen van de bakolie niet gedaan hebben omdat de auto toch ingeruild zou gaan worden. Bak spoelen en bakolie verversen en adaptie waardes resetten zou kunnen helpen. Oudere olie wordt ook wat stroperiger meestal.

Moderne techniek is verfijnd maar kwetsbaar. Ik doe altijd goed warm rijden, auto niet voor korte stukjes gebruiken, af en toe ook eens even gas geven, op tijd olie verversen (liever te vroeg), juiste MB olie en filter, goede brandstof tanken. Of dat helpt? Geen idee, ik laat het weten.......
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Frank207be
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 nov 2019 18:58

11 jan 2020 16:29

Frits schreef: 11 jan 2020 12:56 Denk dat het misschien ook komt door de vorige eigenaren die het verversen van de bakolie niet gedaan hebben omdat de auto toch ingeruild zou gaan worden. Bak spoelen en bakolie verversen en adaptie waardes resetten zou kunnen helpen. Oudere olie wordt ook wat stroperiger meestal.

Moderne techniek is verfijnd maar kwetsbaar. Ik doe altijd goed warm rijden, auto niet voor korte stukjes gebruiken, af en toe ook eens even gas geven, op tijd olie verversen (liever te vroeg), juiste MB olie en filter, goede brandstof tanken. Of dat helpt? Geen idee, ik laat het weten.......
Of niet volledig ververst? De bak bevat dacht ik 5 liter en de koppelomvormer 4 liter. De mijne is door de vorige eigenaar 1x ververst en ik heb 'm 2x laten doen. Bij de eerste beurt werd enkel de bakolie & filters ververst. De laatste beurt was bij Dennis en die liet zoals het hoort ook de koppelomvormer leeg via de aftapplug.

Ik ben ook ook voorstander van goed onderhoud, rustig rijden bij koude motor en diesel hoofdzakelijk gebruiken voor langere trajecten. Ik rijd de regeneratie van het DPF ook volledig uit (hoorbaar gegrom in de uitlaat en toerental tussen 1500-2000rpm) tenzij die net start als ik bijna thuis ben.

Nog een klein half jaar en dan stap ik over op een S213 op benzine :P
Panter38
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 sep 2018 21:27
Mercedes-Benz: W204 1.8 CGI 7G

14 jan 2020 10:16

Neem aan dat een gespecialiseerd bedrijf (bijv. ATR) wel weet dat ze de 7-G Tronic Plus volledig moeten aftappen zodat er geen oude olie meer in blijft.
Gebruikersavatar
Radegast
Berichten: 258
Lid geworden op: 24 mei 2014 17:46
Mercedes-Benz: W246 2014 (ex W201, W202, W210, C209)
Locatie: Ouder-Amstel

14 jan 2020 11:11

Panter38 schreef: 14 jan 2020 10:16 Neem aan dat een gespecialiseerd bedrijf (bijv. ATR) wel weet dat ze de 7-G Tronic Plus volledig moeten aftappen zodat er geen oude olie meer in blijft.
+1
Gebruikersavatar
Radegast
Berichten: 258
Lid geworden op: 24 mei 2014 17:46
Mercedes-Benz: W246 2014 (ex W201, W202, W210, C209)
Locatie: Ouder-Amstel

14 jan 2020 11:15

Banne schreef: 05 dec 2019 00:59 Welkom in de wereld van de 7G... wat een waardeloze rotzooi is dat toch. Koude bak = waardeloos schakelen, warme bak = iets minder waardeloos schakelen
Kan ik beamen. W246 uit 2014 met nu ca. 52K op de klok.
Heb er ook een topic over gestart. Herfst vorig jaar bij de dealer een software update
voor bak en motor opgezet. Is niet weg. Schakelt slecht bij (vooral) koude motor. Schokt bij
wegrijden, heeft tijd nodig nà in "R" gezet om echt achteruit te gaan.....
Vind deze bak ook drie keer helemaal niets....
Over een week afspraak bij de dealer. Ben benieuwd.
Panter38
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 sep 2018 21:27
Mercedes-Benz: W204 1.8 CGI 7G

14 jan 2020 12:00

Radegast schreef: 14 jan 2020 11:15
Banne schreef: 05 dec 2019 00:59 Welkom in de wereld van de 7G... wat een waardeloze rotzooi is dat toch. Koude bak = waardeloos schakelen, warme bak = iets minder waardeloos schakelen
Kan ik beamen. W246 uit 2014 met nu ca. 52K op de klok.
Heb er ook een topic over gestart. Herfst vorig jaar bij de dealer een software update
voor bak en motor opgezet. Is niet weg. Schakelt slecht bij (vooral) koude motor. Schokt bij
wegrijden, heeft tijd nodig nà in "R" gezet om echt achteruit te gaan.....
Vind deze bak ook drie keer helemaal niets....
Over een week afspraak bij de dealer. Ben benieuwd.
Kan ik ook in meegaan, zéér slecht dit voor een merk als Mercedes. Ook laten updaten (bak en motor) maar lijkt juist iets slechter te zijn geworden....
w204estate
Berichten: 608
Lid geworden op: 21 nov 2017 09:37
Mercedes-Benz: S204 320 cdi amg

14 jan 2020 12:08

Heb zelf een 7g bak zomers totaal geen problemen in de koudere maanden de eerst paar km schakeld het van 2 naar 3 een beetje rouw maar na een aantal km wanneer de olie iets dunner is geworden door de temparatuur schakeld het perfect. Ik vind het wel een fijne bak en nog nooit problemen gehad! ff afkloppen ben er dus tevreden mee
Gebruikersavatar
IvoB
Berichten: 256
Lid geworden op: 21 jun 2014 20:56
Mercedes-Benz: s204 c250cdi w211 e200cdi w220 S500 w204 c200cdi
Locatie: Goudswaard

14 jan 2020 12:19

Die van mij gaat morgen naar ATR voor preventief onderhoud verder niet veel problemen met de bak wel stug schakelen na koude start. En soms vrij hard naar de eerste versnelling schakelen na koude start. Wel valt op dat de automaat heel snel op wil schakelen om zo laag mogelijk in toeren te blijven.
Plaats reactie