W211 problemen met ruitenwissers + sproeiers

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Dibs Razell
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2019 16:53
Mercedes-Benz: E350 S211 4MATIC

03 nov 2019 17:40

Hey allemaal!

Ik heb met de W211 het probleem dat de complete wisser installatie (dus wissers zelf + sproeiers) niet correct werken.

Het probleem is als volgt:
Ongeacht welke stand ik kies, de ruitenwissers gaan niet aan. Ook sproeien dmv helemaal indrukken van de schakelaar krijgt geen gehoor van de wagen. Zo heel nu en dan (laatste paar dagen niet meer) springen de wissers spontaan tot leven, maar wanneer ik dan de wagen ergens afzet en weer start weigeren ze weer dienst tot een schijnbaar willekeurig moment. De motor werkt wel goed want als ik met contact af de wisser armen een slag laat maken door ze te duwen trekt de motor ze weer netjes naar beneden, en wanneer ze tot leven komen werkt alles gewoon goed. De regensensor werkt ook goed, want als de wissers het doen, reageren deze netjes op regen en dergelijke.

Ik had al gelezen en vernomen dat er vaak problemen zijn met de combinatie schakelaars, dus heb ik hier een vervanging voor gehaald. Ik maakte me al enigszins zorgen toen ik de oude verwijderde, omdat ik geen kapotte draadjes kon vinden en nadat ik alles weer in elkaar gezet had met de nieuwe schakelaar werd dit bevestigd. Geen soelaas en nog steeds geen werkende ruitenwissers.

Ik heb de zekering gecontroleerd (ook al leek het me sterk dat dit een probleem was) en die was in orde. Ik heb momenteel de regen/lichtsensor ontkoppeld zodat die de boel ook niet in de weg kan zitten.

Ik heb het forum al redelijk doorzocht maar er is 1 persoon geweest die hetzelfde probleem gehad lijkt te hebben (viewtopic.php?f=46&t=93338), maar die heeft nooit gereageerd na z'n 1e post.

Iemand een idee waar kan ik nog meer naar kijken?

Mvg,
Dibs.
E320 S211 2003
Dibs Razell
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2019 16:53
Mercedes-Benz: E350 S211 4MATIC

04 nov 2019 15:09

Update: Vanochtend tijdens de miezer (check nu voor elke rit het weer :D beetje regen is prima, maar hoosbuien laat ik hem voor staan) 45 min gereden zonder wissers. In de middag even naar de AH gereden, 10 min, niets. MAAR! Bij het terugrijden van de AH moet ik even kortstondig remmen en plots schieten de wissers aan! Wel op de "II" stand, dus continue wissen terwijl de schakelaar op I stond. Gelijk even wat dingen geprobeerd en de volgende conclusies kunnen trekken:

Wissers reageren totaal niet op de schakelaar. Of ik hem nu op 0, I, II of III zette, hij bleef in de II stand wissen (dus continue zonder pauze). Dit zou te maken kunnen hebben met het feit dat ik de regensensor vanochtend weer aangesloten maar nog niet "afgesteld" heb. Sproeien werkte wel correct, iets wat voorheen dus niet werkte. Zal straks als ik naar huis ga weer even kijken wat er wel/niet werkt maar verwacht dat het gewoon niet meer werkt.

Ik ben toch bang dat er ergens in de kabelboom iets niet goed zit wat kortsluiting maakt bij het doorgeven van het signaal. En als ik dan rem, dat het toch even zodanig contact maakt door het verplaatsen dat het signaal voor de wissers door komt. Daarna wordt de boel waarschijnlijk weer onderbroken maar blijven de wissers aan staan omdat ze ook nooit een "ga weer uit" commando krijgen van de wagen.

Misschien nog wat tests doen met remmen terwijl de schakelaar aan staat om te kijken of hij dan plots reageert. Ik dacht gelezen te hebben dat ik dit probleem ook niet kan troubleshooten met de motorkap open, omdat de auto dan de wissers tegenhoudt, kan dat kloppen? Als dat zo is, zou dat misschien ook nog een oorzaak kunnen zijn..
E320 S211 2003
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

04 nov 2019 16:49

Dibs Razell schreef:Dit zou te maken kunnen hebben met het feit dat ik de regensensor vanochtend weer aangesloten maar nog niet "afgesteld" heb
:roll: wat is daar aan "af te stellen" dan?
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Dibs Razell
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2019 16:53
Mercedes-Benz: E350 S211 4MATIC

04 nov 2019 17:14

Marco schreef:
Dibs Razell schreef:Dit zou te maken kunnen hebben met het feit dat ik de regensensor vanochtend weer aangesloten maar nog niet "afgesteld" heb
:roll: wat is daar aan "af te stellen" dan?
Ik dacht dat daar nog wat aan te "resetten" was als hij ontkoppeld geweest is. Dmv tests te draaien en er wat water overheen te mikken etc. Kan zijn dat ik het mis heb gehad. Zelfde idee als de ramen die ingeleerd moeten worden als de stroom eraf geweest is.
E320 S211 2003
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

04 nov 2019 18:51

Ik zou de auto toch maar een keer laten uitlezen of door een expert laten nakijken. In dit jaargetijde kost het soms al moeite genoeg om fietsers zonder verlichting niet van het zadel te rijden als je auto wel 100% functioneert :S

Is de nieuwe kombi-schakelaar een nieuw origineel exemplaar of een gebruikte?
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Dibs Razell
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2019 16:53
Mercedes-Benz: E350 S211 4MATIC

04 nov 2019 20:06

mr. Michel schreef:Ik zou de auto toch maar een keer laten uitlezen of door een expert laten nakijken. In dit jaargetijde kost het soms al moeite genoeg om fietsers zonder verlichting niet van het zadel te rijden als je auto wel 100% functioneert :S

Is de nieuwe kombi-schakelaar een nieuw origineel exemplaar of een gebruikte?
Een gebruikte, het zou natuurlijk kunnen dat ik een dud gekocht heb, maar dat zou wel extreem toevallig zijn, en ook niet verklaren waarom de wissers soms aanspringen terwijl ik er niet aan zit.
E320 S211 2003
Dibs Razell
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2019 16:53
Mercedes-Benz: E350 S211 4MATIC

06 nov 2019 10:51

Update: Ben naar de specialist geweest.

Naar verwachting een waslijst van foutmeldingen die opgeslagen stonden, deze laten wissen en opnieuw uitgelezen. Toen kwam mbt de ruitenwissers het volgende terug:

Code: Selecteer alles

SAM bestuurder - Signaalopname- en aansturingsmodule bestuurder
MB-nummer: 2115453901
HW-versie: 34.2002
SW-versie: 15.2003

9050 - Communicatie met onderdeel M6/1 (wissermotor) is onderbroken.
De monteur gaf aan dat het ook nog zou kunnen dat er in de wissermotor zelf iets niet in orde is waardoor deze storing naar boven komt.

Dit was redelijk naar verwachting, en doet mij ook denken dat er met de schakelaar niets mis is. Ik ga dus wanneer ik tijd heb en het weer het toestaat de boel demonteren en de bekabeling van de motor checken, hopen dat daar iets zit, anders moet ik toch maar een nieuwe wissermotor gaan regelen.
E320 S211 2003
rolfridders
Berichten: 166
Lid geworden op: 18 nov 2015 20:54
Mercedes-Benz: ml163

06 nov 2019 10:58

Als je hem met een star diagnose uit laat lezen kunnen ze de juiste diagnose stellen ,en kunnen ze een functie controle op je schakelaar en moter doen.
Diagnose stellen is iets anders dan alleen uitlezen en iets gokken.
Dibs Razell
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2019 16:53
Mercedes-Benz: E350 S211 4MATIC

06 nov 2019 11:20

rolfridders schreef:Als je hem met een star diagnose uit laat lezen kunnen ze de juiste diagnose stellen ,en kunnen ze een functie controle op je schakelaar en moter doen.
Diagnose stellen is iets anders dan alleen uitlezen en iets gokken.
Bedankt voor de tip, jammer dat ik er nu al geweest ben maar als ik aan de bekabeling niets kan vinden zal ik daar eens naar vragen.
E320 S211 2003
Dibs Razell
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2019 16:53
Mercedes-Benz: E350 S211 4MATIC

10 nov 2019 02:54

Update: bleek de SAM module onder de motorkap te zijn. Niet zeker hoe of wat, maar waarschijnlijk is er wat vocht bij gekomen waardoor de boel niet lekker meer werkte. Zit nu een nieuwe module in en alles werkt weer zoals het hoort. Topic kan op slot :)
E320 S211 2003
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8346
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

10 nov 2019 08:05

Denk niet dat je al klaar bent ... ik zou wel willen weten waar dat vocht vandaan komt .

En komt bij mij de befaamde waterafvoer naar boven
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

10 nov 2019 08:57

Die daar links tegen het schutbord aanzit?
Dat is een duur grapje geweest dan...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Dibs Razell
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2019 16:53
Mercedes-Benz: E350 S211 4MATIC

11 nov 2019 11:22

Marco schreef:Die daar links tegen het schutbord aanzit?
Dat is een duur grapje geweest dan...
Bestuurderskant idd, viel best mee. Werkende module voor 100eu bij de sloop gehaald. Niet de minste manier om je ruitenwissers te repareren maar goed :lol: het werkt dus ik ben blij en kan weer veilig over straat. Hopen dat deze het lang uit houdt.
ElGriffo schreef:Denk niet dat je al klaar bent ... ik zou wel willen weten waar dat vocht vandaan komt .

En komt bij mij de befaamde waterafvoer naar boven
Als ik zou moeten gokken, via de kabels er naar toe gelopen, maar dat is een grote gok. Ik ga kijken of ik daar nog iets tegen kan doen maar ben bang van niet, misschien kan ik het rubbertje waar de kabels door naar binnen komen bij de SAM module opvullen met een lijmpistool om het helemaal waterdicht te krijgen. Worst case moet ik dan de kabel van SAM naar wissermotor + rubbertje waar ze doorheen lopen vervangen mocht die ooit corroderen/kapot gaan. Dat is gewoon een kabel met 2 stekkers en het rubbertje kan je er uit schuiven naar boven toe. Ik heb de waterafvoer niet heel goed geïnspecteerd toen ik de cover los had, maar volgens mij zit die niet verstopt. Ik zag iig nergens water staan toen ik de cover verwijderde.
E320 S211 2003
Gebruikersavatar
Mooster
Berichten: 1227
Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
Specialisatie: Delegeren
Locatie: Amersfoort

11 nov 2019 22:00

Als t zit, maak t af met kit.
Alles went

ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
Plaats reactie