Extra koeling bij rijden met caravan

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

12 okt 2019 16:29

Bebop62 schreef:Mijn C200 (benzine) is van 2008, staat mij hetzelfde te wachten?, of gewoon eerst gaan rijden met de caravan en als er geen problemen zijn, het gewoon zo laten.
Ik heb zoiets ook al eens met een V70 diesel gehad, de automaat zorgde dat de motortemperatuur flink opliep. Alternatief was om wat hoger in toeren te rijden door zelf te schakelen ipv door de automaat.
Hangt natuurlijk ook af van het gewicht van de caravan en waar je naartoe gaat, de Noord Oost polder is iets anders
dan de Ardennen en Alpen over trekken bij 30-35 graden....
Het met de hand schakelen van de automaat is sowieso aan te raden als je richting maximaal trekgewicht gaat
om te zorgen dat de auto qua toeren in de buurt van z’n maximum koppel blijft en niet smoort in de overdrive.......
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Bebop62
Berichten: 182
Lid geworden op: 01 nov 2018 19:57
Mercedes-Benz: W211 E200 CDI

12 okt 2019 16:56

Caravan weegt leeg al behoorlijk en met 2 fietsen op de dissel gaat het al gauw richting 1700 Kg wat dan ook het maximale is.
De bestemming varieert, met de Volvo wel alle uithoeken gehad van zuid Portugal tot voorbij Dubrovnik, maar ik denk niet dat het veel verder gaat worden dan Frankrijk. Ik kijk het wel aan en anders wordt het een aangepaste koeling. Er moet nog een trekhaak onder dus dat kan wellicht in 1 keer.
Mijn (lease) Opel Insignia had afgelopen zomer in ieder geval helemaal nergens last van. Maar dat kan dus bij een Mercedes nog wel eens opspelen.
Gebruikersavatar
snorremans_14
Berichten: 1291
Lid geworden op: 06 jul 2017 19:10
Mercedes-Benz: W 247
Specialisatie: Techniek
Locatie: Zeist

12 okt 2019 19:03

Ik zou het even navragen bij de Mercedes dealer, toen ik mijn B 250 kocht bij een niet Mercedes dealer en er een trekhaak onder wilde hebben werd mij een trekhaak geoffreerd voor € 750, ik vond dit al behoorlijk aan de prijs vergeleken bij automotive zaken daar zijn de prijzen € 250 á € 350

Toen ik bij de Mercedes dealer een prijs opgave van een trekhaak deed bleek dat er bij een B 250 een extra koeling gemonteerd moest worden, trekhaak en extra koeling € 1500, dit was dus ook niet bekend bij de dealer waar ik de B 250 gekocht heb.
MB B-klasse 220 (W247)Launch edition 194 PK, Designo Mountaingrey magno, Aut 7 bak, AMG line, AMG leder pakket, High perf.Led, 19" AMG multi spaak, Pano dak, Night pakket, KeylessGo, elek. verst. memory stoelen. spacers voor 10 mm, achter 15 mm
hbdleij
Donateur
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 apr 2012 17:14
Mercedes-Benz: S204 1.8 CGI 2010

16 okt 2019 14:54

Bij mijn c-180 van jan.2011 is door de officiele mb dealer in groningen een vaste trekhaak gemonteerd bij aanschaf in 2013.
Deze trekhaak is ook gemonteerd zonder aanpassing van de fan, dit bleek achteraf wel nodig te zijn maar de dealer vond dus van niet???
Ik heb dit aangekaart bij de importeur maar die laat het volkomen afweten , wat mij zwaar tegenviel van dit merk ,ik trek een caravan van 1350 kg en heb een handbak en heb nog gelukkig nog geen problemen gehad maar kan er wel voor kiezen om de motor goed in de toeren te houden en nooit de 6 te gebruiken wat natuurlijk bij de automaat moeilijker is.
Gebruikersavatar
snorremans_14
Berichten: 1291
Lid geworden op: 06 jul 2017 19:10
Mercedes-Benz: W 247
Specialisatie: Techniek
Locatie: Zeist

16 okt 2019 14:57

Een automaat heeft ook flippers waarmee je handmatig een versnelling kan kiezen, dus in de 6e versnelling blijven rijden met meer toeren kan dus ook met een automaat.
MB B-klasse 220 (W247)Launch edition 194 PK, Designo Mountaingrey magno, Aut 7 bak, AMG line, AMG leder pakket, High perf.Led, 19" AMG multi spaak, Pano dak, Night pakket, KeylessGo, elek. verst. memory stoelen. spacers voor 10 mm, achter 15 mm
Jekihero
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 sep 2017 11:43
Mercedes-Benz: X253 en W169

16 okt 2019 16:21

Voor de aanpassing word ik door een technicus van dealer geïnformeerd. Ik zal volgende week laten weten wat er aangepast is en waarom. Het schijnt niet alleen de ventilator te zijn. Geen moment heeft de koelvloeistoftemperatuurmeter een blokje meer laten oplichten. Er waren altijd 3 witte blokjes niet helder opgelicht en dat is ook zonder caravan altijd zo. Ik vraag mij zelf dan ook af of koeling wel de oorzaak van de slip is, de dealer is in elk geval overtuigd. Enfin, volgende week dus meer.

@hbdeleij en Cornelis, Daar heb ik specifiek naar gevraagd. Daar was het antwoord van MB gewoon op de automaat laten staan. De bak bepaalt zelf wanneer een tandje lager nodig is. Wel merk ik dat in de Comfort-stand eerder naar 7 wordt geschakeld dan in de sport-stand. De 8 en 9 kun je idd thuis laten. Ik rij met caravan daarom altijd in de sportstand.
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

16 okt 2019 16:42

Ik ga mee met het advies van Cornelis, handmatig schakelen en het toerental niet te laag laten worden in de bergen.
Met de sportstand heb je zeker de beste automaatstand te pakken.

Extra koeling bij extreme omstandigheden is nooit verkeerd. Je kan een oliekoeler met thermostaat om de motorolie te koelen inbouwen voor de radiateur. Als je dat zelf doet, ben je voor een paar honderd euro klaar.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Jekihero
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 sep 2017 11:43
Mercedes-Benz: X253 en W169

16 okt 2019 17:48

SK schreef:
knipperdeknip

Extra koeling bij extreme omstandigheden is nooit verkeerd. Je kan een oliekoeler met thermostaat om de motorolie te koelen inbouwen voor de radiateur. Als je dat zelf doet, ben je voor een paar honderd euro klaar.
Maar de motorolietemperatuur bepaalt toch niet de bakolie ( :lol: ) temperatuur?
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

16 okt 2019 18:26

Daar heb je gelijk in. Jij zoekt primair extra koeling voor de versnellingsbak.

De motor transfereert echter wel warmte naar de versnellingsbak.
Dus is het aardig om i.i.g. te weten wat de motorolietemperatuur is bij zware belasting en omstandigheden.
Een oliekoeler met thermostaat is een mogelijkheid om de koeling te verbeteren. Dat wilde ik je even laten weten, that's all.
Laatst gewijzigd door SK op 16 okt 2019 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Jekihero
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 sep 2017 11:43
Mercedes-Benz: X253 en W169

16 okt 2019 18:28

:goedzo:
Jekihero
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 sep 2017 11:43
Mercedes-Benz: X253 en W169

22 okt 2019 09:48

Net de auto naar de dealer gebracht. De oliekoeler van de bak krijgt een andere plek. Nu hangt hij rechtsonder achter de ventilator en vanmiddag hang hij ervoor dus meer in de wind. Daarnaast wordt de 400W ventilator vervangen door een 600W. Dat zou het verschil moeten gaan maken. Waarom het slippen alleen tussen 3 en 4 voorkomt weten de geleerden niet. Wat er gebeurt als de bak slipt als deze te heet wordt is vermoedelijk dat de dan te lagere viscositeit van de olie er de oorzaak van is dat er niet genoeg kracht kan worden uitgeoefend op de platen ? Dit is wat ik heb begrepen.
We gaan het beleven, pas in maart komt de caravan uit de stalling en krijg ik de kans het verschil te merken. Het schijnt dat deze modificatie meestal wordt weggelaten vanwege de hoge prijs (€ 1.000,= +) en er zijn ook geen klachten over bekend. Al met al begrijp ik de overwegingen maar niet gehinderd door enige technische kennis heb ik er niet zo heel veel vertrouwen in dat dit de oplossing is. We zullen het beleven.

Voor de geïnteresseerden; Het rijden met de C klasse met een caravan is en feestje. Natuurlijk merk je dat er wat achter hangt maar tot 100 km/h rijdt het prima stabiel en ontspannen. Moet gezegd, omdat we erg weinig zware spullen meenemen heb ik altijd 8 zakjes zand van 12,5 kg elk tussen de voorstoelen en de achterbank op de grond zodat de gewichtsverhouding wat gunstiger wordt. De 2.0 L motor is sterk genoeg en meer vermogen is echt niet nodig om lekker mee te kunnen met het verkeer.
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

22 okt 2019 14:28

Mooi dat het is geregeld.
Wel ontzettend veel geld voor slechts een verhuizing van een koeler wat al aanwezig is en een andere ventilator.
De auto zou standaard al op deze manier moeten worden afgeleverd.

Is de bakolie ook voor die prijs ververst?
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Jekihero
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 sep 2017 11:43
Mercedes-Benz: X253 en W169

22 okt 2019 14:51

SK schreef: Is de bakolie ook voor die prijs ververst?
Geen idee, niet naar gevraagd maar ik heb het idee dat het stiller geworden is in de auto :o

Kan ook komen doordat ik als leenauto een Smart meekreeg en vervolgens de rust in mijn eigen auto me weer verraste.

Ik zal er bij gelegenheid nog eens naar vragen.
LUCVR
Berichten: 49
Lid geworden op: 27 dec 2008 16:22
Mercedes-Benz: MERCEDES W212/W213

22 okt 2019 15:08

Ik heb een E200CDI automaat van 2009 (W212) en rij ook met een caravan met een max gewicht van 1600kg.
Ik heb nog nooit problemen gehad met de koeling van de motor, en ik rij geregeld en met soms zwaar beladen caravan en ook de wagen goed geladen. En soms nog naar warme streken, Italie, Frankrijk, Spanje.
De trekhaak heb ik zelf laten installeren en is dus geen originele MB, dus die extra koeling zit er zeker niet in.
Jekihero
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 sep 2017 11:43
Mercedes-Benz: X253 en W169

24 okt 2019 13:49

SK schreef: knipperdeknip

De auto zou standaard al op deze manier moeten worden afgeleverd.

Is de bakolie ook voor die prijs ververst?
1) ja eens.
2) Nee, bakolie is niet ververst.
Plaats reactie