Hallo,
Sinds een jaar heb ik een nieuwe A-klasse. Het is een A200 launch edition (W177), nagenoeg full option.
De auto heeft al vanaf het begin last van iets dat ze blijkbaar 'ruckeln' noemen.. een soort van haperen in het toerenbereik 1700-2000 rpm.
Als ik gewoon gas geef is er niet zoveel aan de hand, maar als ik met een constante snelheid toevallig in dat toerenbereik rijd, is het mateloos irritant.
Bij de dealer heb ik al vanalles te horen gekregen (eerst zou het een product eigenschap zijn gerelateerd aan cilinder uitschakeling, later werd het op de transmissie gegooid, daar zijn ze weer op teruggekomen en nu wacht ik al een maand of 5 op een software update die maar niet wil komen).
De dealer is erg klantvriendelijk, ze doen echt hun best, maar ik ben nog geen centimeter dichter bij een oplossing ook al is de auto al minstens 10 x teruggeweest.
Ik ben in eerste instantie op zoek naar mensen die hetzelfde probleem ervaren, want dan weet ik of dit een probleem is dat hoort bij deze uitvoering van de a klasse. Als ik de enige ben is er gewoon iets mis met mijn specifieke auto.
By the way, ik hoor al een maand of 5 dat er een software update aan zit te komen die het probleem zou verhelpen, maar die komt maar niet en ik twijfel of er bij MB prioriteit aan wordt gegeven.
Alle info is welkom,
Alvast bedankt!
"Ruckeln" van mijn nieuwe A klasse (W177)
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 19 jan 2019 22:48
Begin oktober door de dealer voor dit euvel een software update van zowel motor als versnellingsbak gekregen. Dit scheelt enorm. Ook het ‘zenuwachtige’ van de bak is een heel stuk minder.
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11519
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Mogelijk de omslag van homogene inspuiting naar gelaagde inspuiting.
Dit is met een update te verminderen. De kritische rijder zal dat altijd blijven merken.
Dit is met een update te verminderen. De kritische rijder zal dat altijd blijven merken.
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Mijn A200 DCT heeft het ook.
Ik heb het idee dat dit ontstaan is na een software-update tijden de eerste beurt.
Het manifesteert zich door te schokken (ook aan toerenteller zichtbaar) iets onder of boven de 2000 Toeren/Min, maar alleen bij ZEER lage motorlast.
Mijn dealer heeft opnieuw de motor- en versnellingsbaksoftware geudate.
Sindsdien heb ik het niet meer vernomen, maar het deed zich ook niet altijd voor en alleen onder de omschreven omstandigheden. Dus ik houdt nog een slag om de arm of het hiermee echt verholpen is.
Ik heb ook het gevoel dat het met 'start/stop' uitgeschakeld zich niet voordoet, zou het kunnen dat met het uitschakelen daarvan ook de 2 cilinder-modus wordt gedeactiveerd? Dat zou ook een verklaring kunnen zijn, dat je dan precies op het kantelpunt wel/niet in 2-cilindermodus te rijden.
Ik heb de 'start/stop' vrijwel altijd uitgeschakeld, dus wellicht heb ik het alleen opgemerkt als ik was vergeten deze uit te schakelen.
Ik heb het idee dat dit ontstaan is na een software-update tijden de eerste beurt.
Het manifesteert zich door te schokken (ook aan toerenteller zichtbaar) iets onder of boven de 2000 Toeren/Min, maar alleen bij ZEER lage motorlast.
Mijn dealer heeft opnieuw de motor- en versnellingsbaksoftware geudate.
Sindsdien heb ik het niet meer vernomen, maar het deed zich ook niet altijd voor en alleen onder de omschreven omstandigheden. Dus ik houdt nog een slag om de arm of het hiermee echt verholpen is.
Ik heb ook het gevoel dat het met 'start/stop' uitgeschakeld zich niet voordoet, zou het kunnen dat met het uitschakelen daarvan ook de 2 cilinder-modus wordt gedeactiveerd? Dat zou ook een verklaring kunnen zijn, dat je dan precies op het kantelpunt wel/niet in 2-cilindermodus te rijden.
Ik heb de 'start/stop' vrijwel altijd uitgeschakeld, dus wellicht heb ik het alleen opgemerkt als ik was vergeten deze uit te schakelen.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 06 jul 2020 20:19
- Mercedes-Benz: CLA180
Goeiemorgen,
Had een CLA180 ( nieuw model van eind 2019) met identiek hetzelfde probleem. De garage heeft er alles aan gedaan om dit op te lossen met update’s, nieuwe injectoren,… wagen is 6 weken naar een speciale afdeling van Mercedes geweest… na 10min rijden ermee net hetzelfde. Nooit opgelost. Producteigenschap is het geworden… in samenspraak met de dealer en een mooie korting voor een andere wagen gegaan met andere motor.
Had een CLA180 ( nieuw model van eind 2019) met identiek hetzelfde probleem. De garage heeft er alles aan gedaan om dit op te lossen met update’s, nieuwe injectoren,… wagen is 6 weken naar een speciale afdeling van Mercedes geweest… na 10min rijden ermee net hetzelfde. Nooit opgelost. Producteigenschap is het geworden… in samenspraak met de dealer en een mooie korting voor een andere wagen gegaan met andere motor.
Hier met vele updates en het altijd uitschakelen van start/stop (en daarmee ook de cilinderuitschakeling bij lage last) is het veel beter geworden, maar 100% is het niet. Gek genoeg heeft de Captur van mijn vader met de zelfde motor en bak het net....
Euro 98 tanken, oftewel e5. Ruckelen is voortijdige ontbranding die je met een hoger octaangetal kunt voorkomen of verminderen.
Ex: W201 2.5D 1986
Ex: W204 C280 Avantgarde 2007
Nu: S205 C450 AMG 4MATIC 2016
Ex: W204 C280 Avantgarde 2007
Nu: S205 C450 AMG 4MATIC 2016
Ik tank veelal Aral Ultimate 102 of BP Ultimate 98 en soms BP 95 E10, maar ik denk niet dat het vroegtijdige ontbranding (pingelen) is, dit komt juist bij hoge belasting voor en ons z.g. Ruckeln doet zich juist alleen bij heel lage belasting voor.
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8031
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Dit betreft een nieuwe auto, volgens de laatste stand der techniek
Dan ga je toch geen andere brandstof tanken om een probleem te maskeren?
Het maakt nogal wat uit aan het einde van de rit wanneer je met zon auto 5 jaar lang 95 of 98 tankt, dat was vast niet voorzien in de rekensom van wat zon auto kost tijdens bezit...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
- benzfreak
- Berichten: 2720
- Lid geworden op: 21 feb 2009 21:27
- Mercedes-Benz: W906 219CDI
- Specialisatie: Banden (Vredestein)
- Locatie: Tukkerland
Dus gewoon accepteren?Marco schreef: ↑28 jun 2021 09:45Dit betreft een nieuwe auto, volgens de laatste stand der techniek
Dan ga je toch geen andere brandstof tanken om een probleem te maskeren?
Het maakt nogal wat uit aan het einde van de rit wanneer je met zon auto 5 jaar lang 95 of 98 tankt, dat was vast niet voorzien in de rekensom van wat zon auto kost tijdens bezit...
Groet Benzfreak
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8031
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Eerst maar eens zien of het een producteigenschap is, dus nee, niet gewoon maar accepteren.
Als de uitkomst is dat het een product eigenschap is, dan moet die vraag nogmaals gesteld worden...maar ik zou 'm niet meer willen
Uiteraard afhankelijk hoe merkbaar dat dit is, maar ik ben helaas al ervaringsdeskundige op het gebied van irritante hickups die voor bijna niemand merkbaar zijn behalve voor mij, zo ben ik al eens een goede 15.000 gulden aan onderzoek en reparatie kosten kwijtgeraakt aan een heel af en toe missende 8e cilinder van een 560SEL, dus ik weet hoe het is...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Je zou als je dan toch moet wachten op die software update het eens kunnen proberen met 98. Al is het maar voor je eigen onderzoek en informatie. Je hoeft het niet met MB te delen.
Dus nee, niet zomaar accepteren en vanaf nu alleen nog maar 98 tanken. Laat MB eerst maar eens werken naar de oplossing.
Dus nee, niet zomaar accepteren en vanaf nu alleen nog maar 98 tanken. Laat MB eerst maar eens werken naar de oplossing.
Ex: W201 2.5D 1986
Ex: W204 C280 Avantgarde 2007
Nu: S205 C450 AMG 4MATIC 2016
Ex: W204 C280 Avantgarde 2007
Nu: S205 C450 AMG 4MATIC 2016
Volgende week gaat die van mij eindelijk terug naar de dealer om het schokken te verhelpen.
Het (4matic) differentieel wordt dan vervangen, blijkbaar een dure reparatie (geen losse onderdelen van leverbaar), de dealer had bevestigd dat de duidelijk voelbare schokken afkomstig zijn uit het differentieel.
Naast het vervangen van het differentieel werd ook de motor gecontroleerd o uit te sluiten dat ook de motor problemen had (compressie test en kijken met camera in de cilinders) , echter de dealer verwachte eigenlijk dat hier niets uit zo komen.
Direct wordt dan ook maar een service B uit gevoerd.
Hopelijk zijn dat eindelijk al mijn 'schok' problemen na 8~9 maanden dan verholpen...
Het (4matic) differentieel wordt dan vervangen, blijkbaar een dure reparatie (geen losse onderdelen van leverbaar), de dealer had bevestigd dat de duidelijk voelbare schokken afkomstig zijn uit het differentieel.
Naast het vervangen van het differentieel werd ook de motor gecontroleerd o uit te sluiten dat ook de motor problemen had (compressie test en kijken met camera in de cilinders) , echter de dealer verwachte eigenlijk dat hier niets uit zo komen.
Direct wordt dan ook maar een service B uit gevoerd.
Hopelijk zijn dat eindelijk al mijn 'schok' problemen na 8~9 maanden dan verholpen...