Enkele storingen CLA X117

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Super_grover
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2019 14:42
Mercedes-Benz: CLA180 SB

26 aug 2019 11:57

Ik zou wat hulp/input kunnen gebruiken.
Mijn vrouw heeft een CLA180 automaat van 2016. Superfijne auto en rijdt heerlijk en perfect.
Er zijn 4 problemen die ik graag op zou willen lossen:

Om 1 of andere vreemde reden wordt de km-stand niet weergegeven. In het display staat de dagteller en eronder ---- Daar zou eigenlijk de km-stand moeten staan. De tellerunit is vervangen maar in neem eigenlijk aan dat de km-stand niet in de tellerunit staat opgeslagen; dat deze de stand enkel maar weergeeft. Klopt dat? Waar staat de km-stand opgeslagen? In de ECU onder de motorkap?

Het parktronic systeem en PDC werken niet. De voorste led-balk op het dashboard laat continu 4 rode streepjes zien. De achterste aan het plafond geeft weinig tot geen teken van leven. Geen signalen ofzo verder. De PARK-unit die onder het dashboard zit heb ik al goed gereinigd (contacten). Is er een troubleshooting guide ofzo van? Zodat ik dingen kan controleren en uitsluiten.
Een enkele keer komt een blauwe P in het display van parktronic maar das zeer sporadisch. Vrijwel altijd gaat het knopje van het parktronic systeem (in de knoppenbalk onder de radio) binnen 10sec rijden vanzelf op rood en is het systeem dus uitgeschakeld. Op het knopje drukken dan wordt hij heel even groen maar wederom binnen 10 sec weer rood. Er moet dus een storing in zitten, maar ik zou wat handvatten kunnen gebruiken.

Verder reboot de radio/nav unit heel vaak en blijft in een eindeloze reboot loop zitten. Soms doet hij het enkele dagen achter elkaar feilloos. Alle funcites werken ook perfect dan. Maar heel veel van de tijd is hij onbruikbaar omdat hij blijft rebooten. Er komt dan het MB-logo en in een flits het eerste waarscuwingsscherm en pats, reboot. Ook als de auto uit en op slot is gaat dit door.
Ik heb de hele unit al een paar keer uit elkaar gehaald en alles zeer goed gereinigd.

Als laatste: ze zegt dat er maar weinig benzine ingaat. Lijkt of de tank niet geheel te vullen is. Concrete getallen heb ik even niet maar zal ik navragen. Maar ze heeft het idee dat ze er maar een halve tank aan brandstof inkrijgt. Is dit iets bekends en vooral wat is de oplossing?

Sorry, beetje veel maar ik zou elke opbouwende hulp zeer waarderen. Ik snap als men zegt: waarom zet je hem niet bij de dealer? Dat doen we ook wel, maar ik ben ten eerste echt een diy-er, erg technisch (vroeger ook 1e monteur geweest) en ook erg goed met electronica. Daarnaast doe ik het graag. Verder weet ik uit ervaring dat als je hem daar neerzet met dergelijke klachten je voor je het weet een maand en een paar duizend euro verder bent. Alles wat ik vooral zelf kan doen wil ik graag zelf doen. Hij is bij de dealer al uitgelezen en daar kwamen vooral wat communicatieproblemen uit. Ik heb dit even niet bij de hand maar kan ik zeker hier nog posten als dat helpt.
Dus ik heb echt alle modules (ook de SAM onder het dash) en CAN-connectoren die ik gevonden heb al gereinigd met een fiberglass pen. Ik voel er ook weinig voor om modules voor veel geld nieuw bij de dealer te kopen terwijl gebruikte exemplaren prima zijn.

Dus ben bereid er zeer diep in te duiken en heb al veel gedaan maar zou wat hulp heel fijn vinden. Ook weetjes en info zijn welkom (bijv 'dit of dat moet geprogrammeerd worden voordat het kan werken' etc) Als hij uiteindelijk naar dealer moet dan is dat zo maar dan wil ik zelf alles gedaan hebben wat ik kan. Ik ben dus vooral op zoek naar tips van: 'dit probleem zou hier of daaraan kunnen liggen'. Dan kan ik me focussen op bepaalde onderdelen/modules en zaken proberen uit te sluiten.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

26 aug 2019 12:03

Uitlezen of diagnose stellen zijn verschillende zaken, met name het laatste is een vak en je
bent dan diagnosetechnicus. Als je dan ook nog een ervaren diagnosetechnicus treft kan er
veel meer met Xentry/stardiagnose.
Ik kan me haast niet voorstellen dat bijvoorbeeld Raimon van Ruttchen Gorinchem niet meer
boven water kan halen met Stardiagnose zodat je gerichter te werk kan gaan.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
gerardwb
Berichten: 4579
Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
Locatie: Słupsk/polen

26 aug 2019 12:10

Het probleem met de teller is ------ dat de km stand niet overeen komt met de teller stand in de ezs , als je er een andere teller inzet moet de vervangende teller op 0 gezet worden en daarna neemt die de originele km stand weer over . En de problemen van je radio zou kunnen komen door
gerommel aan de ezs bv km stand.
Super_grover
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2019 14:42
Mercedes-Benz: CLA180 SB

26 aug 2019 12:37

Ah kijk, de eerste nuttige reacties zijn binnen! Dank daarvoor!
Hij is bij de dealer idd uitgelezen met Xentry (dacht ik). Ik zal vanavond de uitdraai erbij pakken.

Ook super van die info over die km-stand en ezs! Daar kan ik iets mee. Dan hoef ik daar geen energie op dit moment in te steken en kan de dealer als hij daar naartoe gaat resetten. Top!
Er is trouwens niks gerommeld met de ezs of sowieso de hele auto niet hoor.

Hoop over de overige issues ook zulke nuttige tips te krijgen!
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20705
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

26 aug 2019 13:23

Super_grover schreef:Ook super van die info over die km-stand en ezs! Daar kan ik iets mee. Dan hoef ik daar geen energie op dit moment in te steken en kan de dealer als hij daar naartoe gaat resetten. Top!
Er is trouwens niks gerommeld met de ezs of sowieso de hele auto niet hoor.
de dealer kan daar niets mee...als je een kombi instrument vervangt voor een ander gebruikt kombi instrument dan kan die niet aan de auto aangeleerd worden en krijg je ook geen km stand te zien...verder loop je nog het risico dat de km stand in je EZS zichzelf laat verspringen naar 999.999km als die vindt dat er te lang doorgereden wordt met niet kloppende tellerstanden

greetingz,
Super_grover
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2019 14:42
Mercedes-Benz: CLA180 SB

26 aug 2019 13:34

MBenzNL schreef:
Super_grover schreef:Ook super van die info over die km-stand en ezs! Daar kan ik iets mee. Dan hoef ik daar geen energie op dit moment in te steken en kan de dealer als hij daar naartoe gaat resetten. Top!
Er is trouwens niks gerommeld met de ezs of sowieso de hele auto niet hoor.
de dealer kan daar niets mee...als je een kombi instrument vervangt voor een ander gebruikt kombi instrument dan kan die niet aan de auto aangeleerd worden en krijg je ook geen km stand te zien...verder loop je nog het risico dat de km stand in je EZS zichzelf laat verspringen naar 999.999km als die vindt dat er te lang doorgereden wordt met niet kloppende tellerstanden
,
De dealer kan dat niet? Die mogen alleen vervangen met een nieuwe KI natuurljk?

Maar wie kan dat dan wel? Als iemand een adres heeft waar ik dat kan laten doen hoor ik het graag. Wil gewoon de km-stand van de auto op het display. Totaal niks duisters of illegaals ofzo. De oude KI was gewoon kapot.
Super_grover
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2019 14:42
Mercedes-Benz: CLA180 SB

26 aug 2019 13:49

@MBenzNL: ik ben trouwens volledig onbekend in Mercedes-land en zie nu dat jullie heel veel electronica- en programmeerwerk doen aan MB. Hoewel heel ver vanuit Zeeland vind ik het geen enkel probleem om eea bij jullie te laten uitvoeren hoor. Dichterbij zou makkelijker zijn, maar kom met alle plezier naar jullie. Maar ik zou dan graag alles in 1x gedaan hebben, snap je? Dus probeer eerst alles helder te krijgen.
Maar kunnen jullie wel of niet de KI op 0 zetten zodat deze weer de km-stand van de auto gaat aangeven? Wat zijn mn opties?
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

26 aug 2019 13:52

Aan de reactie van Steve (Mbenznl) leid ik af dat dit helemaal niet kan met een gebruikt KI.
En hij is méér dan een expert.
Super_grover
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2019 14:42
Mercedes-Benz: CLA180 SB

26 aug 2019 14:07

splunder schreef:Aan de reactie van Steve (Mbenznl) leid ik af dat dit helemaal niet kan met een gebruikt KI.
En hij is méér dan een expert.
Dat heb ik inmiddels ook begrepen dat hij een enorm expert is en dat waardeer ik enorm. Wil graag dat hij de benz onderhanden neemt.
Maar dat zou toch raar zijn als de KI niet gereset kan worden? Waarom worden er dan gebruikte KI's verkocht? Die zijn dat feitelijk allemaal per definitie waardeloos en alleen geschikt voor destructie.
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

26 aug 2019 14:48

Super_grover schreef:
splunder schreef:Aan de reactie van Steve (Mbenznl) leid ik af dat dit helemaal niet kan met een gebruikt KI.
En hij is méér dan een expert.
Dat heb ik inmiddels ook begrepen dat hij een enorm expert is en dat waardeer ik enorm. Wil graag dat hij de benz onderhanden neemt.
Maar dat zou toch raar zijn als de KI niet gereset kan worden? Waarom worden er dan gebruikte KI's verkocht? Die zijn dat feitelijk allemaal per definitie waardeloos en alleen geschikt voor destructie.
Volgens mij is het prima als het klopt dat een gebruikt KI niet zomaar aan een auto gekoppeld kan worden: dieven en teller-terug-draaiers hebben het zo wat moeilijker.
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1986
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

26 aug 2019 15:12

Ik zie kwa beveiliging de meerwaarde van een nieuw KI niet zo. Dat het alleen bij de dealer kan inclusief legitimatie en kentekenbewijs etc. snap ik. Maar dan moet daarna het nieuwe KI een tellerstand overnemen die ergens in de auto is opgeslagen en het liefst ook nog in een database bij Daimler. En dat alleen een dealer of geauthoriseeerde MB werkplaats daar toegang toe zou moeten hebben is ook duidelijk. Maar wat maakt het dan uit of het een gebruikt KI of een nieuw is? Beveilgingtechnisch niets volgens mij maar ik laat me graag van het tegendeel overtuigen.
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11532
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

26 aug 2019 15:31

KI is door diverse bedrijven te resetten naar nul. Daarna zou je een ingebruikname kunnen doorvoeren. De voorwaarde is dat klok wel geldig is voor de auto.

Ooit zelf met een arduino mijn eigen (gebruikte) teller gerest. Als je weet waar je moet zijn dan is het niet heel moeilijk. De geldige klok wat toen perfect in te leren. De facelift klok helaas niet maar dat zou MBENZNL met alternatieve apparatuur wel moeten kunnen.
Greetz Raimon

➡️ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⬅️

Contactformulier Louwman Gorinchem
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11532
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

26 aug 2019 15:34

PTS sensoren kun je voelen trillen. Geen idee of er sluitingen zot dat ze helemaal uit zijn. Maar mocht er geen sluiting in zitten dan kun je soms met voelen de defecte vinden.

Dus even zacht over de sensor wrijven en dan voel je een tikje.

Wat betreft de radio, je zou rand apparatuur kunnen loskoppelen om componenten uit te sluiten. Al zou ik keer gokken op een software update.
Greetz Raimon

➡️ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⬅️

Contactformulier Louwman Gorinchem
Super_grover
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2019 14:42
Mercedes-Benz: CLA180 SB

26 aug 2019 16:09

Raimon schreef:KI is door diverse bedrijven te resetten naar nul. Daarna zou je een ingebruikname kunnen doorvoeren. De voorwaarde is dat klok wel geldig is voor de auto.

Ooit zelf met een arduino mijn eigen (gebruikte) teller gerest. Als je weet waar je moet zijn dan is het niet heel moeilijk. De geldige klok wat toen perfect in te leren. De facelift klok helaas niet maar dat zou MBENZNL met alternatieve apparatuur wel moeten kunnen.
Ah kijk dat is positief. Geldig voor de auto? Je bedoelt juiste type voor de auto? Ja onderdeelnummers oud en nieuw zijn gelijk. Alles werkt ook 100%.

Ik zou graag weten wie dat kan doen. Ik weet niet of dat hier mag dus ik PM je wel even dan.
Super_grover
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2019 14:42
Mercedes-Benz: CLA180 SB

26 aug 2019 16:21

Raimon schreef:PTS sensoren kun je voelen trillen. Geen idee of er sluitingen zot dat ze helemaal uit zijn. Maar mocht er geen sluiting in zitten dan kun je soms met voelen de defecte vinden.

Dus even zacht over de sensor wrijven en dan voel je een tikje.

Wat betreft de radio, je zou rand apparatuur kunnen loskoppelen om componenten uit te sluiten. Al zou ik keer gokken op een software update.
Ook dank voor deze info.
Sluitingen in de bedrading bedoel je? Ik ga eea testen. Ik begrijp ook dat als er 1 onderdeel (sensor en misschien ook wel andere onderdelen) van het PTS kapot gaat, dan het hele systeem niet meer werkt?
Ik zal beginnen met voelen idd (al verwacht ik niks te voelen eigenlijk want het hele systeem lijkt niet te werken) en misschien alle sensoren doorneten op weerstand. Niet zozeer voor de absolute waarde maar vooral voor onderlinge verschillen.
Wat betekenen die rode LED's op die indicatiebalkjes? Dat er iets niet okee is?

De radio unit: Goed idee van het loskoppelen van alle randapparatuur! Ik had bij de dealer gevraagd idd om een software update (ik had gelezen dat er een bug in kan zitten die dit veroorzaakt) maar ze kregen geen contact met de unit (de unit gaf geen response op de commando's). Daardoor ben ik niet zeker of het wel in de unit zit of extern op 1 of andere bus. Ik vind het geen probleem om de radio te laten repareren bij een specialist in dit soort apparatuur, maar ik ben er dus niet zeker van waar het in zit. Daar probeer ik achter te komen.
Ik bedoel: alles uit (contact, auto op slot) en waarom krijgt dat ding toch stroom? Ik neem aan dat hij nog steeds via een geschakelde + werkt en die zou op dat moment toch onderbroken moeten zijn. En waarvan krijgt hij telkens die trigger om te rebooten?
Misschien zou er nog iets met het ezs kunnen zijn? (ik probeer maar even wat te brainstormen he) De uitlees bij de dealer meldde helemaal niks over ezs
Plaats reactie