X204 GLK 250 BlueTEC Adblue storing

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
JanMaarten1965
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2019 17:49
Mercedes-Benz: GLK 250 bleutec

21 jul 2019 20:52

Ik heb ook problemen met het ad blue systeem van een glk 250 bleutec (auto is geleverd in november 2012, actuele km stand 118.000 km). Auto is volledig onderhouden door een Mercedes garage.

Eerst melding gekregen van motorstoring, bij een mercedes garage is de storing uitgelezen: het betreft een probleem bij de preheater voor de ad bleu (warmt de ad bleu in de winter een beetje om te voorkomen dat het product bevriest). De Mercedes garage heeft aangegeven dat ik met een defecte preheater gewoon door kon rijden en dat het niets uitmaakte voor het functioneren van het ad bleu systeem. Deze storing, een defecte preheater, wordt op internet heel vaak gemeld voor de Mercedes diesel versies waarin ad bleu wordt toegepast. Op het preheater element kristalliseert de ad bleu kennelijk (latere modellen zijn voorzien van coating??).

Bij accelereren zag ik na deze melding een blauwe rook uit de uitlaat komen en ruik ik bij het uitstappen al de ammoniakgeur (voorheen was er geen geur merkbaar aan de uitlaat).

Vrij kort hierna (enkele dagen na uitlezen storing bij de Mrcedes garage) geeft de CPU een melding op het dashboard dat ik nog 800 km kan rijden vanwege een storing aan het ad bleu systeem. Dwz over 800 km kan de auto niet meer gestart worden.

Volgens de garage kost de reparatie alleen al aan onderdelen ca 1200 euro en zal het met werkplaatsloon ca 2300 euro worden. Op internet zie ik reparatiesets (van Bosch leverancier van de Ad bleu pomp/preheater e.d.) voor ca 300 euro. Tevens circuleert een filmpje op youtube waar voor een ML (vergelijkbaar systeem) een reparatie wordt uitgevoerd in ca 2 uur (meerdere filmpjes hierover). Tevens zijn er in de VS juridische stappen ondernomen (kan de uitspraak niet vinden).

Ik heb sterk de indruk dat er sprake is van een vaak optredend systematisch probleem waarvoor nmm de leverancier verantwoordelijkheid moet nemen.

Afsluitend mijn vragen:

- wat moet er worden vervangen?
- kan er meer kapot zijn?
- welk type reparatieset is de juiste?
- wat zijn de (redelijke) kosten voor een dergelijke reparatie?
- zijn er terugroep acties geweest/is er een coulance regeling van Mercedes?

Mvg Jan Maarten
Plaats reactie