Jeroen, dank voor je reactie!
Ik ben er niet zeker van dat ik ook het MIL/CEL lampje heb gezien, dat zit nl. aan de andere zijde van de instrumentenpaneel en ik was erg gefocussed op het BAS/ESP signaal!
Je antwoord klinkt mij in de oren alsof dit probleem goed te resetten is, dat zou mooi zijn!
Hoe reset je de ECU naar de standaard waarden? Doe je dat door een accupool even los te maken, of door een zekering tijdelijk te verwijderen?
Over de LMM heb ik al het nodige gelezen en ik begreep dat er een goede en goedkopere versie te koop is dan de originele dure LMM.
Groet,
Johan
SLK320 startprobleem
- Jeroen
- Berichten: 25807
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Ik denk juist dat de ECU zich gereset heeft. Stel dat de LMM langzaamaan steeds slechtere waardes is gaan doorgeven en het mengsel zich daar aan aangepast had, dan weken de inspuitwaardes misschien wel heel ver af van het standaardprogramma dat in je ECU staat.
Als het MILlampje niet brandt, zou je kunnen kijken of het beter wordt naarmate je wat met de auto rijdt. Maar ik zie zomaar (na diagnose stellen) een nieuwe LMM in jouw toekomst.
gr J
Als het MILlampje niet brandt, zou je kunnen kijken of het beter wordt naarmate je wat met de auto rijdt. Maar ik zie zomaar (na diagnose stellen) een nieuwe LMM in jouw toekomst.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Frank DP
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 08 sep 2015 15:37
- Mercedes-Benz: R170 SLK 200 Final Editiion / W245 170 autom.
- Locatie: Putte, België
- Contacteer:
Ik zou voor alle zekerheid de ECU gewoon eens laten uitlezen. Zal veel zoekwerk besparen alsook onnodige kosten misschien.
LMM kan je beter van Piersburg kopen dan origineel. Hem er van tussenhalen om te testen is gevaarlijk, mss best even een nylonkous over de opening trekken.
Het niet werken van het deurslot was wss vuilophoping door de jaren heen in de cylinder.
LMM kan je beter van Piersburg kopen dan origineel. Hem er van tussenhalen om te testen is gevaarlijk, mss best even een nylonkous over de opening trekken.
Het niet werken van het deurslot was wss vuilophoping door de jaren heen in de cylinder.
Mvg,
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen
*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen
*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
Ha Jeroen en Frank en eerdere belangstellenden,
Ik was van plan de stekkerplug van de LMM los te nemen en dat heb ik gistermiddag gedaan.
Maar eerst gestart, motorloop niet helemaal als vanouds, maar wel veel beter dan de eerste keer dat ik startte na herplaatsing van de accu. Even gewacht en gaandeweg ging de motor beter lopen. Om de LMM stekkerplug los te kunnen maken, moesten kap en beide invoerluchtbuizen los. LMM stekkerplug los, onmiddellijk ging de fan harder draaien en ik had het idee dat de motor wat regelmatiger ging lopen. Nog wat met het gas gespeeld, stekkerplug, kap en buizen weer gemonteerd en toen een eindje gaan rijden. Dat viel mij niet tegen, ik kon flink wat toeren draaien. Wel had ik het idee, dat de motorreactie wat trager was dan voorheen. Al met al was ik er blij mee.
En nog meer toen ik merkte dat ESP/BAS- en MIL/CEL lampje uit waren. Het ESP/BAS lampje vermoedelijk door de stuuruitslagen, die ik tijdens het korte ritje moest maken en het MIL/CEL lampje toch waarschijnlijk als gevolg van de ECU reset. Dat lampje brandde al bij de vorige eigenaar en MB garage kon geen oorzaak vinden van de aanwezigheid van dat lampje. Ik heb zelf na uitlezing (met STAR) door mijn MB specialist, de twee opwaartse regel lambdasondes vervangen. Wissen van de CEL melding hielp niet, kwam steeds na een dag of wat weer terug. Maar nu lijkt deze melding zonder wissen te zijn verdwenen. Ik ga een afspraak maken om opnieuw uit te lezen, dan weet ik ook of ik bijv. de LMM moet vervangen, wat ik wel verwacht.
Blijft de oorzaak van de dode accu....ouderdom, slecht bijladen als gevolg van slijtage dynamo en/of de spanningsregelaar, lekstroom? Mogelijk geeft STAR uitlezen daar ook inzicht in? Mijn vraag...is de spanningsregelaar los te vervangen of is dit met de dynamo één geheel?
Verder dank voor jullie hulp en de belangstelling voor mijn topic!
Wordt vervolgd.
Groet,
Johan
Ik was van plan de stekkerplug van de LMM los te nemen en dat heb ik gistermiddag gedaan.
Maar eerst gestart, motorloop niet helemaal als vanouds, maar wel veel beter dan de eerste keer dat ik startte na herplaatsing van de accu. Even gewacht en gaandeweg ging de motor beter lopen. Om de LMM stekkerplug los te kunnen maken, moesten kap en beide invoerluchtbuizen los. LMM stekkerplug los, onmiddellijk ging de fan harder draaien en ik had het idee dat de motor wat regelmatiger ging lopen. Nog wat met het gas gespeeld, stekkerplug, kap en buizen weer gemonteerd en toen een eindje gaan rijden. Dat viel mij niet tegen, ik kon flink wat toeren draaien. Wel had ik het idee, dat de motorreactie wat trager was dan voorheen. Al met al was ik er blij mee.
En nog meer toen ik merkte dat ESP/BAS- en MIL/CEL lampje uit waren. Het ESP/BAS lampje vermoedelijk door de stuuruitslagen, die ik tijdens het korte ritje moest maken en het MIL/CEL lampje toch waarschijnlijk als gevolg van de ECU reset. Dat lampje brandde al bij de vorige eigenaar en MB garage kon geen oorzaak vinden van de aanwezigheid van dat lampje. Ik heb zelf na uitlezing (met STAR) door mijn MB specialist, de twee opwaartse regel lambdasondes vervangen. Wissen van de CEL melding hielp niet, kwam steeds na een dag of wat weer terug. Maar nu lijkt deze melding zonder wissen te zijn verdwenen. Ik ga een afspraak maken om opnieuw uit te lezen, dan weet ik ook of ik bijv. de LMM moet vervangen, wat ik wel verwacht.
Blijft de oorzaak van de dode accu....ouderdom, slecht bijladen als gevolg van slijtage dynamo en/of de spanningsregelaar, lekstroom? Mogelijk geeft STAR uitlezen daar ook inzicht in? Mijn vraag...is de spanningsregelaar los te vervangen of is dit met de dynamo één geheel?
Verder dank voor jullie hulp en de belangstelling voor mijn topic!
Wordt vervolgd.
Groet,
Johan
Vanmiddag weer een stukje gereden, de SLK rijdt best goed, maar ik heb het idee dat hij wat trager op gang komt.
De bak doet het verder prima, als ik handmatig terugschakel trekt de motor flink. Mijn beleving, geen gelijkwaardig referentiekader.....
Ik heb mijn verhaal gedaan bij de MB-specialist en deze vond het, op basis van mijn verhaal, niet nodig snel uit te lezen. Dit gebeurd nu gelijk met de APK, over twee weken.
Toen ik de SLK weg zette was daar helaas het MIL/CEL lampje weer....LMM?
Overigens lijkt de accu - en de laadspanning goed: accu rust/stat: 12,3/14,3 V; boordspanning rust/stat: 12,4/13,8-14,0 V, rijdend: 13,2-13,8 V.
Waarom de accu het aanvankelijk liet afweten is nog een raadsel!
Groet,
Johan
De bak doet het verder prima, als ik handmatig terugschakel trekt de motor flink. Mijn beleving, geen gelijkwaardig referentiekader.....
Ik heb mijn verhaal gedaan bij de MB-specialist en deze vond het, op basis van mijn verhaal, niet nodig snel uit te lezen. Dit gebeurd nu gelijk met de APK, over twee weken.
Toen ik de SLK weg zette was daar helaas het MIL/CEL lampje weer....LMM?
Overigens lijkt de accu - en de laadspanning goed: accu rust/stat: 12,3/14,3 V; boordspanning rust/stat: 12,4/13,8-14,0 V, rijdend: 13,2-13,8 V.
Waarom de accu het aanvankelijk liet afweten is nog een raadsel!
Groet,
Johan
- Frank DP
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 08 sep 2015 15:37
- Mercedes-Benz: R170 SLK 200 Final Editiion / W245 170 autom.
- Locatie: Putte, België
- Contacteer:
Waar staat MIL/CEL voor?
Mvg,
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen
*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen
*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
Frank,
Jeroen gebruikte ook de term MIL, ik dacht dan zet ik dat maar door....
Groet,
Johan
Waar staat MIL/CEL voor?
malfunction indicator lamp (MIL) control circuit, also known as the check engine lamp, ofwel zoals in het instructieboekje: het motordiagnose controle lampje.
Jeroen gebruikte ook de term MIL, ik dacht dan zet ik dat maar door....
Groet,
Johan
- Frank DP
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 08 sep 2015 15:37
- Mercedes-Benz: R170 SLK 200 Final Editiion / W245 170 autom.
- Locatie: Putte, België
- Contacteer:
Ok, het motormanagement lampje dan (MML).. .
Mvg,
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen
*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen
*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
Na een paar keer met de SLK gereden te hebben, heb ik het gevoel dat hij beter rijdt en regelmatiger loopt. Eigenlijk geen klachten meer!
Maar over een week wordt met de APK de SLK uitgelezen, dan weet ik meer.
Eerst nog de bougies vervangen,daarvan weet ik niet hoe lang deze al meegaan.
En ik twijfel om de LMM te vervangen, als ik het doe wordt het een Bosch LMM. Volgens gegevens op internet zou dat Art. Nr.: 0 280 217 515 (OEM A 112 094 00 48) moeten zijn. Klopt met de LMM die RenéSLK230 enige tijd geleden verving.
Groet,
Johan
Maar over een week wordt met de APK de SLK uitgelezen, dan weet ik meer.
Eerst nog de bougies vervangen,daarvan weet ik niet hoe lang deze al meegaan.
En ik twijfel om de LMM te vervangen, als ik het doe wordt het een Bosch LMM. Volgens gegevens op internet zou dat Art. Nr.: 0 280 217 515 (OEM A 112 094 00 48) moeten zijn. Klopt met de LMM die RenéSLK230 enige tijd geleden verving.
Groet,
Johan
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 19 apr 2007 22:36
- Mercedes-Benz: 190E 1986 - 190c 1964 - 220SEb 1963 - 300se coupe 1963 - 190e 1991 niet rijdend 300se seddan 1963 - 230se 1963 - 190e 1992 -
- Locatie: Doetinchem
- Contacteer:
laadspanning van de dynamo bij stationair toeren tal moet hij boven de 13.2 uit komen
tijdens rijden max 14,2 volt
zit je daar onder laad de accu niet voldoende bij
oja wat ik op het w201 forum ook al vaker heb gezegd het vervangen van alleen de diode brug is een lap middel
de collector is ook versleten dus zal de nieuwe niet lang leven hebben
tijdens rijden max 14,2 volt
zit je daar onder laad de accu niet voldoende bij
oja wat ik op het w201 forum ook al vaker heb gezegd het vervangen van alleen de diode brug is een lap middel
de collector is ook versleten dus zal de nieuwe niet lang leven hebben
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 19 apr 2007 22:36
- Mercedes-Benz: 190E 1986 - 190c 1964 - 220SEb 1963 - 300se coupe 1963 - 190e 1991 niet rijdend 300se seddan 1963 - 230se 1963 - 190e 1992 -
- Locatie: Doetinchem
- Contacteer:
dan heb je geluk dat je collector niet ingelopen is
ja de oude techniek was/is een stuk beter
het nieuwe spul is allemaal veel zachter en kwetsbaarder
ja de oude techniek was/is een stuk beter
het nieuwe spul is allemaal veel zachter en kwetsbaarder
Bij mijn Volvo was de spanningsregelaar minimaal één keer vervangen, door mij zelf nl., want koolborstels versleten. Uiteindelijk hielp die vervanging niet meer, toen waren de koolborstels weer in matige staat en inderdaad, de sleepringen van de dynamo waren versleten, maar dat was bij 315.000 km. De staat van de windingen en aanwezige diodes zullen dan ook de nodige slijtage hebben. Toen een ruildynamo erin.
De dynamo in mijn SLK laadt rijdend 13,8 V. Ik weet niet zeker of dat voldoende is om de accu optimaal te laden.
De dynamo in mijn SLK laadt rijdend 13,8 V. Ik weet niet zeker of dat voldoende is om de accu optimaal te laden.
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
coupe280 schreef:Vreemd ik rijd al 50.000 km met het zogenaamde lapmiddel met een w126 koolborstels uit wasmachine motor gehaald en op maat gevijld
Mvrg Tonnie
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings