[W211] Rode waarschuwing accu - even voor de zekerheid

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Operations
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 jan 2016 14:06
Mercedes-Benz: Mercedes C350 [W204] Automaat

19 jun 2019 09:07

Ik heb sinds gisteren ineens een rode waarschuwing met een accu en Visit workshop in beeld tijdens het starten. Nu heb ik daar al het een en ander over gelezen. Maar toch nog een paar vragen:

- Als ik een paar honderd meter gereden heb en de auto uit doe, sleutel eruit en er weer in dan is de melding weg. Is het dan nog steeds wel een Dynamo/Accu verhaal? Ik dacht misschien omdat het gisteren zo enorm warm was dat het daar eventueel door zou kunnen komen? Of heeft dat er echt helemaal niks mee te maken en is het wishfull thinking ;)

- Ik heb een W211 uit 2004, dus met SBC en pre-mopf. Dus de kleine accu (voor onder interieur filter) is dan voor de sbc pomp toch? Kan deze melding dan helemaal niet veroorzaakt worden door deze accu? Ik las in een topic dat deze accu altijd vervangen moet worden door een Yuasa YTX14BS, maar dit topic was uit 2013. Is dit echt de enige accu die erin gaat? Ik ben niet op zoek naar de goedkoopste accu, en wil ook geen discussie aan slingeren over goedkoop/dure accu's maar het is even praktisch gezien waar ik het snelst aan kan komen mocht het toch deze accu zijn.

- Mocht het de Dynamo zijn, welke is dan het meest geschikt? Als ik bijvoorbeeld hier kijk zie ik er enorm veel staan:
https://www.auto-onderdelen24.nl/merced ... 450/dynamo

Is dit puur allemaal een verschil in merk/kwaliteit, maar zijn ze in principe allemaal te gebruiken? Krijg ik vreemde meldingen wanneer ik een niet MB dynamo zou nemen?

Ik weet dat het antwoord hierop is "uitlezen etc." dat gaat straks ook gebeuren, maar wat zou dit eventueel nog meer kunnen zijn?
Als ik de vorige topics bekijk dan is het zeer waarschijnlijk dynamo, accu, bedrading of lekkage (van stroom) toch? (niet perse in deze volgorde uiteraard :P )

Iedereen alvast weer bedankt voor het meedenken :)
Mercedes C200 Kompressor (Automaat) W203 - 18-01-2016 tot 25-02-2016
Mercedes E320 CDI Avantgarde (Automaat) W211 - 25-02-2016 tot 24-07-2020
Mercedes C350 (Automaat) W204 - 24-07-2020 tot ....
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20707
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

19 jun 2019 09:17

een rode accumelding heeft (vrijwel altijd) te maken met de backup accu of de dynamo...en als het aan de backup accu ligt dan kan het de accu zelf zijn, de BSG (batterie steuer gerat), corrosie in de stekker verbinding (met zekering) in de kabelboom onder de backup accu of iets anders

qua backup accu zou ik altijd voor origineel gaan
qua dynamo zou ik altijd voor revisie van mijn eigen originele dynamo gaan
qua probleem opsporing zou ik altijd voor uitlezen gaan omdat je anders nog steeds niets weet

greetingz,
Gebruikersavatar
Operations
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 jan 2016 14:06
Mercedes-Benz: Mercedes C350 [W204] Automaat

19 jun 2019 09:26

Met betrekking tot uitlezen, ik heb hier geen STAR tot mijn beschikking. Is het dan onbegonnen werk of is het met accutester / multimeter / normale ODB tool wel mogelijk om in ieder geval de oorzaak van het probleem vast te stellen?

Reviseren van mijn dynamo, hoe/waar zou ik dat dan moeten laten doen (of doen jullie dat bij jullie garage)? En enig idee hoe laat dat zou duren? en wat het zou kosten?

Backup accu was 130 euro bij MB las ik in een topic van een paar jaar oud. Zal inmiddels door de standaard Nederlandse verhogingen per jaar wel wat duurder zijn maar het is voor nu een indicatie :)
Mercedes C200 Kompressor (Automaat) W203 - 18-01-2016 tot 25-02-2016
Mercedes E320 CDI Avantgarde (Automaat) W211 - 25-02-2016 tot 24-07-2020
Mercedes C350 (Automaat) W204 - 24-07-2020 tot ....
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

19 jun 2019 09:34

Revisie van dynamo’s wordt gedaan door gespecialiseerde bedrijven.
Even googelen op “revisie startmotoren en dynamo’s”
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Operations
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 jan 2016 14:06
Mercedes-Benz: Mercedes C350 [W204] Automaat

19 jun 2019 09:37

Cornelis schreef:Revisie van dynamo’s wordt gedaan door gespecialiseerde bedrijven.
Even googelen op “revisie startmotoren en dynamo’s”
Ja dat begrijp ik, maar het woord revisie is nogal ruim interpreteerbaar en daar wordt dan ook op grote schaal misbruik van gemaakt. Iets is al snel "gereviseerd". Maar goed ik vertel jou uiteraard niks nieuws als ik dit zeg, heb jij meer kaas van gegeten dan ik haha
Mercedes C200 Kompressor (Automaat) W203 - 18-01-2016 tot 25-02-2016
Mercedes E320 CDI Avantgarde (Automaat) W211 - 25-02-2016 tot 24-07-2020
Mercedes C350 (Automaat) W204 - 24-07-2020 tot ....
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

19 jun 2019 11:17

Haal je luchtfilter even weg (1 torx schroef zo uit mijn hoofd en dan omhoog trekken vanaf de schroef kant, het filter scharniert aan de raam kant) en kijk even naar de leeftijd van de accu. Die van mij overleed na 14 jaar. Op de accu staat meestal de productiedatum - weeknumer en 2 laatste cijfers van het jaartal. Als je accu ook zo'n leeftijd heeft dan hoef je eigenlijk niet verder te zoeken naar een oorzaak.
Bijlagen
SBC accu2.jpg
SBC accu2.jpg (126.15 KiB) 2271 keer bekeken
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
Operations
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 jan 2016 14:06
Mercedes-Benz: Mercedes C350 [W204] Automaat

19 jun 2019 11:21

mr. Michel schreef:Haal je luchtfilter even weg (1 torx schroef zo uit mijn hoofd en dan omhoog trekken vanaf de schroef kant, het filter scharniert aan de raam kant) en kijk even naar de leeftijd van de accu. Die van mij overleed na 14 jaar. Op de accu staat meestal de productiedatum - weeknumer en 2 laatste cijfers van het jaartal. Als je accu ook zo'n leeftijd heeft dan hoef je eigenlijk niet verder te zoeken naar een oorzaak.
Ga ik doen! We hebben inmiddels even gekeken wat er op de accu gebeurd met draaiende motor. Die blijft rond 12v hangen, met andere woorden die laadt niet bij. (moet minimaal 14v zijn dan toch?)
Mercedes C200 Kompressor (Automaat) W203 - 18-01-2016 tot 25-02-2016
Mercedes E320 CDI Avantgarde (Automaat) W211 - 25-02-2016 tot 24-07-2020
Mercedes C350 (Automaat) W204 - 24-07-2020 tot ....
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

19 jun 2019 11:25

Operations schreef:
mr. Michel schreef:Haal je luchtfilter even weg (1 torx schroef zo uit mijn hoofd en dan omhoog trekken vanaf de schroef kant, het filter scharniert aan de raam kant) en kijk even naar de leeftijd van de accu. Die van mij overleed na 14 jaar. Op de accu staat meestal de productiedatum - weeknumer en 2 laatste cijfers van het jaartal. Als je accu ook zo'n leeftijd heeft dan hoef je eigenlijk niet verder te zoeken naar een oorzaak.
Ga ik doen! We hebben inmiddels even gekeken wat er op de accu gebeurd met draaiende motor. Die blijft rond 12v hangen, met andere woorden die laadt niet bij. (moet minimaal 14v zijn dan toch?)
12 V is te laag. Je zou even op de dynamo zelf kunnen meten. Als daar wel genoeg spanning wordt gegeven dan zit het waarschijnlijk in het BSG wat hierboven al werd genoemd.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
Operations
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 jan 2016 14:06
Mercedes-Benz: Mercedes C350 [W204] Automaat

19 jun 2019 11:29

mr. Michel schreef:
Operations schreef:
mr. Michel schreef:Haal je luchtfilter even weg (1 torx schroef zo uit mijn hoofd en dan omhoog trekken vanaf de schroef kant, het filter scharniert aan de raam kant) en kijk even naar de leeftijd van de accu. Die van mij overleed na 14 jaar. Op de accu staat meestal de productiedatum - weeknumer en 2 laatste cijfers van het jaartal. Als je accu ook zo'n leeftijd heeft dan hoef je eigenlijk niet verder te zoeken naar een oorzaak.
Ga ik doen! We hebben inmiddels even gekeken wat er op de accu gebeurd met draaiende motor. Die blijft rond 12v hangen, met andere woorden die laadt niet bij. (moet minimaal 14v zijn dan toch?)
12 V is te laag. Je zou even op de dynamo zelf kunnen meten. Als daar wel genoeg spanning wordt gegeven dan zit het waarschijnlijk in het BSG wat hierboven al werd genoemd.
Excuus het was iets meer dan 12v, iets van 12,23.

Op de dynamo zelf? Hoe doe ik dat? En kan je daar makkelijk bij?
Ja om BSG uit te sluiten ben ik nu een afspraak aan het maken met iemand met STAR. Helaas heb ik niet iemand in de buurt met die mogelijkheden.
Mercedes C200 Kompressor (Automaat) W203 - 18-01-2016 tot 25-02-2016
Mercedes E320 CDI Avantgarde (Automaat) W211 - 25-02-2016 tot 24-07-2020
Mercedes C350 (Automaat) W204 - 24-07-2020 tot ....
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

19 jun 2019 11:30

Operations schreef: Backup accu was 130 euro bij MB las ik in een topic van een paar jaar oud. Zal inmiddels door de standaard Nederlandse verhogingen per jaar wel wat duurder zijn maar het is voor nu een indicatie :)
Ik heb vorig jaar € 129 betaald maar er zijn online ook o.a. Varta accu's met dezelfde specificaties voor rond de € 70/80

Voorbeeld: https://www.ebay.de/itm/Mercedes-Benz-S ... Sw3ydVyxqf

Moet je wel de terminals van de oude accu overzetten denk ik.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

19 jun 2019 11:31

Operations schreef: Excuus het was iets meer dan 12v, iets van 12,23.

Op de dynamo zelf? Hoe doe ik dat? En kan je daar makkelijk bij?
Ja om BSG uit te sluiten ben ik nu een afspraak aan het maken met iemand met STAR. Helaas heb ik niet iemand in de buurt met die mogelijkheden.
Geen idee, ik zit beroepsmatig achter een bureau maar sla wel veel op van wat ik hier lees :lol:
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
Operations
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 jan 2016 14:06
Mercedes-Benz: Mercedes C350 [W204] Automaat

19 jun 2019 11:32

mr. Michel schreef:
Operations schreef: Backup accu was 130 euro bij MB las ik in een topic van een paar jaar oud. Zal inmiddels door de standaard Nederlandse verhogingen per jaar wel wat duurder zijn maar het is voor nu een indicatie :)
Ik heb vorig jaar € 129 betaald maar er zijn online ook o.a. Varta accu's met dezelfde specificaties voor rond de € 70/80

Voorbeeld: https://www.ebay.de/itm/Mercedes-Benz-S ... Sw3ydVyxqf

Moet je wel de terminals van de oude accu overzetten denk ik.
129 euro zou prima zijn hoor hahahah
Moet ik alleen wel (vrij) zeker weten dat dit ook de oorzaak is. Zover ben ik nog niet helemaal.
Mercedes C200 Kompressor (Automaat) W203 - 18-01-2016 tot 25-02-2016
Mercedes E320 CDI Avantgarde (Automaat) W211 - 25-02-2016 tot 24-07-2020
Mercedes C350 (Automaat) W204 - 24-07-2020 tot ....
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

19 jun 2019 11:38

Als je accu een laadspanning rond de 12 V heeft zou ik daar eerst de oorzaak van achterhalen en dat oplossen.

Daarna kun je altijd verder kijken als de meldingen blijven komen
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
Operations
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 jan 2016 14:06
Mercedes-Benz: Mercedes C350 [W204] Automaat

19 jun 2019 11:43

mr. Michel schreef:Als je accu een laadspanning rond de 12 V heeft zou ik daar eerst de oorzaak van achterhalen en dat oplossen.

Daarna kun je altijd verder kijken als de meldingen blijven komen
Misschien zeg ik iets minder slims hoor nu, maar als de dynamo niks doet (om wat voor reden dan ook) / accu wordt niet bijgeladen is een spanning van iets meer van 12v dan niet normaal? Probleem is gisteren ontdekt, dus accu loopt ook al 24 uur een langzaam leeg..
Mercedes C200 Kompressor (Automaat) W203 - 18-01-2016 tot 25-02-2016
Mercedes E320 CDI Avantgarde (Automaat) W211 - 25-02-2016 tot 24-07-2020
Mercedes C350 (Automaat) W204 - 24-07-2020 tot ....
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

19 jun 2019 11:45

Meten is weten.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Plaats reactie