Goedemorgen mede Benzofielen,
Ik heb een rammel bij een koude start. Zodra de motor eenmaal gestart is, een paar seconden gedraaid heeft (belast of onbelast) en ik weer opnieuw start is het geluid niet meer te horen. Als ik de volgende dag (of echt vele uren later) weer start, dan is de ratel er weer even een of twee seconden. Oliepijl is goed en alles lijkt ook goed vast te zitten. Iemand enig idee, het gaat om een 220 CDI blok.
Het geluid maar even opgenomen.
https://vocaroo.com/i/s1bhzu44APbo
Ratel koude start
-
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 17 apr 2019 18:59
- Locatie: Omgeving Zwolle
Distributieketting gerekt en/of spanner defect zou ik zeggen. Welk bouwjaar is hij?
2009, maar dan zou je het iedere keer moeten horen en ik hoor dit alleen als de auto echt een dag stilgestaan heeft. Na starten, uitzetten en opnieuw starten of (zoals vanmorgen) 5 uur later hoor ik het niet meer. Als het de ketting of spanners zijn dan zou je het iedere keer moeten horen, toch?
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 04 aug 2012 09:17
- Mercedes-Benz: Lancia Monte carlo, Mercedes SLK R171, Mercedes C180 Coupe
- Locatie: Belgie
Gebruik je de juiste olie? hoe dunner de olie hoe sneller ze overal smeert . Mijn C180 ( benzine ) heeft ook soms een seconde een ratel bij koude start. Als de omgeving temperatuur wat hoger is heeft hij dit niet, hij durft het ook hebben als het oliepeil iets onder max staat. Vorige week olie ververst en tot hiertoe hoor ik het niet meer maar........is ook niet echt koud buiten.
Als een vrouw zwijgt..........onderbreek haar niet!
Ah, viscositeit kan inderdaad een logische verklaring zijn. Als hij even gestart is dan vloeit de olie overal weer even rijkelijk, dus vandaar dat je het pas een dag later weer hoort als alles ingezakt is. Dank voor de tip! De laatste keer is het door de niet-merkgebonden garage gedaan, geen idee welke olie ze erin gestopt hebben. Wat is het beste op basis van ervaringen, 30, 40 of 50 voor zo'n CDI blok?
-
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 09 mar 2015 14:26
- Mercedes-Benz: C220cdi
- Specialisatie: Op vakantie gaan
- Locatie: België
Beste ivschie
Dit zijn de typische kenmerken van een getrokken ketting . Hierboven door Prince 204200 ook reeds gemeld . de ketting rekt en de spanner gaat kapot !
na een nacht stilstand is de druk in de spanner verlopen en rammelt hij .
Dus ketting en spanner vervangen !
Uiteraard mag je eerst de olie verversen door een andere viscositeit , maar je zal nadien merken dat dit verloren geld is geweest .
suc6
Dit zijn de typische kenmerken van een getrokken ketting . Hierboven door Prince 204200 ook reeds gemeld . de ketting rekt en de spanner gaat kapot !
na een nacht stilstand is de druk in de spanner verlopen en rammelt hij .
Dus ketting en spanner vervangen !
Uiteraard mag je eerst de olie verversen door een andere viscositeit , maar je zal nadien merken dat dit verloren geld is geweest .
suc6
- RenevK
- Berichten: 620
- Lid geworden op: 03 jul 2016 10:45
- Mercedes-Benz: Ex S202 1997 - C220D, Elegance; S204 2012 - C200CDI, Avantgarde; Huidig S205 2018 - C180
- Specialisatie: Autodetailing
Ik wil nog wel even toevoegen dat ik hetzelfde heb gehad (S204, C200 CDI bwjr 2012). Ketting is opgemeten en viel binnen de marge. Dus alleen de kettingspanner is vervangen. Er werd mij vertelt dat de kettingspanner de boosdoener is en als je er te lang mee blijft rondrijden ook de ketting vervangen zal moeten worden.
Bij mij is er een gemodificeerde kettingspanner ingezet, maar dat zullen alle nieuwe originele spanners wel zijn neem ik aan.
In mijn logboek staat waarschijnlijk wel vermeld bij welke kmstand dit heeft plaatsgevonden en mogelijk nog wat aanvullende info.
Bij mij is er een gemodificeerde kettingspanner ingezet, maar dat zullen alle nieuwe originele spanners wel zijn neem ik aan.
In mijn logboek staat waarschijnlijk wel vermeld bij welke kmstand dit heeft plaatsgevonden en mogelijk nog wat aanvullende info.
Logboek S204
Dank je Frans, dat zou balen zijn... Kost zo'n geintje? Da's helaas iets dat ik niet zelf kan doen, zover rijkt mijn kennis niet.Frans149 schreef:Beste ivschie
Dit zijn de typische kenmerken van een getrokken ketting . Hierboven door Prince 204200 ook reeds gemeld . de ketting rekt en de spanner gaat kapot !
na een nacht stilstand is de druk in de spanner verlopen en rammelt hij .
Dus ketting en spanner vervangen !
Uiteraard mag je eerst de olie verversen door een andere viscositeit , maar je zal nadien merken dat dit verloren geld is geweest .
suc6
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 04 aug 2012 09:17
- Mercedes-Benz: Lancia Monte carlo, Mercedes SLK R171, Mercedes C180 Coupe
- Locatie: Belgie
Bij mij was olie verversen in ieder geval toch hulpvol.........heb het geratel al 14 dagen niet meer gehoord maar neemt uiteraard niet weg dat spanner en eventueel ketting kunnen versleten zijn. ...............olie verversen zal zeker niet schaden weet echter niet welke viscositeit en Mercedes norm van toepassing is
Als een vrouw zwijgt..........onderbreek haar niet!
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 26 jan 2020 09:44
Ivschie.
Hier ook het zelfde probleem sinds vorig weekend.
Ratelend geluid bij koude motor.
Als ik de motor stop zet en direct weer start heb ik geen raar geluid.
Wacht ik een half uur dan heb ik dat ratelende geluid weer.
Nu is mijn vraag...was het bij jou de kettingspanner??
En als ik vragen mag wat gaat zo'n geintje kosten ??
Hier ook het zelfde probleem sinds vorig weekend.
Ratelend geluid bij koude motor.
Als ik de motor stop zet en direct weer start heb ik geen raar geluid.
Wacht ik een half uur dan heb ik dat ratelende geluid weer.
Nu is mijn vraag...was het bij jou de kettingspanner??
En als ik vragen mag wat gaat zo'n geintje kosten ??
Ik heb de auto laatst ook weg gebracht naar de garage met de zelfde problemen. (ik ben zelf niet heel erg technisch op motorisch gebied)
Het grappige is wel dat ook bij mij de auto net een grote beurt heeft gekregen en dus nieuwe olie op het blok zit.
Van af dat moment begon het geratel eigenlijk.
Nu hebben ze de ketting spanner, ketting en water pomp vervangen.
Nu maakte hij nog steeds het geluid een klein beetje en gaan ze de nokkenas verdelers ook vervangen.
Ik hoop dat dit het probleem gaat oplossen.
Als het goed is krijg ik vandaag of morgen telefoon dat de auto weer klaar is.
Het grappige is wel dat ook bij mij de auto net een grote beurt heeft gekregen en dus nieuwe olie op het blok zit.
Van af dat moment begon het geratel eigenlijk.
Nu hebben ze de ketting spanner, ketting en water pomp vervangen.
Nu maakte hij nog steeds het geluid een klein beetje en gaan ze de nokkenas verdelers ook vervangen.
Ik hoop dat dit het probleem gaat oplossen.
Als het goed is krijg ik vandaag of morgen telefoon dat de auto weer klaar is.
- Marco E 63
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 31 mei 2019 18:18
- Mercedes-Benz: E 200 CGI AMG line
- Specialisatie: Bestuurder
Hoi Pascal, nu is dit bij mij ook het geval de auto wordt hopelijk morgen na veel heen en weer gebeld eindelijk opgehaald ik wil er namelijk niet meer mee rijden. Mij benieuwen wat de kosten zijn ze willen ivm garantie de kosten delen.
Wat zwart is moet zwart blijven[Jules Deelder]
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 04 aug 2012 09:17
- Mercedes-Benz: Lancia Monte carlo, Mercedes SLK R171, Mercedes C180 Coupe
- Locatie: Belgie
Ondertussen is bij die van mij de olie 6 maand en +/- 10.000 km geleden vervangen en t geratel is niet meer terug gekomen
Als een vrouw zwijgt..........onderbreek haar niet!
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 29 feb 2020 07:05
Beste PascalPascalA schreef: ↑10 feb 2020 13:37 Ik heb de auto laatst ook weg gebracht naar de garage met de zelfde problemen. (ik ben zelf niet heel erg technisch op motorisch gebied)
Het grappige is wel dat ook bij mij de auto net een grote beurt heeft gekregen en dus nieuwe olie op het blok zit.
Van af dat moment begon het geratel eigenlijk.
Nu hebben ze de ketting spanner, ketting en water pomp vervangen.
Nu maakte hij nog steeds het geluid een klein beetje en gaan ze de nokkenas verdelers ook vervangen.
Ik hoop dat dit het probleem gaat oplossen.
Als het goed is krijg ik vandaag of morgen telefoon dat de auto weer klaar is.
Ik heb mijn mercedes c180 w204 bj 2013 ook naar de garage gebracht; ketting, kettingspanner, geleiders en nokkenasverstellers zijn vervangen. Sinds die ingreep zit ik met een ratelend geluid bij koude start.
Ben jij van jou geluid af sinds de ingreep? En welk soort olie werd er gebruikt?
Mijne is ook gedaan (ketting, spanners, etc) en na koud starten hoor ik nog steeds wat bijgeluiden. Dus kan zijn dat wat jij hoort 'hoort'.
Heb ook wel eens gelezen dat de motor de eerste tellen wat anders loopt/klinkt omdat de olie zich nog moet verspreiden over het blok?
Heb ook wel eens gelezen dat de motor de eerste tellen wat anders loopt/klinkt omdat de olie zich nog moet verspreiden over het blok?
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09