Ik had t er toevallig vd week nog over met Mn bandenboer. Conti heeft mn bij voorwielaandrijvers zoals VW nog wel ns de neiging tot cuppen. Heeft met sporing te maken. Met een rwd MB heb je daar geen last van.
In een recente test van AW in de maat 225/45/17 kwam van de uitstekende banden de Falken Azenis FK510 er het stilst uit: 69 dB bij Michelin 70 en Conti 71.
Dat zegt ovrgs weinig want dat is voorbijrij geluid. En 3 dB verschilt hoort het oor nauwelijks. Komt bij dat als je in bijv een E rijdt het onderstel door zn subframe en bussen zo is geïsoleerd van de carosserie dat je de banden niet erg hoort binnen.
Belangrijker is het afrolcomfort / de hardheid van de compound / wang. Daar was Conti vrij hard zeker als ze ouder worden Michelin iets zachter. Maar ook de Conti Premium Contact 5 en nieuwe 6 hebben dat niet meer.
Sommige stille banden zoals de eco versies zijn wel stil en met weinig weerstand maar hebben weer geen goed comfort of stuurgevoel, soms bij nat...
Kortom een band is altijd een compromis. Het hangt er maar van af wat je belangrijk vindt.
Welke stille autoband?
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13904
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
3 dB is een (subjectieve) verdubbeling van de geluidssterkte
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Dat klopt, maar (bij ruisachtig geluid) pas vanaf zeg 9 dB(A) hoort het oor dat ook.mr. Michel schreef:3 dB is een (subjectieve) verdubbeling van de geluidssterkte
Je ervaart het wel doordat je in een minder stille auto eerder moe wordt.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Dat is een mooie en zeer relevante uitleg bij de zogenoemd objectieve geluidsmeting!René SLK230 schreef:Dat klopt, maar (bij ruisachtig geluid) pas vanaf zeg 9 dB(A) hoort het oor dat ook.mr. Michel schreef:3 dB is een (subjectieve) verdubbeling van de geluidssterkte
Je ervaart het wel doordat je in een minder stille auto eerder moe wordt.
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Nee. 3 dB is een verdubbeling van het bronvermogen bij een rondstralende bron. Voor de meeste mensen (gebaseerd op ervaringsgegevens) is 10 dB een verdubbeling van de ervaren geluidssterkte. Je hebt dus meer dan acht keer zoveel bronvermogen nodig om een subjectieve verdubbeling (twee keer zo hard) te krijgen.mr. Michel schreef:3 dB is een (subjectieve) verdubbeling van de geluidssterkte
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Dat hangt wel ook een beetje van de aard van het geluid af, maar gemiddeld genomen klopt dat. Maar komt bijv bij toenemend bronvermogen een toon naar boven, wordt het geluid beter herkenbaar en eerder hoorbaar.gfgf schreef:Nee. 3 dB is een verdubbeling van het bronvermogen bij een rondstralende bron. Voor de meeste mensen (gebaseerd op ervaringsgegevens) is 10 dB een verdubbeling van de ervaren geluidssterkte. Je hebt dus meer dan acht keer zoveel bronvermogen nodig om een subjectieve verdubbeling (twee keer zo hard) te krijgen.mr. Michel schreef:3 dB is een (subjectieve) verdubbeling van de geluidssterkte
Een band die óók nog ns gaat zoemen bijvoorbeeld. Bij cuppen.
Dat ben je snel zat
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13904
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
gfgf schreef:Nee. 3 dB is een verdubbeling van het bronvermogen bij een rondstralende bron. Voor de meeste mensen (gebaseerd op ervaringsgegevens) is 10 dB een verdubbeling van de ervaren geluidssterkte. Je hebt dus meer dan acht keer zoveel bronvermogen nodig om een subjectieve verdubbeling (twee keer zo hard) te krijgen.mr. Michel schreef:3 dB is een (subjectieve) verdubbeling van de geluidssterkte
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Geluidssterkte
Wat ik schrijf klopt, de aanvulling over ervaren geluidssterkte ook.
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
René SLK230 schreef:Ik had t er toevallig vd week nog over met Mn bandenboer. Conti heeft mn bij voorwielaandrijvers zoals VW nog wel ns de neiging tot cuppen. Heeft met sporing te maken. Met een rwd MB heb je daar geen last van.
Belangrijker is het afrolcomfort / de hardheid van de compound / wang. Daar was Conti vrij hard zeker als ze ouder worden Michelin iets zachter. Maar ook de Conti Premium Contact 5 en nieuwe 6 hebben dat niet meer
Beide in mijn ervaring niet waar....
Ik ben na jaren gezeik met cuppende Michelins onder m’n E60 535d en de S211 destijds overgestapt op Conti 5 maar
die cupten net zo hard onder de S211
Gooide ze met 4,5 mm weg.....
Inmiddels al 2 setjes rondom zeer tevreden over Michelins Pilot Sport 4’s
Laatst gewijzigd door Cornelis op 12 jun 2019 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Ja, luchtvering en brede velgen hebben niet alleen voordelen
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Ik heb geen luchtvering..... en die conti’s waren 245 op 17”, standaard maat op de 211....René SLK230 schreef:Ja, luchtvering en brede velgen hebben niet alleen voordelen
Laatst gewijzigd door Cornelis op 12 jun 2019 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Maar wel vrij brede banden. Breedset?
Ik bedoel te zeggen: ik heb daar geen last van.
Kan het zijn dat het dieselblok wat zwaarder is en je aslast anders? Waarom jij wel en ik niet?
Heb wel wat hoogteslag rechtsvoor inmiddels. Is dat OT typisch Conti of een teken van een vermoeide schokbreker?
Ik bedoel te zeggen: ik heb daar geen last van.
Kan het zijn dat het dieselblok wat zwaarder is en je aslast anders? Waarom jij wel en ik niet?
Heb wel wat hoogteslag rechtsvoor inmiddels. Is dat OT typisch Conti of een teken van een vermoeide schokbreker?
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 12 jun 2019 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Nope, nu wel Michelin, 265 achter en 245 voor, met spoorverbreders maximaal breed en
probleemloos
probleemloos
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Hoogteslag en cupping was in mijn ervaring wel typisch voor sc5 in 17” geen breedset
Laatst gewijzigd door Cornelis op 12 jun 2019 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Ah, dat eerste dus...
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings