Aankoop E-Klasse w211 of w212

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
BenZ_Low
Berichten: 415
Lid geworden op: 31 aug 2014 08:57
Mercedes-Benz: E220CDI 2008
Locatie: Zoetermeer

13 mei 2019 22:53

Beste mensen

Ik ben al een tijdje bezig om een goede keuze te maken om een mooie betrouwbare e-klasse te kopen.
Aankomende zomer wil ik met de auto op vakantie en met mijn W203 C200CDI zie ik dat niet zitten i.v.m motorvermogen gebrek, wil dan graag een volwaardige nette E ervoor terug kopen.
Ik weet er is al veel over geschreven en heb de meeste topics al door gelezen.

Heb alleen een paar vraagjes,
Ik heb een hele mooie W211 V6 E320 CDI 11-2006” gezien in Duitsland met Ab werk AMG uitstraling
Heeft 201d km gelopen en recent is de oliekoeler en ladedrucksteller vervangen en nog wat andere dingen.

Vroeg me af wat voor grote problemen evt nog op termijn kan voorkomen?
auto ziet er wel zeer verzorgend uit is niet op bezuinigd en de advertentie komt eerlijk en betrouwbaar over. Wil eind deze week een kijkje nemen.

Andere vraag: auto kost ook wat meer dan een gemiddelde w211, voor die prijs kan ik ook een w212 uit 2009/2010 kopen e220 of 250CDI

Welke rijdt eigenlijk beter/ of zit technisch beter in elkaar? Of misschien meer dat mercedes gevoel om erin te rijden ik heb nog geen w212 gereden en ken die belevenis nog niet. Vindt wel dat de middenconsole er plastic achtig er uitziet.

welke E klasse zouden jullie bijvoorbeeld kiezen?

Advies en meningen worden op prijs gesteld, ik ben al een maand bezig om een keus te maken ben er nog niet helemaal uit :'( :P
Laatst gewijzigd door BenZ_Low op 13 mei 2019 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
benzkepower
Berichten: 3854
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

13 mei 2019 23:08

Op een W211 met V6 (OM642) kan je verwachten:
- lekkage oliekoeler onder in de V
- swirlkleppen inlaatcollector/ inlaatcollector defect
- regeling turbo defect
sensortje hier en daar
voor de "goedkoop" moet je geen V6 gaan rijden...
Gebruikersavatar
BenZ_Low
Berichten: 415
Lid geworden op: 31 aug 2014 08:57
Mercedes-Benz: E220CDI 2008
Locatie: Zoetermeer

13 mei 2019 23:13

Bedankt voor je reactie,

Oliekoeler en turbo regeling is al vervangen
w204estate
Berichten: 608
Lid geworden op: 21 nov 2017 09:37
Mercedes-Benz: S204 320 cdi amg

13 mei 2019 23:48

Ik rij al 1.5 jaar probleemloos in een om642. Als de oliekoeler is vervangen en turbo regeling en de auto staat je aan zal ik een kijkje nemen. De w211's blijven dikke bakken en met amg pakket al helemaal
Gebruikersavatar
BenZ_Low
Berichten: 415
Lid geworden op: 31 aug 2014 08:57
Mercedes-Benz: E220CDI 2008
Locatie: Zoetermeer

14 mei 2019 00:20

Het blijft natuurlijk een gok voor mij, wil er ook ongeveer 1a2 jaartje erin rijden met max ongeveer 40d snelweg km maak ik p/jaar.

Maar als die oliekoeler is vervangen moet die inlaatcolletor er toch ook eraf? Neem aan dat ze die ook hebben geinspecteerd en goed bevonden.

En wat zou evt een nieuwe of gebruikte inlaatspruitstukken kosten ongeveer met montage erbij bij een goede specialist?

Is wel een hele mooie w211 vindt ik, wil toch is een keer V6 rijden. Zoiets rijdt denk ik wel iets beter dan een C200 wat ik nu heb.
Auto In Kwestie
Auto In Kwestie
91544CAB-931B-41B0-8A65-B30F838D42D0.jpeg (216.32 KiB) 2373 keer bekeken
Gebruikersavatar
Higgins
Berichten: 1510
Lid geworden op: 26 aug 2006 10:53
Mercedes-Benz: X253 GLC 350e
Specialisatie: slap zeveren
Locatie: Horst

14 mei 2019 08:27

BenZ_Low schreef:Het blijft natuurlijk een gok voor mij, wil er ook ongeveer 1a2 jaartje erin rijden met max ongeveer 40d snelweg km maak ik p/jaar.

Maar als die oliekoeler is vervangen moet die inlaatcolletor er toch ook eraf? Neem aan dat ze die ook hebben geinspecteerd en goed bevonden.

En wat zou evt een nieuwe of gebruikte inlaatspruitstukken kosten ongeveer met montage erbij bij een goede specialist?

Is wel een hele mooie w211 vindt ik, wil toch is een keer V6 rijden. Zoiets rijdt denk ik wel iets beter dan een C200 wat ik nu heb.

91544CAB-931B-41B0-8A65-B30F838D42D0.jpeg
inlaatspruitstukken, been there/done that... is wel een prijzig grapje... denk dat je, afhankelijk waar ergens, rond de 14-1800 moet tellen. Er zit best wel wat aan uur-werk in om erbij te komen en alles terug te plaatsen. Verder is de V6 een heerlijk blok.
w204estate
Berichten: 608
Lid geworden op: 21 nov 2017 09:37
Mercedes-Benz: S204 320 cdi amg

14 mei 2019 08:53

Mooie w211 ook nog een lekker kleurtje.

Ik zou zeggen ga kijken naar beide auto's(als je een geschikte w212 hebt gevonden) en dan zelf overwegen wat de beste is voor je. Heeft de w211 luchtvering?
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

14 mei 2019 09:43

Laat wel een aankoopkeuring doen.
Gebruikersavatar
Bas
Forum Held
Berichten: 3598
Lid geworden op: 04 aug 2010 11:14
Mercedes-Benz: S212 350 CGI AVANGARDE AMG LINE; ex S211 320 CDI; ex C124 300-24v; ex W126 380SE; ex w124 200d
Specialisatie: herstel van lakschade
Locatie: NEDERASSELT

14 mei 2019 13:50

Tja, ik heb een S211 (R6) 320CDI gehad en nu een 212 benzine.

212 is op alle vlakken moderner. E220d zijn prima blokken op wat verstuiver dingetjes na. E320CDI hebben hun dingetjes zoals je in eerdere berichten hebt kunnen lezen. maar een diesel V6 zal lekkerder/vlotter rijden dan een 4 cilinder.. verbruik zal ook verschillen. geschat 1:11/12(V6) vs 1:16/17 (4 cil). een 220d 212 zal dus goedkoper rijden en makkelijker verkopen over een paar jaar.

Ik denk dat je het beste in beide types kunt gaan proefrijden en dan een keuze maken.
Gr Bas

Alcoholvrijbier is als een BH aan de waslijn................het beste is eruit.
Gebruikersavatar
BenZ_Low
Berichten: 415
Lid geworden op: 31 aug 2014 08:57
Mercedes-Benz: E220CDI 2008
Locatie: Zoetermeer

14 mei 2019 13:53

w204estate schreef:Mooie w211 ook nog een lekker kleurtje.

Ik zou zeggen ga kijken naar beide auto's(als je een geschikte w212 hebt gevonden) en dan zelf overwegen wat de beste is voor je. Heeft de w211 luchtvering?
Nee heeft geen luchtvering, Zoek ook eentje zonder.
Volgens verkoper is de auto in topstaat zonder mankementen. Beweerd ook dat elke keuring is toegestaan. heeft net sinds 2 weken nieuwe TUV erop zitten. Ga van de weekend kijken als die nog te koop staat. Als we over de prijs eens zijn gaat de koop door wat mij betreft.

Is zeker niet de goedkoopste in onderhoud ben daar van bewust, we gaan het zien.

Iig Bedankt voor reacties :goedzo:
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13904
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

14 mei 2019 13:56

Of een E 420 CDI als het echt hard moet op diesel 8-)
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
WillemH
Berichten: 5956
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

14 mei 2019 14:34

met bijbehorende problemen, uitwendige lekkages waarbij je de koppakking kan vervangen.
bijna alle motoren hebben wel wat, wil je safe zitten een 200/220, al eens gekeken naar de W211 220 CDI 170 PK Mopf.
Gebruikersavatar
blitzer
Berichten: 798
Lid geworden op: 10 feb 2009 20:10

14 mei 2019 21:40

BenZ_Low schreef: Als we over de prijs eens zijn gaat de koop door wat mij betreft.
Gelijk heb je. Zou er wel een mercedesdealerkeuring tegenaan gooien, dat zijn de kosten niet. TUV is ook niet alles. Succes, mooie auto mooie kleur. 8-)
Gebruikersavatar
BenZ_Low
Berichten: 415
Lid geworden op: 31 aug 2014 08:57
Mercedes-Benz: E220CDI 2008
Locatie: Zoetermeer

15 mei 2019 11:33

mr. Michel schreef:Of een E 420 CDI als het echt hard moet op diesel 8-)

Dat is net weer iets te veel diesel geweld :twisted: :owja:
WillemH schreef: wil je safe zitten een 200/220, al eens gekeken naar de W211 220 CDI 170 PK Mopf.
Ja klopt, 220 is idd ook een optie bij wensink Meppel staat ook een zilvergrijze te koop wat mij aanspreekt.

We gaan het zien binnnen nu en aantal weken komt er een W211 welke het wordt weet ik nog. Eentje met AMG pack staat dik. Bovenstaande 320cdi heeft ook stoelventilatie komt ook aan de ene kant goed uit tijdens warme vakantiedagen. Eerst maar eens de auto bekijken
w204estate
Berichten: 608
Lid geworden op: 21 nov 2017 09:37
Mercedes-Benz: S204 320 cdi amg

15 mei 2019 11:50

Gewoon bovenste nemen ziet er dik uit met dat amg pakket en de kleur is een keer wat anders dan dat grijze. En de 320 cdi v6 is ook een fijn motorblok(mits goed onderhouden) met veel koppel 510nm. Het verbaast mij nog steeds hoe rap eigenlijk een om642 is.
Plaats reactie