207D 1981 Hymermobil met diverse elektrische storingen...

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
JDKAMG
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jun 2018 19:26
Mercedes-Benz: ML280, A180, SLK32 AMG, SL600, 207D Hymermobil

02 mei 2019 20:23

Er zitten al heel wat uren zoekwerk in, maar ik kom er maar niet uit. Mijn 207D T1 Hymermobil camper uit 1981 heeft enkele elektrische problemen.

Het begon enkele weken geleden, met een klapband (linksachter) op de snelweg. Na tot stilstand gekomen te zijn op de vluchtstrook viel op, dat de knipperlichten en de alarmlichten niet meer werkten. Het relais tikt, maar alleen het knipperlicht linksachter gaat aan (knippert niet). De anderen blijven uit. De lampjes zelf zijn heel. Na montage van het reservewiel kon de reis weer hervat worden. Echter, de temperatuurmeter voor de koelvloeistof en de brandstofmeter in het dashboard doen sindsdien niks meer. Ook het acculampje brandt op het dashboard. De accu wordt echter wel bijgeladen. Enkele zekeringen zijn inmiddels vervangen, de laadregelaar van de dynamo is vervangen, diverse klemmen schoongemaakt/vernieuwd, maar dit alles zonder resultaat.

Als er tips of suggesties zijn, hoor ik ze graag! Ik zie even door de bomen het bos niet meer.
martindebelitos
Berichten: 777
Lid geworden op: 09 apr 2014 21:37
Mercedes-Benz: mercedes 220 diesel

03 mei 2019 12:26

monteer eens een extra massakabel tussen motor en chassis
JDKAMG
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jun 2018 19:26
Mercedes-Benz: ML280, A180, SLK32 AMG, SL600, 207D Hymermobil

03 mei 2019 19:27

Ga ik proberen. Ik kom er op terug.
JDKAMG
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jun 2018 19:26
Mercedes-Benz: ML280, A180, SLK32 AMG, SL600, 207D Hymermobil

04 mei 2019 14:25

De extra kabel heeft helaas geen effect.
Kevincejanssen
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 nov 2010 11:32
Mercedes-Benz: Vario 816D
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

04 mei 2019 17:03

Is er door de klap niks in de dashboard losgekomen?
Mocht je er eventueel niet uitkomen dan kan ik er wel naar kijken.
Heb van de week ook de kabelboom van een 608D in orde gemaakt.
Gespecialiseerd in het bouwen en onderhouden van jouw camper: http://www.camperbouwenonderhoud.nl/
De ultieme expeditie camper: http://camper4x4.nl/
JDKAMG
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jun 2018 19:26
Mercedes-Benz: ML280, A180, SLK32 AMG, SL600, 207D Hymermobil

05 mei 2019 09:42

Achter het dashboard zie ik op het eerste gezicht geen bijzonderheden. Je zou inderdaad denken, dat die klapband iets heeft gedaan, maar linksachter zit eigenlijk niks wat geraakt zou kunnen zijn.

Kevincejanssen, bedankt voor je aanbod! Wellicht ga ik daar nog wel gebruik van maken.
JDKAMG
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jun 2018 19:26
Mercedes-Benz: ML280, A180, SLK32 AMG, SL600, 207D Hymermobil

06 mei 2019 20:57

Na een avondje bestuderen van het elektrisch schema, verdenk ik het stuurslot en/of de combischakelaar/knipperlichtschakelaar. Is dat een vreemde gedachte?

Ik zie daarin overigens helemaal geen link met die kapotte band...
arieene
Berichten: 170
Lid geworden op: 06 sep 2010 17:25
Mercedes-Benz: WDB901 211CDI / T1 Bremer transporter 210D / Polaris Sportsman 800 EFI Twin 4x4
Specialisatie: restauratie

08 mei 2019 16:51

heb je de knipper/alarmlicht schakelaar relais al gecontroleerd. werkte deze verlichting voor de klapband wel ? of merkte je dat na de klapband pas.
"ergens een massa probleem" is ook een mogelijkheid, zeker bij oudere auto's is de mogelijkheid groter.
JDKAMG
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jun 2018 19:26
Mercedes-Benz: ML280, A180, SLK32 AMG, SL600, 207D Hymermobil

08 mei 2019 18:54

Hoe controleer ik dat het makkelijkst?

Deze verlichting werkte thuis bij vertrek nog wel, na de klapband niet meer. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar ik heb niet eerder opgemerkt dat het niet meer werkte.
arieene
Berichten: 170
Lid geworden op: 06 sep 2010 17:25
Mercedes-Benz: WDB901 211CDI / T1 Bremer transporter 210D / Polaris Sportsman 800 EFI Twin 4x4
Specialisatie: restauratie

09 mei 2019 13:45

een andere/nieuwe relais proberen, omdat het een Hymer uitvoering is weet ik niet of deze het zelfde is als bij een bus uitvoering. maar ik heb gelezen dat je een elektrisch schema heb, dan moet dat eruit te halen zijn in dat schema . en controleer alle massa contacten/aansluitingen, dat zijn er velen maar het kan een oorzaak zijn, je heb geluk dat je een oudere auto heb, bij nieuwere met bijbehorende elektronica enz. zijn deze problemen ingewikkelder . kijk eerst naar bedrading vlakbij de geklapte band in de omgeving ..
JDKAMG
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jun 2018 19:26
Mercedes-Benz: ML280, A180, SLK32 AMG, SL600, 207D Hymermobil

09 mei 2019 18:53

Het probleem met de knipperlichten lijkt opgelost! Het waren drie kapotte lampjes... wie had daar aan gedacht... Toen alle lampjes vervangen waren, sprong de zekering. Na het plaatsten van een nieuwe, lijken ze prima te werken. Nu even afwachten of dat ook zo blijft. Vreemd dat er drie lampjes tegelijk kapot gaan...

Nu op naar de brandstofmeter en koelvloeistoftemperatuurmeter. Beiden krijgen voeding, lijken goede aarde te hebben en worden verlicht. Ik heb van de brandstofmeter de draad die naar de tankvlotter gaat direct aangesloten op de aarde. Dan zou de meter vol uit moeten slaan, las ik ergens. Dat is niet het geval. Ook bij de koeltempmeter gaf dat geen resultaat. Het lijkt er dus op dat beide metertjes stuk zijn. Vreemd, maar na die drie kapotte lampjes tegelijk kijk ik nergens vreemd meer van op. Heeft er iemand tips of heeft iemand ze toevallig liggen (brandstofmeter VDO 301.272/7/11)?

Dat verklaart echter nog steeds het brandende acculampje niet en het feit dat dat allemaal tegelijk kapot gegaan is...
arieene
Berichten: 170
Lid geworden op: 06 sep 2010 17:25
Mercedes-Benz: WDB901 211CDI / T1 Bremer transporter 210D / Polaris Sportsman 800 EFI Twin 4x4
Specialisatie: restauratie

09 mei 2019 20:42

duidelijk geen simpele storing, ik denk niet dat hiervoor een eenvoudig antwoord op is . het komt er meestal op neer dat zoek en gij zult vinden het meeste resultaat heeft, Succes ..
JDKAMG
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jun 2018 19:26
Mercedes-Benz: ML280, A180, SLK32 AMG, SL600, 207D Hymermobil

20 mei 2019 20:24

Aan het acculampje zitten niet alleen de twee blauwe draadjes die er volgens het elektrisch schema zouden moeten zitten, maar ook nog een derde (gele) draad. Waar zou die naartoe gaan?
arieene
Berichten: 170
Lid geworden op: 06 sep 2010 17:25
Mercedes-Benz: WDB901 211CDI / T1 Bremer transporter 210D / Polaris Sportsman 800 EFI Twin 4x4
Specialisatie: restauratie

20 mei 2019 22:42

deze zal waarschijnlijk van Hymer vandaan komen, gaat deze naar het camper gedeelte . de basis is Mercedes maar Hymer bouwt hem verder op, en er zijn vele uitvoeringen ..
bastian-hoen
Berichten: 82
Lid geworden op: 19 apr 2007 22:36
Mercedes-Benz: 190E 1986 - 190c 1964 - 220SEb 1963 - 300se coupe 1963 - 190e 1991 niet rijdend 300se seddan 1963 - 230se 1963 - 190e 1992 -
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

21 mei 2019 20:18

Na het lezen schoot mij iets te binnen en wil dit graag even met je delen

bij een goede kennis ging ook ineens van alles stuk (op de boot) door wat leek over voltage
toen ook aan het zoeken en bij het meten niet direct gekke dingen bij stationair toerental
bij het opvoeren liep de spanning te ver op zelf ver boven de 20 volt
wij dachten de dynamo dus laten controleren maar die bleek gewoon goed te zijn
maar kregen wel een tip mee om te checken

er bestaat een mogelijkheid dat de start motor niet terug komt dan blijft hij mee draaien die gaat dan als dynamo werken
met dus veel gevolgen dus
bij het lopen van de motor was dit niet echt te horen mits je er echt op let.
Plaats reactie