Onlangs een aankoopkeuring laten uitvoeren bij een erkende Mercedes Benz dealer. In het verleden had ik goede ervaringen met ANWB en Dekra, maar beter dan bij de dealer gaat het niet worden. En bovendien dicht bij het verkoopadres. Bij ANWB en Dekra ontving ik een keurig rapport en het gaf dat een goed beeld van de staat van de auto. De aankoopkeuring van de dealer was m.i. erg summier. Zelfs de verkopende viel dat op: 'het was allemaal wel goed...'
Omdat ik nadien wat dingetjes ben tegengekomen ga ik de Mercedes komende week door mijn eigen garage laten inspecteren. Wat is jullie ervaring met dealer aankoopkeuringen?
Aankoopkeuring dealer summier? (Met reactie Stern B.V.)
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
- Locatie: Groningen
Laatst gewijzigd door BenzMercedes op 06 mar 2019 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marcel2
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 04 jan 2012 20:58
- Mercedes-Benz: X204 GLK350 4MATIC - 2008
- Locatie: Amsterdam
Best wel slecht. Ik liet begin vorig jaar een aankoopkeuring doen de dealer in Amsterdam Zuidoost voor €99,-. Deze prijs had ik gezien bij dealers rond Leiden in een advertentie. Het was een enorm uitgebreid formulier vol met punten die gecheckt zouden worden. Ik liet mijn auto keuren en wist al dat het linkerkanaal van de audio het niet deed en dat de linker buitenspiegel defect was (glas donker-oranje, dimfunctie defect). Toen het klaar was kwam er een monteur met met een papier dat leek op een soort van wintercheck (onzin dus). De twee duidelijke gebreken stonden er niet bij en alles was OK. Behalve de koplampen die wat dof waren en een beetje vocht in een knipperlicht in één van de buitenspiegels. Tja, dat wist ik ook wel en daar had ik geen keuring voor nodig gehad... Uiteindelijk heb ik na wat zeuren ook een STAR-uitdraai meegekregen en werd het uitgebreide formulier dat ik had alsnog even snel ingevuld. Maar dat de spiegel en het linker geluidskanaal niet werd opgemerkt vond ik echt heel erg raar...
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
- Locatie: Groningen
Zo'n diagnose is inderdaad wel minst wat je zou mogen verwachten...
Laat ik zeggen dat ik gevoel krijg alsof dealers ook een graantje willen meepikken in een bestaande markt, maar er niet echt veel voor willen doen...Dingen die nu aan het licht komen, hadden sowieso aan het licht moeten komen met een inspectie. En dan hoeft de auto echt niet binnenstebuiten gekeerd worden...
Laat ik zeggen dat ik gevoel krijg alsof dealers ook een graantje willen meepikken in een bestaande markt, maar er niet echt veel voor willen doen...Dingen die nu aan het licht komen, hadden sowieso aan het licht moeten komen met een inspectie. En dan hoeft de auto echt niet binnenstebuiten gekeerd worden...
- Marcel2
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 04 jan 2012 20:58
- Mercedes-Benz: X204 GLK350 4MATIC - 2008
- Locatie: Amsterdam
Ik had het uitgebreide formulier wel laten zien toen ik de afspraak maakte, maar waarschijnlijk heeft de baliemedewerker het formulier vervolgens niet laten zien aan de monteur die op een later moment daadwerkelijk de check ging doen. Hij dacht waarschijnlijk dat hij gewoon zo'n onzin-winter/zomercheck moest doen. Maar goed, dat hij de zaken die ik bij de koop al had opgemerkt niet eens naar voren kwamen vond ik echt slecht en onbegrijpelijk... Hij zou zelfs een proefrit gemaakt hebben. Heeft hij dan totaal niet in de duidelijk kapotte linker buitenspiegel spiegel gekeken denk ik dan? Enfin, uiteindelijk is mijn E 320 nu 35.000km verder en heb ik geen enkel probleem geconstateerd. Voor mij is het dus goed nu. Volgende keer nog veel duidelijker aangeven wat ik wil dus...
- wes1
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 28 okt 2011 15:02
- Mercedes-Benz: Cls500 ,ex W221 S500, ex W211 E500 Elegance 2003. ex w202 c180 sport, ex w124 e320 coupe.
Ik heb ook een aankoopkeuring laten doen door de MB dealer, gebeld voor de uitslag en er werd me verteld dat de wagen in fenomenale conditie verkeerde.
Ik weet niet wat die aankoopkeuring inhoud, maar onderweg gaf de wagen aan "bij volgende tankbeurt oliepeil controleren" olie was gewoon bijna leeg.
Banden waren echt af, remblokken voor waren bijna ijzer op ijzer......
Nu zal de ene aankoopkeuring de andere niet zijn, en de ene monteur is de andere niet.
Ik weet niet wat die aankoopkeuring inhoud, maar onderweg gaf de wagen aan "bij volgende tankbeurt oliepeil controleren" olie was gewoon bijna leeg.
Banden waren echt af, remblokken voor waren bijna ijzer op ijzer......
Nu zal de ene aankoopkeuring de andere niet zijn, en de ene monteur is de andere niet.
Kop win ik, munt verlies jij.
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
- Locatie: Groningen
Ik zou juist verwachten dat je van de dealer iets meer zou mogen verwachten. Ik hoor het al, volgende keer weer Dekra of ANWB...
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11532
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Ik doe eigenlijk altijd de aankoopkeuring samen met de klant.
Ik gebruik geen checklist maar ga op mijn gevoel af. Dat zal zeker een keer niet 100% de juiste route zijn. Maar ik ben er zeker van dat ik op die manier in 90% van de gevallen een beter beeld van de auto heb.
Wanneer ik een check moet doen bij bijvoorbeeld een MFNL lid die alle knopjes al 100x gecheckt heeft dan ga ik dat niet nog een keer doen. In die tijd kan ik dan mijn aandacht op andere punten leggen. Wanneer bijvoorbeeld een gespoten deel gevonden is kijk ik wat beter naar de manier van herstellen. Die info lijkt me dan waardevoller.
Ik gebruik geen checklist maar ga op mijn gevoel af. Dat zal zeker een keer niet 100% de juiste route zijn. Maar ik ben er zeker van dat ik op die manier in 90% van de gevallen een beter beeld van de auto heb.
Wanneer ik een check moet doen bij bijvoorbeeld een MFNL lid die alle knopjes al 100x gecheckt heeft dan ga ik dat niet nog een keer doen. In die tijd kan ik dan mijn aandacht op andere punten leggen. Wanneer bijvoorbeeld een gespoten deel gevonden is kijk ik wat beter naar de manier van herstellen. Die info lijkt me dan waardevoller.
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Ik heb maar 1x een auto door de lokale MB dealer laten keuren, en dat was het geld dubbel en dwars waard.
Ik overwoog toen een R171 SLK350 in Duitsland, maar had niet de tijd om èn ernaartoe te rijden voor de proefrit, èn de aankoopkeuring ter plekke te regelen.
Heb de auto gekocht onder de ontbindende voorwaarde dat er bij de aankoopkeuring niet meer dan €2.000 aan reparaties en/of achterstallig onderhoud naar voren zouden komen.
Heb de (particuliere) verkoper €100 gegeven, en hem gevraagd dit te regelen bij de MB dealer waar de auto nota bene in onderhoud was (al was de laatste beurt al anderhalf jaar ervoor geweest ).
De particuliere (Duitse) verkoper leek me vaste klant bij de lokale Duitse MB dealer, en ik kan me best voorstellen dat de MB dealer iets meer richting hun vaste klanten zou redeneren dan met mij mee zou denken, maar niets was minder waar.
Superkritisch rappart gekregen (3 of 4 blz.) waar als klapper op de vuurpijl (naast duizenden euro's aan achterstallig onderhoud) ook nog werd vermeld dat de inhoud van het EHBO-tasje over de datum was
Dat laatste was natuurlijk niet echt relevant, maar de keuring is z'n geld meer dan waard geweest (en heeft me zeer waarschijnlijk een enorme miskoop bespaard).
Ik overwoog toen een R171 SLK350 in Duitsland, maar had niet de tijd om èn ernaartoe te rijden voor de proefrit, èn de aankoopkeuring ter plekke te regelen.
Heb de auto gekocht onder de ontbindende voorwaarde dat er bij de aankoopkeuring niet meer dan €2.000 aan reparaties en/of achterstallig onderhoud naar voren zouden komen.
Heb de (particuliere) verkoper €100 gegeven, en hem gevraagd dit te regelen bij de MB dealer waar de auto nota bene in onderhoud was (al was de laatste beurt al anderhalf jaar ervoor geweest ).
De particuliere (Duitse) verkoper leek me vaste klant bij de lokale Duitse MB dealer, en ik kan me best voorstellen dat de MB dealer iets meer richting hun vaste klanten zou redeneren dan met mij mee zou denken, maar niets was minder waar.
Superkritisch rappart gekregen (3 of 4 blz.) waar als klapper op de vuurpijl (naast duizenden euro's aan achterstallig onderhoud) ook nog werd vermeld dat de inhoud van het EHBO-tasje over de datum was
Dat laatste was natuurlijk niet echt relevant, maar de keuring is z'n geld meer dan waard geweest (en heeft me zeer waarschijnlijk een enorme miskoop bespaard).
- Evan
- Berichten: 6608
- Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
- Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
- Specialisatie: Hijsen
- Locatie: noord limburg
Toch is dat EHBO doosje relevant want dat kan je een hoge boete schelen in DuitslandArjen schreef:Ik heb maar 1x een auto door de lokale MB dealer laten keuren, en dat was het geld dubbel en dwars waard.
Ik overwoog toen een R171 SLK350 in Duitsland, maar had niet de tijd om èn ernaartoe te rijden voor de proefrit, èn de aankoopkeuring ter plekke te regelen.
Heb de auto gekocht onder de ontbindende voorwaarde dat er bij de aankoopkeuring niet meer dan €2.000 aan reparaties en/of achterstallig onderhoud naar voren zouden komen.
Heb de (particuliere) verkoper €100 gegeven, en hem gevraagd dit te regelen bij de MB dealer waar de auto nota bene in onderhoud was (al was de laatste beurt al anderhalf jaar ervoor geweest ).
De particuliere (Duitse) verkoper leek me vaste klant bij de lokale Duitse MB dealer, en ik kan me best voorstellen dat de MB dealer iets meer richting hun vaste klanten zou redeneren dan met mij mee zou denken, maar niets was minder waar.
Superkritisch rappart gekregen (3 of 4 blz.) waar als klapper op de vuurpijl (naast duizenden euro's aan achterstallig onderhoud) ook nog werd vermeld dat de inhoud van het EHBO-tasje over de datum was
Dat laatste was natuurlijk niet echt relevant, maar de keuring is z'n geld meer dan waard geweest (en heeft me zeer waarschijnlijk een enorme miskoop bespaard).
greetings Evan
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Ach weet je, ik ben zo'n z..kerd als het om dat soort van details gaat...
Als iemand niet eens de moeite neemt om voor €20-30 de inhoud van een EHBO-tasje gaat vervangen, dan vrees ik eigenlijk al het ergste voor de rest.
Natuurlijk wil ik dat de auto er technisch gezien goed bij staat, maar wees eerlijk... als de auto op LingLangs, Ping-Pongs, of Nexen bandjes staat, dan ben ik er op voorhand al klaar mee.
Net zoiets als het ruitenwisserreservoir of de ruitenwisserbladen... kost je de kop niet om het reservoir te vullen of de wisserbladen te vernieuwen, maar als dat soort van dingen al niet worden gedaan dan vrees ik echt dat er op het onderhoud ook is bezuinigd.
Als iemand niet eens de moeite neemt om voor €20-30 de inhoud van een EHBO-tasje gaat vervangen, dan vrees ik eigenlijk al het ergste voor de rest.
Natuurlijk wil ik dat de auto er technisch gezien goed bij staat, maar wees eerlijk... als de auto op LingLangs, Ping-Pongs, of Nexen bandjes staat, dan ben ik er op voorhand al klaar mee.
Net zoiets als het ruitenwisserreservoir of de ruitenwisserbladen... kost je de kop niet om het reservoir te vullen of de wisserbladen te vernieuwen, maar als dat soort van dingen al niet worden gedaan dan vrees ik echt dat er op het onderhoud ook is bezuinigd.
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7293
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Evan schreef:
Toch is dat EHBO doosje relevant want dat kan je een hoge boete schelen in Duitsland
geloof niet dat je daar een bekeuring voor gaat krijgen. Het niet bijhebben wellicht maar het over de datum zijn?
Ik denk dat 99,9% van de mensen die inhoud nooit vervangt. En het zal wettelijk verplicht zijn maar 99% van de inhoud van een EHBO doosje gaat ook niet echt snel over de datum
- Evan
- Berichten: 6608
- Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
- Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
- Specialisatie: Hijsen
- Locatie: noord limburg
Tom schreef:Evan schreef:
Toch is dat EHBO doosje relevant want dat kan je een hoge boete schelen in Duitsland
geloof niet dat je daar een bekeuring voor gaat krijgen. Het niet bijhebben wellicht maar het over de datum zijn?
Ik denk dat 99,9% van de mensen die inhoud nooit vervangt. En het zal wettelijk verplicht zijn maar 99% van de inhoud van een EHBO doosje gaat ook niet echt snel over de datum
Dus wel. Ooit zelf meegemaakt. T was gelukkig niet mijn auto en ik reed niet.
Hij beging overigens ook een andere overtreding wat rede van aanhouding was
greetings Evan
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
- Locatie: Groningen
Je geeft iets uit handen aan professionals, in de veronderstelling dat het goed zit. Ik ga er dan vanuit dat er geen grote zaken aan zitten te komen op korte termijn. Als dat wel zo is, is de keuring te gehaast uitgevoerd, vind ik.
- Lecram
- Berichten: 2053
- Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
- Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW 330e 2020
- Locatie: Barendrecht
Ik heb vorig jaar mijn auto voor aankoop laten keuren door Baan Rijssen. Die hebben dat prima gedaan en de auto grondig onderzocht. Ik stond er zelf bij en dat gaf mij een goed beeld.