Aansluiten Dashcam via zekeringkast CLA200SB

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
MRE
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 feb 2018 13:55
Mercedes-Benz: CLA Shooting Brake

15 jan 2019 00:26

Hallo,

Ivm schade aan mijn CLA Shooting Brake eens op zoek gegaan naar een dashcam (voor en achter). Deze wil ik van stroom voorzien door de camera via een zgn hardwire kit aan te sluiten op de zekering kast. Er zijn zgn Fuse Taps beschikbaar die je in een van de zekeringsloten kan steken en waarbij je dan de originele zekering in de fuse tap steekt, tezamen met de zekering van de camera.

De fuse tap:
fusetap.JPG
fusetap.JPG (34.89 KiB) 4138 keer bekeken
Nou heb ik via een andere site de layout van de zekering kast opgezocht van mijn CLA SB en op die site staat ook beschreven waar elke zekering voor is: Overzicht zekering
zekeringkast.jpg
zekeringkast.jpg (74.82 KiB) 4138 keer bekeken
Om van de parkeerfunctie gebruik te maken die in de camera zit, dient de camera dus altijd voeding te hebben en moet je dus opzoek naar een zekering die constant 12v levert ook als de auto totaal uit staat. Op zich is dat met een multimeter wel makkelijk te vinden. Aangeraden wordt om de zekering van de Radio te nemen (nummer 42 op het overzichtslijstje) De zekering van de verlichting in de dakhemel zou ook nog kunnen, maar die kan ik zo 1,2,3 niet vinden op bovenstaande site.

Echter zie ik op het overzicht ook vrije zekeringsloten, namelijk 51 tm 54. Als op 1 van die sloten nou constant 12V staat, dan neem ik aan dat ik de camera daar op aan kan sluiten ? Pikt mijn CLA dat of krijg je dan in je boordcomputer foutmeldingen ?

Verder wil ik graag zeker weten of ik nummer 42 daadwerkelijk kan gebruiken omdat hier hoogstwaarschijnlijk continu 12V op staat indien ik niet en vrij slot kan gebruiken.

En ja, er zit beveiliging op de hardwire kit:
51hRw9wn3TL._SL500_AC_SS350_.jpg
51hRw9wn3TL._SL500_AC_SS350_.jpg (16.65 KiB) 4138 keer bekeken
Weet een van de specialisten hier welke zekeringen er in de CLA SB zitten ? Dit moet ik weten ivm de aanschaf van de juiste fuse tap. Ze zijn er namelijk in 4 verschillende maten:
zekering.jpg
zekering.jpg (36.22 KiB) 4138 keer bekeken
Kortom:

1. Kan ik een vrij slot in de zekeringkast gebruiken waar constant 12v op staat zonder foutmeldingen ?
2. Kan ik eventueel slot 42 gebruiken van de radio voor constant 12v of beter een andere (verlichting dakhemel)
3. Welke zekeringen gebruikt een CLA SB van 2017 ?

Dank voor het meedenken.
Laatst gewijzigd door MRE op 15 jan 2019 09:53, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

15 jan 2019 06:00

Op een constand 12V aansluiten is feitelijk lekstroom, en als je auto lang genoeg stil staat zal dit toch effect hebben op je accu (Edit: ik zie nu een accu beveiliging op dat draadboompje)
Tevens dien je er rekening mee te houden, afhankelijk wat voor dashcam je hebt, je maar een beperkte time span hebt voor je opnames, op een gegeven moment gaat hij namelijk oude opnames overschrijven.

Maw: het heeft niet zoveel zin om dat ding permanent te laten draaien voor een paar dagen als je altijd alleen maar de laatste 5 uur aan opnames hebt, en je zult altijd zien: als er wat gebeurt dan is dat een uurtje nadat je de auto hebt geparkeerd (...)
Nu is een parkeerstand in deze misschien wel opslagruimte "besparend" maar dan moet je die parkeerstand zelf handmatig triggeren, want die wordt meestal pas geactiveerd op moment dat de voeding er af gaat (hij blijft dan op zijn eigen batterijvoeding een tijdje door draaien) en dat moet je nu zelf gaan simuleren.

In tegenstelling tot wat de meeste denken: met de parkeerstand draait je camera dus constant, echter hij begint pas op te nemen als er wat in de buurt van de auto gebeurt, en dan schrijft hij bv de 15 seconden voor dat er wat gebeurde weg tot aan 30 seconden na het gebeurde en dat wordt al geactiveerd door contrast verschillen (dus met een zwaaiende tak van een boom in het lens bereik staat hij gewoon continue op te nemen)

Ik heb destijds een aftak gemaakt van de sigaretten aansteker met een aansluiting naar een extern batterypack. Tijdens de rit wordt deze batterypack opgeladen, zodra de auto uit gaat neemt de batterypack de stroomvoorziening voor de dashcam over.
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Chef-Benz
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2011 22:06
Mercedes-Benz: S204 C200CDI en W245 B200 turbo
Specialisatie: Het menselijk brein
Locatie: Noord Brabant

15 jan 2019 09:00

Dat laten draaien van de camera is prima te doen hoor. Resolutie wat lager en een 64gb kaartje er in, kan je héél wat uurtjes filmen. Maar daarmee is de vraag van TS niet beantwoord... sorry.
MRE
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 feb 2018 13:55
Mercedes-Benz: CLA Shooting Brake

15 jan 2019 09:36

Marco schreef:Op een constand 12V aansluiten is feitelijk lekstroom, en als je auto lang genoeg stil staat zal dit toch effect hebben op je accu (Edit: ik zie nu een accu beveiliging op dat draadboompje)
Tevens dien je er rekening mee te houden, afhankelijk wat voor dashcam je hebt, je maar een beperkte time span hebt voor je opnames, op een gegeven moment gaat hij namelijk oude opnames overschrijven.

Maw: het heeft niet zoveel zin om dat ding permanent te laten draaien voor een paar dagen als je altijd alleen maar de laatste 5 uur aan opnames hebt, en je zult altijd zien: als er wat gebeurt dan is dat een uurtje nadat je de auto hebt geparkeerd (...)
Nu is een parkeerstand in deze misschien wel opslagruimte "besparend" maar dan moet je die parkeerstand zelf handmatig triggeren, want die wordt meestal pas geactiveerd op moment dat de voeding er af gaat (hij blijft dan op zijn eigen batterijvoeding een tijdje door draaien) en dat moet je nu zelf gaan simuleren.

In tegenstelling tot wat de meeste denken: met de parkeerstand draait je camera dus constant, echter hij begint pas op te nemen als er wat in de buurt van de auto gebeurt, en dan schrijft hij bv de 15 seconden voor dat er wat gebeurde weg tot aan 30 seconden na het gebeurde en dat wordt al geactiveerd door contrast verschillen (dus met een zwaaiende tak van een boom in het lens bereik staat hij gewoon continue op te nemen)

Ik heb destijds een aftak gemaakt van de sigaretten aansteker met een aansluiting naar een extern batterypack. Tijdens de rit wordt deze batterypack opgeladen, zodra de auto uit gaat neemt de batterypack de stroomvoorziening voor de dashcam over.
Hi Marco. Met al je punten heb ik rekening gehouden. Ik zag gisteren ook dat de leverancier van de dashcam een nieuwe hardewire kit heeft met 3 draden ipv 2 draden. De 3e draad is voor ACC (accesoire) en deze triggert de camera automatisch om in Parkeermodus te gaan wanneer de auto uit staat.

Verder zal ik idd in low bitrate mode gaan opnemen tijdens de P modus. Op zich vind ik het een leuk project. Alles zelf uitzoeken mbt voeding (natuurkunde was niet mijn sterkste vak 30 jaar geleden) dus alles weer op lopen zoeken hoe eea ook alweer zat met volts, ohm, ampere etc etc.

Zie ook: https://www.viofo.com/14-accessories
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

15 jan 2019 13:50

MRE schreef:
Verder zal ik idd in low bitrate mode gaan opnemen tijdens de P modus.
Kun je in slecht verlichte omstandigheden dan nog wel kentekens lezen?

Dat wil je natuurlijk wel voor het geval er een mafklapper tegen je auto zit en er vandoor gaat zonder iets achter te laten behalve schade.

Die van mij kan het ook maar ik heb de auto altijd geparkeerd onder een 24/7 draaiende (en opnemende) IP camera als de auto thuis staat 8-)
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
MRE
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 feb 2018 13:55
Mercedes-Benz: CLA Shooting Brake

17 jan 2019 21:51

mr. Michel schreef:
MRE schreef:
Verder zal ik idd in low bitrate mode gaan opnemen tijdens de P modus.
Kun je in slecht verlichte omstandigheden dan nog wel kentekens lezen?

Dat wil je natuurlijk wel voor het geval er een mafklapper tegen je auto zit en er vandoor gaat zonder iets achter te laten behalve schade.

Die van mij kan het ook maar ik heb de auto altijd geparkeerd onder een 24/7 draaiende (en opnemende) IP camera als de auto thuis staat 8-)
Jawel. De camera's van tegenwoordig zijn vrij goed. Toen ik pak hem beet 10 jaar geleden een Xdriven dashcam had (een van de eerste op de markt) toen zat je idd nog met 360p of lager. Nu kun je zelfs in het donker vrij veel zien.

Maar niemand die mijn vragen kan beantwoorden ?
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

18 jan 2019 09:17

Bij een W211 kun je de zekering van de 12 volt aansteker er anders in pluggen in de zekeringkast onder de motorkap (heeft 2 posities). Positie 1 is geschakeld, positie 2 is permanente stroom. Heeft jouw auto misschien ook?

Formaat van de zekeringen zie je toch zelf door er 1 uit te trekken en even op te meten?
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
MRE
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 feb 2018 13:55
Mercedes-Benz: CLA Shooting Brake

19 jan 2019 18:11

Ik heb vanmiddag de dashcams (voor en achter) ingebouwd en netjes weggewerkt. Camera zitten nu nog via de sigaretten aanasteker aangesloten, maar wel netjes weggewerkt.

In de zekeringkast zitten iig 2 soort formaten zekeringen, de normale en de mini versie. Zekering 33 en 72 zijn igg normale zekeringen en kunnen dus gebruikt worden icm de zekering tap die ik al heb liggen (de grootste uit het plaatje)

Met een multimeter zekering 33 voor constante voeding en zekering 72 voor voeding alleen wanneer de auto op contact staat. Ik zal dus later de camera op de zekeringkast aansluiten.

Het weg werken van de camera aan de achterkant van de auto was nog even lastig. Ik wilde de kabel (welke vrij dik is) wegwerken, maar dat is niet helemaal gelukt. Deze zou ik het liefst door een van die 2 rubberen buizen laten gaan waarin ook al andere draden lopen, maar dat ging nog vrij lastig en wilde niks beschadigen. Nu zie je alleen de kabel als de achterklep open staat, maar dat ik maar een klein stukje (foto 1).

Parkeer mode is dus nog niet ingeschakeld. Dat komt nog als ik alles op de zekeringkast aansluit.
Bijlagen
20190119_140601055_iOS.jpg
20190119_140601055_iOS.jpg (154.94 KiB) 3764 keer bekeken
20190119_141501241_iOS.jpg
20190119_141501241_iOS.jpg (96.44 KiB) 3764 keer bekeken
20190119_141430890_iOS.jpg
20190119_141430890_iOS.jpg (117.8 KiB) 3764 keer bekeken
20190119_140605025_iOS.jpg
20190119_140605025_iOS.jpg (158.42 KiB) 3762 keer bekeken
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7278
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

19 jan 2019 19:32

Die kabel aan de achterkant zou ik toch nog eens proberen net te doen. Dit zou mij blijven storen. En heb je de kabel netjes langs de A stijl gelegd net als de originele kabels? Anders komt je gordijn airbag in de knoei als je hem nodig hebt.
MRE
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 feb 2018 13:55
Mercedes-Benz: CLA Shooting Brake

19 jan 2019 23:40

Ik had geen tijd meer om het netjes te doen, maar denk wel dat ik het nog eens echt netjes ga weg werken.

De kabel van de achter camera heb ik vanaf de binnenspiegel omhoog via het dak naar de A style en daarna bovenlangs naar de B style en verder naar achteren weggewerkt. De kabel van de camera aan de voorruit loopt vanaf de A style achter het rubber naar beneden richting de zekering kast die bij de voeten van de bijrijder zit.
Bijlagen
20190119_110313181_iOS.jpg
20190119_110313181_iOS.jpg (171.3 KiB) 3710 keer bekeken
20190119_111040736_iOS.jpg
20190119_111040736_iOS.jpg (156.75 KiB) 3710 keer bekeken
20190119_111135445_iOS.jpg
20190119_111135445_iOS.jpg (125.23 KiB) 3710 keer bekeken
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

20 jan 2019 00:40

Als ik het goed zie dan hangt de boel dus nu recht voor je airbag.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7278
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

20 jan 2019 09:27

je moet het plastic plaatje met "airbag" erop even loshalen. Bij de nieuwere modellen zit daar een gevouwen klemmetje achter en de oudere modellen een torx boutje. Dan loopt er hoogstwaarschijnlijk een (dun) kabelboompje en daar kun je het aan tapen/tyrappen. Nu heb je het los achter het deurrubber gestopt en dan weet je niet echt waar die kabel terecht komt.
MRE
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 feb 2018 13:55
Mercedes-Benz: CLA Shooting Brake

20 jan 2019 12:27

S_W204 schreef:Als ik het goed zie dan hangt de boel dus nu recht voor je airbag.
Voor mijn gevoel niet aangezien ik de kabel niet heel diep in de A style heb gedrukt op foto 1. De andere foto's zijn wat vertekend omdat daar de kabel nog los hangt. Dat was puur voor mij om terug te kunnen kijken hoe eea weggewerkt was als ik over 3 jaar dit weer moet uitbouwen.

Heb zelf nog wat verder gezocht. Had dit filmpje van de C klasse nog niet gezien. Maar denk dus dat jullie dit bedoelen met achter de kabel boom van de A style. Op 6:29 gaat deze persoon de kabel van de dashcam wegwerken in de A style. Ik zou dit zelf ook wel willen doen in mijn CLA, maar ben echt bang dat ik iets kapot maak als ik die bescherm kap van de A style los ga halen. Denk dat het voor een CLA het in grote lijnen wel hetzelfde werkt zoals in dit filmpje. Waar komt die airbag eigenlijk uit als die getriggerd wordt bij een ongeval ?

Wat Tom dus ook zegt.
777pat
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2019 17:20

14 mar 2021 09:49

Hallo ,

Weet iemand waar ik de acc kabels constant stroom en onderbroken stroom van mijn dashcam kan aansluiten op zekeringskast .
Bij Mercedes E klasse c207 coupe bj 2015 faclift , heb gezien dat er een zekeringskast in cockpit zijde bestuurder aanwezig is moet het daar zo ja waar dan .
Of moet het achteraan in de kofferbak daar zie ik ook zekeringen maar welke is constant stroom en welke niet.
In bijlage foto gele en rode kabel waar moet ik deze fiches in plaatsen zoals je kan zien in het zwarte gedeelte is een zekering aanwezig.
Moet ik deze plaatsen in een vrije ruimte van de zekering kast of anders .
Kan iemand op een schema aanduiden waar ik het plaats.
Met vriendelijke groeten
Bijlagen
fiche.jpg
fiche.jpg (90.69 KiB) 2225 keer bekeken
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7278
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

14 mar 2021 09:56

Meet even zou ik zeggen.
Plaats reactie