Beste,
Heb al flink wat topics zitten doorlezen over de sportchassis en soorten daarvan.
Mijn S210 heeft een sportchassis, en ik heb begrepen uit al het leeswerk dat de auto daarmee wat lager hangt dan met een normaal chassis, dikkere stabilisator stangen heeft en andere remmen, alsmede een wat stuggere wegligging.
Jammer genoeg was de vorige eigenaar blijkbaar van mening dat het allemaal nog wel wat lager kon, en heeft er -of- verlagingsveren ondergezet -of- de veren ingekort. In elk geval ligt de auto bijzonder laag op de weg en bij het minste geringste staat die al aan het einde van de veerweg te bonken.
Lang verhaal kort:
Ik wil er weer de originele veren in hebben, en als mijn uitzoekwerk correct is geweest, zijn dat veren van het merk Febi Billstein.
Daar heb je echter verschillende soorten/lengten van, waarbij nota bene (niet verrassend) de laagste lengte degene zijn voor het sportchassis
extern Linkje
Mijn vragen:
- Kunnen er ook 'gewone' Billstein's onder, want ik ben echt niet van dat lage
- Iemand suggestie, bijvoorbeeld qua artikelnummer ofzo
Alle input is van harte welkom.
Optiecode 676 - sportchassis
- DoubleStar
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
- Mercedes-Benz: B250 ML350
- Contacteer:
“The only defensible war is a war of defense.” ― G.K. Chesterton 1874-1936
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5665
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Origineel zitten er veren van Mercedes Benz onder, hoogstwaarschijnlijk geleverd door Sachs. Die heb je in verschillende combinaties met de rubberen doppen. De juiste combinatie kan de dealer vinden op basis van een tabel in de EPC. Allerlei kenmerken en opties van de wagen hebben punten. De optelsom daarvan bepaalt welke combinatie veer/dop je nodig hebt. Zomaar een artikelnummer roepen heeft dus niet zoveel zin.
Als de wagen substantieel omhoog komt, kun je je afvragen of de schokdempers daar blij mee zijn. De gasgevulde dempers vóór zorgen er trouwens ook voor dat de wagen omlaag komt als ze versleten zijn.
Als de wagen substantieel omhoog komt, kun je je afvragen of de schokdempers daar blij mee zijn. De gasgevulde dempers vóór zorgen er trouwens ook voor dat de wagen omlaag komt als ze versleten zijn.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- DoubleStar
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
- Mercedes-Benz: B250 ML350
- Contacteer:
Ik probeer de dealer eigenlijk te ontwijken: een 20 jaar oude Benz, ze zien mij graag komen om hem even helemaal in nieuwstaat te brengen, met bijbehorende rekening.
Welke gegevens zijn er nodig om de juiste vering te vinden (chassisnummer neem ik aan?), en is het überhaupt mogelijk om gewoon te zeggen: 'ik vervang het hele pakket, dus dempers, veren met rubberen doppen, maar dan wel voor één van een normale-hoogte Benz?'
Welke gegevens zijn er nodig om de juiste vering te vinden (chassisnummer neem ik aan?), en is het überhaupt mogelijk om gewoon te zeggen: 'ik vervang het hele pakket, dus dempers, veren met rubberen doppen, maar dan wel voor één van een normale-hoogte Benz?'
“The only defensible war is a war of defense.” ― G.K. Chesterton 1874-1936
- plorie
- Berichten: 20872
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Denk je dat, of heb je slechte ervaringen?DoubleStar schreef:Ik probeer de dealer eigenlijk te ontwijken: een 20 jaar oude Benz, ze zien mij graag komen om hem even helemaal in nieuwstaat te brengen, met bijbehorende rekening.
In mijn ervaring is Mercedes een van de weinige merken waar je nog vaak oudere modellen bij de dealer ziet staan. Een aantal dealers zijn zelfs Classics specialist. Het leuke is dat je ook voor oudere modellen nog bijna alles kunt krijgen, vaak voor behoorlijk vriendelijke tarieven.
Veren worden uitgekozen via een verentabel. Model, motorisatie en opties geven een bepaald aantal punten, en daar rolt een type veer en veerrubber uit. Wil je iets anders, dan kan dat altijd.
Logboek S500.
- DoubleStar
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 11 nov 2018 13:59
- Mercedes-Benz: B250 ML350
- Contacteer:
Sodeknetter, ik zie het probleem, da's nogal een tabelplorie schreef:...
Veren worden uitgekozen via een verentabel. Model, motorisatie en opties geven een bepaald aantal punten, en daar rolt een type veer en veerrubber uit. Wil je iets anders, dan kan dat altijd.
Code: Selecteer alles
[002]
TO DETERMINE THE FRONT SPRINGS, THE POINTS IN THE TABLE BELOW FOR EACH RESPECTIVE MODEL AND THE SPECIAL VERSIONS
INSTALLED ARE TO BE ADDED UP
===========================================================================================================================
MODEL POINTS TOTAL CODE SPECIALEQUIPMENT POINTS TOTAL
210.206 46 423 AUTOMAT. 5-SPEED TRANSM. 6
210.216 61
210.226 74 414 SLIDING ROOF3
210.235 29 450 TAXI 3
210.245 53 228 AUXILIARY HEATER 2
210.248 43
210.261 34 934 TAXI EMERGENCY WARNING SYSTEM 2
210.262 54
210.263 36 481 UNDER SHIELDS (METAL SHEET) 1
210.265 44 472 DRIVE DYNAMIC CONTROL (ESP) 2
210.270 57
210.274 63 242 ELECTR.ADJUST.DRIVER'S SEAT 1
210.281 62 275 MEMORY 1
210.282 67 600 HEAD LAMP WIPER/WASHER 1
210.283 87 352 COMAND 1
810 SOUND SYSTEM 1
853 TELEPHONE 1
853 TELEPHONE 1
682 FIRE EXTINGUISHER 1
722 ROOF RACK 3
612 XENON 1
614/615 BI-XENON 1
974/975 GOVERNMENT VERSION 2
970 POLICE 11
-
===========================================================================================================================
TABLE FRONT SPRING -RUBBER BOOT NOT FOR "SPORTS SUSPENSION/AVANTGARDE","E55 AMG" CODE
===========================================================================================================================
POINTS TOTAL FRONT SPRING INSERTS
NORMAL SPRINGS
-25 210 321 28 04 210 321 01 84
26-30 210 321 28 04 210 321 02 84
31-34 210 321 28 04 210 321 03 84
35-38 210 321 28 04 210 321 04 84
39-42 210 321 28 04 210 321 05 84
*
43-44 210 321 29 04 210 321 01 84
45-49 210 321 29 04 210 321 02 84
50-54 210 321 29 04 210 321 03 84
55-59 210 321 29 04 210 321 04 84
60-64 210 321 29 04 210 321 05 84
*
65-66 210 321 30 04 210 321 01 84
67-72 210 321 30 04 210 321 02 84
73-77 210 321 30 04 210 321 03 84
78-83 210 321 30 04 210 321 04 84
84-88 210 321 30 04 210 321 05 84
*
89-91 210 321 31 04 210 321 01 84
92-97 210 321 31 04 210 321 02 84
98-103 210 321 31 04 210 321 03 84
104-109 210 321 31 04 210 321 04 84
110- 210 321 31 04 210 321 05 84
===========================================================================================================================
TABLE FRONT SPRINGS RUBBER INSERTS "SPORTING SUSPENSION, AVANTGARDE", "E55 AMG" CODES 653,676,681,792,954
===========================================================================================================================
POINTS TOTAL FRONT SPRING INSERTS
-37 210 321 16 04 210 321 01 84
38-43 210 321 16 04 210 321 02 84
44-49 210 321 16 04 210 321 03 84
50-55 210 321 16 04 210 321 04 84
56-61 210 321 16 04 210 321 05 84
*
62-68 210 321 21 04 210 321 02 84
69-74 210 321 21 04 210 321 03 84
75-81 210 321 21 04 210 321 04 84
82-88 210 321 21 04 210 321 05 84
*
89-96 210 321 22 04 210 321 02 84
97-104 210 321 22 04 210 321 03 84
105-111 210 321 22 04 210 321 04 84
112- 210 321 22 04 210 321 05 84
[003]
UPON EXCHANGING SPRING, ALWAYS REPLACE LOWER SPRING SEAL
“The only defensible war is a war of defense.” ― G.K. Chesterton 1874-1936