[W211] Wiellagers vervangen abs error

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Operations
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 jan 2016 14:06
Mercedes-Benz: Mercedes C350 [W204] Automaat

05 dec 2018 16:47

Vorige week ineens een hele hoop lawaai bij mijn rechter voorwiel vandaan. Voor de zekerheid ANWB gebeld, die was vrij duidelijk wiellager lag er echt helemaal uit.

Okee auto op transport naar garage in de buurt, dag later wiellagers voor beide kanten vervangen.

Daarna had ik een ABS, ESP en brake error. Even uitgelezen met universale ODB tool, die gaf aan defecte sensor rechtsvoor. (Waarschijnlijk klap gehad door de speling van het wiel)

Vandaag die ABS sensor vervangen en nu geeft de auto:
Omwentelingensensor rechtsvoor
Afstand van poolwiel tot sensor controleren.

Als we de live data bekijken van de omwentelingsensoren dan geeft linksvoor netjes data door rechtsvoor blijft ook op 0 staan.

Even voor de duidelijkheid, beide kanten zijn dus de wiellagers vervangen maar rechtsvoor is er echt uitgeschoten zeg maar.
Maar wel dus beide wielen eraf enzo, dus eventuele afstanden van tot iets zijn aan beide kanten los geweest.

Iemand enige idee hoe dit op te lossen?
Laatst gewijzigd door Operations op 05 dec 2018 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes C200 Kompressor (Automaat) W203 - 18-01-2016 tot 25-02-2016
Mercedes E320 CDI Avantgarde (Automaat) W211 - 25-02-2016 tot 24-07-2020
Mercedes C350 (Automaat) W204 - 24-07-2020 tot ....
benzkepower
Berichten: 3854
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

05 dec 2018 16:49

Er zit een ABS ring in het wiellager... Wss lager omgekeerd ingeperst
Gebruikersavatar
Operations
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 jan 2016 14:06
Mercedes-Benz: Mercedes C350 [W204] Automaat

05 dec 2018 16:50

benzkepower schreef:Er zit een ABS ring in het wiellager... Wss lager omgekeerd ingeperst
Ja die hebben we gezien, is het echt mogelijk om die verkeerd om te persen?
Mercedes C200 Kompressor (Automaat) W203 - 18-01-2016 tot 25-02-2016
Mercedes E320 CDI Avantgarde (Automaat) W211 - 25-02-2016 tot 24-07-2020
Mercedes C350 (Automaat) W204 - 24-07-2020 tot ....
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

05 dec 2018 16:51

Ja
Gebruikersavatar
Operations
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 jan 2016 14:06
Mercedes-Benz: Mercedes C350 [W204] Automaat

05 dec 2018 16:57

Dit zijn geen vaste lagers dit zijn konische zonder vaste magneet kant. Monteur zegt verkeerd om kan niet. Enne ik heb er geen verstand van... dus ken het wel of ken het niet :)
Mercedes C200 Kompressor (Automaat) W203 - 18-01-2016 tot 25-02-2016
Mercedes E320 CDI Avantgarde (Automaat) W211 - 25-02-2016 tot 24-07-2020
Mercedes C350 (Automaat) W204 - 24-07-2020 tot ....
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

05 dec 2018 17:12

Magneetring zit toch in de afdekring?
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Operations
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 jan 2016 14:06
Mercedes-Benz: Mercedes C350 [W204] Automaat

05 dec 2018 19:59

Nee magneetring is een losse ring.
Mercedes C200 Kompressor (Automaat) W203 - 18-01-2016 tot 25-02-2016
Mercedes E320 CDI Avantgarde (Automaat) W211 - 25-02-2016 tot 24-07-2020
Mercedes C350 (Automaat) W204 - 24-07-2020 tot ....
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

05 dec 2018 20:32

Die vond ik anders niet in EPC.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7293
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

05 dec 2018 21:03

Voor zover ik het voor de geest haal kun je dat lager er niet verkeerd om in persen. Iig niet op een manier waarop de naaf nog past. Die dingen zijn conisch, dan ben je wel heel scheel als je dat verkeerd om perst. Wanneer de naaf los is van het fuseestuk kijk je volgens mij recht op de kopse kant vd ABS sensor. Deze kijk dus richting naaf naar de "afdichting/keerring". Ik vermoed dat daar het deel in zit waar de sensor naar kijkt zoals Plorie ook zegt. En ook deze kun je eigenlijk niet fout monteren normaal gesproken.
Ik heb al heel wat lagers vervangen voor van een 211 en 212 en nog nooit problemen gehad daarna.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7293
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

05 dec 2018 21:06

Weet je wel zeker dat de sensor juist geplaatst is? dus voldoende ver in de zitting? En dat je de naaf netjes (zo goed als) spelingvrij hebt afgesteld? En alles schoon er tussen?
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

05 dec 2018 21:22

Als ik het goed gezien heb lijkt het op de constructie van een W210/220 met 2 conische lagers die je zoals Tom zegt echt niet andersom kunt persen. De buitenste lagerschaal pers je in de naaf, en de rest van het lager steek je erin. Dat kan niet andersom (of je moet het lager er compleet inzetten en persen, en vervolgens nooit de speling in kunnen stellen :owja: ).
Maar als ik het onderdeelnr. van de naaf google, dan kom ik op een kale naaf zonder ABS-vertanding zoals de W210/W220 dat wel hebben. Aangezien ik ook geen losse ring kan vinden, zou het in de afdekring van het binnenste lager moeten zitten. Misschien is die te ver naar binnen geperst, als dat zou kunnen. Die afstand komt behoorlijk nauw zover ik weet.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
B-Buster
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 jan 2016 14:40
Mercedes-Benz: CLS 500 | Opel Omega 3.0
Specialisatie: Detailing

05 dec 2018 21:39

Zal de afstand zijn van de sealring die je er als laatste in zet. Daar zit de magneet in die de sensor gebruikt. Heb het zelf vorig jaar gehad met mijn CLS, voor het gevoel (en in mijn onwetendheid) moest hij er iets verder in dan wat de sensor leuk vond, met als gevolg de error. Iets teruggehaald en het was opgelost, later alsnog vervangen omdat de ring niet gemaakt was om nog een keer van positie te wisselen. :)
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

05 dec 2018 21:45

Precies dat dus ;)
Nieuwe ring kopen en vooral niet te ver persen.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Operations
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 jan 2016 14:06
Mercedes-Benz: Mercedes C350 [W204] Automaat

05 dec 2018 22:23

B-Buster schreef:Zal de afstand zijn van de sealring die je er als laatste in zet. Daar zit de magneet in die de sensor gebruikt. Heb het zelf vorig jaar gehad met mijn CLS, voor het gevoel (en in mijn onwetendheid) moest hij er iets verder in dan wat de sensor leuk vond, met als gevolg de error. Iets teruggehaald en het was opgelost, later alsnog vervangen omdat de ring niet gemaakt was om nog een keer van positie te wisselen. :)
Okee niet TE ver dat klinkt logisch, maar hoe weten we dan hoever? Het is zoals je zelf zegt niet echt bedoeld om weer los te halen, dus beetje trial and error niet echt een optie toch?
Mercedes C200 Kompressor (Automaat) W203 - 18-01-2016 tot 25-02-2016
Mercedes E320 CDI Avantgarde (Automaat) W211 - 25-02-2016 tot 24-07-2020
Mercedes C350 (Automaat) W204 - 24-07-2020 tot ....
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

05 dec 2018 22:30

Grote kans dat 'ie gelijk met de naafrand moet liggen oid. Desnoods vergelijken met de andere kant die wel goed zit.
Logboek S500.
Plaats reactie