Hallo allemaal,
Onlangs heb ik een SLK230K uit '98 gekocht met nog geen 80000 op de teller. Na aankoop heb ik preventief olie+oliefilter, brandstoffilter, lucht- en interieurfilter, ATF olie en versnellingsbak-olie + filter laten vervangen.
Nu merk ik af en toe dat in de ochtend de auto rare dingen doet. Hij start in een keer, maar lijkt alsof hij op drie cilinders draait. De auto stottert bij stilstaan en bij het rijden is hij lusteloos. Ik ruik ik benzinelucht in de salon. Na stoppen en opnieuw starten verdwijnt het probleem (meestal). Ook verdwijnt het soms als ik een paar seconde gas geef en het toerental tot boven 2000 laat stijgen. Als ik nu de gas loslaat is er niks aan de hand en draait de motor soepel.
Verder rijdt de auto voortreffelijk en komt de motor goed op z'n toeren en is erg pittig vanaf ongeveer 2500-3000 rpm, zeker in sportstand.
Ik ben gisteren bij een Bosch car service geweest en ze hebben de computer uitgelezen. Cilinder een bleek overgeslagen te zijn. De bobinekabel zat ook niet goed op de bougie, deze is vastgezet. Gisteren geen problemen meer.
Vanochtend weer zelfde verhaal. Ik zit nu aan de bobine te denken, of evt. luchtmassameter? Als ik me niet vergis is er in deze een bobine voor cilinder een en vier en een tweede bobine voor cilinder twee en drie. Als de bobine nou defect was zou de computer bij uitlezen ook een melding geven voor cilinder vier ook?
Deze bobine is van Bosch en was blijkbaar een keer al vervangen. De andere is nog een orig. Mercedes bobine.
Graag hoor ik jullie mening, wat de oorzaak hiervan kan zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groeten, Zoltan
R170 SLK230K stottert er verliest vermogen
- Ton Selhorst
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 23 mar 2014 16:40
- Mercedes-Benz: Geen SLK meer
- Specialisatie: In de ruimte lullen
Lijkt me een LMM probleem, maar dat blijft een gok.
Overigens een SLK heeft geen sportstand.
W = winterstand, S= Standaard
Hier meer info over de LMM
viewtopic.php?f=46&t=74392&hilit=LMM+Bofkont
Overigens een SLK heeft geen sportstand.
W = winterstand, S= Standaard
Hier meer info over de LMM
viewtopic.php?f=46&t=74392&hilit=LMM+Bofkont
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 04 aug 2012 09:17
- Mercedes-Benz: Lancia Monte carlo, Mercedes SLK R171, Mercedes C180 Coupe
- Locatie: Belgie
Ik heb geen zicht hoe het bij een 230 zit qua bobijnen maar stel dat het is zoals je zegt dus 1 bobijn voor 2 cylinders en de andere bobijn is dezelfde dan kan je deze testen door ze te wisselen , als het aan de bobijn gelegen is dan moet het probleem de fout zich verplaatsen. Idem dito mocht het één van de bougies zijn.
Succes
Succes
Als een vrouw zwijgt..........onderbreek haar niet!
Bedankt voor het meedenken. Gisterochtend weer bij de garage geweest en de bobines met elkaar gewisseld. Nu even monitoren wat er gebeurt, maar ik heb al een nieuwe bobine besteld, want gisteravond na ongeveer een uur rijden begon het weer... Nog even de computer uitlezen om te kijken welke cilinder nu de melding geeft. Als het cilinder twee is ga ik de bobine vervangen. Maar. stel dat de fout blijft op cilinder een te staan???Zenobie schreef:Ik heb geen zicht hoe het bij een 230 zit qua bobijnen maar stel dat het is zoals je zegt dus 1 bobijn voor 2 cylinders en de andere bobijn is dezelfde dan kan je deze testen door ze te wisselen , als het aan de bobijn gelegen is dan moet het probleem de fout zich verplaatsen. Idem dito mocht het één van de bougies zijn.
Succes
- Jeroen
- Berichten: 25792
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Dan moet je de bekabeling (of ECU) gaan verdenken. Of zelfs de injector of de bekabeling daarvan.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
-
- Berichten: 3245
- Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
- Mercedes-Benz: R171 SLK 350
- Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
- Locatie: Nederland
Check ook even of de olie stopkabel is gemonteerd, en controleer de kabel op olie sporen.
http://tikobv.nl/oliestopkabel.html
viewtopic.php?t=80073
http://tikobv.nl/oliestopkabel.html
viewtopic.php?t=80073
- erikbruinsma
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 11 mar 2010 19:27
- Mercedes-Benz: SLK 230 Kompressor
- Specialisatie: Autodetailing
- Locatie: Zuidlaren
Mocht je er wat aan hebben, ik heb zowel een goeie (bosch) luchtmassameter, bobines en bougiekabels (evt voor testen).
Was het maar de oplossing, maar nee... Blijft "Cylinder 1 overgeslagen" foutmeldingen geven, witte rook uit de uitlaat, CO2 in het koelvloeistofreservoir... Diagnose: lekke koppakking. Kennen jullie iemand die dit goedkoop en kwalitatief kan repareren, het liefst omgeving Utrecht?
- plorie
- Berichten: 20872
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Misschien kun je bij ElGriffo terecht? Die haalt "wel eens vaker" motoren uit elkaar
Laat niet alleen de koppakking vervangen, maar ook de kop controleren. Als daar kleine scheurtjes in zitten, dan ben je weer aan de beurt.
Laat niet alleen de koppakking vervangen, maar ook de kop controleren. Als daar kleine scheurtjes in zitten, dan ben je weer aan de beurt.
Logboek S500.
- erikbruinsma
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 11 mar 2010 19:27
- Mercedes-Benz: SLK 230 Kompressor
- Specialisatie: Autodetailing
- Locatie: Zuidlaren
Ik heb op dit moment hetzelfde probleem en denk ook dat het de koppakking is. Navraag bij MB staat er 9,4 uur voor wisselen van een koppakking. Inclusief vlakken kreeg ik een prijsopgave van 1250 bij een universele garage *slik.
Update, men is nu bezig met mijn schatje, na het uit elkaar halen bleek het inderdaad kapotte koppakking rond cylinder 1. Kop is niet gescheurd. Mij is verteld dat dit statistisch gezien bijna nooit voorkomt, dus ik trok gewoon het kortste... Wordt vervolgd.
Update, men is nu bezig met mijn schatje, na het uit elkaar halen bleek het inderdaad kapotte koppakking rond cylinder 1. Kop is niet gescheurd. Mij is verteld dat dit statistisch gezien bijna nooit voorkomt, dus ik trok gewoon het kortste... Wordt vervolgd.
- erikbruinsma
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 11 mar 2010 19:27
- Mercedes-Benz: SLK 230 Kompressor
- Specialisatie: Autodetailing
- Locatie: Zuidlaren
Die van mij is net vervangen, cilinder 4 (de achterste) was lek. Zelfde symptomen. Kosten bij mij waren zo'n €1100. Succes!
-
- Berichten: 3245
- Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
- Mercedes-Benz: R171 SLK 350
- Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
- Locatie: Nederland
Dat hebben ze dan helaas toch echt mis, komt nogal eens voor bij deze motoren, zeker nu ze wat op leeftijd komen.zoltan schreef:Update, men is nu bezig met mijn schatje, na het uit elkaar halen bleek het inderdaad kapotte koppakking rond cylinder 1. Kop is niet gescheurd. Mij is verteld dat dit statistisch gezien bijna nooit voorkomt, dus ik trok gewoon het kortste... Wordt vervolgd.
Helemaal geen schande overigens.